خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / تلخی غذا را چطور بگیریم | ۲۰ روش ساده رفع تلخی غذاهای مختلف

تلخی غذا را چطور بگیریم | ۲۰ روش ساده رفع تلخی غذاهای مختلف

تلخی غذا رو چجوری بگیریم، برای گرفتن تلخی خورش چه کنیم، چگونه تلخی خورشت مرغ را از بین ببریم؟ همه این سوال‌ها یا مشابه این‌ها مخصوصا زمانی که آبلیمو، زردچوبه یا لیمو عمانی و بعضی از سبزیجات مثل شنبلیله در غذا یا خورشت ریخته‌اید، ممکن است ذهنتان را مشغول کند. اما نگران نباشید، تلخ شدن غذا، گاهی اوقات اتفاق می‌افتد و حالا که به هر دلیلی غذایتان تلخ شده، باید به دنبال راه چاره باشید. در این مقاله از مجله فیدیلیو روش‌های رفع تلخی غذا و انواع خورش‌ را به شما آموزش می‌دهیم.

چرا غذا تلخ می‌شود؟

استفاده زیاد از آبلیمو یا لیموعمانی، برخی سبزی‌ها مثل شنبلیله، سوختن و ته گرفتن غذا و یا استفاده زیاد از برخی ادویه‌ها مثل زردچوبه، گاهی اوقات منجر به تلخ شدن غذا می‌شود. راه پیشگیرانه برای رفع تلخی غذا و رفع تلخی ناشی از لیمو عمانی این است که آبلیموی تازه و به اندازه مصرف کنید و قبل از استفاده از لیمو عمانی در غذا، تلخی آن را بگیرید.

به خاطر وجود تانین در پوست و دانه‌های لیمو عمانی، افزودن آن به قورمه سبزی یا دیگر غذاها، موجب تلخی آن می‌شود. پس بهتر است از پرک آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید ۳۰ دقیقه قبل از افزودن لیمو عمانی، روی پوست آن را چند سوراخ با چاقو ایجاد کنید، سپس در مقداری آب بخیسانید و آب آن را دور بریزید. در این صورت، لیمو عمانی باعث تلخی غذایتان نمی‌شود.

تلخی غذا با چی گرفته میشه؟

گرفتن تلخی غذا و خورش با مواد ساده و در دسترس، اصلا کار سختی نیست. شما هم می‌توانید با سبزیجات، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که در خانه‌ دارید، برای رفع تلخی انواع غذا اقدام کنید. در ادامه ترفندها و راهکارهای طلایی برطرف کردن طعم تلخی در غذا را به شما آموزش می‌دهیم.

۱-مقداری چربی اضافه کنید

تلخی غذا رو چجوری بگیریم؟ برای غذاهای مختلف مخصوصا انواع خورش، اضافه کردن مواد غذایی که خودشان چربی دارند، یک راه‌حل کاربردی است.

اگر با بوی دنبه مشکلی ندارید، می‌توانید مقداری دنبه به غذا بیفزایید. برای گرفتن تلخی انواع سوپ افزودن کره، خامه، ماست پرچرب، سس پنیر، پنیر پیتزا، پنیر خامه‌ای، شیر و حتی روغن زیتون می‌تواند تلخی سوپ را از بین ببرد.

۲- کلم و هویج تلخی غذا را می‌گیرد

انواع کلم مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم قمری و … به خاطر ته مزه شیرینی که دارد، هم می‌تواند تلخی غذا را از بین ببرد و هم ارزش غذایی آن را بالا ببرد. افزودن ۱ یا ۲ عدد هویج به سوپ یا خورش مرغ هم در گرفتن تلخی خورش مرغ یا انواع سوپ، بسیار موثراست. اگر طعم این سبزیجات را زیر دندان نمی‌پسندید، می‌تواند قبل از سرو، آنها را از غذا بیرون بیاورید.

۳- کمی طعم شیرین اضافه کنید

چگونه تلخی خورشت مرغ را بگیریم؟ افزودن مقداری طعم شیرین به غذا می‌تواند طعم تلخ را پنهان کند. مثلا می‌توانید کمی شکر، عسل و حتی یک یا دو قند در خورش یا سوپ بیندازید ولی مراقب باشید، این شیرینی نباید به اندازه‌ای باشد که طعم آن غالب شود. برای افزودن مواد شیرین، کمی با احتیاط عمل کنید و یکباره آن‌ها را اضافه کنید.

۴- به غذا نمک بزنید

شاید جالب باشد ولی کمی شوری می‌تواند طعم تلخی را تا حد زیادی خنثی کند. بنابراین اگر غذایتان تلخ شده، افزودن کمی نمک به غذا، باعث رفع تلخی آن می‌شود اما مراقب باشید غذا را شور نکنید.

۵- از جوش شیرین کمک بگیرید

«جوش شیرین» جزو مواد غذایی قلیایی است و اگر با احتیاط به غذا اضافه کنید، می‌توانید طعم غذا را متعادل سازید. از آنجایی که جوش شیرین برای کسانی که معده حساسی دارند، مناسب نیست، در افزودن آن به غذا، باید مراقب باشید که معیار از دستتان خارج نشود. نهایتا به اندازه ۱ یا ۲ نوک قاشق چای‌خوری شروع کنید تا هم تاثیر خود را در گرفتن تلخی غذا بگذارد و هم دچار مشکلات گوارشی نشوید.

۶- افزودن چاشنی‌های ترش را امتحان کنید

چگونه تلخی قورمه سبزی را از بین ببریم؟ چاشنی‌های ترش مثل آبلیمو، آبغوره، سرکه و آب نارنج در رفع تلخی غذا و انواع خورش‌ها مثل قورمه سبزی، قیمه یا فسنجان، بسیار موفق عمل می‌کنند. پس می‌توانید این روش را هم تست کنید چون ترشی، طعم تلخی را از بین می‌برد.

۷- از ادویه‌ها کمک بگیرید

برای گرفتن تلخی انواع خورش چه کنیم؟ یک جواب این است که از معجزه ادویه‌ها کمک بگیرید. اگر چه برخی ادویه‌ها مثل کاری، زردچوبه، دارچین و پودر زنجبیل ممکن است باعث تلخی غذا شوند ولی ادویه‌هایی که ته‌مزه شیرینی دارند، مثل فلفل پاپریکا، فلفل کاین، فلفل چیلی علاوه بر عطری که به خورش یا غذا می‌دهند، می‌توانند برای از بین بردن تلخی غذا، کمک‌کننده باشند.

۸- گرفتن تلخی را به سبزیجات بسپارید

برای گرفتن تلخی آبلیمو در سوپ یا انواع خورش، افزودن مقداری سبزی تازه یا خشک، یک پیشنهاد عالی است. بد نیست بدانید اضافه کردن بیش از حد برخی سبزی‌ها مثل شنبلیله، تره یا اورگانو در سوپ یا خورش می‌تواند طعم آن را تلخ کند یا ممکن است به خاطر استفاده از آبلیمو یا لیمو عمانی زیاد سوپ یا خورشتان تلخ شده باشد ولی می‌توانید از سبزی‌های معطر تازه یا خشک مثل ریحان، گشنیز، مریم گلی، اسفناج، برگ چغندر می‌توانند این تلخی را از بین ببرند.

۹- غذا را داغ سرو نکنید

هر چه غذا داغ‌تر باشد، تلخی آن بیشتر حس می‌شود پس اگر اجازه دهید غذایتان سرد شود، زبانتان کمتر حس تلخی را متوجه می‌شود. پس این ترفند را هم می‌توانید در برنامه خود قرار دهید.

۱۰- حجم مواد غذای تلخ را افزایش دهید

برای رفع تلخی ناشی از لیمو عمانی یا مواد تلخ دیگر، می‌توانید میزان آب غذا را بیشتر در نظر بگیرید یا یک خورش مشابه خورشی که درست کرده‌اید، تهیه کنید و غذای تلخ شده را به آن اضافه و با هم مخلوط کنید تا تلخی غذا احساس نشود. فقط برای درست کردن غذای جدید مراقب باشید از مواد غذایی تلخ کننده مثل لیمو عمانی استفاده نکنید.

۱۱- از شیرینی نوشابه نهایت بهره را ببرید

رفع تلخی غذا با نوشابه ترجیحا مشکی یک راه کاربردی برای کسانی است که معمولا در یخچالشان، نوشابه دارند. اضافه کردن مقداری نوشابه به خورش یا سوپ، تاثیری روی مزه غذا ندارد ولی می‌تواند طعم تلخ غذا را از بین ببرد. اجازه دهید غذا برای چند دقیقه با نوشابه بپزد و شیرینی آن به خورد غذا برود.

۱۲- با سیب زمینی تلخی غذا را بگیرید

شاید خیلی‌ها اضافه کردن سیب زمینی را به‌عنوان روش گرفتن شوری غذا بشناسند ولی خبر خوب این که، این ماده خوراکی همه‌کاره می‌تواند برای گرفتن تلخی غذا هم موثر باشد. برای گرفتن تلخی غذا با سیب زمینی، ۱ یا دو عدد سیب زمینی را بشویید و از وسط نصف کنید. سپس آن را در خورش بیندازید تا تلخی غذا جذب سیب زمینی شود. در آخر، سیب زمینی‌ها را از خورش یا سوپ بیرون بیاورید.

۱۳- زعفران را فراموش نکنید

از بین بردن تلخی غذا با زعفران یک راهکار دیگر است. زعفران هم می‌تواند عطر خوبی به خورش شما بدهد و هم طعم تلخی را خنثی کند. برای رفع تلخی خورش قیمه یا خورش مرغ، مقداری زعفران را با کمی شکر دانه درشت بسابید و در اواخر پخت خورش، به آن اضافه کنید.

۱۴- با رب گوجه فرنگی تلخی را کم کنید

اگر غذایی پخته‌اید که در مواد مورد استفاده در آن، رب گوجه فرنگی هم استفاده شده است، مثل خورش مرغ، خورش قیمه و … می‌توانید مقدار رب گوجه را بیشتر کنید. البته مراقب باشید برخی از رب گوجه‌ها، خودشان غذا را تلخ و سیاه می‌کنند. پس رب با کیفیتی را انتخاب کنید که رنگ شفاف و طعم اصیل رب را داشته باشد.

۱۵- گرفتن تلخی فسنجان با سیب

بهترین راه برای گرفتن تلخی خورش فسنجان با مرغ یا سایر انواع خورشت فسنجون، انداختن یک سیب درختی زرد یا قرمز داخل فسنجان است. سیب مزه شیرین طبیعی دارد و می‌تواند تلخی فسنجان ناشی از رب انار یا مغز گردو بی‌کیفیت را از بین ببرد. البته اگر سیب در دسترس ندارید، می‌توانید از یک عدد هویج یا کدو کمک بگیرید.

۱۶- رفع تلخی کله پاچه

علت تلخ شدن کله پاچه احتمالا اضافه کردن زردچوبه زیاد به آن است. برای رفع تلخی کله پاچه می‌توانید مقداری سرکه یا آبلیمو به آن اضافه کنید. بهتر است از آب لیموترش تازه استفاده کنید یا مقداری سرکه قرمز به کله پاچه اضافه کنید تا طعم ترش و اسیدی این مواد تلخی کله پاچه را خنثی کند.

۱۷- رفع تلخی سیرابی

اگر سیرابی تلخ شده مقداری آب لیموترش تازه، آبغوره یا آب نارنج به آن اضافه کنید. اضافه کردن یک عدد سیب زمینی خام و مقداری نمک به آب سیرابی در حال پخت هم تلخی سیرابی را تا حدود از بین می‌برد. در پایان پخت سیب زمینی را دور بیندازید.

۱۸- گرفتن تلخی قلیه ماهی

ترکیب سبزی قلیه ماهی گشنیز و شنبلیله است. شنبلیله اگر به مقدار زیاد استفاده می‌شود غذا را تلخ می‌کند. بهترین نسبت گشنیز و شنبلیله در سبزی قلیه ۱۰ به ۱ است تا قلیه ماهی تلخ نشود. همچنین نباید زیاد سبزی قلیه ماهی را سرخ کنید چون طعم تلخی به خورش می‌دهد.

اما اگر قلیه ماهی تلخ شد ۲ کار می‌توانید انجام دهید: یا  کمی گشنیز تفت دهید و به قلیه ماهی اضافه کنید تا تلخی شنبلیله را کمرنگ کند یا اینکه مقداری تمر هندی یا کمی رب انار، آب نارنج یا مقداری رب گوجه تفت داده شده به قلیه ماهی اضافه کنید.

۱۹- رفع تلخی آبگوشت

تلخ شدن آبگوشت ممکن است به دلایل مختلف رخ دهید، پیاز داغ سوخته یا تلخی لیمو عمانی. گرفتن تلخی آبگوشت ساده است. برای گرفتن تلخی آبگوشت می‌توانید مقداری دنبه به آن اضافه کنید. یک روش دیگر اضافه کردن نخود یا گوشت به آبگوشت است. آسان‌ترین راه هم این است که یک یا دو عدد سیب زمینی به آبگوشت اضافه کنید.

۲۰- رفع تلخی بادمجان

اگر بادمجان تلخ باشد ممکن است غذا را هم تلخ کند. اما چطور تلخی بادمجان را بگیریم؟ بهترین و ساده‌ترین روش برای رفع تلخی بادمجان این است که وقتی بادمجان را پوست گرفتید و آن را ورقه ورقه کردید یا اگر بادمجان‌ها کوچک هستند به‌صورت درسته نگه دارید و روی بادمجان‌ها نمک بپاشید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس بادمجان‌ها را بشویید و سپس سرخ کنید.

یک روش دیگر هم این است که در یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و سپس بادمجان‌های پوست گرفته و ورقه شده را در آن بگذارید. ۲ یا سه قاشق آبلیمو به این ترکیب اضافه کنید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بادمجان‌ها را در این ترکیب نگه دارید و سپس بادمجان‌ها را بشویید و آبکش کنید یا کمی با دست فشار دهید تا آب اضافی بادمجان‌ها گرفته شود. سپس بادمجان را طبخ کنید.

یک روش دیگر برای گرفتن تلخی بادمجان‌هایی که تخم بزرگ و تیره دارند تراشیدن این تخم‌ها از گوشت بادمجان است.

سوالات متداول درباره روش‌های برطرف کردن تلخی غذا

چگونه تلخی ناشی از سوختن پیاز را از بین ببریم؟

اگر پیاز غذا سوخته باشد، احتمال اینکه مزه کل غذا را تلخ کند، بالاست. پس بهتر است پیاز‌های سوخته را جدا کنید یا دوباره پیاز سرخ کنید و از پیاز داغ سوخته استفاده نکنید. اما اگر در هر صورت پیاز سوخته به غذایتان طعم تلخ داد می‌توانید از هویج، کدو، آبلیمو یا نمک هم برای رفع تلخی پیاز سوخته در غذا استفاده کنید.

چگونه تلخی آبلیمو را بگیریم؟

اگر در زمان گرفتن آبلیمو، پوست لیمو ضخیم باشد و اسید و تلخی بدهد، آبلیموی شما هم تلخ می‌شود. همچنین له شدن هسته لیمو در زمان آبلیموگیری، می‌تواند موجب تلخ شدن آن شود. برای اینکه تلخی آبلیمو را بگیرید، می‌توانید به‌ازای هر ۱۰ کیلو لیمو که آب گرفته‌اید، ۲ عدد هویج خام را پوست بگیرید و در آبِ لیمو بیندازید. بعد از یکی، دو روز، هویج را بیرون بیاورید و آن را دور بیندازید. هویج تلخی آبلیمو را خواهد گرفت.

سخن پایانی

تلخ شدن غذا می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. برای گرفتن تلخی غذا روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. شما چطور تلخی غذا را برطرف می‌کنید؟ ترفندهای شما برای رفع تلخی غذاهای مختلف چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *