خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۲ طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشرنگ و سریع با شکر و بدون شکر

۲ طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشرنگ و سریع با شکر و بدون شکر

با توت فرنگی چی درست کنم؟ مربای توت فرنگی قرمز و خوشرنگ. توت فرنگی یکی از میوه‌های خوشمزه و خوشرنگ است که در همه فصل‌های سال می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید ولی در فصل تابستان توت فرنگی‌های محلی و باغی، با طعم شیرین‌تر و رنگ جذاب در میوه فروشی‌ها، خودنمایی می‌کنند. این توت فرنگی‌ها،‌ برای درست کردن مربا هم گزینه‌های بهتری هستند. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه مربای توت فرنگی سریع و فوری بدون کپک و شکرک به چند روش با شکر و بدون شکر، و فوت و فن‌های مهم برای تهیه و اصول نگهداری مربا توت فرنگی خوش رنگ را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربا توت فرنگی خرد شده

  • توت فرنگی: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۷۵۰ تا ۹۰۰ گرم
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری (اختیاری)
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق مرباخوری (اختیاری)

مدت زمان‌ آماده‌سازی مواد: ۱۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای توت فرنگی: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم مربای توت فرنگی: ۱۲۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشرنگ و سریع

مرحله اول: توت فرنگی‌ها را آماده کنید

در ابتدا برای طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل، توت فرنگی‌های رسیده و سالم را انتخاب کنید و به خوبی بشویید تا هیچ آلودگی روی آنها نماند. سپس کلاهک آنها را جدا کنید و بلافاصله توت فرنگی‌ها را دستمال حوله‌ای یا نخی خشک کنید تا آب به آنها نفوذ نکند و طعمشان را تغییر ندهد.

اگر می‌خواهید توت فرنگی‌ها را درسته، مربا کنید تا مربای توت فرنگی درسته داشته باشید، نیاز به خرد کردن آنها نیست. در غیر این‌ صورت، توت فرنگی‌ها را به اندازه و شکل دلخواه، خرد کنید.

مرحله دوم: شکر و توت فرنگی را استراحت دهید

در یک قابلمه ترجیحا لعابی (حجم قابلمه باید دو تا سه برابر حجم مواد مربا باشد چون مربا کف می‌کند و مواد آن بالا می‌آیند و سرریز می‌شوند)، یک لایه توت فرنگی بریزید و یک لایه شکر روی آنها بپاشید. دوباره توت فرنگی و دوباره شکر بپاشید تا شکر و توت فرنگی‌ها تمام شود. لایه آخر باید شکر باشد.

درب قابلمه را روی آن بگذارید و قابلمه را در یخچال به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت قرار دهید تا توت فرنگی‌ها آب بیندازند  و شکر به خورد آنها برود.

مرحله سوم: توت فرنگی‌ها را بجوشانید

بعد از آب انداختن و نرم شدن توت فرنگی‌ها، آنها را روی حرارت ملایم بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. درب قابلمه را باز بگذارید. اگر توت فرنگی‌ها خیلی سفت هستند، می‌توانید به اندازه ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب به قابلمه اضافه کنید.

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه توت فرنگی‌ها را بجوشانید تا قل بخورند. بعد کف سفید روی سطح آن را با قاشق جمع کنید تا درنهایت مربا توت فرنگی شفاف و براق شود.

مرحله چهارم: بقیه مواد را اضافه کنید

بعد از اینکه کف روی مربا را گرفتید و شهد مربا کشدار شد، آبلیمو، وانیل و زعفران دم کرده را اضافه کنید تا عطر و طعم مربا بهتر شود.

برای اطمینان از میزان کافی قوام گرفتن عصاره مربا، یک قطره از شهد مربا را داخل نصف لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد ته‌نشین شد و متلاشی نشد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. بعد صبر کنید تا مربا سرد شود. سپس مربای توت فرنگی را در ظروف شیشه‌ای کوچک، تمیز و خشک بریزید و مربا در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه مربا توت فرنگی بدون شکر

  • توت فرنگی: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۳ قاشق غذاخوری
  • دانه چیا پودر شده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق چا‌ی‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای توت فرنگی بدون شکر: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر

برای طرز تهیه مربای توت فرنگی کتویی از شکر استفاده نمی‌شود و توت فرنگی‌ها بعد از پخت، شیرینی یا قند آنها آزاد می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه مربا توت فرنگی رژیمی بدون شکر را دنبال کنید.

مرحله اول: توت فرنگی‌ها را آماده کنید

در ابتدا، توت فرنگی‌ها را بشویید و کلاهک آنها را جدا کنید. با چاقوی تیز، توت فرنگی‌ها را خرد کنید و در یک قابلمه با ۳ قاشق غذاخوری آب روی حرارت ملایم بگذارید تا آب بیندازند و نرم شوند. وقتی شیرینی توت فرنگی‌ها آزاد شد، با گوشتکوب دستی یا برقی، آنها را له کنید تا شیرین‌تر شوند.

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید

در این مرحله، پودر دانه چیا و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید تا مربا توت فرنگی غلیظ شود و قوام پیدا کند. اگر هنوز فکر می‌کنید مربای شما به اندازه کافی شیرین نیست، می‌توانید کمی عسل یا قند، شکر طبیعی (استویا)، شیره خرما یا شیره انگور اضافه کنید.

مربا که به طعم دلخواه و غلظت کافی رسید، شعله را خاموش کنید و بعد از سرد شدن، مربا را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و درب‌دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه مربا توت فرنگی با استویا

برای درست کردن مربای توت فرنگی با قند طبیعی استویا و بدون شکر، کافی است روش بالا را دنبال کنید و به مربای در حال جوش، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری، استویا اضافه کنید. بقیه مراحل تهیه مربا توت فرنگی را مانند روش اول دنبال کنید.

سوالات متداول درباره درست کردن مربای توت فرنگی خانگی

میزان شکر برای طرز تهیه مربای توت فرنگی چقدر باید باشد؟

به ازای هر کیلوگرم توت فرنگی، ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم شکر سفید کافی است. اگر توت فرنگی‌ها شیرین هستند، می‌توانید ۷۵۰ گرم شکر اضافه کنید. اگر توت فرنگی‌ها شیرینی کافی ندارند، میزان شکر و توت فرنگی را یکسان در نظر بگیرید.

چه کار کنیم ماندگاری مربا بیشتر شود؟

برای بالا بردن ماندگاری مربا توت فرنگی از اصول زیر پیروی کنید:

۱-در آخرین مراحل پخت مربا توت فرنگی، به آن کمی آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه کنید تا مربا کپک و شکرک نزند.

۲- حتما اجازه دهید مربا به اندازه کافی قوام پیدا کند و غلیظ شود، چون اگر آب داشته باشد، کپک می‌زند.

۳- مرباها را در بطری‌های کوچک شیشه‌ای درب‌دار بریزید و زود مصرف کنید تا زیاد درب آنها باز و بسته نشود.

۴- زمان ماندگاری مربا توت فرنگی، نهایتا یک ماه است. اگر می‌خواهید برای مدت بیشتری مربا را نگه دارید، مربا را در فریزر بگذارید.

۵- حتما ظرف یا بطری که مربا را در آن می‌ریزید، تمیز، استریل، خشک، بدون چربی و آلودگی و بدون منفذ باشد تا هوا به آن وارد نشود.

۶- به هیچ وجه قاشق خیس را داخل شیشه مربا نزنید.

۷- قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شهد مربا را با قاشق بردارید و اجازه دهید تا سرد شود، اگر شهد مربا مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر صبر کنید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

چه کار کنیم که مربا توت فرنگی شکرک نزند؟

۱- برای جلوگیری از شکرک زدن مربای توت فرنگی، به آن مقداری آبلیمو یا جوهر لیمو در اواخر پخت اضافه کنید.

۲- مربای توت فرنگی را زیاد نجوشانید، چون مربا بعد از سرد شدن، باز هم غلیظ‌تر می‌شود و شکرک می‌زند.

۳- مربا توت فرنگی نباید زیاد رقیق باشد، اگر مربا هنوز آبدار باشد، مستعد شکرک زدن می‌شود. غلظت شهد مربا باید به اندازه عسل باشد.

اگر مربای توت فرنگی شکرک زد، چه کنیم؟

شکرک زدن مربا نشانه خرابی آن نیست. برای رفع شکرک مربا، دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و بجوشانید. مقداری آبلیمو یا جوهر لیمو هم اضافه کنید.

چرا مربا توت فرنگی کدر می‌شود؟

۱-برای جلوگیری از کدر شدن مربا، باید حتما در هنگام جوشیدن توت فرنگی‌ها، کف روی آنها را بگیرید تا شفاف شود.

۲- اگر میزان زعفران دم کرده‌ای که به مربا اضافه می‌کنید، زیاد باشد، رنگ آن کدر می‌شود.

چرا مربا توت فرنگی کف می‌کند؟

زمانی که مربای توت فرنگی در حال جوشیدن است کف می‌کند، با یک ملاقه تمیز کف روی مربا را مرتب جمع کنید تا رنگ مربا شفاف شود.

چرا مربای توت فرنگی تیره می‌شود؟

مدت زمان استاندارد پخت مربای توت فرنگی ۳۰ دقیقه است. اگر مربا را بیشتر از این بپزید ممکن است مربای توت فرنگی تیره شود.

بهترین جنس قابلمه برای درست کردن مربا چیست؟

بهترین جنس قابلمه برای درست کردن مرباها (به جز مربای به که بهتر است قابلمه مسی باشد) قابلمه لعابی است. ولی شما از قابلمه روحی و هر جنس قابلمه دیگری هم برای درست کردن مربا می‌توانید استفاده کنید.

سخن پایانی

مربای توت فرنگی یکی از خوشمزه‌ترین مرباهای خانگی است که با توت فرنگی تازه می‌توانید در فصول بهار و تابستان درست کنید و برای سایر فصول سال هم فریز کنید. شما مربای توت فرنگی درست می‌کنید؟ فوت و فن و ترفندهای شما برای درست کردن مربای توت فرنگی خوشرنگ و بدون شکرک و کپک چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *