خانه / با سر آشپز / با سه شماره به یک آشپز حرفه‌ای در خانه تبدیل شوید!
آشپز حرفه‌ای

با سه شماره به یک آشپز حرفه‌ای در خانه تبدیل شوید!

برای بعضی‌ها رفتن به سمت یخچال و گرم کردن یک غذای نیمه آماده برای شام آخرهفته‌ یک واقعیت است. اما همه‌ی راه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. اگر شما هم نیاز دارید که خیلی سریع مهارت‌های آشپزی خود را بالا ببرید و به یک آشپز حرفه‌ای در خانه تبدیل شوید، در جای درست قرار گرفته‌اید! با کمک ما و دنبال کردن این قدم‌های ساده، شما برای همیشه به یک آشپز فوق‌العاده برای میهمانی‌های آخرهفته تبدیل خواهید شد. بنابراین می‌توانید دوستان و خانواده‌ی خود را برای لذت بردن از یک شام خوشمزه دعوت کنید! با این بخش از مجله فیدیلیو همراه باشید.

استفاده از مواد غذایی نیمه آماده

آشپز حرفه‌ای

ممکن است برخی این را یک ترفند بدانند، اما وقتی می‌شود با عناصر ساده و دستور پخت‌های آسان یک غذای عالی برای شام آخر هفته ترتیب داد، چرا از دستور پخت‌های پیچیده استفاده کنیم؟

امروزه  تعداد زیادی از مطبخ‌های تهیه غذای خانگی و همچنین فروشگاه‌های مواد غذایی نیمه آماده وجود دارد که محصولاتی مثل سبزیجات خرد شده و آماده‌ی پخت، صیفی جات آماده پخت و انواع گوشت و غذاهای نیمه آماده به صورت منجمد در آنها یافت می‌شود. بسیاری از این خوراکی‌ها فقط با چند دقیقه قرارگرفتن بر روی حرات تبدیل به یک غذای کامل می‌شوند. این خوراکی‌های نیمه آماده به شما این امکان را می‌دهند که بدون هرگونه استرس از آشپزی کردن لذت ببرید .

روش صحیح برش پیاز

آشپز حرفه‌ای

پیاز یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاهاست. با این حال فقط تعداد کمی از ما می‌دانیم که چگونه آن را برش دهیم! اگر می‌خواهید به یک آشپز حرفه‌ای در خانه بتبدیل شوید، نیاز به یاد گرفتن تکنیک مناسبی برای برش دادن پیازها دارید؛ پس به خواندن ادامه دهید:

آماده کردن: قسمت بالایی پیاز را جدا کرده و آن را از طول به دو قسمت تقسیم کنید. بعد پوست آن را به طور کامل بکنید.

برش دادن:  حالا قسمت مسطح پیاز را بر روی تخته برش قراردهید. با انگشتان خود پیاز را نگه دارید. همزمان که در حال برش پیاز هستید آن را به سمت جلو ببرید و پیاز را به صورت اسلایس بریدش دهید.

خرد کردن: پیاز را نصف کرده و از قسمت مسطح آن روی تخته برش قراردهید و به صورت عمودی برش بزنید. توجه داشته باشید که ریشه پیاز را نبرید تا لایه‌های آن از هم باز نشوند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید پیاز را ۹۰ درجه بچرخانید و از عرض اسلایس اسلایس ببرید.

ریز  کردن: برای خیلی ریز کردن پیاز ابتدا آن را خرد کنید بعد دستتان را روی ابتدای تیغه چاقو قرارداده و به صورت رفت و برگشتی (حرکت گهواره ای) بر روی پیازها حرکت دهید تا کاملا ریز شوند.

استاد تخم‌مرغ شوید!

آشپز حرفه‌ای

برای تخم‌مرغ هم مانند پیاز دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد؛ به شکل آب‌پز، املت و اشکال دیگر. حتما سوپرایز خواهید شد زمانی که درمی‌یابید که چه روش‌های متفاوتی برای پخت تخم‌مرغ وجود دارد. اما آیا زمانی که تخم مرغ را آب پز می‌کنید توانایی کنترل – بیش از حد سفت یا شل نشدن آن- را دارید؟

دستور العمل های لازم برای درست کردن تخم‌مرغ

تخم‌مرغ آب پز

برای پختن در آب جوش:

۳ دقیقه برای ایجاد حالت زرده و سفیده شل

۴ دقیقه برای کمی سفت شدن زرده و سفیده

۵ دقیقه برای سفت شدن زرده و سفیده

۶ دقیقه برای سفت شدن کامل تخم‌مرغ

تخم مرغ بخار پز

یک ظرف آب را روی حرارت قراردهید تا بجوش بیاید. حالا تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و درون یک پلاستیک بریزید و سر پلاستیک را گره بزنید. در مرحله بعد پلاستیک محتوی تخم‌مرغ را درون قابله قرار دهید. بعد از ۳-۴ دقیقه تخم‌مرغ‌های شما آماده هستند.

آشپز حرفه‌ای

تخم‌مرغ سرخ کرده

کف ماهی‌تابه  را به کره یا روغن آغشته کنید و روی شعله با حرارت متوسط قراردهید .تخم‌مرغ‌ها را درون ماهی تابه بشکنید و بلافاصله شعله را کم کنید. سرخ کردن را تا جایی ادامه دهید که سفیده کاملا سفت شده و زرده غلیظ شود.

آمادگی قبلی برای پخت شام

آشپز حرفه‌ای

وقتی که شما هر روزهفته درحال کار کردن هستید و حدود ساعت ۶ بعدظهر یا دیرتر به خانه می‌رسید، در ابتدا آشپزی برای شام شب یک کابوس مطلق است! اما شما می‌توانید استرس خود را کاهش دهید اگر مقداری از کارهای پخت شام را قبلا انجام داده باشید.

در قدم اول برای راحت‌تر کردن مسائل آرام بنشینید و درمورد برنامه غذایی خود در روزهای هفته فکرکنید. این باعث می‌شود تا زمان کمتری را برای رفتن به سوپرمارکت صرف کنید همچنین به شما این اطمینان را می‌دهد که زمانی که آخرهفته به خانه برمی‌گردید برای تهیه شام دچار سردرگمی نخواهید شد. پس تمام مواد مورد نیاز خود را از قبل خریداری کنید، مقداری از غذاها را از پیش آماده کنید و حجم کاری خود را در طول هفته کاهش دهید.

مراقب چاقو‌های خود باشید.

آشپز حرفه‌ای

ظروفی که از آنها در آشپزخانه استفاده می‌کنید، نقش مهمی در آشپزخانه بازی می‌کنند. این به این معناست که شما باید همه آنها را در وضعیت خوبی نگه‌دارید، مخصوصا چاقوها.

هیچ چیزی بهتر از چاقوهای تیز برای آشپزی نیست! به خصوص وقتی که زمان کافی برای خراب کردن سبزیجات یا بریدن نامناسب گوشت‌ها نداریم. در مرحله اول، هرگز نباید چاقوها را در ماشین ظرفشویی بگذارید، زیرا گرما می‌تواند چاقوی شما را کند بکند. در عوض، آنها را با دقت با دست بشویید و قبل و بعد از هر استفاده، در شرایط مطلوب حفظ کنید.  با اطمینان از اینکه چاقو شما به اندازه کافی تیز و مناسب است، می‌توانید در زمان پخت غذا صرفه جویی کنید.

مهم نیست که شما تجربه‌ای در آشپزی دارید یا اینکه تازه وارد هستید، این راهنمایی‌ها به شما کمک می‌کند تا در آشپزی پیشرفت کنید.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.

3 نظرها

  1. دلیل روش پخت تخم مرغ درون کیسه پلاستیکی چیه؟ پلاستیک در مجاورت گرما مواد شیمیایی سرطانزا تولید میکنه. با به قول شما بخارپز کردن تخم مرغ نه تنها حرفه ای نخواهید شد بلکه سلامت خود و خانوادتون و به خطر میندازید.

  2. دلیل روش پخت تخم مرغ درون کیسه پلاستیکی چیه؟ پلاستیک در مجاورت گرما مواد شیمیایی سرطانزا تولید میکنه. با به قول شما بخارپز کردن تخم مرغ نه تنها حرفه ای نخواهید شد بلکه سلامت خود و خانوادتون و به خطر میندازید.

    • زهرا بیدمشکی

      دوست عزیز سلام
      در مورد سوال اول، این روش پخت تخم‌مرغ برای میهمانی‌ها پیشنهاد می‌شود که می‌توان غذاهای متنوعی را با ظاهری متفاوت از تخم‌مرغ سرو کرد. در مورد مطلب دوم، عدم استفاده مکرر از این روش مشکلی ایجاد نخواهد کرد و همچنین می‌توان به جای استفاده از کیسه پلاستیکی تخم‌مرغ را درون ظرف کوچکی ریخته و درب آن را ببندید. ظرف را داخل قابلمه قراردهید تا تخم‌مرغ بخارپز شود.