خانه / تاپ / محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل دنیا کدامند؟
محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل دنیا کدامند؟

تا به حال فکر کرده‌اید که محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل دنیا چه نوشیدنی‌هایی هستند؟ این خیلی هیجان‌انگیز است که پرطرفدارترین آنها را بشناسیم؛ اینکه از کجا آمده‌اند، عناصر تشکیل ‌دهنده آنها و بعضی از خصوصیات ویژه در آنها را. در این مطلب از مجله فیدیلیو به سراغ محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل دنیا رفته‌ایم تا آنها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

چای

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

چای نوشیدنی است که از دم‌کردن برگ‌های گیاه چای به وسیله آب جوش تهیه می‌شود. همچنین نام “چای” به گیاه آن نیز اطلاق می‌شود. جالب است بدانید که “چای” نام یک میان وعده عصرانه در جزایر بریتانیا و کشورهای وابسته است که در آنجا  یک نوشیدنی _چای یا قهوه_ به همراه یک غذای سبک مثل کوکی، سالاد، بعضی میوه‌ها و یا ساندویچ‌های سبک سرو می‌شود.

حداقل ۳۰۰۰ سال است که چای به عنوان یک کالای تجاری با ارزش و قابل احترام شناخته می‌شود. چای اولین بار در چین کشت شد و در آنجا چای را دم می‌کردند. هنوز هم بسیاری از بهترین گونه‌های آن از چین می‌آیند. همچنین بعضی از بهترین چای های جهان در تایوان رشد می‌کنند. ژاپن نیز مقدار قابل توجهی چای سبز تولید می‌کند که البته بیشتر آن در داخل کشور مصرف می‌شود.

پس از اینکه انگلیسی‌ها به چای علاقه‌مند شدند، شروع به کشت گیاهان بومی چای در هندوستان کردند تا کنترل بیشتری بر تجارت آن داشته باشند. امروزه هند، سریلانکا و دیگر کشورهای جنوب آسیا بخش بزرگی از چای جهان را تولید می‌کنند.

طبق گفته تام استندج (روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور بریتانیایی) چای در قرن بیست و یکم نقش مهمی در گسترش قدرت امپریالیستی و صنعتی در بریتانیا داشته‌است. در طول قرن نوزدهم، شرکت هند شرقی_ زیر نظر انگلستان_ از امتیاز صادرات انحصاری چای از چین برخوردار بود.

طی انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم چای به عنوان یک نوشیدنی محبوب در بین گارکران کارخانه گسترش پیدا کرد و باعث شکیبایی آنها در طول تغییرات و نوسانات طولانی این دوره شد. همچنین چای یک نوشیدنی مفید بود که به طور غیرمستقیم بر سلامتی مردم‌ شهرهای در حال توسعه اثر می‌گذاشت.

آب

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

آب (H2O) یک ماده بسیار ساده است؛ زیرا شفاف، بی‌بو و بی‌مزه بوده و همه‌جا یافت می‌شود. آب که به عنوان ساده‌ترین ترکیبات شناخته می‌شود، از دو عنصر معمول و انفعالی شامل دو اتم هیدروژن متصل به یک اتم اکسیژن تشکیل می‌شود. در واقع تعداد بسیار کمی از مولکول‌ها وجود دارند که از آب کوچک‌تر یا سبک‌تر هستند.

از دیدگاه بیولوژیکی، آب دارای ویژگی‌های خاص متعددی است که برای تکثیر و ادامه زندگی حیاتی‌ست و آن را دیگر مواد متمایز می‌کند. آب این نقش را از طریق واکنش با مواد آلی، به شیوه‌هایی که در نهایت موجب تکثیر می‌شود، ایفا می‌کند. همه انواع شناخته‌شده حیات به آب بستگی دارند. بدون آب بدن ما نمی‌تواند به طور صحیح فعالیت‌های خود را انجام دهد.

حتما تاکنون شنیده‌اید که آب بیش از نیمی از وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد و فرد نمی‌تواند بیشتر از چند روز بدون آن زنده بماند. چرا؟ بدن ما دارای وظایف بسیار مهمی است و برای اکثر آنها به آب نیاز دارد. به عنوان مثال، خون، حاوی مقدار زیادی آب است و به وسیله آن، اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن حمل می‌کند.

بدون اکسیژن، سلول‌ها می‌میرند و بدن  فعالیت خود را متوقف می‌کند. هر سلول به آب نیاز دارد تا به طور طبیعی عمل کند.

قهوه

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب و شناخته شده از دانه های قهوه _گیاه قهوه_ است. داستان چگونگی رشد و گسترش نوشیدن قهوه در جهان یکی از بزرگ‌ترین و عاشقانه‌ترین‌ داستان‌های تاریخ است و از شبه جزیره عربستان شروع می‌شود؛ جایی که در آن برای اولین بار، یعنی در ابتدای دهه ۱۰۰۰ میلادی، دانه‌های سرخ کرده (بو داده) را دم می‌کردند. و تقریبا در قرن پانزدهم میلادی قهوه در سرتاسر دنیای عرب رواج یافت.

زمانی که قهوه به اروپا رسید به عنوان یک ضد الکل مورد ستایش قرار گرفت و این دلیل اصلی استقبال از قهوه در طول عصر روشنگری در قرن هجدهم میلادی بود.

قهوه به بدن قدرت و انرژی می‌دهد و باعث افزایش ظرفیت آن می‌شود. اما به دلیل کافئین موجود در آن، تاثیر منفی بر سلامت انسان دارد. همچنین تجارت قهوه به یک کسب و کار بزرگ در سطح جهانی تبدیل شده‌ که تا به امروز نیز باقی مانده‌است.

KVASS

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

Kvass یک نوشیدنی بسیار نشاط‌آور روسی‌ست که در بسیاری از خانه‌های روسیه یک بار در هفته تهیه می‌شود. Kvass یک نوشیدنی لاکتو-مخمر است که از نان چاودار (یا گندم سیاره) دودی ساخته می‌شود. مزه آن شبیه به طعم آبجو است اما الکل ندارد. Kvass برای هضم و رفع تشنگی بسیار مفید است. همچنین تحقیقات نشان داده‌ که نوشیدن Kvass از آب مفیدتر است.

Kvass از انتقال بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند پس درمورد به اشتراک گذاشتن لیوان‌ها نگران نباشید! در خانوده‌های ثروتمند، انواع مختلف Kvass با نان چاودار یا چغندر، تمشک، لیمو، سیب، گلابی، گیلاس و تمشک آبی ساخته می‌شوند.

Kvass واقعی با استفاده از عناصر طبیعی و تکنولوژی تولید آن، از نان خشک شده، شکر و آب تهیه می‌شود که نتیجه آن حاصل شدن یک نوشیدنی رفع‌کننده تشنگی با عطری متفاوت از نان و طعم قوی نان چاودار است. از ادغام شدن تکنولوژی تولید مدرن با روش‌های تخمیر قدیمی، ترکیبی از عطر و طعم عالی به‌دست می‌آید که بازتاب محصولی با کیفیت و کاملا جدید است که تشنگی را برطرف می‌کند. توصیه می‌شود که آن را به عنوان دسر سرو کنید.

مقدار الکل Kvass بسیار کم است (۰۴٫۱۴-۴٫۱۴٪) که برای مصرف کودکان قابل قبول است. این نوشیدنی محبوب را  اغلب با میوه‌ها یا گیاهانی مانند توت فرنگی و نعناع طعم‌دار می‌کنند.

آبمیوه

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

آبمیوه مایعی است که به طور طبیعی در بافت میوه‌ها یا سبزیجات یافت می‌شود. آبمیوه از طریق آبگیری مکانیکی به‌دست می‌آید و آن را از میوه‌ها یا سبزیجات تازه بدون استفاده از گرما یا حلال‌ها تهیه می‌کنند. به عنوان مثال، آب پرتقال عصاره مایع میوه درخت پرتقال است. آبمیوه ممکن است در خانه‌ها از میوه‌های تازه و سبزیجات به‌وسیله انواع آبمیوه‌گیری‌های دستی یا الکتریکی تهیه شود.

از جمله آبمیوه‌های محبوب شامل آب سیب، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، آناناس، گوجه‌فرنگی، هویج، انگور، توت‌فرنگی، گیلاس،کرفس و انار هستند. امروزه مصرف آبمیوه به صورت ترکیب چند آب میوه با یکدیگر بسیار محبوب شده‌است.

آبمیوه‌ها اغلب به‌دلیل فوایدی که برای سلامتی مصرف می‌شوند. به عنوان مثال، آب پرتقال غنی از ویتامین C است، در حالی که آب آلبالو  برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. آب نارنگی برای پیشگیری و یا حتی درمان عفونت‌های مثانه شناخته شده‌است. همچنین دانشمندان معتقداند که وجود ماده‌ای ویژه در میوه کرن‌بری مانع از اتصال باکتری‌ها به مثانه می‌شود.

لیموناد

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل

لیموناد یک نوشیدنی غیر الکلی‌ست که تابستان بهترین زمان نوشیدن آن به ویژه همراه با نعناع است. لیموناد به همراه یخ همیشه یک آرام بخش عالی‌ست و خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. این نوشیدنی محبوب از آب لیمو (ترجیحا تازه)، آب و شکر یا عسل ساخته می‌شود. لیمو بسیار بهتر و سالم‌تر از سایر نوشیدنی‌های غیرالکلی‌ست. همچنین تهیه لیموناد، بسیار آسان‌تر از دم کردن چای یا قهوه است.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.