خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / دَه کافه بدون زیر سیگاری

دَه کافه بدون زیر سیگاری

بحث سیگار کشیدن در کافه‌ها یک موضوع قدیمی و ریشه دار است که مخالفان و موافقان زیادی دارد. کافه بدون سیگار موضوعی است که کار بعضی‌ها را به پلمپ و تعطیلی موقت هم کشاند اما حالا چند وقتی است که حساسیت‌های نظارتی نسبت به آن کمتر شده است.

یعنی حتی اگر هنوز ممنوعیت استعمال دخانیات در کافه‌ها وجود داشته باشد اما انگار قانونی نانوشته است و به همین دلیل هم در بدو ورود خیلی از کافه‌ها همراه منو برایتان زیر سیگاری هم می‌آورند. یعنی بر طبق پیش فرض فکر می‌کنند که همه سیگاری هستند یا به کافه آمده‌اند که سیگار بکشند، بنابراین پیش از درخواست مشتری برایش زیرسیگاری می‌آورند.

حتی بعضی کافه‌ها کبریت‌های مخصوص دارند که لوگو کافه روی آن حک شده و آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. اگر بخواهیم آزادانه به این موضوع نگاه کنیم سیگار کشیدن یک عادت شخصی است و هر کس خودش تصمیم می‌گیرد که این کار را انجام بدهد یا نه. اما در جمع‌های عمومی و محیط‌های بسته که در نزدیکی ما تعدادی افراد دیگر هم نفس می‌کشند دیگر این یک موضوع شخصی نیست.

حالا باید سلامتی و خوشایند دیگران را هم در نظر گرفت و به آن احترام گذاشت. همانطور که اگر در خیابان کسی را مشغول سیگار کشیدن ببینیم به او تذکر نمی‌دهیم اما اگر همان فرد سوار تاکسی شود قبل از نشستن داخل خودرو باید سیگارش را خاموش کند.

از طرفی این حق مشتری است که وقتی به کافه‌ای می‌آید و هزینه‌ای را پرداخت می‌کند از فضای آنجا لذت برده و احساس بدی پیدا نکند. به همین دلیل بعضی کافه‌ها به پاتوق سیگار کشیدن معروف شده‌اند و اگر وارد شوید باید راه خود را از میان دود سیگار باز کنید تا به یک میز و صندلی برسید. بعضی کافه‌ها هم به کلی این موضوع را ممنوع کرده‌اند و آن دسته از کافه‌ها هم که دموکراسی در آن جریان دارد با اختصاص بخش جداگانه‌ای برای سیگار، از مشتری‌ها می‌خواهند که در سالن اصلی سیگار نکشیده و باعث اذیت دیگران نشوند.

با توجه به اینکه بحث سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها این روزها داغ‌تر از قبل است، تصمیم گرفتیم در مجله فیدیلیو  ۱۰ کافه‌ای را معرفی کنیم که اجازه سیگار کشیدن در آن‌ها وجود ندارد یا در حقیقت کافه بدون سیگار هستند.

کافه بدون سیگار هایکو

هایکو

1کافه هایکو از کافه‌های تازه تاسیس محله کریمخان است که در مدت کوتاهی از زمان افتتاحش توانسته پیشرفت خوبی داشته باشد. آن‌ها این پیشرفت را با رفع نواقص و انتقاد‌هایی که نسبت به سرویس‌دهی شان وجود داشت به دست آوردند و حالا به یکی از بهترین کافه‌های محدوده هفت‌تیر تبدیل شده‌اند.

در بدو ورود به کافه هایکو با فضا و دکوراسیونی مواجه می‌شوید که کمی عجیب به نظر می‌رسد. میز و صندلی‌های فلزی که با ترکیب سنگ مرمر و آهن در قسمت‌های مختلف کافه به کار گرفته شده  و دو کاناپه که از بقیه میز و صندلی‌ها راحت‌تر است. شاید در این فضا و دکوراسون کمی احساس ناراحتی کنید اما هایکو ویژگی‌هایی دارد که شما را برای بار دوم و چندم هم به اینجا می‌کشاند.

اولین ویژگی‌ مثبت برخورد خیلی خوب پرسنل است و بعد از آن کیفیت قهوه‌ها و کیک‌ها. قهوه‌های هایکو از نوع خاصی قهوه تک خواستگاه آماده می‌شود که شاید نمونه آن را در کافه‌های دیگر نتوانید نوش جان کنید. کیک‌های اینجا هم به صورت روزانه و در محل کافه پخته می‌شود. از طرفی اسموتی‌های ترکیبی و پرطرفداری دارد که خیلی‌ها برای بار دوم و سوم هم آن را سفارش می‌دهند و استدلالشان این است که دفعه قبل این را خوردم و خیلی خوشمزه بود.

البته هایکو منو سالاد و پاستا و ساندویچ قوی هم دارد که پر از تجربه طعم‌ها و مزه‌های جدید است. با این که سالن هایکو بزرگ است و سقف بلند و تهویه مناسبی هم دارد اما هایکو یک کافه بدون سیگار است. اگر اینجا می‌خواهید سیگار بکشید باید به تراس بروید که در محوطه بیرونی ساختمان وجود دارد.

منو، آدرس و نظرات درباره هایکو را اینجا بخوانید

کافه بدون سیگار سام کافه

سام کافه

2سام کافه را می‌توان بهترین و استانداردترین کافه حال حاضر دانست. کافه‌ای که با همه کافه‌های دیگر چه از نظر طراحی دکور، کیفیت‌ قهوه‌های مصرفی، نحوه سفارش گیری و سرویس دهی به مشتری، خوراکی‌ها و غذاها، نحوه مدیریت و بسیاری مسائل دیگر تفاوت دارد. در واقع با یک بار رفتن به سام کافه متوجه همه این مسایل نمی‌شوید اما اگر چند بار به سام بروید دیگر نمی‌توانید در کافه‌های دیگر وقت بگذرانید.

ویژگی مهم سام کافه این است که همه چیز در آن منحصر به فرد است و فقط مخصوص سام است. از کیک‌های دست ساز تا سالادهایی که ترکیب سبزیجات آن در رستوران‌های دیگر وجود ندارد گرفته، تا کروسان‌ها و سیمیت‌هایی که مواد داخل آن فقط مختص به خودشان است. یعنی شاید در منو دیگر کافه‌ها هم سیمیت بوقلمون را ببینید اما هیچکدام نمی‌توانند این ساندیچ را به خوشمزگی سام کافه ارائه دهند. مراحل فرآوری دانه قهوه در سام کافه هم توسط دستگاه‌ها و کارشناس‌های خودشان طی می‌شود و به همین دلیل طعم قهوه اینجا را هیچ کافه دیگری ندارد.

تا اندازه‌ای که برخی کافه‌ها از فروشگاه سام استور قهوه مصرفی خود را تهیه می‌کنند. تقریبا هر سه شعبه سام کافه در یک فضای بزرگ به مشتری‌ها سرویس می‌دهد اما در هیچ کدام از این ‌ها اجازه کشیدن سیگار وجود ندارد. اگر در شعبه فرشته یا ونک باشید می‌توانید برای کشیدن سیگار به تراس رفته و اگر در شعبه شهرک غرب باشید باید حیاط سام کافه را برای کشیدن سیگار انتخاب کنید.

منو، آدرس و نظرات درباره سام کافه را اینجا بخوانید

کافه بدون سیگار روبرتو

کافه بدون سیگار روبرتو

3کافه روبرتو در محله پاسداران حالا به یکی از نمادهای این منطقه تبدیل شده است. ایمجا یکی از با کیفیت‌ترین کافه‌های محدوده پاسداران است که همیشه شلوغ است و میز‌ها بی وقفه پر و خالی می‌شوند. کافه روبرتو از کافه‌های با سبک جدید است که بیشتر از هر چیز غذاها وسالاد‌های خوشمزه آن مورد توجه قرار گرفته است.

غذاهای سبکی که به صورت برانچ یا میان وعده هستند و هر کدام فرمول خاصی برای خودشان دارند. شاید بتوان گفت آشپز روبرتو در بین آشپزهای همه کافه‌ها بهترین دستپخت را دارد. خصوصا در فضل زمستان سوپ‌های خیلی خوشمزه‌ای دارد و در ماه رمضان سینی افطا روبرتو بسیار جذاب است.

در تابستان هم با سرو آب دوغ خیاری مخصوص به روبرتو از مهمانان پذیرایی می‌کنند که شاید برای مشتری‌ها صرف این غذای سنتی در یک کافه مدرن بسیار جذاب باشد. در کافه روبرتو به هیچ وجه نمی‌شود سیگار کشید و هیچ محیطی را هم برای اینکار در نظر نگرفته‌اند. بنابراین اگر خیلی به سیگارتان وابسته هستید باید از کافه خارج شده در پیاده رو این کار را انجام داده و دوباره سر میزتان برگردید.

منو، آدرس و نظرات درباره روبرتو را اینجا بخوانید

کافه بدون سیگار سپنج

کافه سپنج

4

بزرگترین و محبوب‌ترین کافه در محله یوسف آباد سپنج است. کافه‌ای که زمان زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد اما با نوآوری‌هایی که در دکوراسیون و خوراکی‌هایش داشته حالا به یکی از اصلی ترین کافه‌های این محدوده تبدیل شده است.

سپنج حتی نامش را در لیست بهترین کافه‌های تهران هم قرار داده و همیشه جزو یکی از انتخاب‌های افراد کافه گرد است. از ویژگی‌های مثبت اینجا یکی این است که تعدادی میز در محوطه بیرونی‌اش دارد و برای زمانی که هوا خوب است بیشتر از میزهای داخل از آن استقبال می‌شود. دیگری این است که اتاقی برای کشیدن سیگار دارد که آن را از فصای داخلی کافه جدا کرده و داخل سالن اصلی خبری از دود و بوی سیگار نیست.

همینطور یک میز اجتماعی و بزرگ در ورودی کافه قرار دارد که برای قرارهای چنده نفره و با تعداد بالا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در مجموع سپنج یک کافه لوکس و خوشمزه محسوب می‌شود که غذاهای هیجان انگیزی هم دارد و نکته مثبت آن این است که برخلاف ظاهر و دکوراسیون، قیمت‌ها به نسبت معقول هستند.

منو، آدرس و نظرات درباره سپنج را اینجا بخوانید

خانه خوانش

خانه خوانش

5

اینجا یک خانه قدیمی در خیابان بهار بوده است که حالا به کافه تبدیل شده است. اما با همه کافه‌هایی که داخل یک خانه قدیمی هستند فرق دارد. وقتی به خانه خوانش پا می‌گذارید حس می‌کنید واقعا به یک خانه آمده‌اید نه کافه.

به این دلیل که هیج تغییری درمعماری این خانه نداده‌اند. یعنی اتاق‌های مختلف دارد که در آن میز و صندلی قرار گرفته است. اشپرخانه این خانه دقیقا همان‌جایی است که غذاها و نوشیدنی‌ها آماده می‌شود و در مجموع حس می‌کنید به یک مهمانی خصوصی آمده‌اید تا یک کافه عمومی.

همینطور میز و صندلی‌هایی در حیاط قرار دارد که با وجود یک حوض آبی قدیمی در وسط حیاط، انتخاب محل نشستن را برای شما سخت می‌کند. در سالن اصلی خانه خوانش یعنی در داخل ساختمان اجازه سیگار کشیدن وجود ندارد اما در تراس و در حیاط می‌توانید این کار را انجام دهید.

منو، آدرس و نظرات درباره خانه خوانش را اینجا بخوانید

کافه بابیلون

کافه بدون سیگار بابیلون

6

شاید در نگاه اول به دلیل وجود ویترین سراسری، اینجا شما را یاد یک مغازه آنتیک فروشی بیاندازد. ولی با کمی‌ دقت متوجه می‌شوید که  این مغازه یک کافه رستوران است. اگر از علاقه مندان به هنر تئاتر باشید هم به محض ورود به این کافه و شنیدن موسیقی خاص احساس یک هنرپیشه تئاتر که نوبت به اجرای نقشش رسیده را تجربه خواهید کرد.

در بابیلون اولین چیزی که حس تجربه متفاوت را به شما منتقل می‌کند فضا است. از لوسترهای بزرگ و متفاوت که از سقف آویخته‌اند، شومینه‌ای که با شمع حس گرما را به شما انتقال می‌دهد، نازل بنزینی که در گوشه‌ای از کافه مشغول استراحت است تا تابلوی فضانوردی که در سالن اصلی کافه است.

بعد از آن هم خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها خوب و حتی فراتر از خوب هستند. سالاد‌ها و برگرهای بابیلون را حتما تجربه کنید و اگر هم قهوه لاته سفارش شما باشد طرح زیبایی روی فنجانتان نقش خواهد بست که کار باریستا بابیلون است. او  مقام‌های کشوری در چند دوره مسابقات لاته آرت دارد و در این زمینه مشتری‌ها را با طرح های زیبای خود شگفت زده می‌کند.

در بابیلون اما اجازه سیگار کشیدن ندارید و باید از محیط کافه خارج شده و در راه روهای ساختمان آ اس پ این کار را انجام دهید. این قانون بخاطر ویژگی‌های خاصی که بابیلون دارد برخی مشتری‌ها را ناراضی کرده است. چرا که دوست دارند در کنار فضا و غذای خوب سیگار هم بکشند اما با این محدودیت نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

منو، آدرس و نظرات درباره بابیلون را اینجا بخوانید

کافه وای

وادی کافه

7

ساختمان اسکان از مجتمع‌های مسکونی است که مانند آ اس پ و ونک پارک علاوه بر ویژگی‌های معماری جذاب، وجود مرکز خرید نیز آن‌ها را به یک پاتوق عمومی تبدیل کرده است. در ساختمان اسکان چند کافه هم در کنار فروشگاه‌های دیگر وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها کافه وادی است.

کافه وادی به سبک مدرن طراحی شده و دکوراسیون جذابی دارد. مشخص است که یک تفکر هنری پشت طراحی دکوراسیون این کافه وجود داشته و معمولا هم پاتوق افراد هنری و چهره‌های خاص علمی فرهنگی است. همینطور قرارهای کاری زیادی هم در کافه وادی برگزار می‌شود که نشان می‌دهد سبک کار اینجا مورد پسند قشرهای مختلف جامعه است.

در کافه وادی علاوه بر قهوه‌های دمی و تارت نوتلا که یکی از جذابیت‌های منو محسوب می‌شود، غذاهای گریل و پیتزاهای کوچکی هم سرو می‌شود که فرمول مخصوص سرآشپز را دارد و امتحان آن‌ها یک تجربه متفاوت برایتان رقم می‌زند. همینطور سالادهای کافه وادی هم بسیار پرطرفدار است و بعضی از آن‌ها یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. اینجا هم کافه بدون سیگار است. در کافه وادی هیچ کس نمی‌تواند سیگار بکشد و برای انجام این کار می‌تواند به داخل راهرو مجتمع تجاری اسکان برود که البته آنجا هم به دلیل فضای بسته‌ای که دارد جای سیگار کشیدن نیست.

منو، آدرس و نظرات درباره کافه وادی را اینجا بخوانید

کافه مهتاب

کافه مهتاب

8

دوستانه‌ترین و رنگارنگ‌ترین محیط در بین کافه‌های نه فقط ساختمان آ اس پ بلکه کافه‌های تهران متعلق به کافه مهتاب است. این فضا آنقدر صمیمی است که تقریبا همه با هم آشنا هستند و هر فرد جدیدی که وارد می‌شود با بقیه سلام و احوال پرسی دارد. قبلا در بخش ۱۰ کاری که خوب است انجام دهید در مورد کافه مهتاب و ساختمان آ اس پ نوشته بودیم.

مدیریت کافه مهتاب خانم و آقایی هستند که با روحیه خیلی خوبشان توانستند این فضای پر مهر را به وجود بیاورند. در کافه مهتاب غذاهای خانگی مثل کتلت و آش، کیک‌ها و بیسکوییت‌‌های خانگی که در همان محل پخته می‌شود و همینطور دمنوش‌های خیلی خوشمزه‌ای انتظارتان را می‌کشد.

اگر به کافه مهتاب بروید شما هم مانند همه مشتری‌ها به آن وفادار می‌شوید و بعد از آن انتخاب کافه‌ای دیگر چنین محیط صمیمی را داشته باشد برایتان سخت می‌شود. در کافه مهتاب شما نمی‌توانید سیگار بکشید اما اگر به حیاط بروید یا بر سر میزهای داخل حیاط نشسته باشید اجازه این کار برایتان فراهم است.

منو، آدرس و نظرات درباره کافه مهتاب را اینجا بخوانید

هم کافه

هم کافه

9

در خیابان قدس و روبروی دانشگاه تهران ساختمانی قرار دارد که ۵ کافه و رستوران در آن وجود دارد. این ساختمان پاتوق دانشجویان دانشگاه تهران است و هر زمان که به آن سر بزنید تمامی پنج کافه و رستوران شلوغ و پر از مشتری است. یکی از این کافه‌ها که در طبقه اول قرار دارد هم کافه است.

هم کافه را یک تیم خوش ذوق هنری اداره می‌کنند و به همین دلیل ویژگی‌های مثبتی دارد که آن را دوست داشتنی کرده است. اما اگر از طراحی دکور و فضاسازی‌های زیبا هم کافه بگذریم، باید گفت که لازانیاها و پنکیک‌های اینجا بیشتر از هر چیز دیگری افراد را به هم کافه می‌کشاند. در هم کافه لازانیا و گراتن مخصوصی سرو می‌شود که شاید بتوان گفت یکی از بهترین لازانیاهای تهران است.

در بقیه آیتم‌های منو هم نوشیدنی‌هایی مثل لیموناد پر طرفدار است اما قهوه‌های آن می‌تواند کیفیت بهتری داشته باشد. هم کافه نیز کافه بدون سیگار است و باید به حیاط خلوتی که دارند رفته تا سیگار خود را کشیده و دوباره به داخل سالن برگردید.

منو، آدرس و نظرات درباره هم کافه را اینجا بخوانید

کافه دستساز

کافه دست ساز

10

کافه دست ساز در شهرک غرب  قرار دارد و اسم آن به این دلیل انتخاب شده است که قبل از تبدیل شدن به کافه مغازه فروش تزیینات ساخته دست بوده است. سبک انگلیسی که در همه جزییات وجود دارد بسیاری را به فضای این کافه علاقه‌مند کرده است.

همه ترکیب رنگ ها از صورتی کمرنگ،سفید و آبی کمرنگ تشکیل شده که آرامش خاصی  را به مشتری هدیه می‌کند. همینطور تابلوها و قاب های بسیار زیبایی بر دیوارها نصب است که امکان خرید آن‌ها وجود دارد. در دست ساز از برندهای معتبر قهوه استفاده می‌شود. ضمن این که در زمان تهیه و نحوه تولید قهوه هم دقت خاصی صورت می‌گیرد.

کافه دست ساز غذاهای خوشمزه‌ای هم دارد که پاستا و بشقاب گرم آن بیشتر از بقیه منو مورد توجه مشتری‌ها قرار گرفته است. کیک‌ها و دسرها هم در کافه دست ساز متفاوت هستند و تجربه خوشمزه‌ای را برایتان رقم می‌زنند. در مجموع کافه دست ساز پر از حس مثبت است و می‌تواند محل بسیار خوبی برای قرارهای دونفر و دوستانه باشد. دست ساز هم کافه بدون سیگار است. در اینجا حق کشیدن سیگار وجود ندارد اما تراسی در محوطه بیرونی ساختمان با دو میز وجود دارد که می‌توانید برای کشیدن سیگار از این فضا استفاده کنید.

منو، آدرس و نطرات دباره دست ساز را اینجا ببیند

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

یک نظر

  1. کاوه جمالی

    کافه ترافیک واقع در میدان هلال احمر نارمک هم یک کافه بسیار دوست‌داشتنی برای غیرسیگاری‌هاست.