خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۳ طرز تهیه ترشی گوجه سبز به روش بازاری + نکات کپک نزدن آن

۳ طرز تهیه ترشی گوجه سبز به روش بازاری + نکات کپک نزدن آن

ترشی گوجه سبز یکی از  خوشمزه‌ترین ترشی‌های فصل بهار و تابستان است. ترشی گوجه سبز، هم به‌عنوان چاشنی در کنار غذا و هم به‌عنوان چاشنی در غذاها و خورش‌ها به کار می‌رود. می‌توانید ترشی گوجه سبز یا ترشی آلوچه با سرکه، ترشی گوجه سبز با نمک و ترشی گوجه سبز با رب انار درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه ترشی گوجه سبز به ۳ روش مختلف و فوت و فن‌های تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه (روش اول)

  • گوجه سبز: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه قرمز (یا سفید): به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌ شدن ترشی گوجه سبز با سرکه: ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز یا سرکه قرمز یا سفید

در این روش از طرز تهیه ترشی گوجه سبز، علاوه بر نمک، از سرکه سفید یا قرمز هم استفاده می‌شود. البته می‌توانید برای رقیق‌تر شدن سرکه، آن را با آب جوشیده و سرد شده، مخلوط کنید یا سرکه و آب را با هم بجوشانید و بعد از سرد شدن، به گوجه سبز اضافه کنید. در ادامه مراحل تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه را دنبال کنید.

در این روش از طرز تهیه ترشی گوجه سبز، علاوه بر نمک، از سرکه سفید یا قرمز هم استفاده می‌شود. البته می‌توانید برای رقیق‌تر شدن سرکه، آن را با آب جوشیده و سرد شده، مخلوط کنید یا سرکه و آب را با هم بجوشانید و بعد از سرد شدن، به گوجه سبز اضافه کنید. در ادامه مراحل تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه را دنبال کنید.

مرحله اول: گوجه سبزها را آماده کنید

ابتدا گوجه سبزها را بشویید و برگ و چوب آن‌ها را جدا کنید. گوجه‌ سبزها را در آبکش بریزید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. با یک دستمال نخی تمیز، گوجه سبزها را کاملا خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند، چون ذره‌ای رطوبت روی گوجه‌ها، باعث کپک زدن ترشی می‌شود.

مرحله دوم: گوجه سبزها را ترشی کنید

شیشه‌هایی را که برای ترشی گوجه سبز در نظر گرفته‌اید، بشویید و کاملا خشک و استریل کنید. گوجه سبزها را در شیشه بریزید و سرکه و نمک را به آنها اضافه کنید. سرکه‌ باید روی گوجه‌ها را بپوشاند.

سپس درب شیشه را محکم ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. شیشه‌های ترشی را در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب به مدت ۱ تا ۲ هفته نگهداری کنید تا ترشی گوجه برسد، سپس آن را در کنار انواع غذا سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه سبز شور (روش دوم)

  • گوجه سبز: ۱ کیلوگرم
  • آب جوشیده و سرد شده: به میزان لازم
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری (یا به میزان لازم)
  • ترخون و جعفری تازه: چند شاخه (به میزان دلخواه)
  • سیر: ۳ حبه (اختیاری)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان آماده شدن (رسیدن) ترشی گوجه سبز: ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز با آب نمک

برای طرز تهیه شور گوجه سبز، به جای سرکه و آب، از نمک و آب استفاده می‌شود. می‌توانید به اندازه ۲ تا ۳ قاشق سرکه سفید هم اضافه کنید تا ترشی خوش‌طعم‌تر شود. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز با آب و نمک را دنبال کنید.

برای طرز تهیه شور گوجه سبز، به جای سرکه و آب، از نمک و آب استفاده می‌شود. می‌توانید به اندازه ۲ تا ۳ قاشق سرکه سفید هم اضافه کنید تا ترشی خوش‌طعم‌تر شود. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز با آب و نمک را دنبال کنید.

مرحله اول: گوجه سبزها را آماده کنید

در ابتدا، گوجه سبزها را بشویید و چوب و برگ آنها را جدا کنید. سپس گوجه‌ها را با دستمال کاملا خشک کنید تا رطوبت نداشته باشند. سبزی‌های تازه را هم بشویید و کاملا خشک کنید.

مرحله سوم: آب را جوش بیاورید

مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بعد نمک را اضافه کنید، در حدی که شوری آن زننده نباشد. اجازه دهید آب از دما بیفتد و ولرم شود.

مرحله آخر: آب نمک و گوجه سبزها را در شیشه بریزید

شیشه‌هایی که می‌خواهید ترشی گوجه سبز را در آن بیندازید، بشویید و خشک کنید. سپس گوجه سبزها را در‌ آن بریزید. سیرها را پوست بگیرید و لابه‌لای گوجه سبزها بیندازید. سبزی‌ها را هم در شیشه بریزید.

روی گوجه سبزها را با آب نمک بپوشانید. می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه هم اضافه کنید. درب شیشه ترشی را ببندید و به مدت ۱ تا ۲ هفته در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید تا ترشی گوجه سبز برسد و آماده شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار (روش سوم)

  • گوجه سبز: ۱ کیلوگرم
  • رب انار: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سرکه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • سبزیجات معطر خشک: به میزان دلخواه
  • آب: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده شدن ترشی گوجه سبز با رب انار: ۲ تا ۳ روز

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار

برای طرز تهیه ترشی آلوچه با رب انار و سرکه، می‌توانید میزان شکر یا نمک را به دلخواه تغییر دهید تا طعم ملس آن، مورد پسندتان شود. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد ترشی را آماده کنید

در ابتدا، گوجه سبزها را بشویید و دم و برگ آنها را جدا کنید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. گوجه سبزها را در آب جوش بریزید و ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. سپس گوجه سبزها را در آبکش بریزید و اجازه دهید آب اضافه خود را از دست بدهند و خنک شوند.

مرحله دوم: سس ترشی گوجه سبز را درست کنید

در این فاصله، در یک قابلمه، رب انار، سرکه، شکر و نمک را بریزید و مواد را هم بزنید تا کاملا رقیق شوند. گوجه سبزها که خنک شدند، با دستمال کاملا آنها را خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند. سپس گوجه سبزها را به سس اضافه کنید و هم بزنید تا مایه سس روی گوجه سبزها را کاملا بپوشاند. سبزی‌های معطر خشک را هم اضافه کنید.

مرحله سوم: ترکیب گوجه سبز و سس را بجوشانید

زیر قابلمه گوجه سبزها را روشن کنید و اجازه دهید گوجه سبزها با سس ترشی، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت بمانند تا نرم شوند و سس به بافت آنها نفوذ کند. سپس حرارت را قطع کنید و صبر کنید تا دمای آنها کم شود و سرد شوند.

مرحله چهارم: ترشی آلوچه را در بطری بریزید

در آخر، ترشی گوجه سبز را در شیشه‌های درب‌دار تمیز و خشک بریزید و درب آنها را ببندید. شیشه ترشی گوجه سبز را در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگهدارید تا به مدت ۲ تا ۳ روز بماند و جا بیفتد. سپس ترشی‌ را می‌توانید سرو کنید.

نکات طرز تهیه ترشی گوجه سبز

  • به جای سرکه قرمز یا سفید و آب نمک می‌توانید برای طعم‌دار کردن ترشی، از آبغوره استفاده کنید.
  • سرکه قرمز، تیزی کمتری دارد و اگر از سرکه سفید در طرز تهیه ترشی گوجه سبز استفاده می‌کنید، بهتر است کمی شکر به آن اضافه کنید تا ترشی آن زننده نباشد.
  • از سبزی‌های معطر برای خوش‌عطر شدن ترشی می‌توانید استفاده کنید. اگر از سبزی‌های تازه استفاده می‌کنید، حتما باید قبل از افزودن به شیشه ترشی، آنها را کاملا خشک کنید.
  • اگر ادویه مخصوص ترشی ندارید، می‌توانید کمی گلپر و تخم گشنیز به ترشی اضافه کنید.
  • برای زودتر رسیدن ترشی گوجه سبز، می‌توانید قبل از درست کردن ترشی، گوجه سبزها را با کمی آب، برای چند دقیقه بجوشانید.
  • اگر می‌خواهید ترشی گوجه سبز، طعم تند و تیزی داشته باشد، چند عدد فلفل تند شسته و خشک شده را هم به بطری ترشی اضافه کنید.
  • ترشی گوجه سبز را بعد از باز کردن درب شیشه آن، به یخچال منتقل کنید.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه ترشی گوجه سبز

چه کار کنیم که ترشی گوجه سبز، زودتر برسد؟

۱-از گوجه سبزهای ریزتر استفاده کنید؛

۲- اگر گوجه سبزها درشت هستند، ابتدا آنها را در آب جوش، به مدت ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید و آبکش کنید. سپس خشک کنید و بقیه مراحل طرز تهیه گوجه سبز (به روش‌ دلخواه) را ادامه دهید.

چرا ترشی گوجه سبز کپک می‌زند؟

۱-گوجه سبزها اگر رطوبت داشته باشند یا خیس باشند و ترشی کنید، ترشی‌تان کپک می‌زند؛

۲- تا زمان رسیدن ترشی‌ها نباید درب شیشه ترشی را باز کنید؛

۳- از سالم بودن درب شیشه ترشی و محکم بسته شدن درب آن، مطمئن شوید؛

۴- بعد از باز کردن درب شیشه ترشی، آن را به یخچال منتقل کنید؛

۵- ترشی‌ها را در شیشه‌های کوچک بیندازید تا زودتر مصرف شوند و زیاد درب آنها باز و بسته نشود؛

۶- قاشق خیس یا چرب و آغشته به مواد غذایی دیگر را در بطری ترشی، نزنید.

ادویه ترشی گوجه سبز چیست؟

می‌توانید ترشی گوجه سبز را فقط با نمک و به‌صورت ساده درست کنید یا ادویه‌ ترشی، شامل سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین به ترشی استفاده کنید. ادویه مخصوص ترشی را می‌توانید از فروشگاه‌ها یا عطاری‌ها تهیه کنید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *