خانه / تاپ / چگونه برخی خوراکی‌ها به ترک سیگار کمک می‌کنند؟
خواراکی های مناسب برای ترک سیگار

چگونه برخی خوراکی‌ها به ترک سیگار کمک می‌کنند؟

اگر ترک سیگار دشوار به‌نظر می‌رسد، به این واقعیت توجه کنید: باکنار گذاشتن عادت سیگار کشیدن، حس بویایی و چشایی خود را دوباره به دست می‌آورید که باعث لذت بردن بیشتر شما از غذا می‌شود. “مایکل فیور”، مدیر مرکز تحقیقات دخانیات در دانشگاه ویسکانسین می‌گوید: “هر سیگاری به شما خواهدگفت که استعمال سیگار باعث کاهش مزه و بو می‌شود.” دکتر فیور می‌گوید، یک پک دود دخانیات مخلوط سمی از حدود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی را آزاد می‌کند، که برخی از آنها می‌توانند به گیرنده‌های عصبی در دهان آسیب وارد کرده و توانایی درک مزه‌ها را کاهش دهند. اما خبر خوب این است که خسارت همیشه دائمی نیست.

درعین حال، زمانی که در تلاش برای ترک سیگار هستید، آنچه می‌خورید می‌تواند به شما در ادامه مسیر کمک کند. درحالی که یک رژیم ترک سیگار رسمی وجود ندارد، برخی از موادغذایی می‌توانند شانس شما را برای دورماندن از دود را افزایش دهند – و برخی ممکن است این عادت را سخت‌تر کنند. در اینجا به شما می‌گوییم که اگر سعی می‌کنید سیگار را ترک کنید چه چیزی بخورید. (حداقل به‌طور موقت) این مقاله مورد بررسی پزشکی قرارگرفته است. با این مطلب از مجله فیدیلیو همراه باشید.

شیر

موادغذایی مناسب برای ترک سیگار ، شیر

اگر احساس می‌کنید هوس سیگار دارید، به جای یک سیگار، یک لیوان شیر بخورید. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله Nicotine & Tobacco Research انجام شد، محققان از ۲۰۹ نفری سیگاری پرسیدند که کدام غذاها با طعم سیگار تداخل داشته و باعث میل کمتر آنها به سیگار می‌شود. و در بالای این لیست محصولات لبنی جای گرفت.

میوه‌ها و سبزیجات

موادغذایی مناسب برای ترک سیگار ،استفاده از میوه و سبزیجات تازه

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله Nicotine & Tobacco Research منتشر شد، افراد سیگاری تمایل کمتری به مصرف کالاهای روزانه نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، دارند.

بنابراین هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، ایده بسیار خوبی‌ست که استفاده از آنها را بیشتر کنید. هنگامی که محققان ۱۰۰۰ سیگاری را مورد بررسی قراردادند، دریافتند افرادی که بیشترین میوه و سبزیجات را مصرف کرده‌اند، سه برابر بیشتر از افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند بدون دود ماندند.(حداقل برای ۳۰ روز) تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مواردی مثل لبنیات، طعم سیگار را بدتر می‌کند.

پاپ کورن

موادغذایی مناسب برای ترک سیگار ، پاپ کورن

زمانی که ترک می‌کنید، ممکن است به طور مرتب میل به خوردن اسنک و میان وعده داشته‌باشید. دلیل آن این است که دیگر نمی‌توانید دست و دهان خود را با سیگار مشغول کنید. اگر اشتهای شما زیاد شده یا احساس می‌کنید که نمی‌توانید جلوی خوردن خود را بگیرید، انجمن قلب آمریکا(AHA) پاپ کورن را پیشنهاد می‌کند. پاپ کورن نه تنها شما را مشغول نگه می‌دارد، بلکه می‌تواند به احساس پر شدن نیز کمک کرده و میل به سیگار را کاهش دهد. پنج فنجان پاپ کورن فقط حاوی ۱۵۰ کالری است – اما آنها می‌توانند مدتی شما را سرگرم و همچنین سیر نگه دارند.

انگور منجمد

موادغذایی مناسب برای ترک سیگار ، پاپ کورنخوردن انگور یخ زده میل به شیرینی را کاهش می دهد

AHA همچنین خاطر نشان می‌کند که ممکن‌است بعد از ترک سیگار میل به شیرینی‌ها در شما به شدت افزایش یابد. غرق شدن در این هوس‌ها چیز خوبی‌ست زیرا می‌تواند مانع از رفتن به سوی سیگار شود. البته این بدان معنانیست که به طور مرتب درحال خوردن شیرینی‌های خامه‌ای و کوکی‌ها باشید.  AHA توصیه می‌کند به جای مصرف دسرهای فرآوری‌شده، انگورهای یخ‌زده بخورید. شیرینی آنها به مهار میل شکر کمک می‌کند و چون یخ‌زده‌اند، خوردن آنها بیشتر از میوه تازه طول می‌کشد.

چوب دارچین

موادغذایی مناسب برای ترک سیگار ، مکیدن چوب دارچین

بعضی‌ها می‌گویند که این ادویه می‌تواند به ادامه مسیر ترک سیگار کمک کند. فیور می‌گوید:” چوب دارچین طعم خوبی برای مکیدن ندارد و کالری آن نیز بسیار پایین است. اما این چیزی‌ست که می‌توانید در دستان خود نگه داشته و با آن بازی کنید.” اگرچه ممکن‌است ساقه هویج و کرفس شکل مشابهی داشته‌باشند، ولی مزه خوبی دارند و به سرعت جویده می‌شوند.

لوبیا

خوردن لوبیا از افزایش وزن افرادی که درحال ترک سیگار هستند جلوگیری می کند

ترک سیگار غالباً با افزایش وزن همراه است و شما واقعاً باید مراقب رژیم خود باشید. زیرا _همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید_ شما سیگار را با موادغذایی جایگزین کرده و دست و دهان خود را مشغول می‌کنید. علاوه‌بر این، ممکن‌است شما به اثرات قوی نیکوتین که باعث کاهش اشتها می‌شود، عادت کرده باشید. فیور توضیح می‌دهد: “این دو عامل باعث می‌شوند که افراد هنگام سیگار کشیدن در مقایسه با زمان ترک، وزن کمتری داشته‌باشند.”

اگر فکر اضافه کردن چند کیلوگرم ناامیدکننده است، حتما لوبیای پر فیبر را به رژیم‌غذایی خود بیفزایید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله Annals of Medicineمنتشر شد، نشان داد افرادی که رژیم‌غذایی خود را تغییر داده‌اند – فقط با خوردن فیبر بیشتر- در طی یک ماه تقریباً ۲ کیلوگرم ازدست دادند. و این ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما برای حفظ وزن سالم در زندگی بعد از سیگار نیاز دارید. سایر غذاهای پر فیبر شامل کنگرفرنگی، کلم بروکلی، تمشک و جو دوسر است.

ترک سیگار و غذای مورد علاقه شما

ترک سیگار و غذای مورد علاقه شما

پس از ترک سیگار، عطر و طعم و بافت موادغذایی بسیار بهتر خواهد شد. فیور می‌گوید: “افرادی که قبلا سیگاری بودند می‌گویند:” من از بو و مزه‌های شگفت‌انگیز اطرافم بی‌بهره بوده‌ام. ” از این زمان استفاده‌کنید تا قبل از شروع مجدد سیگار، با غذایی که قبلاً دوست داشتید تماس برقرار کنید. چه این نوعی کیک هویج باشد یا ریزوتو (نوعی غذای ایتالیایی)، سعی کنید از خوردن آن لذت ببرید. ممکن‌است در آن زمان که ترک سیگار یک مبارزه است، درخشش نور امید را ببینید.

 

بیشتر بخوانید:

دَه کافه بدون زیر سیگاری
۱۰ نکته برای درست کردن آب میوه‌ خانگی مغذی‎‌تر

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.