خانه / آشپزخانه من / ۲۳ خواص سرکه سیب و عوارض احتمالی آن + طریقه و بهترین زمان مصرف

۲۳ خواص سرکه سیب و عوارض احتمالی آن + طریقه و بهترین زمان مصرف

«سرکه سیب» یکی از مواد غذایی پرکاربرد در آشپزی و استفاده به‌عنوان چاشنی در انواع غذاها است. حتی از سرکه سیب برای تمیزکاری و برق انداختن سطوح هم استفاده می‌شود. اما سرکه سیب چه فوایدی برای سلامتی دارد و مضرات سرکه سیب برای بدن چیست؟ در این مقاله از مجله فیدیلیو به بررسی خواص و فواید سرکه سیب و عوارض و مضرات احتمالی آن برای بدن می‌پردازیم تا پیش از مصرف، درباره نحوه صحیح و میزان استاندارد استفاده از آن، اطلاعات کامل کسب کرده و از مزایای سرکه سیب نهایت استفاده را ببرید.

خواص و فواید سرکه سیب برای سلامتی

سرکه سیب از آب سیب تخمیر شده تهیه می‌شود و از زمان‌های دور در طب سنتی به‌عنوان یک درمان خانگی مطرح بوده است.

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب دارای اسید استیک بوده و این اسیدها، عملکرد آنزیم‌هایی را که نشاسته تجزیه و هضم می‌کند، محدود می‌کند. همین موضوع به متوقف کردن جذب کالری کمک کرده و باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

از طرفی نتایج برخی تحقیقات نشان داده‌اند که سرکه سیب به فرد احساس سیری القا می‌کند و سطح گلوکز و قند خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؛ در حدی که با مصرف سرکه سیب می‌توانید حدود ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری، روزانه کمتر مواد غذایی مصرف کنید.

خواص سرکه سیب برای دیابت

یکی از فواید سرکه سیب، در بیماری قند خون یا دیابت است. مصرف سرکه سیب حساسیت به انسولین را در افرادی که بدن آن‌ها، به انسولین مقاومت نشان می‌دهد، افزایش می‌دهد، در نتیجه مصرف سرکه سیب بعد از وعده غذایی با کربوهیدرات بالا، کاهش قند خون را به دنبال خواهد داشت. می‌توانید سرکه سیب را روی انواع سالاد بریزید و آن را مصرف کنید.

توصیه می‌شود ۴ قاشق چای‌خوری (۲۰ میلی‌لیتر) سرکه سیب مخلوط را با یک لیتر آب مخلوط کرده و قبل از مصرف یک وعده پرکربوهیدرات میل کنید. این ترکیب به میزان قابل توجهی سطح قند خون را بعد از خوردن غذا کاهش می‌دهد.

فواید سرکه سیب برای قلب

سرکه سیب به خاطر وجود اسید استیک، کلسترول بالای خون را کاهش می‌دهد و تری‌ گلیسیرید بدن را کم می‌کند. تری گلیسیرید، همان چربی خونی است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین اسید کلروژنیک سرکه با خاصیت آنتی‌‌اکسیدانی، به درمان بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

خواص سرکه سیب برای فشار‌خون بالا

اسید استیک به‌عنوان بخش جدانشدنی سرکه سیب، فشار خون را کاهش می‌دهد و به افرادی که فشار‌خون یا غلظت خون بالایی دارند، توصیه می‌شود روی سالادهای خود را به جای استفاده از انواع سس‌های چرب، از ۱ یا ۲ قاشق سرکه سیب استفاده کنند.

خواص سرکه سیب برای سیستم گوارش

استفاده از سرکه سیب باعث سم‌زدایی و استریل شدن دستگاه گوارش می‌شود و می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌های مضر و بیماری‌زای دستگاه گوارش را از بین ببرد. همچنین مصرف سرکه سیب، به جذب مواد معدنی موجود در غذاها مثل کلسیم، کمک می‌کند. در نتیجه علاوه بر داشتن دستگاه گوارش سالم، با خوردن سرکه سیب از بروز پوکی استخوان هم جلوگیری به عمل می‌آيد.

خواص سرکه سیب برای معده

اگر معده شما حساس نیست یا دچار بیماری‌های مرتبط با معده مثل ورم معده، زخم معده، رفلاکس معده و … نیستید، می‌توانید از فواید سرکه سیب برای معده بهره ببرید، چون سرکه سیب با کم کردن میزان اسیدیته معده، سوزش سر دل را تسکین می‌دهد. همچنین مصرف سرکه و عسل، به متعادل کردن اسید معده کمک می‌کند و خاصیت ضد‌التهابی دارد.

فواید سرکه سیب برای کبد چرب

بیماری‌های مرتبط با کبد که مهم‌ترین آن‌ها «کبد چرب» است، بدن را با عوارض مختلفی مواجه می‌کند. حتما می‌دانید که سموم بدن در کبد جمع می‌شوند و سرکه سیب، با پاکسازی کبد، چربی‌های جمع شده در این بخش بدن را می‌زداید. از دیگر خواص سرکه سیب برای کبد، تسکین ورم کبد است. اگر سرکه سیب رقیق شده را با آب در هنگام ناشتا مصرف کنید، گام موثری در راه کمک به بیماری‌های کبد برداشته‌اید.

خواص سرکه سیب برای استخوان‌ها

از سرکه سیب برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل، می‌توانید هم به‌صورت خوراکی و هم موضعی استفاده کنید. مصرف سرکه سیب به همراه غذاها می‌تواند جذب کلسیم را بالا ببرد در نتیجه استخوان‌های سالم‌تری خواهید داشت.

 از طرف دیگر، اگر درد در ناحیه مفاصل و استخوان‌ها دارید، می‌توانید سرکه سیب را به‌صورت موضعی روی مفصل یا استخوان ماساژ دهید تا دردتان تسکین پیدا کند.

خواص سرکه سیب برای پوست و زیبایی

سرکه سیب یکی از مواد مفید برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و از بین بردن سلول‌های مرده از روی پوست است. همچنین با پاک کردن پوست با سرکه سیب، منافذ پوست باز شده و از بروز آکنه و جوش روی پوست جلوگیری می‌شود. حتی از سرکه سیب برای درمان لکه‌های روی پوست می‌توانید بهره ببرید.

در مواردی که پوست دچار آفتاب‌ سوختگی یا خشکی می‌شود، استفاده از سرکه سیب رقیق شده روی پوست می‌تواند PH پوست را متعادل کرده و مثل یک سد از پوست در برابر آسیب‌های مختلف، محافظت کند.

 همچنین سرکه سیب قارچ، میکروب پوست سر و شوره سر را از بین می‌برد و خارش پوست سر را تسکین می‌دهد. فقط به خاطر داشته باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید چون ممکن است باعث سوزش پوست سر شود.

خواص سرکه سیب برای مو

یکی از فواید سرکه سیب برای سلامت و زیبایی موها است. اگر ۲ قاشق سرکه سیب را با آب رقیق کنید و بعد از شامپو کردن، روی پوست سر بمالید، موهای درخشان‌تر و سالم‌تری خواهید داشت. البته اگر بعد از چندین بار استفاده، آثاری از قرمزی یا سوزش یا شکستگی موهای سر را تجربه کردید، مصرف آن را متوقف کنید.

به این مسئله توجه داشته باشید که نسبت مخلوط کردن سرکه سیب با آب اهمیت دارد. اگر سرکه سیب بیش از حد غلیظ باشد، می‌تواند منجر به خشکی مو و پوست سر و در نتیجه شوره سر شود.

فواید سرکه سیب برای زنان

تعداد خانم‌هایی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک دچار هستند، کم نیست. این سندروم بر سیکل‌های پریودی تاثیر می‌گذارد و ممکن است فرد، پریودی‌های نامنظم را تجربه کند. همچنین در صورت ابتلا به این سندروم، میزان هورمون آندروژن بالا می‌رود، کیست‌های تخمدان ظاهر می‌شوند و مقاومت به انسولین افزایش پیدا می‌کند.

 خبر خوب این‌که یکی از خواص سرکه سیب برای پریودی و در کل برای مشکلات مربوط به تخمدان در خانم‌ها است. خانم‌ها با اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی خود، می‌توانند از این مزایای سلامتی سرکه سیب بهره ببرند.

بد نیست بدانید نتایج یک مطالعه سه ماهه بر روی گروهی از زنان نشان داد که سطح هورمون‌های زنان مبتلا به تنبلی تخمدان پلی‌کیستیک (  (PCOSکه بلافاصله بعد از شام یک قاشق غذاخوری (معادل ۱۵ میلی‌لیتر) سرکه‌ سیب را با 100 میلی‌لیتر آب می‌نوشیدند، روند رو به بهبودی داشته و دوره‌های قاعدگی منظم‌تری را تجربه کردند.

خواص سرکه سیب برای مردان

آقایان هم می‌توانند مانند خانم‌ها از فواید سرکه سیب برای سلامت بدن نهایت بهره را ببرند. ورزشکاران و بدنسازان افرادی هستند که احتمالا در طول تمرین به‌صورت مداوم دچار انقباضات ماهیچه‌ای می‌شوند. وجود پتاسیم موجود در سرکه سیب باعث رفع گرفتگی‌های عضلانی و التیام دردهای ناشی از کشیدگی‌‌های ماهیچه‌ای می‌شود.

علاوه بر این، اسید استیک موجود در سرکه سیب به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند. در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش یافته و با سوخت بیشتر و انرژی بیشتری می‌توانید تمرین‌ها و فعالیت‌های خود را انجام دهید.

خواص سرکه برای درمان سرطان

سرکه سیب یکی از موادی است که تاثیر ضد‌توموری خود را در آزمایشگاه‌ها و طی تحقیقاتی بر روی موش‌ها، ثابت کرده است. «آلفا گلیکان» موجود در سرکه سیب می‌تواند به کاهش خطر ابتدا به «سرطان مری» کمک کند. سرکه سیب با کم کردن فعالیت سلول‌های سرطانی و کاهش دادن روند رشد سلول‌های سرطانی، می‌تواند در توقف این بیماری موثر باشد.

از بین بردن بوی پا با سرکه سیب

یکی از خواص سرکه سیب، استفاده از آن برای از بین بردن بوی نامطبوع پا است. اگر بوی پاهایتان بعد از یک روز کاری، آزاردهنده است، یک دستمال حوله‌ای را به سرکه سیب آغشته کنید و روی پاها، کف پا و لای انگشتان پا بمالید تا بوی نامطبوع را از بین ببرید.

خواص سرکه سیب برای واژن

همان‌طور که گفته شد، سرکه سیب، خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌قارچی دارد. برای درمان عفونت قارچی واژن با سرکه، می‌توانید ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه را در ۱/۴ لیتر آب گرم حل کرده و ناحیه تناسلی را با این محلول شست‌وشو دهید.

به مدت ۱ هفته و روزانه ۱ بار این کار را انجام دهید تا خارش واژن متوقف شود. سرکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و قارچ‌های عفونت‌زا را از بین می‌برد. همچنین با تنظیم PH واژن، میکروارگانیسم‌های موجود در ناحیه تناسلی، به توازن می‌رسند.

افزایش ماندگاری مواد غذایی با سرکه سیب

از آن جایی که سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد، از رشد برخی باکتری‌های غذایی، جلوگیری کرده و فساد غذا را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین می‌توان از سرکه سیب به‌عنوان یک نگهدارنده غذا استفاده کرد.

سرکه سیب در بارداری

سرکه سیب از جمله مواد غذایی است که مصرف آن در دوران بارداری منع نشده و مجاز است. مصرف سرکه سیب به اندازه متعادل، از بدن مادر در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد.

همچنین مصرف سرکه سیب بر روی سالاد، می‌تواند به هضم غذا کمک کرده و از بروز یبوست در زنان باردار جلوگیری کند. در ضمن اگر تهوع صبحگاهی بارداری دارید، می‌توانید یک قطره سرکه سیب را به نوشیدنی صبحانه خود اضافه کنید. این کار باعث جذب بیشتر کلسیم بدن نیز می‌شود.

عوارض و مضرات سرکه سیب

میزان مصرف سرکه سیب در حدی می‌تواند باعث سلامتی شود که بیش از ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری به‌صورت روزانه نباشد. اگر در مصرف سرکه سیب زیاده‌روی کنید، ممکن است به عوارض زیر دچار شوید:

مضرات سرکه سیب برای دندان

سرکه سیب در مقدار زیاد و در صورت برخورد با دندان، می‌تواند مینای دندان و مواد معدنی دندان را از بین ببرد.

عوارض سرکه سیب برای معده

گزارش‌هایی مبنی بر مصرف سرکه سیب و رفلاکس معده به دست رسیده است. اگر معده ‌درد دارید، در مصرف سرکه، احتیاط بیشتری به خرج دهید.

عوارض سرکه سیب برای کلیه‌ها

در برخی موارد ممکن است کلیه‌های فرد، نتواند اسید سرکه سیب را به خوبی پردازش کند و به مشکلات کلیوی دامن زده شود.

عوارض سرکه سیب برای کودکان

در خانواده‌ها با کودکان کم‌ سن و سال، توصیه بر این است که سرکه را در دسترس کودکان قرار ندهند، چون مصرف سرکه توسط کودکان می‌تواند باعث سوختگی مری شود و ممکن است بچه‌ها، اشتباهی، آن را به مقدار زیاد بخورند. در این صورت حتما به پزشک، مراجعه و نسبت به درمان کودک خود، اقدام کنید.

عوارض سرکه سیب برای واژن

از سرکه سیب خالص برای شستن واژن استفاده نکنید. اگرچه برخی با استفاده از سرکه سیب برای رفع عفونت‌های واژن موافق هستند اما این کار مخالفانی نیز دارد. استفاده از سرکه سیب برای شست و شوی واژن با اسیدی کردن محیط داخلی واژن PH این ناحیه را تغییر می‌دهد و همچنین موجب کشتن باکتری‌های مفید مهبل خواهد شد.

همچنین شدت اسیدی بودن واژن با تزریق سرکه داخل واژن بالا می‌رود و ممکن است منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. اگر از سرکه سیب برای شستشوی واژن استفاده می‌کنید حتما از نسبت ترکیب آن با آب که در بالا به آن اشاره شد پیروی کنید.

سرکه سیب و تداخلات دارویی

اگر به بیماری‌های قلبی یا دیابت دچار هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید بدانید که سرکه سیب با برخی داروها مثل ملین‌ها، داروهای ادرارآور، داروهای بیماری قلبی، داروهای دیابت و دیورتیک‌ها، اختلال دارویی ایجاد می‌کند.

طریقه مصرف سرکه سیب

در هنگام مصرف و استفاده از سرکه سیب، برای بهره بردن از مزایا و کاهش عوارض و خطرات ناشی از مصرف سرکه سیب، باید روش صحیح استفاده یا طریقه مصرف سرکه سیب را بدانید و رعایت کنید. پس به نکات زیر عمل کنید.

۱-از سرکه سیب باید به اندازه کم استفاده کنید.

۲- قبل از مصرف سرکه حتما آن را در مقداری آب حل کنید تا رقیق شود.

۳- در صورت استفاده از  دارویی خاص، از عدم تداخل و آسیب دارو با سرکه سیب مطمئن شوید.

۴- سرکه سیب را با معده خالی مصرف نکنید.

۵- تا حد ممکن بعد از مصرف غذا از سرکه سیب به‌صورت خوراکی استفاده کنید.

۶- به خاطر داشته باشید در صورت استفاده نادرست از سرکه، ممکن است مری دچار آسیب شود.

۷- برای جلوگیری از آسیب سرکه به دندان، سعی کنید از نی استفاده کنید تا سرکه با دندان برخورد نکند. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث فرسایش مینای دندان می‌شود.

۷- بهتر است در هنگام مصرف، سرکه را با آب و عسل ترکیب و استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف سرکه برای لاغری چه زمانی است؟

اگر با هدف لاغر شدن و کاهش وزن سرکه سیب را مصرف می‌کنید، می‌توانید قبل از وعده غذایی خود، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب یا دیگر نوشیدنی‌ها، حل و آن را مصرف کنید. یا اینکه سرکه را روی سالاد یا در غذای خود بریزید تا از خواص چربی‌سوزی سرکه سیب بهره ببرید.

چه کسانی نباید سرکه سیب مصرف کنند؟

سرکه سیب به خاطر خاصیت اسیدی خود برای افراد مبتلا به زخم معده، افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند یا کسانی که بدنشان با مواد اسیدی واکنش نشان می‌دهد، مضر است.

خواص سرکه سیب برای پرندگان چیست؟

شاید جالب باشد ولی در برخی موارد، از سرکه سیب برای سلامت پرندگان خانگی یا زینتی هم استفاده می‌شود. مثلا حل کردن کمی سرکه سیب در آب آشامیدنی پرندگان می‌تواند به میکروب‌زدایی آب آشامیدنی، افزایش اشتها، کاهش استرس، تنظیم میزان میکروب‌های مفید و مضر روده و … کمک کند.

البته باید بدانید که در مورد این موضوع و مقدار متعادل مصرف سرکه برای هر پرنده یا حیوان خانگی، با دامپزشک خود مشورت کرده و بعد اقدام به مصرف آن کنید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *