خانه / آشپزخانه من / ۲۰ تا از بهترین مواد غذایی، میوه ها و نوشیدنی ها برای روزهای آلودگی هوا

۲۰ تا از بهترین مواد غذایی، میوه ها و نوشیدنی ها برای روزهای آلودگی هوا

بهترین مواد غذایی در روزهای آلوده چه چیزهایی هستند؟ در روزهای آلودگی هوا چه بخوریم و چه نخوریم؟ دیگر فرقی نمی‌کند ساکن تهران باشید یا شهرستان‌ها، یا حتی ایران باشید یا خارج کشور؛ آلودگی هوا ممکن است هر جایی که باشید، یقه شما را بگیرد. مخصوصا در روزهای سرد زمستان که اثر وارونگی هوا رخ می‌دهد، این روزها بیشتر خواهند بود. اما همیشه نمی‌توان خود را در خانه حبس کرد، پس باید برای کم اثر کردن آلودگی بر سلامت بدن و دستگاه تنفسی، علاوه بر علائم پیشگیرانه، به رژیم غذایی خود هم اهمیت بیشتری بدهید و خوراکی‌ها، غذاها و نوشیدنی‌هایی بخورید که بتواند پاکسازی ریه از آلودگی هوا را بهتر انجام دهد. در این مطلب به معرفی بهترین مواد غذایی، میوه‌ها، نوشیدنی و دمنوش برای روزهای آلودگی هوا را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین میوه‌ها برای آلودگی هوا

در روزهای آلوده می‌توانید میوه‌های مختلف را در برنامه غذایی خود به‌صورت تازه یا آبمیوه، قرار دهید. بهترین میوه‌ها و انواع ویتامین ضد‌آلودگی هوا شامل موارد زیر می‌شوند.

۱- سیب

بهترین میوه برای آلودگی هوا «سیب» است. «سیب سفید» و «سیب قرمز» و حتی «سیب سبز» به خاطر محتوای اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها، از بروز التهاب در مجرای تنفسی جلوگیری می‌کنند. برای افرادی که در آلودگی هوا دچار تنگی نفس می‌شوند یا در این روزها، به سرفه می‌افتند، مصرف انواع سیب بسیار مفید است. هنگام آلودگی هوا حتما میوه‌هایی مثل سیب را در رژیم روزانه خود قرار دهید چون سیب یک میوه مفید برای دفع سرب از بدن هم هست.

۲- توت فرنگی

برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟ رنگ قرمز «توت فرنگی» به خاطر «پتکین» موجود در آن است. این ماده معدنی با بالا بردن قوای بدنی و تقویت سیستم ایمنی می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا و مسمومیت‌های آلودگی را از بین ببرد. خوشبختانه توت فرنگی به مدد کشت گلخانه‌ای، جزو میوه‌هایی است که به راحتی می‌توانید در هر فصلی از سال، به آن دسترسی داشته باشید.

۳- آناناس

هر چند «آناناس» برای خواص ترمیم زخم شناخته شده است ولی خواص این میوه به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود. آناناس حاوی آنزیم‌هایی است که سم‌زدایی از ریه‌ها در اثر آلودگی هوا را به خوبی انجام می‌دهد. این میوه التهاب و تورم ناشی از آلودگی را در سیستم تنفسی کاهش داده و برای درمان سرفه ناشی از هوای آلوده، یک داروی طبیعی مفید است.

۴- انواع مرکبات

آلودگی هوا باعث سردرد و سرگیجه می‌شود. علاوه بر نوشیدن آب و استفاده از مسکن‌های بدون نسخه و مجاز، خوردن مرکبات مثل نارنگی، پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش، که منابع غنی از ویتامین ث هستند هم برای کاهش سرگیجه تا حدودی موثر است. برای مقابله با آلودگی هوا، مخصوصا آلودگی‌های زمستانی، آب این میوه‌ها یا خود میوه را در رژیم غذایی‌ روزانه خود قرار دهید. می‌توانید لیمو ترش را در کنار سالاد یا غذاهایتان سرو کنید و از مزایای آن برای مقابله با آلودگی نهایت بهره را ببرید.

۵- آووکادو

ممکن است «آووکادو» چندان جایی در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها نداشته باشد، ولی این میوه یک منبع مهم و عالی برای ویتامین E است. ویتامین E یکی از بهترین ویتامین‌ها ضدآلودگی هوا است و مثل یک سد در برابر عوارض ناشی از هوای آلوده عمل می‌کند. می‌توانید این میوه  را در طرز تهیه انواع سالاد هم استفاده کنید.

سبزیجات مفید برای آلودگی هوا

مصرف سبزی‌های برگ سبز یا سبزی‌های چلیپایی، به عنوان سبزی‌های مفید در روزهای آلوده توصیه می‌شود.

۶- اسفناج

«اسفناج» یا «بچه اسفناج» (بیبی اسفناج) را می‌توانید، هم به‌صورت آبپز و هم به‌صورت تازه در رژیم غذایی خود قرار دهید. این سبزی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E و بتاکاروتن است و می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند. برای کسانی که آسم یا مشکلات ریوی دارند، اسفناج یک گزینه عالی به حساب می‌آید. در مجموع سبزیجاتی مثل اسفناج، کاهو، گشنیز و شنبلیله که حاوی بتاکاروتن هستند برای مقابله با آلودگی‌های محیطی از جمله هوای آلوده بسیار مفید هستند.

۷- گوجه فرنگی

بهترین تغذیه در هوای آلوده باید چگونه باشد؟ طبعا سرشار از آنتی‌اکسیدان. «گوجه فرنگی» به‌صورت تازه یا آب گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است که بدن را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد و آلودگی هوا محافظت می‌کند. رنگ قرمز گوجه فرنگی به خاطر «لیکوپن» موجود در آن است که این آنتی اکسیدان به سلامت قلب و عروق هم کمک زیادی می‌کند. این آنتی اکسیدان را در هندوانه هم می‌توانید پیدا کنید.

۸- انواع کلم و سبزیجات چلیپایی

انواع «کلم» جزو اصلی سبزیجات چلیپایی هستند و شامل کلم برگ، کلم قمری، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ و کلم گل می‌شوند. سبزیجات چلیپایی، به عنوان سبزیجات محافظ ریه و دستگاه تنفسی شناخته می‌شوند و به شکل‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود به خصوص به عنوان یک غذای مفید در روزهایی که هوا آلوده است قرار دهید.

۹- کرفس

در میان خوراکی‌های برای روزهای آلوده، «کرفس» هم جزو مفید‌ترین‌ها است. از کرفس، هم به‌صورت خام و تازه در سالاد، هم در انواع خورشت و سوپ و هم به صورت عصاره یا آب سبزی می‌توانید استفاده کنید. مواد مغذی و معدنی موجود در کرفس می‌تواند از جذب فلزات سنگین در ریه که ناشی از آلودگی هوا هستند، جلوگیری کند. همچنین به خاطر سدیم موجود در این سبزی، دی‌اکسیدکربن ناشی از آلودگی هوا، به راحتی دفع می‌شود.

۱۰- سیر و پیاز

«سیر و پیاز»، «پیازچه»، «تره فرنگی» و در مجموع مصرف سبزیجات خانواده پیاز می‌تواند از مخاط دستگاه تنفسی حفاظت کند. از آن جایی که این سبزیجات، منابع غنی از گوگرد هستند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و بدن را در مقابل آلودگی‌ها مقاوم خواهند کرد.

۱۱- هویج و میوه‌های نارنجی رنگ

یکی از اصلی‌ترین منابع ویتامین A در بدن، «بتاکاروتن» است. این ماده مغذی در اصل یک رنگدانه زرد و نارنجی است که در میوه‌هایی مثل زردآلو و سبزیجاتی مثل هویج، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی و کلم کیل وجود دارد. مصرف منابع حاوی بتاکاروتن در روزهای آلودگی هوا ضروری است، چون این مواد غذایی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و بدن را در مقابل اسیدهای موجود در هوای آلوده سالم نگه می‌دارد.

نوشیدنی‌های مناسب برای آلودگی هوا

در روزهای آلوده برای کم‌اثر کردن تاثیرات آلودگی بر سلامتی و زیبایی پوست و مو، می‌توانید نوشیدنی‌های مختلف از آب میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا دمنوش‌ها و … را در برنامه غذایی خود بگنجانید. نوشیدنی‌های مناسب برای روزهای آلودگی هوا شامل موارد زیر می‌شوند.

۱۲- آب

برای سردرد ناشی از آلودگی هوا چی بخوریم؟ آلودگی هوا باعث سردرد می‌شود و به خصوص برای کسانی که مبتلا به میگرن هستند این سردرد تشدید هم می‌شود. آب آشامیدنی تصفیه شده بهترین نوشیدنی و درمان خانگی برای آلودگی هوا در روزهای آلوده است. با نوشیدن مقدار زیادی آب، می‌توانید از پاکسازی کلیه‌ها، ریه‌ها و املاح اضافی بدن مطمئن باشید. پس همیشه همراه خود یک بطری آب داشته باشید و از هر فرصتی برای نوشیدن آب، استفاده کنید.

۱۳- شیر و لبنیات

بهترین مواد غذایی در روزهای آلودگی هوا چه چیزهایی هستند؟ انواع لبنیات کم چرب و شیر، مانع جذب سرب موجود در هوا می‌شود. همچنین لبنیات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. شیر، دوغ، ماست و … دارای مقادیر بالایی از کلسیم، فسفر، منیزیم و مواد معدنی دیگر هستند که سموم ناشی از آلودگی هوا را خنثی کرده و مخاط تنفسی را نرم و تمیز می‌کنند.

برای آلودگی هوا چه دمنوشی بخوریم؟

انواع دمنوش مناسب برای آلودگی هوا، شامل دمنوش زنجبیل، دمنوش چای سبز و دمنوش نعناع فلفلی می‌شود، این دمنوش‌ها را یک یا دو فنجان در روز همراه با نبات یا عسل میل کنید.

۱۴- چای سبز

اگر به خوردن «چای سبز» عادت دارید، باید بدانید که در روزهای آلودگی هوا، بهتر است چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید. این چای مسمومیت‌های ناشی از آلودگی هوا و التهاب‌های ریوی و تنفسی را تسکین می‌دهد. همچنین چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، به سم زدایی آن کمک موثری می‌کند.

۱۵- دمنوش زنجبیل

با «زنجبیل تازه» یا «پودر زنجبیل» می‌توانید دمنوش‌های مفیدی درست کنید. دمنوش زنجبیل سرشار از ویتامین ث است. همچنین این دمنوش در التیام بخشیدن به سرفه و کمک به گردش خون بسیار موثر است.

۱۶- دمنوش نعناع

«نعناع» منبع عالی از «منتول» است. این ماده مغذی، دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهد و با فعال کردن ریه‌ها، اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. برای درمان سرفه‌های ناشی از آلودگی هوا می‌توانید نعناع را در کنار غذا سرو کرده یا دمنوش نعناع درست کنید.

غذا و خوراکی برای روزهای آلودگی هوا

در کنار میوه‌ها و سبزیجات، برخی خوراکی‌ها و تنقلات هم نقش موثری در کاهش اثرات آلودگی هوا دارند که شامل موارد زیر می‌شوند.

۱۷- دانه‌ها و انواع آجیل

بهترین مواد غذایی در روزهای آلودگی هوا چه چیزهایی هستند؟ دانه‌هایی مثل «تخم کتان»، «دانه چیا»، «تخمه آفتابگردان» و «تخمه کدو تنبل» منابع غنی منیزیم هستند. این ماده معدنی می‌تواند مجاری تنفسی را تمیز کرده و تسکین دهد. منیزیم موجود در دانه‌ها، تخمه و آجیل، به کاهش التهاب ریه و دستگاه تنفسی کمک کرده و تنفس را آسان‌تر می‌کند. برای تاثیر بیشتر به طور روزانه می‌توانید مصرف یک مشت از این مغزهای آجیل و دانه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید و خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهید.

۱۸- انواع نان و غلات

نان‌های سبوس‌دار و غلات مثل گندم، جو و … ، منابع خوبی از «روی» یا «زینک» هستند و این ماده معدنی در مبارزه با اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا به خوبی مقابله می‌کند. اگر این غلات و نان‌ها را با سبوس مصرف کنید، زینک موجود در آن‌ها حفظ شده و به طور موثرتری بدن را در برابر آلودگی‌ها مصون می‌دارد.

۱۹- انواع گوشت و حبوبات

انواع گوشت قرمز شامل «گوشت گاو وگوساله»، «جگر گاو و گوسفند»، انواع گوشت سفید شامل «مرغ»، «ماهی»، «بوقلمون» و تخم پرندگان مثل «تخم مرغ»، سرشار از پروتئین هستند. علاوه بر این حبوبات و سویا هم در دسته پروتئین‌های گیاهی قرار می‌گیرند و می‌توانند مواد مغذی عالی بدن برای مقابله با آلودگی هوا را فراهم کنند.

۲۰- روغن‌های گیاهی

انواع روغن‌های گیاهی شامل «روغن سویا»، «روغن آفتابگردان»، «جوانه گندم» و … ، جزو منابع ویتامین E و جزو بهترین مواد غذایی در روزهای عالی به حساب می‌‌آیند. این ویتامین یکی از بهترین مواد برای مقابله با آلودگی هوا به حساب می‌آید و خوراکی‌های حاوی این ویتامین، دارای آنتی‌اکسیدان مناسب هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مثل یک پاک‌کننده قوی، سموم موجود در بدن را پاکسازی کرده و بدن را در مقابل آلودگی حفاظت می‌کنند.

در هوای آلوده چه نخوریم؟

حالا که متوجه شدید بهترین مواد غذایی در روزهای آلوده شامل چه مواردی است دانستن این نکته که در هوای آلوده چه نخوریم هم ضروری است. در روزهای آلودگی هوا خوردن غذاهای آماده مثل سوسیس و کالباس، غذاهای چرب و سرخ کرده و فست فودها را کنار بگذارید. به جای این غذاهای سنگین لبنیات، سبزیجات، مواد پروتئینی، غذاهای آبدار و گیاهی میل کنید.

سخن پایانی

برای در امان ماندن از علائم مسمومیت آلودگی هوا بهتر است تا حد امکان در خانه بمانید. اگر سوال شما هم این است که برای آلودگی هوا در خانه چه باید کرد، باید بگوییم که در این روزها بهتر است تا جایی که می‌توانید به سلامت بدن و تغذیه خود اهمیت بدهید. مصرف برخی میوه‌ها، سبزیجات، نوشیدنی‌ها، غذاها و خوراکی‌ها می‌توانند به بدن کمک بیشتری کنند تا از شر آلودگی‌ هوا در امان بماند. از لیست بالا می‌توانید کمک بگیرید و بهترین مواد غذایی در هوای آلوده را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا از این روزهای سخت و خاکستری، به سلامت عبور کنید.

درباره mona