خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۲ مدل طرز تهیه املت قهوه خانه ای با رب و گوجه فرنگی به روش بازاری

۲ مدل طرز تهیه املت قهوه خانه ای با رب و گوجه فرنگی به روش بازاری

املت ربی یا املت با گوجه فرنگی که به املت قهوه خانه‌ای هم معروف است یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ساده برای صبحانه، ناهار و شام است. برای درست کردن املت با رب گوجه یا با گوجه فرنگی حلقه‌ای یا رنده شده به روش کافه و قهوه‌خانه‌های بازار باید یکسری جزییات و فوت و فن‌ها را بلد باشید. در این مقاله مجله فیدیلیو ۲ روش طرز تهیه املت ربی و املت با گوجه فرنگی به روش کافه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم و نکات خوشمزه شدن املت بازاری را هم به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای درست کردن املت ربی (۲ نفر)

  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن (جامد، مایع یا حیوانی): به مقدار کافی
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه
  • آب جوش: ۳ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت املت با رب گوجه: ۱۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم املت با رب گوجه: حدود ۱۵۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای با رب گوجه

برای درست کردن املت ربی یا همان املت قهوه خانه‌ای شما فقط نیاز به رب گوجه دارید و لازم نیست از گوجه فرنگی رنده شده یا حلقه‌ای استفاده کنید. مراحل طرز تهیه املت با رب را دنبال کنید.

مرحله اول: روغن را داغ کنید

برای درست کردن املت به روش قهوه‌خانه‌ای ابتدا یک تابه مناسب را روی شعله متوسط گاز قرار دهید. جنس تابه به سلیقه شما بستگی دارد اگر چه در قهوه‌خانه و کافی شاپ برای درست کردن املت ربی از تابه جنس «روی» استفاده می‌شود.

به مقدار کافی روغن در تابه بریزید. اگر از روغن مایع استفاده می‌کنید ۷ الی ۸ قاشق غذاخوری و اگر از روغن جامد یا حیوانی استفاده می‌کنید ۲ یا سه قاشق غذاخوری روغن کافی است. صبر کنید تا روغن داغ شود اما دود نکند.

مرحله دوم: رب گوجه فرنگی را تفت دهید

رب گوجه را با آب مخلوط کنید تا کمی رقیق شود. سپس آن را در روغن تفت دهید تا رب رنگ باز کند و از خامی بیفتد.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

وقتی رب گوجه سرخ شد و به روغن افتاد تخم مرغ‌ها را یکی یکی در رب گوجه بشکنید. مقداری نمک و فلفل سیاه روی تخم مرغ‌ها بپاشید. صبر کنید تا سفیده تخم مرغ‌ها کمی خودش را بگیرد تا طعم و رنگ املت بهتر شود.

وقتی سفیده کمی خودش را گرفت املت را هم بزنید. در این مرحله اگر لازم است مقداری دیگر روغن اضافه کنید که املت به تابه نچسبد. زیاد لازم نیست املت را هم بزنید چون در این صورت بوی زهم زرده تخم مرغ بلند می‌شود.

مرحله چهارم: املت ربی را سرو کنید

هم زدن (آرام نه سریع) املت را تا زمانی ادامه دهید که تخم مرغ‌ها بپزند و املت حسابی به روغن بیفتد. در نهایت این املت خوشمزه با رب گوجه را با نان بربری یا سنگک، پیاز و سبزی خوردن میل کنید.

مواد لازم برای تهیه املت حرفه‌ای با گوجه فرنگی (۲ الی ۳ نفر)

  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • گوجه فرنگی: ۴ عدد بزرگ
  • پیاز: ۱ عدد کوچک
  • روغن سرخ کردنی جامد یا مایع: به مقدار کافی
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای با گوجه فرنگی

در این روش پخت املت قهوه‌خانه‌ای به جای استفاده از رب گوجه از گوجه فرنگی تازه استفاده می‌کنیم.

مرحله اول: پیاز را تفت دهید‌

در اولین مرحله از طرز تهیه املت با گوجه فرنگی به روش کافه‌های بازار ابتدا باید پیاز را بشویید، پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. سپس در تابه‌ای که می‌خواهید املت را در آن درست کنید مقداری روغن بریزید. روغن که داغ شد پیازهای خرد شده را در آن تفت دهید. صبر کنید پیاز سبک شده و سرخ شوند.

مرحله دوم: گوجه فرنگی را به پیازها اضافه کنید

گوجه فرنگی‌ها را بشویید و رنده کنید یا در غذاساز پوره کنید. می‌توانید پوست گوجه فرنگی‌ها را هم بگیرید و آن‌ها را نگینی خرد کنید. در هر صورت گوجه فرنگی‌های آماده شده را به پیازهای تفت خورده اضافه کنید و صبر کنید آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود.

اگر نیاز است مقداری دیگر روغن به گوجه فرنگی‌ها اضافه کنید تا سرخ شوند. در این مرحله نمک، فلفل سیاه و زردچوبه هم به گوجه فرنگی اضافه کنید تا ادویه‌ها تفت بخورند و طعم خامی خود را از دست بدهند.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

تخم مرغ‌ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید و هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. تخم مرغ‌ها را به گوجه‌های سرخ شده اضافه کنید. صبر کنید سفیده تخم مرغ‌ها مقداری خودش را بگیرد. کمی فلفل سیاه در صورت تمایل روی تخم مرغ‌ها بریزید.

سپس املت را خوب هم بزنید. تخم مرغ‌ها که پختند املت گوجه فرنگی شما آماده است (برای املت نرم ۵ دقیقه و برای املت سفت ۱۰ دقیقه زمان لازم است). نوش جان!

فوت و فن‌های خوشمزه شدن املت قهوه خانه‌ای با رب یا گوجه فرنگی

  • اگر می‌خواهید املت با رب و پیاز یا املت با گوجه فرنگی و پیاز درست کنید می‌توانید مقداری پیاز داغ از قبل سرخ کنید و به املت ربی بعد از سرخ شدن رب گوجه یا به املت گوجه بعد از سرخ شدن گوجه فرنگی‌ها اضافه کنید.
  • برای درست کردن املت گوجه می‌توانید بعد از اینکه آب گوجه فرنگی‌ها کاملا کشیده شد و به روغن افتادند ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه هم اضافه کنید و اجازه دهید رب سرخ شود و رنگ باز کند.
  • برخی دوست دارند تخم مرغ‌ها در املت هم نزده و درسته باشند. برای درست کردن این مدل املت به جای هم زدن تخم مرغ‌ها، درب ماهیتابه را بگذارید و بنا بر سلیقه و هر مقدار که دوست دارید تخم‌مرغ‌ها سفت یا عسلی یا حد وسط این دو باشند صبر کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. حتما بلافاصله درب ماهیتابه را بردارید که املت آب نیندازد و سفت نشود.
  • املت با گوجه فرنگی حلقه‌ شده هم ایده خوبی است. برای این کار باید به همان روش گفته شده در بالا با پیاز داغ یا بدون پیاز گوجه فرنگی‌ها را در روغن سرخ کنید تا از خامی بیفتند و سپس تخم مرغ همزده یا درسته را روی گوجه فرنگی‌ها بریزید. نمک و فلفل سیاه را روی تخم مرغ‌ها بریزید. در این روش بهتر است تخم مرغ‌ها هم نزده باشند و درب تابه را بگذارید تا تخم مرغ عسلی یا سفت شود.
  • برای املت نرم ۵ دقیقه و برای املت سفت ۱۰ دقیقه زمان لازم است.

سوالات متداول

چرا املت بوی بد میده؟

۱-برای خوشمزه شدن املت و از بین بردن بوی نامطبوع املت چه کنیم؟ تخم مرغ به طور طبیعی بوی زهم یا ضخم می‌دهد. اضافه کردن پیاز داغ و ادویه‌جات معطر مثل فلفل سیاه و زردچوبه به املت تا حد زیادی بوی بد تخم مرغ را در املت کاهش می‌دهد.

۲- یک روش دیگر برای اینکه املت بوی بد ندهد این است که قبل از اضافه کردن تخم مرغ به املت، آن‌ها را با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند اما کف نکنند. بعد از هم زدن تخم مرغ مقداری نمک، فلفل سیاه و کمی پودر سیر اضافه کنید و مقداری دیگر هم بزنید. سپس تخم مرغ را به گوجه یا رب سرخ شده اضافه کنید.

۳-اضافه کردن یک حبه سیر رنده شده و مقداری زردچوبه به پیاز یا گوجه یا رب گوجه در حال سرخ شدن بوی خوبی به املت ربی یا املت گوجه می‌دهد.

۴-دلیل بوی بد املت همان‌طور که گفتیم بوی زهم تخم مرغ است، برای درست کردن املت از تخم‌ مرغ‌های تازه و با کیفیت استفاده کنید و در صورتی که رژیم لاغری ندارید در لحظات پایانی پخت املت مقداری پنیر پیتزای رنده شده به آن اضافه کنید و صبر کنید پنیر آب شود و بوی خوبی به املت بدهد.

چطور یک املت ربی یا املت با گوجه فرنگی خوشمزه و لاکچری درست کنیم؟

۱-یکی از نکات طلایی خوشمزه شدن املت هواگیری آن است. هواگیری یعنی چه؟ در تمام مدت زمان پخت املت ربی یا گوجه به شکل همزده درب ماهیتابه را به هیچ عنوان نبندید. درب تابه باید باز باشد.

۲-برای درست کردن املت ربی از رب گوجه تازه و باکیفیت استفاده کنید. اگر املت را می‌خواهید با گوجه فرنگی درست کنید هرگز از گوجه فرنگی‌های له شده که بوی ترشیدگی می‌دهند استفاده نکنید. گوجه فرنگی‌ها باید تازه باشند. همچنین یا گوجه فرنگی‌ها را پوره کنید، یا رنده کنید و یا این‌که پوست آن‌ها را جدا کنید و نگینی خرد کنید.

چرا املت به تابه می‌چسبه؟

برای درست کردن املت ربی یا املت با گوجه فرنگی در اضافه کردن روغن دست و دلباز باشید. اگر مقدار روغن املت کم باشد املت به تابه می‌چسبد.

سخن پایانی

املت ربی و املت با گوجه فرنگی یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌های ایرانی در خانه و کافی شاپ و قهوه خانه‌های بازاری است. شاید در نگاه اول املت یک غذای ساده به نظر برسد اما برای این‌که یک املت خوشمزه و لاکچری به روش قهوه‌خانه با همان عطر و طعم داشته باشید باید یکسری جزییات و فوت و فن‌های طلایی خوشمزه شدن املت را بلد باشید. شما چطور املت درست می‌کنید؟ ترفندهای شما برای خوشمزه شدن املت ربی و املت گوجه فرنگی چیست؟ خوشحال می‌شویم ترفندهای خود برای خوشمزه شدن املت را در قسمت نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *