خانه / تاپ / هرآنچه برای طراحی دکوراسیون رستوران خود به آن نیاز دارید.

هرآنچه برای طراحی دکوراسیون رستوران خود به آن نیاز دارید.

رستوران نباید تنها جایی برای صرف غذا باشد، بلکه مشتریان آن باید احساس راحتی و تجربه لحظاتی خوش را داشته‌باشند. اگر طراحی دکوراسیون رستوران به طرز شگفت‌آوری منحصر به فرد باشد، مردم تمایل بیشتری برای بازدید از آن را دارند. برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک رستوران، داشتن یک مجموعه‌ای فوق‌العاده از مهارت‌های مختلف ضروری‌ست. بدیهیست که هیچ جایگزینی برای یادگیری از طریق تجربه وجود ندارد. اما شما می‌توانید از تجریبات صاحبان و مدیران رستورانی که قبلا این کار را انجام داده‌اند و موفق شده و یا شکست خورده‌اند بیاموزید.

در این بخش از مجله فیدیلیو چند نکته مهم برای چگونگی طراحی رستوران و کافه وجود دارد که به شما کمک می‌کند، رستوران خود را به گونه‌ای طراحی کنید که همه شهر از آن صحبت کنند! اینها مهارت‌هایی هستند که صاحبان رستوران‌، آنها را همیشه در پس ذهن خود نگه می‌دارند. اگر به فکر راه‌اندازی یک رستوران هستید و یا می‌خواهید تغییراتی در فضای رستوران خود ایجاد کنید با این مطلب از مجله فیدیلو  همراه باشید.

طراحی دکوراسیون رستوران

نکات زیر را در هنگام طراحی دکوراسیون رستوران در نظر بگیرید.

هدف از طراحی دکوراسیون رستوران ساخت محیطی دلنشین برای مهمانان است. رستوران شما باید یک مکان راحت و آرام برای مهمانان باشد تا آنها برای بازگشت دوباره به رستوران ترغیب شوند. بنابراین زمانی که به فکر خرید مکان جدید هستید باید فضای مناسب برای مفهوم رستوران، بودجه و مشتریان هدف خود را درنظر بگیرید.

چگونه فضا را تقسیم کنیم؟

وسایلی که قبلا مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و همچنین وسایل جدیدی که قصد داردید تهیه کنید، بر چگونگی فضای رستوران اثر می‌گذارد. بهتر است با وسایلی که برای آشپزخانه و سالن ناهارخوری رستوران به آنها نیاز دارید شروع کنید. هنگام مشاهده فضا برای اولین بار، آن را از نزدیک و به دقت بررسی کنید. بعد یک تصویر ذهنی از فضای رستوران به‌همراه وسایل مورد استفاده ایجاد کنید. برای اینکار می‌توانید از مکان رستوران  عکس بگیرید و یا یک تصویر مربعی شکل از آن بکشید. این به شما کمک می‌کند محدودیت‌های فضا را درک کرده و بهتر نتیجه گیری کنید.

فضای پشت رستوران و آشپزخانه

به قسمت‌های پشتی رستوران فضای کافی اختصاص دهید. مکان تولید رستوران نباید محدودیت داشته‌باشد. بخش‌های تولید شامل:

  • آشپزخانه
  • بخش شستشو
  • انبار موادغذایی خشک
  • راهرو
  • بخش آماده‌سازی
  • بخش تحویل
  • اتاق استراحت کارکنان
  • بخش اداری یا دفتر مدیریت

راهروی فضای پشتی رستوران باید صاف و هموار باشد. اینجا محل تولید و تحویل غذاست. اگر این ناحیه دارای پستی و بلندی باشد، کارکنان برای اجرای صحیح خدمات با مشکل مواجه خواهندشد.

اندازه آشپزخانه مهم است.

فضای تولیدی خود را برای داشتن یک سالن ناهارخوری بزرگ‌تر فدا نکنید. این شبیه کارکردن یک ماشین بزرگ با یک موتور کوچک است. اندازه محل تولید به طور مستقیم تعیین کننده تعداد مهمانانی است که  می‌توانید از آنها پذیرایی کنید. استفاده از سالن ناهارخوری عظیم با یک آشپزخانه کوچک امکان پذیر نیست.

نکاتی برای طراحی دکوراسیون رستوران

تم رستوران باعث می‌شود فضای رستوران شما منحصر بفرد و خاص به‌نظر برسد. از طرفی مهمان هدف شما احساس آشنا و راحتی در  آن دارند.برای شروع ایجاد یک تم قوی و جذاب برای مهمان هدف، فهرستی از همه چیزهایی که احتمالا دوست دارند، ایجاد کنید. حتی می‌توانید این سؤالات را فهرست کنید و طی یک  نظرسنجی از آنها بپرسید.

  • آنها چه سبکی را دوست دارند؟
  • چه رنگی برای آنها جذاب است؟
  • آیا علاقه‌ای به تماشای تلویزیون دارند؟
  • چه سبک از موسیقی را دوست دارند؟

طراحی دکوراسیون رستوران

خوشبختانه توصیه‌های جهانی برای چگونگی ایجاد راحتی مهمان وجود دارد:

  • اطمینان حاصل کنید که همه چیز تمیز است.
  • صندلی‌ها نباید خیلی نرم باشند.
  • امکان استفاده از فضای بیرون رستوران وجود داشته‌باشد.
  • برای ایجاد گرما و صمیمت بیشتر از نور مناسب استفاده کنید.
  • موسیقی را به شکلی تنظیم کنید که مهمانان را به خوردن، نوشیدن و گفتگو دعوت کند.

راحتی مهمانان لذت بیشتری برای آنها فراهم می‌کند. بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که رستوران شما را به دوستان خود پیشنهاد دهند.

ایجاد سالن انتظار

با توجه به اندازه رستوران و سالن غذاخوری، فضایی برای انتظار درنظر بگیرید. یک محل انتظار به راحتی می‌تواند تعداد مهمانان را در یک شب شلوغ افزایش دهد. این احتمال ریزش مهمان‌ها – افرادی که هنگام انتظار رستوران را ترک می‌کنند- را کاهش می‌دهد. سالن انتظار می‌تواند تعدادی از مهمانان منتظر را در خود جای‌دهد. شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن یک بار به سالن انتظار، تجربه مهمانان را بهبود بخشید. پس این زمان انتظار، خود راهی برای کسب درآمد به وسیله سفارش نوشیدنی‌هاست.

ورودی برجسته و قابل توجه

طراحی دکوراسیون رستوران

اطمینان حاصل کنید که ورودی رستوران شما به طرز عالی و مناسب طراحی شده‌است. مردم زمانی به رستوران شما می‌آیند که  آن را ببینند. ورودی رستوران خود را با نمایش یک نام منحصر به فرد و جذاب کامل کنید. توجه داشته‌باشید که نام و لوگوی رستوران شما به‌اندازه کافی بزرگ و قابل مشاهده باشد. طراحی آن با توجه به نوع رستوران متفاوت است. مثلا یک رستوران غذای دریایی می‌تواند درهای ورودی را به شکل صدف طراحی کند و یک رستوران با تم جنگل، ورودی به شکل غار داشته‌باشد.

تمرکز بر مشتریان هدف

هنگام طراحی رستوران، مشتریان هدف خود را درنظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر مهمانان شما را اغلب جوانان تشکیل می‌دهند، می‎توانید هرچیزی را امتحان کنید. مثلا استفاده از طرح‌های رنگی و پررنگ، مبلمان مدرن، بوفه، تابلوهای نقاشی سبک فانک آرت (مکتبی نقاشی متعلق به غرب آمریکا) و انواع روشنایی‌های سقفی هوشمند را امتحان کنید. اینها فقط باید به روز و شیک باشند. می‌توانید تم‌های مختلفی به کار ببرید. مثلا رستورانی با تم Sci-Fi، یک رستوران با تم هالووین و یک رستوران با تم Tiki Bar .

نورپردازی یک امر بسیار ضروری

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحان دکوراسیون داخلی حرفه‌ای می‌گویند نور، احساس و گرمای فضاست. اگر می‌خواهید یک فضای صمیمی ایجاد کنید، استفاده از نور در سطح بالایی میزها در یک اتاق نیمه تاریک می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. نورپردازی حرفه‌ای نگاه‌ها را خیره می‌کند. یک رستوران ایتالیایی می‌تواند از چراغ‌ها و شمع‌های دیواری برای ایجاد قطب‌های نوری استفاده کند. همچنین می‌توان از چراغ‌های نئون برای تابلوهای فانک استفاده کرد. ویا با شمع‌های معطر نور و عطر فوق العاده‌ای در هوا اضافه کرد.

استفاده از آثار هنری ویژه

آثار هنری را هوشمندانه انتخاب کنید. کارشناسان طراحی داخلی توصیه می‌کنند که از آثار هنری غول پیکر استفاده کنید؛ چراکه می‌تواند شگفتی را به محیط عمومی هدیه کند. برای پر کردن فضا، قطعات بزرگی را انتخاب کنید. گرافیتی (نقاشی‌هایی بر روی دیوار یا دیگر سطوح، که معمولا بدون اجازه و در انظار عمومی کشیده‌ می‌شود.) می‌تواند یک راه ارزان و زیرکانه برای تزئین رستوران شما باشد. همچنین یک روش عالی برای افزودن آرامش به سالن ناهارخوری، افزودن سیمای آب به آن است. مثلا قرار دادن آکواریوم‌های بزرگ یا استفاده از انواع فواره‌ها و حوضچه‌ها در محیط رستوران.

 استفاده از طرح‌های رنگی

طراحی دکوراسیون رستوران

یک طرح رنگی به طرز ماهرانه می‌تواند فضای احساسی رستوران را افزایش دهد. شما می‌توانید رنگ‌های مختلف یا رنگ یکپارچه برای بخش‌های مختلف رستوران انتخاب کنید. هرکدام که با روحیه شما سازگار‌تر است. چگونگی هماهنگی و هارمونی رنگ‌ها توسط بهترین طراحان دکوراسیون داخلی ارائه شده‌است. معمولا برای رستوران‌های خانوادگی استفاده از رنگ‌های پاستیلی(رنگ‌های این خانواده معمولا آرامش‌بخش، نزدیک به خنثی و کم رنگ هستند.) مناسب است. درحالی که بهتر است برای کافه‌ها و فست فودها رنگ‌های تند استفاده‌شود. طراحی رنگ باید مطابق مبلمان مورد استفاده شما و همچنین هماهنگ با سلیقه مشتریانی هدف شما باشند.

از لوازم قدیمی خود استفاده کنید.

اگر شما صاحب یک رستوران کوچک هستید، می‌توانید از وسایل قدیمی خود برای تزئین استفاده کنید. مثلا بطری شیشه‌ای قدیمی را با ساتن یا روبان تزئین کرده و به عنوان جاشمعی استفاده کنید. می‌توانید از لوازم قدیمی خانه خود مثل گلدان ها بهره بگیرید. تمام چیزهای کوچک قدیمی شما به مشتریان‌تان کمک می‌کند تا شخصیت شما را بیشتر لمس کنند و رستوران‌تان را برای مدت‌های طولانی به یاد داشته‌.

چیدمان صحیح میزها

میزها معمولا به صورت ۲،۴ و ۶ تایی  قرارداده‌ می‌شوند. این به نوع رستوران شما بستگی دارد. چیدمان ۶ تایی و بیشتر از آن معمولا در رستوران‌های خانوادگی انجام می‌شود. در رستوران‌های کوچک‌تر و کافه ها چیدمان میزها اغلب به صورت ۲ و ۴ نفره است. طراحی داخلی رستوران باید مطابق با نیازهای مشتریان باشد؛ وجود کمی حریم خصوصی برای زوج‌ها، فضای باز برای خانواده‌ها و گوشه‌ای خلوت برای جلسات کاری.

آشپزخانه

طراحی دکوراسیون رستوران

آشپزخانه قلب رستوران است. جایی که در آن منو شما متولد می‌شود. می‌توانید آشپزخانه رستوران خود را با یک پنجره –دریافت سرویس‌ها و غذاها- منحصر به فرد و یا درهای شیشه‌ای طراحی کنید. متخصصان طراحی داخلی می‌گویند که تماشای آشپزخانه در حال کار یک رستوران برای مشتریان بسیار جذاب است. اگر تصمیم گرفتید محل آشپزخانه را در معرض دید قرار دهید، آن را به نور و تهویه مناسب مجهز کنید.

حرف آخر

هرگز برای تجربه چیزهای تازه عقب‌نشینی نکنید. کمی ریسک کردن همیشه خوب است. و درنهایت به یاد داشته‌باشید که نوع طراحی رستوران شما بیان کننده نام‌تجاری شماست، پس باید با پیام بازاریابی شما هماهنگ باشد.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.