خانه / آشپزخانه من / چای ساز یا سماور؟
فواید استفاده از چای ساز

چای ساز یا سماور؟

فواید استفاده از چای ساز نسبت به سماور یا کتری در چیست؟ چای سازها برای استفاده مناسب تر هستند یا سماورها؟ امروزه چای ساز یکی از اعضای کلیدی آشپزخانه است. بسیاری از ما حتی با وجودی که چای دم کشیده در سماورهای گازی را ترجیح ‌می‌دهیم، نمیتوانیم نقش اساسی چای ساز را در آشپزخانه خود ندید بگیریم. حتما برای شما هم پیش آمده که خواب مانده باشید و برای رفتن به سرکار عجله داشته باشید. در این شرایط چه کسی ‌می‌تواند نقش اساسی چای ساز را ندید بگیرد؟ یا به زمان‌هایی فکر کنید که مهمان دارید و ‌می‌خواهید سریع نوشیدنی مورد نیاز خود را تهیه کنید. از طرفی ادب حکم میکند که مهمانان خود را به مدت طولانی تنها نگذارید. آیا باز هم ‌می‌توانید چای ساز را ندید بگیرید و از سماورهای گازی استفاده کنید؟

من به شخصه هرگز طرفدار چای سازها نبوده و نیستم اما به هر حال نمی‌شود از مزایای وجود آن‌ها در آشپزخانه نیز به راحتی عبور کرد. در ادامه این مطلب در بخش آشپزخانه من در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با فواید استفاده از چای ساز بیشتر آشنا شوید.

سرعت از فواید استفاده از چای ساز

سرعت اولین مزیت چای ساز نسبت به سماور و یا کتری است. چای ساز‌ها خیلی سریع تر از سماور آب را به جوش ‌می‌آورند. در واقع ‌می‌توان گفت سرعت عمل چای ساز در این قضیه تقریبا نصف سماور است. بی شک زمان‌هایی که عجله دارید نمی‌توانید به راحتی از نقش کلیدی که این وسایل مدرن برقی برایتان به ارمغان می آوردند بگذرید .

فواید استفاده از چای ساز

چای ساز منغجر نمی‌شود

تقریبا همه ما تجربه سوزاندن کتری را داریم. و بی شک هیچ یک از ما برای سوزاندن آن از قبل برنامه ریزی نکرده ایم. اما دلایل مختلفی ‌می‌تواند منجر به این اتفاق باشد. کافیست در حالی که کتری را روی گاز گذاشته اید جلوی تلویزیون خوابتان ببرد. اما چای ساز‌ها این گونه نیستند. حداقل دیگر لازم نیست نگران سوختن آن باشید.

مراقب دستتان نباشید

سماورهای سنتی روی حرارت خیلی داغ ‌می‌شوند. حتی اگر دسته‌های نسوزی هم داشته باشند باز خیلی به کار نمی‌آیند. در برخی از انواع بدون شیر آن‌ها نیز هنگام ریختن آب جوش حتما اصابت گرمای حاصل از آن را بر پوست خود حس خواهید کرد. اما حداقل چای ساز‌ها از این قضیه مستثنی هستند. دیگر لازم نیست نگران سوختن دست یا بدن خود باشید.

 

چای ساز سوت نمی‌زند

خیلی از افراد از جمله خود من از سوت زدن کتری احساس شیرینی داریم. اما بسیاری نیز آن را ناخوشایند و حتی ملال آور ‌می‌دانند. در این قضیه نیز چای ساز‌ها گوی سبقت را ربوده‌اند. آن‌ها پس از جوش آوردن آب خود به خود خاموش ‌می‌شوند. دیگر صدای جیغی از آن‌ها نمی‌شنوید.

فواید استفاده از چای ساز- دما

تنظیم دما

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دم کشیدن فنجان چای و یا قهوه برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است، باید بگویم دما کلید موفقیت شماست. به عنوان مثال اگر ‌می‌خواهید قهوه فرانسه درست کنید باید دما را روی ۱۹۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید که دمایی کمتر از نقطه جوش آب است. در حالی که چای سبز به دمایی پایین تر نیاز دارد. چای ژاپنی و چای‌های بهاره نیز ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه فارنهایت دما نیاز دارند و چای سبز ژاپنی به دمایی در حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه نیاز دارد.

در حالی که دما نقش اساسی در دم کردن نوشیدنی‌های مختلف دارد سماورهای گازی تنها ‌می‌توانند دمای مورد نیاز تقریبی را برای شما آماده کنند. این در حالیست که چای ساز‌ها ‌می‌توانند دمای دقیق مورد نیاز را به شما هدیه دهند. و این به معنای تضمین بهترین کیفیت فنجان نوشیدنی شماست.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.