خانه / آشپزخانه من / ۲ طرز تهیه باقالی پخته به روش بازاری و نرم + فرمول های پخت سریع باقالی

۲ طرز تهیه باقالی پخته به روش بازاری و نرم + فرمول های پخت سریع باقالی

هوا که رو به سردی می‌رود عطر و بوی باقالی پخته و لبوی پخته روی چرخ دستی‌ها و گاری‌ها در خیابان حسابی آدم را وسوسه می‌کند. اصلا انگاری باقالی پخته بازاری با نمک و گلپر یک طعم و خوشمزگی دیگری دارد. اما در این مقاله از مجله فیدیلیو ما می‌خواهیم طرز تهیه باقالی پخته با باقالی خشک با پوست به روش بازاری و روش تهیه باقالی تازه را به شما آموزش بدهیم و فوت و فن‌های باقالی پخته خوشمزه نرم و لطیف را به شما بگوییم.

مواد لازم برای تهیه باقالی پخته با باقلا خشک (برای ۶ نفر)

  • باقالی خشک: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۱ و نیم لیتر یا بیشتر
  • گلپر: به مقدار دلخواه
  • فلفل سیاه: به مقدار دلخواه
  • نمک: به مقدار لازم
  • سرکه: به مقدار دلخواه
  • نعنا خشک: به مقدار دلخواه
  • فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه باقالی پخته خوشمزه به روش سنتی بازاری

برای روش پخت باقالی خشک با پوست و مغز نرم و لطیف مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: باقالی خشک را بخیسانید

برای پخت سریع باقالی خشک یک ترفند این است که باقالی‌ها را از روز قبل در یک ظرف بزرگ پر از آب بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.

مرحله دوم: باقالی را بپزید

باقالی‌ها را در یک قابلمه مناسب بریزید و آب را به آن اضافه کنید. اگر مقدار آب کم بود، مقداری دیگر آب اضافه کنید، چون آب باید به اندازه ۴ انگشت سطح روی باقالی‌ها را بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۲ الی ۳ ساعت روی شعله متوسط گاز بپزید (کمتر یا بیشتر بودن این زمان به جنس و کیفیت باقلا خشک شما بستگی دارد، باقالی‌هایی که مغز زردرنگ دارند معمولا کهنه هستند و کیفیت خوبی ندارند، بهتر است مغز باقالی خشک سبز باشد که به اصطلاح «پزا» هستند).

مرحله آخر: باقالی پخته رو با چاشنی مورد‌ علاقه‌تان سرو کنید

وقتی باقالی‌ها پخت، نمک، فلفل سیاه و سرکه را به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر زمان بدهید تا باقالی پخته طعم بگیرد. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و باقالی پخته را سرو کنید. باقالی پخته را همراه با مقدار دلخواه سبزی خشک نعناع و گلپر و در صورت تمایل کمی پودر فلفل قرمز سرو کنید.

طرز تهیه باقالی پخته با باقالی تازه

باقالی پخته را با باقالی تازه هم می‌توانید درست کنید. این روش تهیه باقالی برای صبحانه هم مناسب است چون خیلی سریع آماده می‌شود. برای پختن باقالی تازه باید باقالی را با غلاف و پوست در قابلمه بریزید. روی قابلمه به قدری آب بریزید که سطح روی باقالی را بپوشاند.

باقالی را روی شعله ملایم گاز بپزید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت مقداری سرکه و نمک به باقالی‌ها اضافه کنید تا باقالی طعم بگیرد. معمولا بعد از ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت باقالی تازه می‌پزد. بعد از این‌که باقالی تازه پخت، فقط غلاف باقالی را جدا کنید و باقالی را با پوست و با گلپر، نمک و سرکه سرو کنید.

فوت و فن‌های درست کردن باقالی خشک به روش بازاری و نرم

علت نپختن باقالی چیست؟

یک علت نپختن باقالی کهنه بودن آن است. باقالی‌هایی که مغز زردرنگ دارند و رنگ پوست تیره دارند معمولا کهنه هستند و کیفیت خوبی ندارند، بهتر است مغز باقالی خشک سبز و رنگ پوست آن روشن باشد تا زودتر بپزد و مثل باقالی‌های بازاری نرم و لطیف شود. همچنین برای پختن باقالی خشک حتما روی آن آب جوش بریزید و برای پخت روی شعله متوسط گاز بگذارید.

برای زود پختن باقالی چه کنیم؟

زمان پختن باقالی خشک به تازه بودن و کیفیت آن بستگی دارد. اما برای این‌که باقالی زودتر بپزد نمک را در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به باقالی اضافه کنید.

برای نرم شدن باقالی چه کنیم؟

یک روش نرم شدن باقالی این است که باقالی را به جای قابلمه در زودپز بپزید. در هر صورت برای پخت باقالی خشک چه در زودپز و چه در قابلمه باید آن را حتما به مدت ۲۴ ساعت خیس کرده و چند بار آب باقالی‌ها را عوض کنید.

اضافه کردن جوش شیرین برای پخت باقالی مفید است؟

یک روش ساده برای کم کردن زمان پخت حبوبات از جمله باقالی اضافه کردن مقداری جوش شیرین به آن است. برای پخت باقالی خشک به روش بازاری به اندازه نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین به باقالی در حال پخت اضافه کنید.

فرمول سریع پختن باقالی خشک چیست؟‌

فرمول اصلی سریع پختن باقالی خیساندن آن است. خیساندن باقالی به مدت ۲۴ ساعت باعث می‌شود باقالی پف کند و حجیم شود.

سوالات متداول

چکار کنیم آب باقالی غلیظ شود؟

برای غلیظ شدن آب باقالی یک قاشق غذاخوری آرد را با مقداری آب جوش مخلوط کرده و به باقالی در حال پخت اضافه کنید.

روش پخت باقالی پخته گیلانی چگونه است؟

گیلانی‌ها هم باقالی خشک و باقالی پخته را به همین روش‌های گفته شده در این مقاله می‌پزند. برای چاشنی باقالی پخته گیلانی وقتی نمک، سرکه و فلفل سیاه را به باقالی اضافه کردید، به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس به اندازه ۳ قاشق غذاخوری سبزی خلواش (خالواش) خشک (سبزی معطر گیلانی) يا نعنای خشک در قابلمه باقالی بریزید و درب ظرف را بگذارید. سپس در ۳ نوبت و هر نوبت پس از ۵ دقيقه چند بار باقالی را خوب هم بزنيد و دوباره درب ظرف را بگذاريد تا باقالی طعم بگیرد.

روش پخت سریع باقالی خشک چگونه است؟

یک روش پخت سریع باقالی خشک اضافه کردن نمک در دقایق پایانی پخت یا اضافه کردن کمی جوش شیرین (به اندازه نصف قاشق چای‌خوری برای یک کیلوگرم باقالی خشک) به آب باقالی در زمان پختن آن است. همچنین اگر زمان زیادی برای پختن باقالی خشک ندارید برای پختن آن از زودپز استفاده کنید و شبیه روش پختن باقالی در قابلمه آن را در زودپز بپزید.

طرز تهیه باقالی پخته مازندرانی است؟

به همین مدل باقالی خشک «باقالی مازندرانی» هم می‌گویند. روش تهیه باقالی پخته مازندرانی به همین ترتیبی است که در این مقاله گفته شد.

روش پخت باقلا دزفولی چگونه است؟

روش پخت باقلا دزفولی دقیقا به همین روش گفته شده برای باقالی خشک در این مقاله است.

درباره mona