خانه / آشپزخانه من / غذاهای راحت که یخچال شما را خالی می‌کنند

غذاهای راحت که یخچال شما را خالی می‌کنند

غذاهای راحت و سریع یکی از بهترین گزینه‌ها برای وعده‌های سبک غذایی شما هستند. به احتمال زیاد برای شما هم زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی وجود داشته که یخچال خود را لبریز از خوراکی‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی باقی مانده نصف و نیمه از روزهای قبل یافته اید. در چنین مواردی تصمیم گیری برای این که با این باقی مانده غذاها چه کنید بسیار سخت خواهد بود. از طرفی یخچالتان جای مواد تازه دیگری ندارد و از سویی دور ریختن این همه مواد خوراکی به نوعی اصراف محسوب ‌‌می‌شود. حتی اگر بتوانید جا برای خوراکی‌‌‌های بیشتر پیدا کنید تاثیری نخواهد داشت چرا که این مواد خوراکی بعد از مدتی خراب ‌‌می‌شوند و باز مجبورید آن‌‌‌ها را دور بریزید.

البته من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. وقتی هفته گذشته با همسرم تصمیم به مسافرت گرفتیم، یخچال ما هم لبریز از مواد مختلف بود. از سبزیجات و تخم مرغ گرفته تا گوشت‌‌‌های فراوری شده و لبنیات و … بدین سبب تصمیم گرفتم به نوعی از این غذاها در طول هفته ای که تا مسافرت وقت داریم استفاده کنم. اول از همه در طول هفته برای خرید نرفتم و چون قصد سفر کرده بودیم، هر آن چه از مواد خوراکی باقی مانده که ممکن بود خراب شوند را از یخچال پاک سازی کردم.

برای جلوگیری از هدر رفتن غذاها برنامه من استفاده از غذاهایی بود که اضافه بر مقدار نیاز نباشند. یا حداقل اگر اضافه بیایند بتوان باقی مانده آن را برای مصارف بعدی در فریزر نگهداری کرد. در این صورت اتلاف مواد خوراکی به حداقل ‌‌می‌رسد.

در این مطلب از مجله فیدیلیو  سعی کردم تعدادی از ترفندهایی که برای استفاده بهینه  از این مواد باقی مانده ‌‌می‌دانستم برایتان آماده کنم. با کمک آن‌‌‌ها علاوه بر این که یخچال خود را سبک ‌‌می‌کنید از اتلاف خوراکی‌‌‌های مختلف در یخچالتان هم جلوگیری ‌‌می‌کنید. امیدوارم برای شما نیز مفید واقع شود.

سوپ حبوبات و عدس با سبزیجات-غذاهای راحت

سوپ حبوبات و عدس با سبزیجات خوشمزه

یکی از غذاهای راحت و ساده ای که می توانید در عرض چند دقیقه درست کنید سوپ عدس با سبزیجات است. این غذای بدون گوشت و دلپذیر بهترین انتخاب برای شام اول هفته شما خواهد بود. این غذا را ‌‌می‌توانید با صرف کم ترین انرژی و خیلی راحت تهیه کنید. تهیه این غذا حتی برای شب‌‌های گرم تابستان نیز انتخاب خوبی خواهد بود. برای محتویات این سوپ ‌‌می‌توانید از انواع حبوبات مورد علاقه خود با مقداری گوجه فرنگی و سبزیجات مختلفی که در یخچالتان دارید، استفاده کنید. مطمئن باشید بعد از تهیه این غذا یخچالتان پاک پاک ‌‌می‌شود. علاوه بر آن به سبب حبوبات و سبزیجات مختلفی که در آن استفاده ‌‌می‌کنید مقدار زیادی از ویتامین‌‌های مورد نیاز بدن خود را نیز تامین ‌‌می‌کنید.

مرغ برگر و آووکادو- غذاهای راحت

مرغ برگر با آووکادو

من عاشق این ساندویچ هستم و مطمئنم همسرم نیز هر زمان که این غذا را در لیست خوراکی‌‌های هفتگی می‌ببیند خوشحال می‌شود. تهیه این ساندویچ برای استفاده از مرغ‌‌هایی که در یخچال اضافه آمده و آخرین تکه‌‌های پنیر چدار به کمک من خواهد آمد. در کنار این غذا با کنسرو ذرتی که در یخچال اضافه آمده بود هم یک سالاد خوشمزه ساده درست کردم.

پاستا با سس ماست و دانه‌‌های کنجد

دفعه آخری که پاستا درست کرده بودم مقداری از پاستای آب‌کش شده در یخچال باقی مانده بود. همچنین کمی‌ هم ماست یونانی در یخچال داشتم. نتیجه ترکیب این مواد یک پاستای خوشمزه با سس ماست یونانی و دانه‌‌های کنجد روی آن بود. با تهیه این غذا علاوه بر آن که از پاستاهای باقی مانده یخچال رها ‌‌شدم، یک وعده غذای خوشمزه به خانواده هدیه ‌کردم.

راتاتویل فرانسوی-غذاهای راحت

راتاتویل راحت فرانسوی

سبزیجات فراوانی که این هفته خریده بودم یک راتاتویل خوشمزه برایمان به ارمغان آورد. برای این غذا هر آن چه از سبزیجات و صیفی جات دیگر در یخچال داشتم را با هم مخلوط کردم. البته مقدار آن خیلی بیشتر از یک وعده شام برای ما دو نفر بود. ولی از بابت این که ‌‌می‌توانستم این غذا را در فریزر قرار دهم خوشحال بودم. چون وقتی از یک مسافرت طولانی بر ‌‌می‌گردم حداقل روز اول اصلا دوست ندارم آشپزی کنم. علاوه بر این که مقدار دیگری از مواد یخچال را پاک سازی کرده ام.

تاکوی لوبیا قرمز- غذاهای راحت

تاکوهای ۱۰ دقیقه ای لوبیا قرمز

یکی دیگر از غذاهای راحت و چند دقیقه ای تاکوی لوبیا قرمز است. من به واقع به خاطر وجود کنسروها و غذاهای ۱۰ دقیقه ای خدا را شاکرم. علاوه بر آن چه غذایی بیشتر از تاکو ‌‌می‌تواند حس شاد مسافرت را بهبود ببخشد؟ بعد از درست کردن این تاکوی خوشمزه با لوبیا قرمز، یخچال تقریبا خالی شد. حالا فقط باید آماده مسافرت می‌شدیم.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.