خانه / آشپزخانه من / ۵ روش طرز تهیه بلال کبابی، آبپز، در ایرفرایر و تنوری در فر با سس خوشمزه

۵ روش طرز تهیه بلال کبابی، آبپز، در ایرفرایر و تنوری در فر با سس خوشمزه

روزهای سرد پاییز و زمستان که از راه می‌رسند آتش منقل بلال فروش‌ها تندتر می‌شود. حتما شما هم تجربه خوردن بلال روی زغال در کنار خیابان را دارید. طرز تهیه بلال کبابی روی منقل ساده است. اما شما می‌توانید ذرت یا شیر بلال را به روش‌های مختلف درست کنید. مثلا بلال در فر درست کنید یا بلال آبپز در شیر یا آب درست کنید. همچنین طرز تهیه بلال در ایرفرایر و بلال با پوست هم در سال‌های اخیر مرسوم شده است. پختن بلال بازاری در توستر و مایکروویو هم پرطرفدار است. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه بلال بازاری به روش‌های مختلف با سس‌های خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه بلال کبابی روی زغال

  • بلال: ۵ عدد
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
  • آویشن: به مقدار دلخواه

مراحل کبابی کردن شیر بلال روی آتش منقل یا کباب‌پز

شیر بلال کبابی محبوب‌ترین روش تهیه بلال است که یا روی زغال منقل یا آتش کباب پز و شعله گاز می‌توانید آن را درست کنید.

مرحله اول

ابتدا پوست بلال‌ها را بگیرید و تمام موهای ابریشمی (کاکل) بلال را جدا کنید تا بلال یکدست تمیز شود. به دسته بلال‌ها نیاز داریم پس آن‌ها را جدا نکنید.بلال‌ها را بشویید. در یک پارچ هم آب نمک درست کنید.

مرحله دوم

بلال کردن کباب روی زغال از قدیم مرسوم بوده است. اما برای طرز تهیه بلال کبابی اگر منقل ندارید می‌توانید روی اجاق گاز یا کباب پز هم بلال را بدون منقل کباب کنید. بلال را با دسته‌اش روی شعله آتش بچرخانید تا کباب شود اما مراقب باشید نسوزد. بعد از کباب کردن بلال آن را در پارچ آب نمک فرو ببرید تا طعم‌دار شود و سپس شیر بلال آتیشی خود را با آویشن، نمک و سس دلخواه خود میل کنید.

مواد لازم برای درست کردن بلال تنوری در فر با فویل آلومینیومی

  • بلال: ۵ عدد
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • ورق فویل آلومینیومی: ۱ ورق
  • نمک و فلفل قرمز: به مقدار لازم

مراحل گریل کردن بلال با فویل آلومینیومی در فر

می‌توانید به روشی ساده بلال را در فر تنوری یا گریل کنید.

مرحله اول

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. مثل روش قبل پوست بلال را بگیرید و کاکل‌های بلال را کاملا جدا کنید. برای طرز تهیه بلال تنوری در فر بهتر است دسته بلال‌ها را جدا کنید تا کاملا در فویل پیچانده شوند.

مرحله دوم

روی ورقه فویل را با کره چرب کنید. روی هر کدام از بلال‌ها هم یک تکه کره بگذارید و روی‌ بلال‌ها نمک و فلفل بپاشید. فویل را دور بلال‌ها بپیچید. بلال‌های فویل‌پیچی شده را در سینی فر و در طبقه وسط بگذارید تا بلال‌ها به مدت ۳۰ دقیقه در فر گریل و تنوری شوند. بلال تنوری شده را با سس دلخواه مثل سس فرانسوی یا سس انار و … میل کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه بلال آب پز

  • ذرت: ۵ عدد
  • کره: ۵۰ گرم
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل قرمز و آویشن: به مقدار دلخواه

مراحل آب پز کردن بلال

آب پز کردن بلال یک روش ساده و سالم برای درست کردن شیر بلال است.

مرحله اول

این هم یک روش طرز تهیه شیر بلال روی اجاق گاز است. برای این کار باید بلال‌ها را ابتدا پوست بگیرید و موهای ابریشمی (کاکل) بلال‌ها را جدا کنید. در این روش هم می‌توانید دسته بلال‌ها را جدا کنید و هم بلال را با دسته در قابلمه بگذارید تا بپزد.

مرحله دوم

بلال‌های تمیز شده را در یک قابلمه بگذارید و آب را اضافه کنید. آب تا نیمه قابلمه را باید بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بلال آب پز شود.

مرحله سوم

بعد از پخت بلال‌ها در آب آن‌ها را آبکش کنید. روی بلال مقداری کره بمالید و نمک و فلفل و آویشن را روی بلال بپاشید. بلال آبپز را با هر سسی که میل دارید از سس فرانسوی گرفته تا مایونز یا سس‌های پنیری میل کنید.

مواد لازم برای تهیه بلال در ایرفرایر

  • بلال: ۲ عدد
  • نمک، آویشن و فلفل: به مقدار دلخواه
  • کره: ۲۰ گرم

مراحل طرز تهیه بلال در ایرفرایر

طرز تهیه بلال در ایرفرایر یا سرخ کن بدون روغن یکی از روش‌های محبوب برای درست کردن ذرت کبابی در هواپز است.

مرحله اول

بلال‌ها را تمیز کنید. پوست و کاکل ذرت را به طور کامل از آن جدا کنید. سپس هر بلال را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید.

مرحله دوم

یک کاغذ روغنی کف سرخ‌کن بدون روغن (ایرفرایر) بیندازید. دمای ۱۸۵ درجه سانتیگراد و زمان ۲۰ دقیقه برای درست کردن یک ذرت آبدار و مکزیکی در ایرفرایر کافی است. حتما بعد از گذشت ۱۰ دقیقه بلال‌ها را داخل سرخ‌کن بچرخانید تا تمام سطوح بلال یکنواخت مغزپخت شود.

مرحله سوم

در ۵ دقیقه پایانی پخت با یک قلم مو ابتدا روی بلال‌ها کمی کره که در دمای اتاق آب شده بمالید. روی کره هم نمک، فلفل و آویشن بپاشید. یک روش دیگر هم این است که اگر می‌خواهید ذرت را کاملا رژیمی و بدون کره و روغن میل کنید در نهایت مثل روش تهیه ذرت کبابی روی منقل زغالی بعد از پخت بلال در ایرفرایر آن را در محلول آب و نمک فرو ببرید تا مزه‌دار شود و سپس آن را میل کنید.

چطور بلال با پوست در توستر درست کنیم؟

برای درست کردن بلال بازاری در توستر باید پوست و کاکل‌های بلال را جدا کنید. مراقب باشید پوست بلال سالم بماند و پاره نشود. سپس بلال‌ها را از عرض دو یا سه تکه کنید. هر تکه بلال را با کره چرب و با پوست بلال بقچه‌پیچ کنید و برای این‌که پوست بلال ثابت بماند آن را با خلال دندان در بلال فرو کنید. بلال‌های پوشیده شده با پوست را در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ دقیقه در توستر بپزید. موقع سرو بلال‌ها را از پوست بلال خارج کرده و با سس دلخواه خود سرو کنید.

طرز تهیه بلال در مایکروویو چگونه است؟

پختن بلال در مایکروفر هم مرسوم است. برای پخت ذرت در مایکروویو بلال را با پوست و به همان حالت درسته در مایکروویو بگذارید و کاکل آن را هم جدا نکنید. بسته به حجم مایکروویو احتمالا هر بار یک یا دو بلال را می‌توانید درست کنید. حدود ۵ دقیقه برای پخت بلال در مایکروفر زمان نیاز است. بعد از پخت بلال صبر کنید خنک شود بعد آن را از مایکروفر بیرون بیاورید. پوست و کاکل‌های بلال را جدا کنید و بلال را با نمک، کره و آویشن مزه‌دار و با سس دلخواه خود سرو کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه بلال مکزیکی به سبک خیابانی چگونه است؟

برای درست کردن بلال مکزیکی به همان روش گفته شده در این مطلب ذرت را ابتدا آبپز کنید. سپس ذرت آبپز را آبکش کنید و مقداری کره روی آن‌ها بمالید. کمی نمک و فلفل روی بلال‌ها بپاشید و در نهایت بلال را در پودر پنیر پارمسان بغلتانید. در نهایت بلال را با سس سیر یا سس فرانسوی میل کنید یا به همان صورت پنیری ساده سرو کنید.

طرز تهیه بلال با فویل روی زغال به چه ترتیب است؟

یک روش دیگر برای طرز تهیه ذرت کبابی درست کردن آن با فویل روی زغال است. اما به دلیل اینکه فویل در تماس مستقیم با ذغال منقل ممکن است مواد سمی از خودش تولید کند بهتر است بلال با فویل را در فر درست کنید.

طرز تهیه بلال کبابی با پوست چگونه است؟

طرز تهیه بلال کبابی با پوست هم بسیار خوش‌خوراک و لذیذ است. برای این روش تهیه شیر بلال کبابی بهتر است بلال‌ها را به مدت ۱ ساعت در آب نمک غلیظ بخوابانید، تا هم مزه‌دار شوند و هم در زمان کباب کردن نسوزند. دسته بلال‌ها را جدا نکنید. سپس پوست ذرت را مانند موز به آرامی پایین بکشید و روی بلال کره بمالید کمی هم روی آن‌ها فلفل و نمک بپاشید. پوست بلال را به حالت اول روی بلال بکشید. آتش منقل را درست کنید یا ذرت‌ها را روی کباب پز کباب کنید. در نهایت یک بلال کره‌ای لذیذ دارید.

سس مخصوص بلال کبابی و تنوری چیست؟

برای سرو کردن بلال کبابی یا آبپز به روش بیرونی می‌توانید انواع سس خوشمزه را درست کنید. مثلا یک روش سرو بلال کبابی یا شیر بلال آبپز با سس قارچ است. سس هزار جزیره، سس فرانسوی و سس ماست هم با بلال کبابی طعم بی‌نظیری دارند. بعضی هم بلال کبابی را با سس آلوچه میل می‌کنند. یک سس ترکیبی با سس مایونز، ماست چکیده، جعفری ساطوری خرد شده، سس خردل، نمک، فلفل سیاه و آب لیموترش هم برای سرو کنار بلال کبابی یا آبپز و تنوری عالی است.

طرز تهیه بلال با شیر چگونه است؟

برای درست کردن بلال با شیر باید به جای آب، یک ترکیب با مقدار مساوی آب و شیر درست کنید و بلال را در آن آبپز کنید.

بلال کبابی و بلال آبپز چند کالری دارد؟

در پاسخ به این‌که کالری بلال چقدر است باید بگوییم ۱۰۰ گرم بلال آبپز حدود ۹۶ کیلوکالری انرژی دارد. کالری بلال کبابی در ۱۰۰ گرم هم حدود ۸۵ کیلوکالری است. این میزان کالری بدون اضافه کردن سس و کره به بلال است.

درباره mona