خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه سوپ سفید (سوپ شیر) به روش رستورانی با طعم و بافت عالی

طرز تهیه سوپ سفید (سوپ شیر) به روش رستورانی با طعم و بافت عالی

سوپ شیر یا سوپ سفید محبوب‌ترین سوپ در منوی رستوران‌های سرتاسر ایران به‌عنوان پیش غذا است. طرز تهیه این پیش غذای مجلسی و خوشمزه آسان است. برای درست کردن یک سوپ شیر مجلسی به مواد ساده‌ای نیاز دارید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه سوپ سفید (سوپ شیر) به روش رستورانی و مجلسی و تمام نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم تهیه سوپ شیر رستورانی با جو پرک و قارچ (۴ نفر)

  • شیر: ۱ لیتر (۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار) (هم دمای محیط باشد)
  • جعفری تازه: ۱۰۰ گرم
  • هویج: ۲ عدد متوسط
  • جو پرک: ۲۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • سینه مرغ بدون پوست و استخوان: نصف ۱ عدد
  • آرد سفید: ۳ قاشق غذاخوری
  • ذرت پخته یا کنسروی: ۱۰۰ گرم
  • قارچ: ۱۰۰ گرم
  • آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سیر: ۱ حبه
  • کره: به مقدار کافی
  • خامه: ۲ قاشق غذاخوری (هم دمای محیط)
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت سوپ شیر: ۹۰ دقیقه

میزان کالری سوپ سفید (سوپ شیر): حدود ۱۰۵ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم

مراحل طرز تهیه سوپ سفید رستورانی با جو پرک

برای درست کردن سوپ جو سفید با جو پرک می‌توانید خامه را حذف کنید ولی اضافه کردن خامه بافت و طعم سوپ شیر با قارچ و خامه و جو را لطیف‌تر و خوشمزه‌تر می‌کند. در قدم اول شیر و خامه را از یخچال بیرون بیاورید تا هم دما با محیط شوند.

مرحله اول: سینه مرغ را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ سفید با مرغ ابتدا باید سینه مرغ را با مقداری آب، پیاز، نمک، سیر، فلفل سیاه و ۱ عدد هویج بپزید.

مرحله دوم: مرغ را ریش ریش کنید

صبر کنید تا مرغ خوب بپزد. سپس آن را از قابلمه بیرون بیاورید و صبر کنید کمی خنک شود. سینه مرغ را ریش ریش کنید و آب مرغ را هم صاف کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: قارچ‌ها را تفت دهید

قارچ‌ها را بشویید و به‌صورت نازک خرد کنید. قارچ‌های خرد شده را در یک تابه بریزید و با مقداری کره تفت دهید تا آب قارچ‌ها کشیده شود. در حین تفت خوردن قارچ یک قاشق چای‌خوری آبلیمو به آن‌ها اضافه کنید تا رنگ‌ها قارچ تیره نشود.

مرحله چهارم: جو پرک را بپزید

در یک قابلمه مناسب حدود ۱ و نیم لیتر آب بریزید و صبر کنید آب جوش بیاید. جو پرک‌ها را بشویید و در آب جوش بریزید تا خوب بپزند. بهتر است قبل از پختن جو پرک آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید.

مرحله پنجم: آرد را در کره تفت دهید

آرد را ۲ یا سه بار الک کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید سوپ شیر را در آن درست کنید مقداری کره بریزید. صبر کنید کره روی شعله ملایم گاز آب شود. سپس آرد الک شده را در کره تفت دهید. مراقب باشید آرد نسوزد. مقداری نمک و فلفل سیاه به آرد اضافه کنید و باز هم تفت دهید.

مرحله ششم: شیر و خامه را به آرد اضافه کنید

در این مرحله شیر را که از قبل از یخچال بیرون آورده بودید و هم‌دمای محیط شده را به ترکیب آرد و کره اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا این ترکیب به جوش بیاید و غلیظ شود. سپس خامه را هم اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید تا حالت سس پیدا کند.

مرحله هفتم: سس را به جو پرک اضافه کنید

سس آماده شده با شیر، آرد و کره را به جو پرک پخته شده اضافه کنید و خوب هم بزنید و تا مایه اولیه سوپ لعابدار شود.

مرحله هشتم: هویج را اضافه کنید

در این فاصله یک عدد هویج باقی‌مانده را رنده کنید یا ریز و نگینی خرد کنید. هویج را به مایه سوپ اضافه کنید. جعفری را هم بشویید و آب خود را که از دست داد ساطوری و ریز خرد کنید.

مرحله نهم: ذرت، مرغ ریش ریش و قارچ را اضافه کنید

۱۰ دقیقه صبر کنید تا هویج کمی بپزد و سپس جعفری خرد شده، ذرت پخته یا کنسرو ذرت، مرغ ریش ریش، قارچ و آب مرغ که کنار گذاشته بودید را به مواد سوپ شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله دهم: صبر کنید سوپ سفید جا بیفتد

۲۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا سوپ روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و لعاب بیندازد.

مرحله آخر: سوپ شیر را سرو کنید

وقتی سوپ شیر خوب لعاب انداخت و جا افتاد آن را در ظرف مناسب بریزید و روی سوپ را با مقداری جعفری خرد شده تزیین کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های مهم در طرز تهیه سوپ شیر

  • سوپ شیر را به‌صورت رژیمی و با حذف خامه هم می‌توانید درست کنید.
  • سوپ سفید را بدون مرغ هم می‌توانید درست کنید. در این صورت مرحله پخت و اضافه کردن مرغ ریش ریش شده را حذف کنید. اگر آب مرغ از قبل دارید به سوپ اضافه کنید و اگر ندارید از آب جوش استفاده کنید.
  • سوپ سفید جو را با جو پوست کنده هم درست می‌کنند. در این صورت جو پوست کنده را چند ساعت (حداقل ۲ ساعت) در آب خیس کنید و سپس بپزید. مدت زمان پخت جو پوست کنده از جو پرک بیشتر است.
  • طرز تهیه سوپ شیر برای ۱۰ نفر و ۲۰ نفر و مقدار بیشتر هم به همین ترتیب است. کافی است مقدار مواد را برای هر تعداد کمتر یا بیشتر کنید.

سوالات متداول درباره‌ی راز های خوشمزه شدن سوپ شیر

راز خوشمزه شدن سوپ شیر (سوپ سفید) رستورانی چیست؟

راز خوشمزه شدن سوپ شیر اضافه کردن خامه، تفت دادن قارچ با کره و اضافه کردن ذرت و جعفری تازه به سوپ است.

چرا شیر در سوپ می‌برد؟

علت بریده شده شیر در سوپ سفید و دون دون شدن سوپ سفید این است که شیر هم دمای محیط نیست. حتما باید قبل از اضافه کردن شیر و خامه به سوپ سفید از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا هم دمای محیط شوند. دومین دلیل بریده بریده شدن و دون دون شدن سوپ سفید اضافه کردن آبلیمو به سوپ حین پخت آن است. آبلیمو را بعد از پخت سوپ و موقع سرو در صورت دلخواه به آن اضافه کنید.

چرا سوپ شیر سفت می‌شود؟

اگر سوپ شیر زیاد روی حرارت بماند و قل بخورد سفت می‌شود. برای علاج سفت شدن سوپ سفید بهترین کار این است که مقداری شیر هم دما شده با محیط را به سوپ اضافه کرده و خوب هم بزنید. برای این‌که تعادل چاشنی‌ها به هم نخورد هم مقداری نمک و فلفل سیاه در صورت لزوم به سوپ اضافه کنید.

سخن پایانی

سوپ شیر یا سوپ سفید پرطرفدارترین سوپ در منوی رستوران‌هاست که شما می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. برای درست کردن سوپ سفید خوشمزه به روش رستورانی باید یکسری فوت و فن‌ها را بلد باشید که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. شما تجربه درست کردن سوپ سفید در خانه را دارید؟ ترفندهای شما برای خوشمزه شدن سوپ شیر چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *