خانه / تاپ / نکته‌هایی برای چگونگی ساخت منو کترینگ رستوران
منو کترینگ رستوران

نکته‌هایی برای چگونگی ساخت منو کترینگ رستوران

رستوران‌ها با توسعه و بهبود عملکرد خود همواره در تلاش‌اند تا برای مهمانان لذت بیشتری را فراهم کنند. روش‌های مختلفی برای ساخت تجربه‌های جدید و هیجان انگیز برای مشتریان وجود دارد. یکی از این راه‌ها تهیه یک منو کترینگ رستوران عالی است . در سال گذشته، صنعت غذا حدود ۴۵ میلیارد دلار به اقتصاد کمک کرده‌است. تصور کنید که این رقم از طریق سود سهام رستوران شما بالا رود!

کترینگ‌ خدمات کامل، حاشیه سودی معادل ۱۰ تا ۱۲ درصد دارد، در حالی که یک رستوران معمولی خدمات کامل می‌تواند حاشیه‌ای بالغ بر ۴ تا ۷ دلار را پیش‌بینی کند. حالا اگر سود رستوران شما ‌از ۱۷% به ۷% کاهش پیدا کند، آیا نباید در مورد تنظیم منو کترینگ خدمات کامل خود تجدید نظر کنید؟ در این مقاله از مجله فیدیلیو در رابطه با موارد زیر صحبت خواهیم کرد:

  • چگونه با ایده‌های جدید منو کترینگ رستوران را ارتقا دهیم.
  • چگونه منو کترینگ رستوران خود را بسازیم.
  • چرا رستوران کترینگ می‌تواند یک کسب و کار طولانی مدت و سودآور باشد.

ایده‌های منو کترینگ

برای ساخت منو کترینگ – کاملا شبیه به ایجاد منو رستوران – می‌توانید تصمیم بگیرید که بهترین انتخاب‌ها برای رستوران و مهمانان شما چیست. گزینه‌های متفاوتی از انواع منوها وجود دارد. اما به طور کلی دو گزینه اصلی را می‌توان درنظر گرفت:

  • به شکل بوفه
  • به صورت پذیرایی

موارد زیادی به هنگام تهیه یک منو کترینگ وجود دارد که باید آنها را درنظر بگیرید. منو شما کسب و کار شما را تغییر می‌دهد. در اینجا چند ایده و مثال برای شروع وجود دارد.

۱- غذاهای کلاسیک

هیچ چیز اشتباهی در رابطه با غذاهای کلاسیک وجود ندارد. آنها حتی باعث می‌شوند مهمانان، رستوران شما را بیشتر دوست داشته‌باشند. به ویژه اگر غذاهای مورد علاقه آنان را بشناسید و این غذاها را در سطح بالاتری ارائه کنید.

۲- غذاهای محلی و فرهنگی

اگر کترینگ شما غذاهای منحصر به فردی مثل غذاهای فرهنگی و محلی یا دستور پخت ویژه ای ارائه می‌دهد، حتما آن را در منو کترینگ ذکر کنید. همچنین توجه داشته‌باشید که غذاهای منوی کترینگ رستوران باید با نیازهای غذایی مصرف کنندگان مطابقت داشته‌باشد.

۳- غذاهای ارگانیک، فصلی و دارای زمانبدی ویژه

اگر منابع رستوران شما از مواد غذایی تازه بدست می‌آید و یا از مواد غذایی به صورت فصلی استفاده می‌کنید، این موضوع را در منو کترینگ رستوران خود منعکس کنید. به مشتریان خود اطمینان بدهید که آنها بهترین عطرها و تازه‌ترین غذاها را تجربه می‌کنند. ممکن است این کار نیاز به برخی بازنویسی‌های مکرر در طول زمان‌ داشته‌باشد؛ پس قبل از متعهد شدن نسبت به اجرای این برنامه، از مسیر آن آگاه شوید.

۴- درخواست مهمانان

همواره به یاد داشته‌باشید که همیشه حق با مشتری است

اگر مشتریان شما درخواست اضافه شدن غذای خاصی را به منو دارند، آن را ارزیابی کنید. اگر فکر می‌کنید امکان ایجاد آن وجود دارد خواسته آنها را اجرا کنید. از طرفی اطمینان حاصل کنید که مشتریان معمول شما از نوع خدمات کترینگ شما اطلاع کافی دارند. مهم نیست که چه نوعی از منو کترینگ را ارئه می‌دهید؛ مهم اینست که مردم آنها را بدانند. به تصویر زیر نگاه کنید که چگونه صاحبان رستوران برنامه‌های منو کترینگ رستوران خود را در اینستاگرام فریاد می‌زنند!

 

چگونه منو کترینگ بسازیم؟

قدم اول: منو کترنیگ را با رستوران خود انطباق دهید

منو کترینگ رستوران

سرآشپز “اوری ریچر” از شرکت “کترینگ بلک تی” دو ایده آخر از بخش قبلی_درخواست‌های مهمانان و منو فصلی_  را باهم ترکیب کرده‌است. به این صورت که او خواسته‌های مهمانان را براساس محصولات فصلی ایالت “مین” تنظیم کرده‌است. ریچر به دنبال مواد غذایی تازه و محلی ویژه‌ای است که به صورت فصلی در مین رشد می‌کنند. وقتی او را ملاقات کردم  از او پرسیدم : که وقتی  تصمیم به ساخت یک منو کترینگ فوق‌العاده می‌گیری به چه چیزی فکر می‌کنی؟ او پاسخ زیر را به من داد:

” هر آشپزی که برای تهیه غذایی خلاقانه و به یادماندنی تلاش می‌کند، مهمانان از طعم غذای او لذت می‌برند و آن را به خاطر می‌سپارند.  بنابراین برای مراسم یا غذای بعدی خود بازمی‌گردند.”

قدم دوم: اعداد را به خاطر بسپارید.

در زیر چند فاکتور مهم برای محاسبه هزینه‌های تهیه منوی کترینگ رستوران وجود دارد. آنها برای سود جاری جدید کترینگ شما بسیار کاربردی و قابل اعتماد هستند.

  • هزینه هر بشقاب غذا (کل هزینه های تهیه غذا ÷ کلیه خدمات ارائه شده به مهمانان)
  • هزینه هر فرد
  • تعداد مهمانان
  • ساعت کار
  • سودآوری

منو کترینگ رستوران

با اضافه کردن هزینه غذا، کار و تجهیزات (بخاری‌ها، ظروف نگهداری غذا یا قفسه‌های موادغذایی، میزها و غیره) و کم کردن آنها از درآمد ناخالص، می‌توانید میزان سوددهی سرمایه گذاری خود را تعیین کنید.(درآمد ناخالص یا سود ناخالص درواقع کل درآمد حاصل از فروش قبل از هر گونه کسر هزینه‌هاست.)

سود ناخالص – هزینه غذا- هزینه کار – هزینه ابزار و مواد = سود

صاحبان رستوران باید از این معادلات و نکته‌ها آگاه باشند تا بتوانند از صنعت کترینگ سود ببرند.

قدم سوم: قیمت آیتم‌های منو کترینگ

سرآشپز یا صاحب رستوران باید از قبل اطلاعاتی درمورد قیمت گذاری منو رستوران معمولی داشته‌باشد. و شما باید بدانید که قیمت آیتم‌های منو کترینگ سودآور است اما بیش از حد نیست. افزایش نرخ غذاها تا سه برابر هزینه کل غذا برای یک منو مناسب است. اما افزایش غیرمعمول نرخ آیتم‌های منو می‌تواند به جذب مشتریان آسیب بزند. همچنین به یاد داشته‌باشید که مشتریان معمولا  آمادگی پرداخت ۱۰۰،۱۰۰۰ و یا بیش از ۱۰ هزار دلار برای کترینگ را دارند. پس آنها همیشه برای کاهش هزینه‌ها در هرکجا که بتوانند هستند!

قدم چهارم: برنامه خود را تنظیم کنید.

ارائه کترینگ سالانه بهترین ” درآمد کترینگ” را تضمین می‌کند.

فصل عروسی‌ها ممکن است شلوغ‌ترین زمان برای کترینگ‌ها باشد، اما رویدادهای دیگری نیز وجود دارند که خارج از جدول زمانی ماه می تا سپتامبر اتفاق می‌افتد و می تواند برای کترینگ شما یک موقعیت ارزشمند باشد. توسعه کارکرد رستوران به صورت روزانه _نه فقط برای مناسبت‌ها_ می‌تواند باعث ارتقا خدمات شما، نام‌تجاری رستوران شما و همچنین افزایش درآمد کلی کترینگ شما شود. پس چرا آن را محدود به یک فصل می‌کنید؟

گفته می‌شود که صنعت غذا زمان و هزینه‌ی زیادی را صرف می‌کند که ممکن است رستوران شما قادر به حفظ آن نباشد. شاید یک یا دو رویداد در پاییز و زمستان نگه داشتن کترینگ را برای کل سال توجیه نکند؛ بنابراین زمان را از دست ندهید. روش‌های مختلف را امتحان کنید و آنچه را که برای رستوران کترینگ شما بهترین است را انتخاب کنید.

بیایید شروع کنیم!

این نکته‌های کوچک به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید چگونه عملکرد رستوران خود را توسعه دهید؛ و درنهایت سودآوری کسب و کار شما را افزایش می‌دهد بدون اینکه هزینه‌های شما چندین برابر شود.

 

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.