خانه / آشپزخانه من / ۵ روش طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه و روی گاز | چرا اسپرسو کف نمی کند؟

۵ روش طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه و روی گاز | چرا اسپرسو کف نمی کند؟

قهوه اسپرسو یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه کافی شاپی است که می‌توانید آن را با دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات و بدون دستگاه در منزل تهیه کنید. در حقیقت برای تهیه قهوه اسپرسو حتما نباید از دستگاه اسپرسوساز حرفه‌ای استفاده کنید، شما می‌توانید به‌راحتی بدون دستگاه یا با یک موکاپات یا شیرجوش ساده یک قهوه اسپرسو حرفه‌ای درست کنید. در این مقاله از سایت فیدیلیو به شما چند روش طرز تهیه قهوه اسپرسو و فوت و فن‌های تهیه این قهوه را به شما آموزش می‌دهیم. همچنین به شما می‌گوییم بهترین ترکیب دانه قهوه اسپرسو چیست و چرا قهوه اسپرسو کف نمی‌کند.

مواد لازم برای تهیه اسپرسو با موکاپات (برای ۲ فنجان)

  • پودر قهوه اسپرسو باکیفیت و تازه (معمولا از دانه قهوه روبوستا استفاده می‌شود): ۲ قاشق چای‌خوری
  • آب سرد
  • موکاپات
  • فنجان‌ کوچک (ترجیحاً فنجان اسپرسو)

مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات به روش ایتالیایی

یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن قهوه اسپرسو به روش ایتالیایی استفاده از موکاپات (قهوه جوش روگازی) است. موکاپات یک دستگاه کوچک و ارزان‌قیمت است که در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا بدون دستگاه در خانه قهوه اسپرسو تهیه کنید. مثلا با استفاده از موکاپات 6 کاپ شما می‌توانید تا 6 فنجان قهوه درست کنید و از همین رو لازم است در زمان خرید موکاپات به تعداد کاپ فنجانی که می‌توان با آن تهیه کرد، توجه کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات روگازی آشنا شوید.

مرحله اول؛ در قسمت پایینی دستگاه آب بریزید

در اولین مرحله از تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات باید دستگاه را باز کنید و در قسمت پایین آن مقداری آب سرد بریزید. به‌خاطر داشته باشید که مقدار آب باید دقیقا تا زیر سوپاپ باشد.

مرحله دوم؛ مقداری پودر قهوه اسپرسو در دستگاه بریزید

در سبد قهوه موکاپات مقداری پودر قهوه اسپرسو بریزید و آن را در وسط جمع کنید. سپس قهوه را با پشت قاشق کمی صاف کنید. برای تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه موکاپات باید به تعداد کاپ اسپرسو، از پودر قهوه استفاده کنید. برای مثال برای تهیه 2 کاپ اسپرسو نیاز به 2 قاشق چای‌خوری پر پودر قهوه دارید.

مرحله سوم؛ دستگاه موکاپات را روی گاز قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه روی گاز باید بعد از ریختن پودر قهوه در موکاپات، قسمت بالا و پایین دستگاه را ببندید و محکم کنید. سپس آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. بعد از 5 تا 6 دقیقه قهوه شروع به بالا آمدن می‌کند و قسمت بالای ظرف را پر می‌کند. می‌توانید از صدایی که از موکاپات ایجاد می‌شود نیز متوجه آماده شدن قهوه اسپرسو شوید.

مرحله چهارم؛ قهوه اسپرسو را در فنجان بریزید

بعد از درست شدن قهوه اسپرسو می‌توانید آن را در فنجان بریزید و به‌صورت تلخ یا با اضافه کردن شکر میل کنید. این اسپرسو در موکاپات معمولا بدون کف و کرم است و با قهوه‌ای که در دستگاه اسپرسوساز درست می‌شود، متفاوت است. برای تهیه خامه یا کرم روی اسپرسو باید از دستگاه اسپرسوساز استفاده کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوسازخانگی

برای تهیه قهوه اسپرسو حرفه‌ای باید از دستگاه اسپرسوساز استفاده کنید. اگر در خانه دستگاه اسپرسوساز دارید، درست کردن اسپرسو برای شما بسیار راحت خواهد بود. به‌طور‌کلی دستگاه اسپرسوساز 3 بخش اصلی دارد. بخش مخزن آب، کف‌ساز و پرتا‌فیلتر یا همان سبد قهوه. یک وسیله قاشق‌مانند هم همراه دستگاه وجود دارد که به آن «تمپر» گفته می‌شود و از آن برای کوبیدن قهوه در پرتافیلتر استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز آشنا شوید.

مرحله اول؛ مقداری پودر قهوه در پرتافیلتر بریزید

در اولین مرحله از درست کردن قهوه اسپرسو باید دستگاه اسپرسوساز را روشن کنید. سپس یک پیمانه پودر قهوه در پرتافیلتر بریزید و سطح آن را با انگشت صاف کنید. هر پیمانه قهوه برای 1 شات قهوه اسپرسو استفاده می‌شود.

مرحله دوم؛ قهوه را با تمپر فشار دهید و در جای خود بگذارید

بعد از ریختن پودر قهوه در پرتافیلتر باید با ته تمپر پودر قهوه را فشار دهید تا صاف شود. به‌خاطر داشته باشید که قهوه را به‌صورت مستقیم و محکم فشار دهید. حالا پرتافیلتر را در جای مناسب خود قرار دهید.

مرحله سوم؛ مخزن دستگاه را با آب پر کنید

برای تهیه قهوه اسپرسو باید مخزن دستگاه را از آب پر کنید. برای این کار بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید.

مرحله چهارم؛ قهوه اسپرسو را آماده کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه قهوه اسپرسو خانگی با دستگاه اسپرسوساز باید فنجان را دقیقا زیر شیر دستگاه بگذارید. صبر کنید تا چراغ قهوه دستگاه روشن شود. سپس دکمه قهوه را فشار دهید و از طعم اسپرسوی خوشمزه‌تان لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیر با دستگاه (اسپرسو لاته)

برخی افراد دوست دارند قهوه اسپرسو را با کف شیر میل کنند. زمانی که کف شیر را به اسپرسو اضافه کنید، به آن اسپرسو لاته گفته می‌شود. برای درست کردن کف اسپرسو باید از بخش کف‌ساز دستگاه اسپرسوساز استفاده کنید. برای این کار باید یک سوم قسمت شیرجوش دستگاه را با شیر پر کنید. سپس دکمه بخار را روشن کنید. چند دقیقه صبر کنید تا کف از لوله کف‌ساز خارج شود. شیر جوش را زیر دستگاه قرار دهید و کف را روی فنجان اسپرسو بریزید.

طرز تهیه اسپرسو با فرنچ پرس

روش بعدی طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه استفاده از «فرنچ پرس» است. در این روش غلظت اسپرسو کمی کمتر از دستگاه اسپرسوساز می‌شود، اما می‌توانید به‌راحتی قهوه اسپرسو کرمی و کف دار تهیه کنید. برای شروع جهت تهیه ۲ شات اسپرسو با فرنچ پرس، باید 2 قاشق چای‌خوری قهوه آسیاب شده را در فرنچ پرس بریزید. یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب را در مایکروویو گرم کنید (دمای آب باید زیر 100 درجه سانتی‌گراد باشد). مقدار کمی از آب را به فرنچ پرس اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا قهوه در آب باز شود. سپس بقیه آب را اضافه کنید.

درب فرنچ پرس را روی آن قرار دهید. 4 دقیقه صبر کنید تا قهوه دم بکشد. پیستون فرنچ پرس را به سمت پایین فشار دهید و بعد دوباره به سمت بالا بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا روی قهوه کف ایجاد شود. برای کف دار شدن اسپرسو با شیر می‌توانید بعد از ریختن اسپرسو در فنجان، مقداری شیر را در فرنچ پرس بریزید و خوب بزنید تا کف‌دار شود. سپس کف آن را روی اسپرسو بریزید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیر جوش

اگر قصد دارید قهوه اسپرسو را روی اجاق گاز تهیه کنید، استفاده از «شیر جوش» یکی از ساده‌ترین روش‌ها است. برای تهیه ۲ شات اسپرسو با شیرجوش باید یک لیوان آب سرد در شیر جوش بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. سپس به اندازه 2 قاشق چای‌خوری پودر قهوه به آن اضافه کنید. در این مرحله به‌هیچ‌عنوان نباید قهوه را هم بزنید. صبر کنید تا قهوه در آب حل و غلیظ شود. بعد از حدود 2 دقیقه می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. قهوه اسپرسو را از صافی رد و نوش جان کنید.

بهترین ترکیب قهوه برای اسپرسو چیست؟

در مجموع برای تهیه قهوه اسپرسو از دانه قهوه روبوستا استفاده می‌شود نه عربیکا. دلیل این امر هم این است که روبوستا عامل اصلی طعم تلخی قهوه است. فوم و قوام قوی به قهوه اسپرسو می‌دهد و کافئین آن ۲ الی ۴ برابر دانه قهوه عربیکا است.

بهترین ترکیب قهوه اسپرسو تلخ و پر کافئین، قهوه چری مدیوم یا پی بی مدیوم 30%، اندونزی مدیوم یا جاوا مدیوم 35% و ویتنام دارک 30% است.

بهترین ترکیب دانه قهوه برای اسپرسو پر کافئین کم تلخ باید از چری مدیوم 35%، ویتنام دارک 30% و اندونزی مدیوم 35% استفاده کنید.

بهترین ترکیب پودر قهوه اسپرسو پر کافئین با تلخی میانه هم چری مدیوم 25%، ویتنام دارک 50% و اندونزی مدیوم یا جاوا مدیوم 25% است.

بهترین ترکیب قهوه برای دستگاه اسپرسو با عربیکا استفاده از قهوه عربیکا 30%، چری مدیوم 30% و اندونزی 40% است.

چرا قهوه اسپرسو کف نمی‌کند؟

برای کف کردن قهوه اسپرسو باید از دستگاه اسپرسو‌ساز استفاده کنید. اما چرا قهوه در اسپرسوساز کف نمی‌کند؟ این مشکل معمولا به چند دلیل ایجاد می‌شود که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • اگر دانه قهوه به خوبی پودر نشده باشد و قهوه درشت باشد، اسپرسوی شما کف نمی‌کند.
  • برای تهیه اسپرسو باید از دانه قهوه تازه رست شده و تازه آسیاب شده استفاده کنید. کف اسپرسو درواقع همان عصاره قهوه است که هر چقدر تازه‌تر باشد، بیشتر خواهد بود.
  • در‌صورتی‌که پودر قهوه‌ای که برای تهیه اسپرسو استفاده می‌کنید، مرطوب یا نم‌دار باشد، قهوه اسپرسوی شما کف نمی‌کند.
  • استفاده از دانه قهوه و پودر قهوه کهنه موجب می‌شود تا اسپرسو کف نکند.

نکاتی که باید در مورد تهیه قهوه اسپرسو در منزل بدانید

  • برای تهیه قهوه اسپرسو مثل قهوه ترک باید از پودر قهوه ریز آسیاب شده که حالت آردی دارد، استفاده کنید.
  • در طرز تهیه دبل اسپرسو با دستگاه خانگی باید از مقدار دو برابر پودر قهوه استفاده کنید و یک قهوه غلیظ با کافئین بیشتر آماده کنید.
  • برای تهیه قهوه اسپرسوی کف دار و باکیفیت بهتر است دانه قهوه را همان لحظه آسیاب و از آن برای تهیه اسپرسو استفاده کنید.

سوالات متداول

قهوه اسپرسو چگونه تهیه می‌شود؟

قهوه اسپرسو به روش عصاره‌گیری(extraction)  تهیه می‌شود. سازوکار تهیه قهوه اسپرسو به این صورت است که آب داغ با فشار زیاد از بین ذرات آسیاب شده و فشرده ‌شده قهوه به مدت حدوداً 30 ثانیه عبور کرده و عصاره قهوه گرفته می‌شود. هر فنجان اسپرسو یک شات اسپرسو است.

قهوه دبل اسپرسو چیست؟

دابل اسپرسو یا دوپیو (به ایتالیایی) متشکل از ۲ شات قهوه اسپرسو سولو یا سینگل است. هر تک شات اسپرسو ۲۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر است و دو شات اسپرسو ۵۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو است.

تفاوت اسپرسو سینگل با اسپرسو دبل چیست؟

یک تک شات یا شات سینگل اسپرسو شامل تنها 7 گرم پودر قهوه است در صورتی که یک شات دبل اسپرسو به 14 گرم قهوه نیاز دارد و این به معنای دو برابر قهوه بیشتر خواهد بود. یک تفاوت دیگر اسپرسو سینگل با دوبل مقدار بیشتر کرما یا خامه روی دبل اسپرسو نسبت به اسپرسو سینگل است. همچنین طعم دبل اسپرسو از اسپرسو سینگل تلخ‌تر و سنگین‌تر است.

در طرز تهیه قهوه اسپرسو روی گاز از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

برای تهیه اسپرسو روی گاز می‌توانید از شیر جوش یا موکاپات استفاده کنید.

رژیم لاغری با قهوه اسپرسو چگونه است؟

کافئین موجود در قهوه خاصیت چربی‌سوزی دارد. خاصیت چربی‌سوزی بالای قهوه دارک اسپرسو، به دلیل بالا بودن میزان کافئین در این نوشیدنی است که علاوه بر کم‌کالری بودن (۲ تا ۵ کالری) به کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند. البته اگر قصد دارید برای کاهش وزن اسپرسو بنوشید بهتر است این نوشیدنی را بدون شیر یا خامه میل کنید.

قهوه اسپرسو برای چی خوبه؟

کافئین موجود در قهوه اسپرسو از سایر قهوه‌های دم‌آوری شده بیشتر است. طبق نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه اسپرسو حافظه بلند‌مدت را تقویت کرده و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین اسپرسو احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش احتمال سکته قلبی در زنان، کمک به رشد بهتر موها، تسکین بیماری‌های کبد و کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان و نیز سرطان پوست از جمله خواص قهوه اسپرسو است.

سخن پایانی

قهوه اسپرسو یک مدل عصاره‌گیری قهوه اصالتا ایتالیایی است. این قهوه غلیظ پایه بسیاری از نوشیدنی‌های ایتالیایی بر پایه قهوه از جمله آمریکانو، کافه لاته و … است. قهوه اسپرسو را هم با دستگاه اسپرسوساز و با کف زیاد و هم روی گاز با موکاپات و شیرجوش یا در فرنچ پرس می‌توانید درست کنید. شما قهوه اسپرسو دوست دارید؟ قهوه اسپرسو را به چه روشی درست می‌کنید و چه ترفندی برای کرما بیشتر اسپرسو دارید؟

درباره mona