خانه / تاپ / موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند
موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

حفظ نرمی و طراوت پوست با افزایش سن به طور قابل ملاحضه‌ای سخت‌تر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما اوضاع را بدتر نمی‌کند. در این مطلب از مجله فیدیلیو ۱۵ غذایی که برای داشتن پوستی سالم و شفاف‌تر باید از آنها پرهیز کنید آورده شده‌است. با فیدیلیو همراه باشید.

دونات‌ها

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

دونات‌ها جزو موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند، هستند. دونات‌ها چه در قنادی‌ها پخته شده‌باشند چه در رستوران‌‌ها، آنها دو برابر دیگر خوراکی‌ها به پوست شما آسیب می‌زنند. خرید دونات یک تیر و دو نشان (خرید چربی و شکر به طور همزمان) برای ایجاد مشکلات پوستی است.

نوشابه

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

نوشابه و سایر نوشیدنی‌هایی که قند بالایی دارند می‌توانند به بافت‌های کلاژن آسیب برسانند. کلاژن بافت هم‌بندی است که به حفظ استحکام پوست کمک می‌کند. این دلیل توصیه برای استفاده از نوشیدنی‌های بدون کالری مثل آب گازدار و چای بدون شکر است.

غذاهای سرخ شده

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

حتما تا به حال شنیده‌اید که غذاهای سرخ شده برای پوست مضر هستند. مصرف بیش از حد غذاهایی با چربی بالا می‌تواند اثر منفی بر گردش خون داشته باشد و همچنین می‌تواند پف زیر چشم را افزایش دهد که هیچ کس علاقه‌ای به دیدن آن در آینه ندارد!

الکل

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

اثر متابولیسم الکل می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. الکل رطوبت پوست را از بین می‌برد و صورت شما را بی‌حال و خسته نشان می‌دهد. لازم نیست نوشیدنی‌های الکلی را به طور کامل حذف کنید، اما اطمینان داشته‌باشید که اعتدال را رعایت می‌کنید. فراموش نکنید که بعد از مصرف آن مایعات بیشتری به ویژه آب بنوشید تا اثر منفی آن را خنثی کنید.

برنج سفید

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

مثل نان سفید، برنج سفید ماده ایست که در فهرست مواد غذایی با کربوهیدرات بالا قرار می‌گیرد. با اینکه  برنج سفید کاملا ناسالم نیست، به جای استفاده از این غذا در مدت زمان طولانی، از غذاهایی با پروتئین بالا مثل مرغ و حبوبات استفاده کنید. این مواد زمان هضم غذا را به تعویق انداخته و باعث می‌شوند که به سرعت گرسنه نشوید.

انواع آبنبات و شکلات‌ها

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

یکی دیگر از موادغذایی که به پوست آسیب می‌رساند آبنبات‌ها هستند. بر هیچ کس پوشیده نیست که آبنبات‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند. اما تمام این قندهای فرآوری‌شده می‌توانند باعث التهاب پوست شما نیز بشوند.

میان وعده‌های نمکی

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

چیپس و سایر خوراکی‌هایی که دارای سدیم بالا هستند می‌توانند به سرعت میزان نمک جذب شده در بدن را افزایش دهند. مصرف این نوع از نمک منجر به احتباس آب می‌شود (زمانی که میزان آب رفته به بافت‌ها بیش از آب برگشتی به خون باشد، حالت احتباس آب اتفاق می‌افتد. این امر منجر به تورم برخی اندام‌های بدن می‌شود.) که می‌توانید آن را بر تمام اعضای بدن خود از جمله پوست احساس کنید.

قهوه

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

قهوه درب را به روی انواع مشکلات پوستی می‌گشاید. کافئین می‌تواند پوست را خشک کند و باعث افزایش خطوط چهره شود. بدیهی‌ست که اضافه کردن خامه و شکر هم کمکی نخواهدکرد. در پایان اگر مقدار زیاد کافئین موجب بی‌خوابی شود اثر آن بر روی پوست شما نمایان خواهدشد. اگرچه قهوه حاوی برخی آنتی‌اکسیدان‌ها است، اما نوشیدن بیش از حد آن پوست شما را در معرض خطر قرارمی‌دهد.

پاپ کرن یا ذرت بوداده سالن‌های تئاتر

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

یک ظرف بزرگ از پاپ‌کرن که در سالن‌های سینما و تئاتر فروخته می‌شود  یکی دیگر از موادغذایی که به پوست آسیب میر‌سانند، است. پاپ‌کرن حاوی بیش از ۱۰۰۰ کالری است و البته این قبل از چرخاندن آنها با کره است. اثر این حجم از کالری و سدیم سنگین، بعد از گذشت مدت زمان طولانی بر پوست نمایان می‌شود. پس بهتر است هنگام خوردن این میان وعده فریبنده به خود تلنگر بزنید!

گوشت فرآوری‌شده

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

خوردن بسیاری از گوشت‌های فرآوری‌شده با چربی و سدیم بالا مانند سالامی و هات داگ، شفافیت پوست شما را کاهش می‌هد. سعی کنید از برند‌هایی استفاده کنید که در تولید آنها مواد نگهدارنده کمتری به کار رفته‌ است. همچنین بعد از مصرف آنها آب زیادی بنوشید.

نان سفید

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

بعضی مطالعات پیشنهاد می‌دهد که غذاهایی که GL بالایی دارند(Glycemic یا شاخص GL رتبه‌بندی میزان کربوهیدرات موجود در موادغذایی مختلف است که میزان قند خون افراد را تحت تاثیر قرارمی‌دهد) می‌تواند خبر بدی برای پوست شما باشد. مصرف غذاهای سرشار از GL مانند نان سفید باعث افزایش شدید قند خون و انسولین می‌شود که به ایجاد آکنه مرتبط است.

انواع سس‌ها

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

سس‌ها اغلب یک منبع پنهانی از شکر و سدیم هستند. استفاده از سس‌های سنگین مثل سس سویا، سس کچاپ و سس باربیکیو می‌تواند مشکلات پوستی بسیاری ایجاد کند.

مایونز

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

غذاهای حاوی روغن اومگا ۶ (مثل سویا، ذرت) در مایونز  یافت می‌شوند و بعضی از سس‌های سالاد می‌توانند فرآیندهای التهابی را تحریک کرده و درخشندگی پوست را کاهش دهند. بسیاری از این روغن‌های گیاهی در حد اعتدال برای شما مفید هستند. برای نتیجه بهتر، غذاهای حاوی امگا ۶ را در ترکیب با خوراکی‌های ضد التهابی امگا ۳ مثل سالمون و ماهی تن بخورید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

یکی دیگر از خواراکی‌هایی که دوبرابر اثر سوء بر بدن شما دارند نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند، این بار برای کافئین و شکر. این نوشیدنی‌های پرطرفدار واقعا به شما انرژی می‌دهند اما چیزی را که در واقع در شما بالا می‌برند شکر، کافئین و سایر محرک‌هاست. تبلیغات آنها را باور نکنید!

۱۵چای‌های شیرین(Sweetened Teas)

موادغذایی که به پوست آسیب می‌رسانند

چای شیرین نوعی از چای یخ یا چای سرد است که اغلب با اضافه کردن شکر یا نوعی شربت ساده به چای سیاه درحال دم کشیدن تهیه می‌شود. درحالی که چای دارای عناصر فوق‌العاده‌ای است، نوشیدنی‌هایی تحت عنوان چای شیرین می‌تواند حاوی ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر اضافه‌شده در هر کدام باشد. کلاژن ماده‌ای است که به حفظ استحکام و درخشندگی پوست کمک می‌کند. استفاده از غذاهای پرچرب و التهاب‌آور می‌تواند به تولید کلاژن آسیب برساند و پوست شما را تیره‌تر و چروکیده‌تر ‌کند. به‌جای آن، موادغذایی انتخاب کنید که باعث کلاژن سازی می‌شوند، مانند انواع توت‌ها و سبزیجات رنگی درخشان.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.