خانه / تاپ / ۱۰ خوراکی برتر برای کاهش استرس
10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

۱۰ خوراکی برتر برای کاهش استرس

زمانی که دچار استرس می‌شویم بدن ما مقدار زیادی هورمون  کورتیزول و آدرنالین ترشح می‌کند. در نتیجه با بالا رفتن ضربان قلب، افزایش تعرق و سایر تغییرات فیزیولوژیکی، بدن خود را برای مقابله با یک موقعیت خطرناک آماده می‌کند. اما قرار گرفتن طولانی مدت در این وضعیت تاثیر منفی بر عملکرد سیستم گوارش، سیستم ایمنی و همچنین مغز می‌گذارد.

در بسیاری از اوقات هنگامی که استرس یا  سایر ناراحتی‌های روانی سراغ ما می‌آید، شروع به پرخوری کرده و بدن خود را انباشته از مواد غذایی مضرر می‌کنیم. تکرار این رفتار در بلند مدت سبب چاقی و به دنبال آن ایجاد انواع بیماری‌های جسمی می‌شود. هیچ ماده غذایی برای درمان افسردگی یا استرس وجود ندارد، اما شما می‌توانید با ورزش و گنجاندن خوراکی‌های زیر در رژیم غذایی خود قدری از استرستان را کاهش دهید.

دفعه بعدی که احساس تنش یا استرس داشتید به جای خوردن آبنبات و سایر خوراکی‌های مضر یکی از ۱۰ خوراکی برتر لیست مجله فیدیلیو را برای تسکین استرس امتحان کنید. این خوراکی‌ها با افزایش سطح سروتونین که یک هورمون آرامش بخش است استراس را کاهش داده و بدن را از حالت تنش خارج می کنند.

آووکادو و موز

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

همه‌ی ما این دو را می‌شناسیم اما چه چیز مشترکی میان آنهاست؟

این میوه‌های خوشمزه سرشار از پتاسیم هستند که یک ماده  معدنی حیاتی برای حفظ تعادل فشار خون است. موز به علت داشتن آمینواسید تریپتوفان باعث بهبود خلق و خو می‌شود.همچنین یک داروی ضدافسردگی فوق‌العاده است.

چای

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

یک فنجان چای سیاه، چای بابونه و یا چای مورد علاقه تان می‌تواند انتخاب مناسبی برای آرامش اعصاب باشد. نوشیدن چای به طور منظم و روزانه، به کاهش استرس و اثرات نامطلوب آن بر بدن کمک می‌کند.

برگ چغندر

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

منیزیم موجود در برگ چغندر و سایر برگ‌های خوراکی مثل کاهو، اسفناج و … کمک می‌کند تا هورمون استرس یا همان کورتیزول متعادل شود. همچنین منیزیم باعث شل شدن عضلات و آرامش ذهن شده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ماهی سالامون، ساردین و ماهی تن

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

ماهی‌هایی که دارا مقادیر فراوان امگا ۳ و ویتامین ب۱۲هستند مانند سالامون، ساردین و ماهی تن، سطح آدرنالین را کنترل کرده و شما را آرام می‌کنند. همچنین امگا۳ تاثیر بسزایی در روند درمان افسردگی و سردرهای مضمن دارد. از طرفی ویتامین ب۱۲ باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن می‌شود.

جوانه گندم و غلات سبوس دار

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

هنگام تماشای دستگاه تلویزیون، می‌توانید کلوچه‌های شیرین تهیه شده از جوانه گندم میل کنید. به این ترتیب مقدار زیادی کربوهیدرات وارد بدن خود می‌کنید. کربوهیدرات‌ها انرژی را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند مغز یک ماده شیمیایی حساس به نام سروتونین آزاد کند. کربوهیدرات‌ها با تثبیت سطح قند خون باعث احساس آرامش شما می‌شوند.

هویج

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

خوردن خوراکی‌های سفت به شما کمک می‌کند تا استرس را از خود دور کنید. هویج، کرفس و انواع سبزیجات خام و شکننده به شل شدن عضلات فک کمک می‌کند و در عین حال کالری زیادی ندارد.

شیر

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

یک لیوان شیر برای کسب ویتامین ب بیشتر ، پروتئین، ویتامین د و کلسیم  انتخاب مناسبی‌ست. همچنین انقباض عضلات را از بین می‌برد. سعی کنید شب ها قبل از خواب مقداری شیر کم چرب بنوشید تا خواب آرام‌تری داشته باشید. شیر همچنین باعث آرامش روانی و کاهش استرس در دوره قاعده‌گی زنان می‌شود.

ماست

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

لبنیات و به خصوص ماست داری مقادیر فراوان اسید لاکتیک هستند. اسیدلاکتیک سبب کاهش استرس و ایجاد آرامش در افراد می‌شود. دفعه بعد که احساس تنش شدید کردید، بستنی را حذف کنید و به جای آن از یک ماست میوه‌ای رنگارنگ لذت ببرید!

آجیل

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

استرس شما را به دام بیماری می‌اندازد، درعوض بادام، پسته و گردو می‌تواند استراس را کاهش داده و سیستم ایمنی را با انواع ویتامین‌ها تقویت کند. بادام سرشار از ویتامین‌های مفید برای سیستم دفاعی بدن است؛ از جمله ویتامین ب که نقش بسزایی در کاهش استرس و  درمان افسردگی دارد.

شکلات

10 خوراکی برتر برای کاهش استرس

تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است سطح هورمون استرس را کاهش دهد. فلاوونوئیدهای موجود در کاکائو دارای خواص ضدالتهابی هستند که برای سلامت مغز و قلب بسیار مفیدند. شکلات همچنین حاوی قند (یک کربوهیدرات) است، بنابراین سروتونین را افزایش می‌دهد. همه چیز رو به راه است، فقط کافیست قطعات کوچکی از آن را نگه دارید!

در نهایت با مصرف روزانه این خوراکی های خوشمزه استرس را از خود دور کرده و از یک زندگی آرام لذت ببرید.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.