خانه / فیدیلیو / ده شف برتر جهان چه کسانی هستند؟

ده شف برتر جهان چه کسانی هستند؟

ده شف برتر جهان چه کسانی هستند؟ چه کسانی گوی سبقت را از بقیه رقبا ربوده اند؟ چه ویژگی های باعث می شود یک شف بهتر از شفی دیگر باشد؟ بین برترین شف های دنیا چه شباهت هایی وجود دارد؟

وقتی صحبت از دنیای آشپزی و شف ها به میان می‌آید، شف های کمی هستند که بالاتر از بقیه قرار گرفته‌اند و نحوه درک ما از غذا و طعم‌ها را متحول کرده‌اند. این سرآشپزهای خارق العاده سهم قابل توجهی در صنعت غذا داشته اند و به دلیل مهارت آشپزی خود تحسین جهانی را به خود اختصاص داده اند.

اما اصلا مهارت آشپزی فقط به معنای یک عطر و طعم منحصربه  فرد است؟  خیر. مهارت آشپزی به معنی داشتن انواع و اقسام اطلاعات و دانش درباره مواد اولیه غذایی، تاریخ آشپزی، علم شیمی غذا و … است. دانش تئوری کامل به اضافه یک عطر و طعم خوب در کنار یک طراحی و دیزاین مناسب می تواند به آدم بقبولاند که کدام شف با مهارت است. غذاخوری اصولی و لوکس دارای مجموعه ای پیچیده و هارمونیکی است که تنها یک شف برتر و متفکر می تواند هدایتش کند تا تجربه ای که ارائه می دهد تجربه ای یکتا و خاصی به نظر آید.

در این مقاله، ده سرآشپز برتر جهان، دستاوردهای آشپزی آنها و تاثیری که بر صحنه نمایش جهانی غذا داشته اند را بررسی خواهیم کردم.

 ماسیمو بوتورا (ایتالیا)

ماسیمو بوتورا که اهل مودنا ایتالیا است، به خاطر رستوران لوکس خود، Osteria Francescana، که به طور مداوم سه ستاره میشلن را کسب کرده، مشهور است. بوتورا به دلیل رویکرد نوآورانه‌اش به غذاهای سنتی ایتالیایی شناخته می‌شود و غذاهایی خلق می‌کند که هنر، فرهنگ و طعم را به طور یکپارچه با هم ترکیب می‌کند.

خوان روکا (اسپانیا)

 خوان روکا مغز متفکر El Celler de Can Roca است، یک رستوران لوکس با سه ستاره میشلن واقع در Girona، اسپانیا. تخصص او در آشپزی برای ایجاد و پخت غذاهای با دقت و ظرافت است که ادای احترامی مخلصانه به غذای محلی ایالت کاتالان است، در حالی که تکنیک های مدرن را برای ارائه یک تجربه غذا خوری لوکس فراموش نشدنی و منحصر به فرد به کار می برد.

خوان روکا از آشپزهایی است که بدون فراموش کردن سنت های محلی و اقلیمی دست به نوآوری می زند تا پیشتازانه با آشپزی مدرن پیش برود و هم دین اش را به زادگاهش ادا کند.

دومینیک کرن (فرانسه/ایالات متحده آمریکا)

دومینیک کرن که اولین شف زن در ایالات متحده موفق به کسب سه ستاره میشلن شده است، به دلیل رویکرد آوانگارد خود نسبت به غذاهای سنتی و اصیل فرانسوی، شفی تاثیرگذار و جریان ساز است. رستوران لوکس او در سانفرانسیسکو، Atelier Crenn، گواهی دهنده شیوه و روش او در حفظ ارزش ها در کنار نوآور بودن است.

رنه ردزپی (دانمارک)

رنه ردزپی به عنوان یکی از مالکان و شف رستوران لوکس و مجهز Noma در کپنهاگ کشور دانمارک شناخته می شود. به دلیل نوع خاص اندیشه ورزی در آشپزی و به توجه فلسفه آشپزی مشهور است. پایه تفکرات رنه ردزپی بر گیاه خواری استوار است. تلاش ها، تعهد و نوع نگاه رنه به زندگی و رابطه زندگی با طراوت و هنر آشپزی و سلامتی و استفاده از مواد اولیه محلی و فصلی، برای رستوران لوکس نوما جوایز و افتخارات بسیاری را به ارمغان آورده است و رستوران نوما را چون یک الگو به تاثیرگذارترین رستوران های جهان بدل کرده است.

گاگان آناند (هند/تایلند)

Gaggan Anand  که به خاطر رستوران همنام خود، Gaggan، در بانکوک، تایلند شناخته شده است، غذاهای هندی را دوباره تعریف کرده است. برداشت مترقی او از طعم‌های سنتی هند، با استفاده از تکنیک‌های معده مولکولی، عناوین متعددی از جمله بهترین سرآشپز آسیا را برای چهار سال متوالی به ارمغان آورده است.

النا آرزاک (اسپانیا)

النا آرزاک که از خانواده ای معروف و افسانه ای هنر آشپزی می آید، مالک و سرآشپز رستوران لوکس Arzak  در سن سباستین اسپانیا است. او که به خاطر غذاهای مبتکرانه خود مشهور است، سنت و مدرنیته را به طور یکپارچه با هم ترکیب می کند و یک تجربه غذاخوری منحصر به فرد ایجاد می کند که همه ی حواس پنجگانه را به وجد می آورد.

الکس آتالا (برزیل)

الکس آتالا یک پیشگام واقعی آشپزی، تنوع زیستی غنی برزیل را از طریق غذاهای خود در رستوران لوکسDOM  در سائوپائولو به نمایش می گذارد. تعهد او به استفاده از مواد اولیه برزیلی، که اغلب از جنگل های بارانی آمازون تهیه می شود، باعث شناخته شدن و تحسین بین المللی او شده است.

ویرجیلیو مارتینز (پرو)

ویرجیلیو مارتینز اهل لیما کشور پرو است. او سال های سال بر روی زیست بوم و اقلیم های متنوع و مختلف پرو تحقیق کرد تا بتواند سنت غذایی پرو را حفظ کند و با انعکاس فرهنگ شفاهی غذایی مناطق دور افتاده و کمتر شناخته شده کشور پرو فرهنگ دیرینه غذایی کشورش را اعتلا بخشد. نمایش پر شکوه و لوکس او از مواد اولیه خاص و بومی پرو و سنت های پیچیده آشپزی آن جا او را در میان برترین شف های جهان قرار داده است.

Yotam Ottolenghi (بریتانیا)

یوتام از تلویزیون و کتاب های آشپزی مشهور شد و به طور کلاسیک آموزش ندیده و بسیار بر نبوغ فردی استوار است اما با این حال او تاثیر عمیقی بر صحنه نمایش آشپزی بین المللی گذاشته است. غذاهای او بسیار پیچیده و سبزیجات محور است و تمرکز او بر طعم های خاورمیانه ای استوار است.

به خاطر حضور در تلویزیون و کتاب های آشپزی اش او طرفداران پرشماری دارد و شاید به همین دلیل در این لیست مشهور ترین شف باشد.

کلر اسمیت (بریتانیا)

کلر اسمیت انگلیسی اولین شف زنی است که یک رستوران لوکس را با سه ستاره ارزشمند میشلین در بریتانیا اداره می کند. او به عنوان سرآشپز رستوران لوکس  Core by Clare Smyth در لندن، غذاهای بریتانیایی معاصر را با تاکید بر فصلی بودن و پایداری ارائه می‌کند و استانداردهای جدیدی را در دنیای غذا ایجاد می‌کند.

در آخر

این ده سرآشپز مرزهای هنر آشپزی را بازتعریف کرده اند و اثری پاک نشدنی در دنیای غذا بر جای گذاشته اند. تلاش بی وقفه آنها برای برتری، خلاقیت و اشتیاق به مواد اولیه با کیفیت، نه تنها رستوران های لوکس  آنها را ارتقا داده است، بلکه الهام بخش سرآشپزهای نسل بعدی نیز بوده است. همانطور که آنها همچنان به نوآوری و جابجایی مرزهای غذا شناسی ادامه می دهند، به لطف این استعدادهای خارق العاده، مشتاقانه منتظر آینده آشپزی هستیم.

یک ویژگی برترین شف های دنیا را به همدیگر شبیه می کند. ترکیب سنت های بومی و شناخته شده که خود در آن بزرگ شده اند با رویداد و رویکردهای مدرن آشپزی است. نه تنها در آشپزی بلکه در تمام زمینه ها اندیشه ورزی و برخورد علمی و شناختی با هر پدیده ای در کنار توجه به اصالت خود منجر به خلاقیت و زایش می شود. چیزی که این شف ها را برترین شف های حال حاضر دنیا می کند این ترکیب آشپزی، هنر آشپزی و علم آشپزی است. برای اینکه چنین ترکیب موفق و برتر را تجربه کنید  همین الان می توانید به وبسایت رستوران لوکس و فاین داینینگ نوول لانژ مراجعه و خود را مهیای حضور در یک تجربه همه جانبه و سراسر لذت کنید.

درباره mona