خانه / تاپ / ۱۰ نکته برای درست کردن آب میوه‌ خانگی مغذی‎‌تر
آب میوه خانگی

۱۰ نکته برای درست کردن آب میوه‌ خانگی مغذی‎‌تر

 

در فصل تابستان بازار نوشیدنی‌های خنک گرم‌تر از گرمی تابستان است. در این مطلب از مجله فیدیلیو قصد داریم چند نکته برای بهتر شدن هر چه بیشتر آب میوه‌های طبیعی و خانگی به شما بگوییم.

در اینجا نکاتی آسان و ساده برای کاهش دور ریزها، دریافت مواد مغذی بیشتر و صرف‌جویی در پول و زمان شما برای رسیدن به یک آبمیوه طبیعی وجو ددارد. چه شما فردی مبتدی در امر تهیه آبمیوه و اسموتی باشید و یا ید طولانی در این عرصه داشته‌باشید، ما تضمین می‌کنیم این یک مقاله‌ کمک کننده است. پس با فیدیلیو همراه باشید.

آبمیوه خانگی یا اسموتی

آب میوه خانگی
آبمیوه خانگی

برای تهیه آب میوه خانگی  باید شربت را از پالپ جدا کرد، درحالی که اسموتی شامل همه چیز است. پالپ (بافت گوشتی یا سفت میوه) سرشار از مواد مغذی بوده و به همین علت اسموتی‌ها حاوی مقدار بیشتری مواد مقوی هستند. اما این صحبت لزوما درست نیست؛ زیرا یک دستگاه اسموتی‌ساز با قدرت بالا که باعث ساخت یک اسموتی می‌شود، گرما و اکسیژن را به آن اضافه می‌کند که در واقع برخی مواد مغذی را از بین می‌برد. پس تفاوت بین میزان غنی بودن اسموتی و آب میوه موضوع مهمی نیست که قابل بحث باشد. زیرا در هر صورت آنها بسیار سالم‌تر و مقوی‌تر از بطری‌های آبمیوه و کنسروها هستند.

چیزی که حائز اهمیت است، میزان فیبر و کالری‌ست. یکی از افسانه‌ها در این باره این است که وقتی پالپ حذف می‌شود تمام فیبر از بین می‌رود. اما حقیقت این است که مقداری از فیبر از دست می‌رود، نه همه آن. مقدار زیادی از بخش فیبر حل شونده درون آب میوه تازه باقی‌ می‌ماند و در واقع بخش غیر حل شونده آن از بین می‌رود.

از طرفی پالپ کالری اضافی‌ست، پس آب میوه خانگی انتخاب بهتری برای کاهش وزن خواهد بود. به یاد داشته باشید استفاده از اسموتی‌هایی با درصد پالپ بالا، به کسانی که مشکلات گوارشی دارند کمک می‌کند. همچنین یکی از قوی‌ترین ترکیبات کاهش دهنده کلسترول، فیبر نامحلول است، بنابراین یک اسموتی می‌تواند انتخاب خوبی برای کاهش کلسترول باشد.

یک نکته مهم؛

به یک نکته مهم در مورد استفاده از دستگاه‌های مختلف برای ساخت آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها توجه کنید. شما می‌توانید از یک مخلوط‌کن ارزان جهت گرفتن آب میوه‌ها استفاده کنید؛ اما پاک کردن فیلتر آن از اضافات میوه نیاز به صرف وقت دارد. آنها آنقدر قدرتمند نیستند که بتوانند تمام میوه یا سبزی را _ پوست، هسته و همه چیز_ را به نوشیدنی اسموتی بیافزاید. پس استفاده از مخلوط‌کن‌های کمی گران‌تر ضروری‌ست.

در هر حال دستگاه ارزان شما هم می‌تواند میوه‌هایی مانند موز و آواکادو (که دارای پوست سفت و ضخیم هستند) را میکس کرده و کیفیت مطلوب را ارائه دهند.

میوه ها و سبزیجات را باهم میکس کنید

میکس میوه و سبزیجات
میکس میوه و سبزیجات

طبق تحقیقات متخصصان تغذیه، میوه‌ها و سبزیجات باهم مخلوط نمی‌شوند، به جز دو استثنا: هویج با هر میوه‌ای میکس می‌شود و سیب با تمام خانواده‌ی سبزیجات؛ اما ما همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات را در آب میوه‌مان باهم مخلوط می‌کنیم بدون آنکه هیچ مشکل گوارشی ایجاد شود.

انتخاب سبزی‌های بیشتر

سبزیجات برگی که حاوی مواد مغذی متعددی هستند “سوپر فود” نامیده می‌شوند. سوپر فودها موادغذایی هستند که داری ارزش غذایی بالایی بوده و برای سلامتی بسیار مفیدند. بهترین همه آنها جوانه گندم است که شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه خود پرورش دهید. سبزی‌ها تلخ و البته بسیار سودمند هستند پس باید از آنها به نفع خود استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای کاهش مزه تلخی کمی آبلیمو به آنها اضافه کنید.

دستگاه‌های آبمیوه‌گیری و اسموتی‌ساز

دستگاه‌های آبمیوه‌گیری با سیستم “گریز از مرکز” کمی ارزان‌تر هستند، اما آنها برای سبزیجات کارایی ندارند. ما امیدورایم که شما را در مورد میزان اهمیت افزودن سبزیجات به طرز تهیه‌های آبمیوه‌های مختلف متقاعد کرده باشیم. ما یک آبمیوه‌گیری “آرام” را پیشنهاد می‌کنیم که کمترین مقدار حرارت و اکسیژن را ایجاد کرده و بنابراین مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌کند.

آب پوست، هسته و پالپ

پوست‌های خشن مثل آناناس و آووکادو و همه‌ی هسته‌ها و تخم‌ میوه‌ها باید حذف شوند. اما پوست سیب و پوست مرکبات خوراکی بوده (البته به جز پرتقال) و سرشار از مواد مغذی هستند. مثلا در مورد پالپ می‌توانید آن را با مایونز مخلوط کرده و به سالاد تن‌ماهی خود بیافزایید. یا آن را به پنکیک‌ها، کوکی‌ها و حتی هوموس اضافه کنید. بعضی از تخم‌های میوه و سبزیجات معده شما را ناراحت می‌کنند، بنابراین، ابتدا از محدودیت‌های بدن خود آگاه باشید.

محصولات ارگانیک بیشتری بخرید

محصولات ارگانیک
محصولات ارگانیک

هر چیزی که روی پوست میوه یا سبزی‌ها قرار می‌گیرد تا حدودی جذب می‌شود. شستن میوه‌ها و سبزیجات در برابر باکتری‌ها بسیار موثر است، اگرچه درمورد کودها و آفت‌کش‌ها اینطور نیست. هر چیزی که برچسب ارگانیک یا آلی دارد به معنی این است که آن محصول فاقد هرگونه مواد شیمیایی است. زمانی که به خرید می‌روید به برچسب ارگانیک بودن میوه‌ها و سبزیجات دقت کنید. محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات در آن استفاده نشده، رشد می‌کنند.

اینجا چند ترفند ساده برای صرفه جویی در پول وجود دارد. فقط کافی‌ست یک فنجان سرکه را با ۱۰ فنجان آب  مخلوط کرده و این محلول را بر روی انواع توت‌ها اسپری کنید یا با آن شستشو دهید. به آنها اجازه دهید برای چند دقیقه خیس باشند و بعد آنها را خشک کنید. شما هیچ مزه‌ای از سرکه بر روی توت‌های خود احساس نخواهید کرد. همچنین آنها بیش از یک هفته بدون هیچ کپکی باقی می‌مانند.

به روش صحیح بنوشید

مواد مغذی غنی در آب میوه خانگی تازه در عرض چند دقیقه شروع به ناپدید شدن می‌کنند؛ پس آب میوه یا اسموتی خود را بعد از تهیه، بلافاصله بخورید. بهتر است که آب میوه‌ها و اسموتی‌ها را فریز نکنید.

صبح بخیر!

مطالعات نشان می‌دهد که بدن ما در هنگام صبح مواد مغذی بیشتری جذب می‌کند. بنابراین برای صبحانه خود یک آبمیوه یا اسموتی میل کنید.

آبمیوه برای کودکان

آب میوه برای کودکان

تحقیقات نشان می‌هد کودکانی که از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده می‌کنند، IQ بیشتری دارند. آبمیوه‌های تازه را به کودکان خود معرفی کنید؛ چراکه آنها به سبب داشتن انواع ویتامین‌ها، فیبر، آنزیم، فیتونوترینت و مواد معدنی زیاد مغزی‌تر از هر مکمل مولتی ویتامین دیگری هستند.

همچنین تحقیقاتی پیرامون سوال در مورد ایمنی این مکمل‌ها در حال شروع است. به عنوان مثال، ویتامین E و سلنیوم خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای ۶۵ سال افزایش می‌دهد و «بتاکاروتن» خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید:

آبمیوه و آب سبزیجات چه تاثیری بر سلامتی دارند؟

محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بدون الکل دنیا کدامند؟

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.