خانه / آشپزخانه من / یک راهنمای جامع و خوشمزه برای ۱۰ مدل پاستا
پاستا شاخص

یک راهنمای جامع و خوشمزه برای ۱۰ مدل پاستا

«هوس چی کردی؟ ماکارونی» این سوال جواب بین خیلی از ما‌ مشترک است. عشق و علاقه به این غذا از بچگی در ما نهادینه شده است. شاید در گذشته بر خلاف پیتزا و همبرگر تنها غذای کمی لوکس ماکارونی بود که می‌شد آن را در منزل تهیه کرد و از خوردن آن با ته دیگ سیب زمینی و کمی چرب یک لذت حسابی برد و کلی کیف کرد. در مجله فیدیلیو می‌خواهیم کمی آشناییمان را با پاستا این غذای خوشمزه بالاتر ببریم و با ۱۰ نوع مختلف آن آشنا شویم.

پاستا پیوندی عاشقانه میان آرد و تخم مرغ

اول از همه باید بگوییم در میان اکثر ما ایرانی ها «ماکارونی» عنوان عمومی برای تمامی غذاهای پاستا محور است. نام اصلی این ماده غذایی پاستا است و مثل غذاهای خوشمزه و محبوب دیگر در سطح جهانی متعلق به کشور ایتالیا است و این ماکارونی ما، که اتفاقا از نوع اسپاگتی هم هست، تنها یک مدل از میان ده‌ها مدل این غذای سالم و خوشمزه است. اگر تا به حال اسم پنه و فوتوچینی به گوشتان خورده باشد پس شما خیلی هم با پاستا غریبه نیستید ولی تنوع بیش از این دو سه اسم معروف است. می‌خواهیم در ادامه این گزارش ضمن معرفی ۱۰ مدل پاستای پرطرفدار توضیح مختصری هم در مورد آن ها بدیم پس با ما همراه باشید.

آلدنته یا آلفورنو مسئله این است!

دو اصطلاح آلدنته و آلفورنو از واژگان تخصصی پاستاخوری هستند. اولی به معنای این است که پاستای شما یک خط خامی در میان خود داشته باشد و شل و ول نباشد که زود پاره شود. آلفورنو هم به معنی پاستایی است که دو مرحله پخت را تجربه کرده مرحله اول داخل حمام آب گرم و مرحله دوم درون فر یا اجاق.

۱- اسپاگتی – Spaghetti

این اسپاگتی که ما در خانه بهش ماکارونی میگوییم یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارین نوع پاستا در جهان است. حرف و حدیث و شایعه هم پشت این اسپاگتی زیاد است، مثلا اسپاگتی همان نودل چینی است که ماکوپولو با خودش به ایتالیا آورده. اسپاگتی از هر جا که آمده باشد در ایتالیا روح در وجودش دمیده شده. علت جذابیت این مدل پاستا این است که شکل و شمایلش با بقیه غذاها فرق داره، یک سری رشته دراز که باید دور چنگالت بپیچی و با یک سختی خوشمزه‌ای نوش جا کنی. پاستا بولونز تقریبا همان ماکارونی اصیل خونه پز است، از انواع پر طرفدار اسپاگتی کاچو پپه (پنیر و فلفل) که با پنیر پیکورینو تهیه و پاستای کاربونارا است که با زرده تخم مرغ و بیکن برشته شده سرو می‌شود. اگر دوس دارید با ۱۰ مدل پنیر معروف آشنا شوید سری به این لینک بزنید.

۲- بوکاتینی –Bucatini

بوکاتینی همان پاستایی است که به آن پاستای شلنگی هم می‌گویند، چون شبیه به شلنگ آب است. یک اسپاگتی را تصور کنید که هم بزرگتر، هم چاق تر و هم وسطش خالیست و این همان پاستای بوکاتینی است. این حفره هم بصورت اتفاقی وسط این پاستا نیست، برای این که بتواند تا جای ممکن سس را به خودش بکشد و شما با هر چنگال پاستا، کلی سس جذاب هم میل کنید.

 ۳- پنه – penne

پنه اسم پاستای دیگری است که بیش تر به گوشمان خورده و پنه آلفردو از دسته پاستای محبوب منوی کافه‌ها و رستوران‌ها است. شکل ظاهری این پاستا شبیه به یک سیلندر تو خالی است که ابتدا و انتهای آن به صورت اوریب برش خورده است. علت تو خالی بودن برخی از پاستاهای ایتالیایی الکی و اتفاقی نبوده و تمام این پاستاها وظیفه دارند تا سس این غذا را به جان خود بکشند.

۴- ماکارونی – Macaroni

نوبتی هم باشد نوبت ماکارونی محبوب دل هاست. تصور یک ماکارونی با ته دیگ برشته و کمی چرب هوش از سر هر غذا دوستی می برد. ماکارونی یک سیلندر تو خالی پیچیده است که به خوبی انواع سس های پاستا را در خود جای می دهد.

۵- پروانه ای – Farfalle

پاستایی محبوب کودکان و بهترین گزینه برای سالاد و پاستاهای سرد. بال های این پروانه به خوبی سس را جذب خود می کنند و بافت جذابی روی زبان شما به وجود می آورند.

۶-فتوچینی- Fettuccine

فتوچینی که که گاها به آن فوتوچینی هم می گویند یک مدل پاستای دراز و پهن است. پاستای فتوچینی آلفردو از محبوب ترین پاستای های ایران است. این پاستا معمولا در نوع عریض و با عرض نیم سانت تهیه می شود.

۷-تالیاتله – Tagliatelle

پاستای تالیاتله بسیار شبیه به پاستای فتوچینی است، با این تفاوت که عرض کمتری  نسبت به آن دارد. پاستای تالیاتله را می توان در فرم دراز و در فرم آشیانه یافت و آن را با سس های جذاب طبخ کرد و از آن لذت برد.

۸-لینگوئینی –Linguine

لینگوینی هم از دسته خانواده فتوچینی ها است. این پاستا شبیه به اسپاگتی است که تحت فشار به حالت پرس و مستطیل درآمده است. عرض لینگوئینی چیزی در حدود ۳ میلی متر است و بسیار مناسب پاستا و میت بال (کوفته قلقلی) است.

۹-لازانیا – Lasagne

بصورت عمومی غذای محبوب گارفیلد (شخصیت کارتونی) است. لازانیا هم از خمیر پاستا تهیه شده ولی سبک و سیاق استفاده از آن متفاوت است. لازانیا متعلق به شهر ناپل است و ظاهری تخت پهن و تا حدودی نازک دارد. لازانیا معمولا در ظروف بزرگ و در فر تهیه می‌شود آن هم با سس‌های مختلف از سس بلونز و بشامل گرفته تا اسفناج و مرغ.

۱۰-راویولی – Ravioli

رایولی یک لذت است: ورقه های کوچک پاستا که با فیلینگ های مختلفی پر شده و دوباره با یک ورقه پاستا پوشیده می شود. این فیلینگ موارد مختلفی می تواند باشد از گوشت و مرغ و سبزیجات گرفته تا پنیرهای مختلف. سس های این پاستا هم از رقیق و کره ای تا سنگین و راگویی متفاوت است. راویولی همانند یک پاکت نامه می ماند که خبرهای خوبی برای شما دارد. به محض اینکه آن را در دهان بگذارید این نامه باز شده و حال شما را خوب می کند.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.