خانه / تاپ / نکاتی برای آموزش کارکنان جدید رستوران و کافه

نکاتی برای آموزش کارکنان جدید رستوران و کافه

اعضای تیم یک رستوران با موفقیت آن رابطه مستقیم دارند. یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با کارکنان، چگونگی آموزش آنها توسط مدیریت رستوران است. چراکه کارکنان شما چهره کسب‌و‌کار شما هستند. آنها در تعامل با مشتریان می‌توانند باعث ارتقا رستوران شده و یا آن را با شکست روبه‌رو کنند.

کارکنانی که به طور مناسب آموزش دیده‌اند، قادرند تجربه‌ای عالی برای مهمانان ایجاد کنند تا آنها دوباره به رستوران بازگردنند. از طرفی اعضای ناکارآمد یک رستوران می‌توانند آن را از حمایت مشتریان محروم کنند. درنتیجه آموزش، هدایت، تقویت شیوه‌های صحیح و صرف وقت برای مشاهده عملکرد کارکنان یک رستوران برای موفقیت آن حیاتی است. در این مقاله مجله فیدیلیو قصد داریم نکاتی در رابطه با چگونگی آموزش کارکنان رستوران را بررسی کنیم. این نکات ضروری برای بهبود روند مدیریت رستوران را درجهت توسعه کسب و کار خود درنظر بگیرید.

۱-تعیین خط مشی رستوران

آموزش کارکنان جدید رستوران

شاید اولین قدم برای آموزش و راهنمایی پرسنل تعیین اهداف و رویکرد شما درمورد کسب‌و‌کارتان است. در این جهت‌گیری باید تمام اطلاعات پایه‌ای در مورد کسب و کار شما، سلایق شما و هرآنچه که به وظایف کارکنان رستوران شما مربوط می‌شود، قرار بگیرد. مثلا:

  • اطلاعات مرتبط با منابع انسانی، اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد و هرگونه فرم‌ اداری که کارمندان قبل از شروع کار خود، باید آنها را تکمیل کنند.
  • تاریخچه‌ و فلسفه رستوران شما؛ این باید درمورد خدماتی باشد که می‌خواهید به مهمانان خود ارائه کنید.
  • معرفی کوتاه از امکانات رستوران شما
  • معرفی مدیران و سایر کارکنان کلیدی مثل مربیان
  • بررسی اجمالی منو (و سایر خدمات ارائه شده)
  • خلاصه‌ای از فرایند آموزش

در مقاله نقش مدیریت منابع انسانی در رستوران‌ بیشتر بخوانید.

۲- راهنمایی و آموزش کارکنان

پس از تعیین دیدگاه کلی رستوران، آموزش کارکنان را آغاز کنید. به کارمندان جدید تمام موارد مهم در کار روزمره آنها را آموزش دهید. آموزش، کارکنان شما را به ابزارهایی مجهز می‌کند که برای موفقیت رستوران خود به آنها نیاز دارید. همچنین این فرصتی برای تمرکز بر نقش‌های مختلف در رستوران است. از جمله:

  • کار آماده‌سازی غذا
  • آشپز و کار آشپزی
  • متصدی بار
  • ظرف شور و مسئول میز
  • میزبان
  • پیشخدمت

۳- از کارکنان با تجربه کمک بگیرید

آموزش کارکنان جدید رستوران

یکی از بهترین روش‌های آموزش اعضای رستوران سپردن آنها به دست کارکنان باتجربه است. به این ترتیب نه تنها کارکنان باتجربه شما قادر به آموزش و تدریس کارکنان جدید خواهند بود، بلکه کارکنان جدید می‌توانند از شیوه‌های معمول فاصله گرفته و روش‌های کمتر استفاده شده را ببینند. بین کارمندان جدید و کارکنان باتجربه ارتباط برقرار کنید. کارکنان جدید را برای یک دوره زمانی زیرنظر بگیرید و به کارکنان باتجربه کمک کنید. این دوره می‌تواند بین یک روز تا یک هفته و یا بیشتر طول بکشد.

کارکنان جدید و قدیمی را برای تعامل و گفت و گوی بیشتر تشویق کنید. کارکنان جدید باید پرسش‌های زیادی مطرح کرده و کارکنان قدیمی باید بدون درنگ پاسخ دهند. همچنین اگر زمان اجازه می‌دهد، آنها را در موقعیت‌های دیگر رستوران قراردهید تا نسبت به چگونگی کار تیم یک رستوران درک بهتری پیدا کنند.

۴- با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید

هیچ کس بهتر از کارمندان قدیمی نمی‌داند که مهمترین چیزهایی که باید کارمندان جدید فرابگیرند چیست. پس از تجربیات آنان استفاده کرده و درمورد روش‌های مختلف و نوآورانه آموزش پرسنل جدید صحبت کنید. مثلا:

  • مشکلاتی که در برنامه فعلی آموزش کارکنان جدید می‌بینند چیست؟
  • چه پیشنهاداتی برای برنامه آموزش پرسنل جدید دارند؟

۵- آموزش کارکنان جدید در همه موقعیت‌ها

آموزش کارکنان جدید رستوران

کارکنان جدید را در تمام مشاغل و مسئولیت‌های رستوران آموزش دهید؛ در بخش آماده‌سازی غذا، بار، شستشو و کار با میزبان یا میزبان برای خوش‌آمدگویی به میهمانان. این امر به آنها کمک می‌کند تا در انجام وظایف خود انعطاف پذیر‌تر شوند و درک بهتری از آنچه که برای موفقیت یک رستوران انجام می‌شود پیدا می‌کنند.

۶- غذا و ایمنی شغلی

درحالی که برای استخدام یک نیروی جدید موارد بسیاری وجود دارد که باید درنظر گرفته‌شوند، بررسی میزان آگاهی کارکنان جدید در رابطه با دستورالعمل‌های ایمنی بسیار مهم است. تعدادی از آنها شامل:

  • چگونگی ذخیره‌سازی موادغذایی
  • چگونگی تمیزکردن ابزار آماده‌سازی غذا
  • رعایت موارد ایمنی هنگام استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات آماد‌ه‌سازی مواد‌غذایی
  • روش درست راه رفتن و حرکت در رستوران

۷- یک نمونه خوب باشید

آموزش کارکنان رستوران را با یک مثال خوب از رفتار خود کامل کنید؛ شما به عنوان رئیس، همیشه مورد توجه کارکنان هستید. این یک راه مناسب برای آموزش پرسنل است. پس زمانی که با سایر کارکنان، پیشخدمت‌‌ها و همچنین مهمانان برخورد می‌کنید، رفتار حرفه داشته‌باشید.

۸-آموزش روتین را متوقف نکنید

آموزش کارکنان جدید رستوران

آموزش بعد از پیوستن یک عضو جدید به کارکنان رستوران نباید متوقف شود. جلسات آموزشی را به طور مرتب برگزار کنید. این به کارکنان شما کمک می‌کند تا همه چیزهایی را که از قبل فراگرفته‌اند به یاد بیاورید. از رویدادهای آموزشی منظم به عنوان فرصتی برای بازآموزی و تجدید اطلاعات کارکنان قدیمی استفاده کنید.

۹- جلسات منظم برگزار کنید

برگزاری جلسات منظم با کارکنان -چه جلسات گروهی و چه جلسات فردی- یکی از مهمترین عوامل موفقیت تیمی است. جلسات نباید لزوما به نقاط ضعف و اشتباهات کارکنان بپردازد. بلکه برنقاط قوت آنها تمرکز کنید و آنها را تشویق کنید تا این نکات مثبت را از سایرین بیاموزند. از جلسات به عنوان یک فرصت برای بهبود کسب و کار خود و ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان استفاده کنید. جلسات نیمه منظم را حداقل هر ۲-۳ ماه یک بار برگزار کنید.

۱۰- بهترین کارکنان خود را بشناسید

بهترین کارمندان خود را بشناسید و از تلاش‌های آنان قدردانی کنید. به آنها نشان دهید که به عملکرد عالی آنها توجه می‌کنید. روش‌های متفاوتی برای تشکر از آنها وجود دارد. مثلا اسامی آنها را در جلسات اعلام کنید و یا پاداش‌های نقدی برای آنها در نظر بگیرید.

۱۱- برعملکرد کارمندان خود نظارت کنید

آموزش کارکنان جدید رستوران

حالا که فرایند آموزش کارکنان جدید رستوران شما به پایان رسیده است، هر روز بخشی از وقت خود را صرف نظارت بر اعضای مختلف رستوران خود کنید. برای انجام این کار:

  • از پیش آنها را مطلع کنید که ممکن است در قالب یک برنامه و یا به صورت تصادفی عملکرد آنها را زیر نظر بگیرید.
  • زمان زیادی را صرف نکنید پانزده دقیقه یا کمتر کافی‌ست.
  • موقعیت خود را در یک مکان مرکزی قراردهید وکارمندانتان را تماشا کنید.
  • برای اینکه کارکنان کمتر متوجه شما شوند، به آرامی در رستوران قدم بزنید و تعامل کارکنان و مهمانان رستوران را مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید به رستوران شما بیایند و بدون پیش زمینه قبلی عملکرد کارکنان شما را ارزیابی کنند. از طرفی می‌توانید به طور مرتب در مورد میزان موفقیت خود در رابطه با آموزش کارکنان جدید رستوران از مشتریان نظرسنجی کنید.

۱۲- تشکیل پرونده برای هر یک از کارکنان

برای هریک از کارکنان رستوران یک پرونده تهیه کنید و تمام اطلاعات مربوط به آنها را در آن نگهداری کنید. یاداشت‌های کوچکی در مورد نقاط ضعف و قوت کارکنان خود داشته‌باشید. بررسی عملکرد کارکنان یک روش بسیار مهم برای ردیابی پیشرفت آنها در جهت تبدیل شدن به یک عضو ارزشمند رستوران شماست. می‌توانید هر ۶ ماه یا یک سال به ارزیابی عملکرد کارکنان خود بپردازید؛ در مورد کارمندان جدید از ۱ تا ۳ ماه پس از آموزش، انجام بررسی‌ها را شروع کنید.

نگه داشتن سوابق به تصمیم‌گیری در رابطه با روش‌های جدید آموزش و همچنین تغییرات مرتبط با کارکنان کمک می‌کند. پس همیشه سوابق سازماندهی شده و مرتب از همه موارد مربوط به مشاهدات کارمندان خود را نگه دارید.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.