خانه / تاپ / با شناخت این نکات مانند یک باریستا به خرید قهوه مرغوب بروید.
خرید قهوه

با شناخت این نکات مانند یک باریستا به خرید قهوه مرغوب بروید.

مدت زمان مطالعه این مقاله : ۹ دقیقه

نکات مهم به هنگام انتخاب و خرید قهوه مرغوب :

احتمالا شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که مشکل پیدا کردن یک قهوه خوب را دارید و به دنبال اطلاعات کامل و جامعی جهت تشخیص یک قهوه ی خوب از قهوه های بی کیفیت هستید. در این مقاله برای شما مطالبی را به عنوان راهنما و روش هایی جهت انتخاب و خرید قهوه خوب آماده کرده ایم، امیدواریم که مطالعه ی آن برای شما مفید واقع شود. قهوه ای که برای خرید انتخاب می کنید باید نرم و بدون طعم نامطلوب باشد. دانه های آن نباید زیاد برشته شده و سوخته شوند و نباید هم کم بود داده شوند.

در زمان دم کردن هم باید قهوه حداقل عطر و طعم را داشته باشد. تمامی قهوه ها در کل از دو دانه ی عربیکا و یا روبوستا و ترکیبی از آن ها  هستند. دانه های قهوه از نوع روبوستا دارای کافئین بیشتر و نسبتا ترش هستند و از تلخی کمتری برخوردار می باشند، در صورتی که دانه های عربیکا کم کافئین بوده و ترش مزه هستند. 

تفاوت عربیکا و روبوستا:

خرید قهوه

برای خرید قهوه باید این موضوع را در نظر داشته باشید که، دانه های عربیکا از قیمت بالاتری برخوردار هستند ولی جزء قهوه های برتر در کل دنیا می باشند. پرورش دانه های روبوستا ارزان تر و آسانتر می باشد. کشت قهوه در نواری که با راس السرطان و راس الجدی محدود شده است، صورت می پذیرد.

بهترین کشور برای تولید قهوه در ابتدا برزیل و سپس ویتنام و اندونزی و کلمبیا می باشد. در سال های اخیر، سلیقه ی مصرف کنندگان قهوه بیشتر متمایز شده است، برای همین خاطر خرید قهوه با توجه به انواع متفاوت آن بیش از پیش مورد اهمیت واقع شده است. 

 

میکس رایج در بازار قهوه به صورت زیر است:

  1. ترش مزه: 100% عربیکا گرانترین و کم کافئین‌ترین میکس
  2. تلخی کم و نسبتاً ترش: 70% عربیکا 30% روبوستا کم‌کافئین
  3. مزه ای ملایم: %50 عربیکا 50% روبوستا کافئین متوسط
  4. تلخی محسوس: %30 عربیکا 70% روبوستا کافئین زیاد
  5. بسیار تلخ: 100% روبوستا ارزان‌ترین و پرکافئین‌ترین میکس

 

راهنمای خرید قهوه با توجه به انواع آن:

خرید قهوه

قهوه اسپرسو:

قهوه اسپرسو یک قهوه ی غلیظی می باشد که دارای میزان کافئین بسیار بالایی از سایر قهوه ها است برای همین خاطر موجب افزایش انرژی در بدن می شود. این قهوه ترکیبی از هر دو دانه ی عربیکا و روبوستا می باشد که به این ترکیب، میکس گفته می شود. خرید قهوه اسپرسو برای موکوپات باید دارای دانه های درشت تری باشد، ولی اگر در دستگاه اسپرسوساز استفاده شود، باید به صورت پودری و کاملا ریز باشد. میزان کافئین آن هم با توجه به اندازه ی ترکیب عربیکا و روبوستای آن تغییر می کند.

در صورتی که قصد خرید قهوه اسپرسو با کافئین بالاتری را داشته باشید باید درصد روبوستای آن بیش از  50 باشد. قیمت این قهوه بستگی به درصد عربیکا و روبستای آن دارد، هر اندازه میزان درصد عربیکای آن زیادتر باشد، قهوه ی اسپرسو از قیمت بالاتری برخوردار می شود. ولی هر اندازه درصد روبوستای آن بیشتر باشد، قهوه اسپرسو ارزان تر می شود. 

قهوه ترک: 

معمولا ترکیب دانه های قهوه ی ترک بیشتر از نوع دانه های عربیکا است. قهوه ترک هایی که در بازار موجود هستند، دارای کافئین متوسطی می باشند. برای همین خاطر دست شما در هنگام خرید قهوه ترک پر کافئین زیاد باز نیست، در صورتی که به دنبال قهوه ی پر کافئین هستید، گزینه ی مناسب برای شما، خرید قهوه ی اسپرسو است. ریزترین پودر در میان قهوه ها مربوط به پودر قهوه ترک است، چون دقیقا مثل آرد می ماند. قهوه ترک را با استفاده از جذوه یا همان قهوه جوش ترک درست می کنند. این قهوه ها در مقایسه با قهوه ی اسپرسو از قیمت مناسب تری برخوردار است.

قهوه فرانسه:

خرید قهوه فرانسه برای افرادی که به دنبال طعمی ملایم و رقیق هستند، بهترین گزینه می باشد و برای پذیرایی از مهمانان بسیار مناسب است. این قهوه به دلیل این که آهسته دم می کشد، از خواص زیادتری در مقایسه با اسپرسو برخوردار است. به خاطر غوطه ور شدن پودر قهوه در آب جوش موجب می شود که همه ی روغن های مفید آن در 60  ثانیه ی اول از قهوه جدا شده و در آب حل شود، همین امر موجب پرخاصیت شدن این قهوه می شود. 

این قهوه ملایم تر بوده و دارای کافئین بیشتری است. این قهوه را می توان با استفاده از قهوه ساز برقی و یا فرنچ پرس درست کرد. دانه های قهوه فرانسه بهتر است درشت باشد. ولی در فرنچ پرس از پودر قهوه فرانسه استفاده می شود. قیمت قهوه فرانسه نیز همانند قهوه ترک زیاد نبوده و از قیمت مناسب تری برخوردار است.

 

تشخیص قهوه مرغوب با coffee cupping :

خرید قهوه

coffee cupping که همان چشیدن قهوه است، یک روش برای مشاهده‌ی رایحه و طعم قهوه دم شده است و هرکسی می‌تواند از این طریق متوجه یک قهوه مرغوب و باکیفیت شود. حال شاید برای شما سوال پیش آید که هنگام کاپینگ قهوه باید به دنبال چه چیزی بود که در پاسخ به این سوال مواردی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

       ۱- Aroma

      یا همان رایحه از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام انتخاب یک قهوه مرغوب به آن توجه داشت. درواقع آروما شاخصه‌ای است که طعم خوب و بد اسپرسو را تعیین می‌کند. این موضوع به‌قدری اهمیت دارد که انجمن قهوه آمریکا (SCAA)، Aroma را به سه دسته rest light (آنزیمی)، rest medium (قهوه‌ای قند) و rest dark (تقطیر خشک) تقسیم می‌کند. از طرفی بهترین آروما را قهوه‌ای دارد که به‌تازگی رست و خشک شده است؛ بنابراین توصیه می‌شود قهوه را مستقیما از رست‌دهنده بخرید تا از زمان خشک شدن آن مطمئن باشید.

       ۲- Acidity و Acrid

      اسیدیته (Acidity) یک ویژگی مثبت برای coffee به شمار می‌آید و در حقیقت همان طعم ترش قهوه است که کنار تلخی حس خوبی را به فردی که در حال نوشیدن قهوه است می‌دهد. این در حالی است که اکرید (Acrid) یک ویژگی منفی محسوب می‌شود و همان طعم ترش و زننده قوه است.

       ۳- تلخی قهوه

     تلخی که اصطلاحا به آن Bitter گفته می‌شود، از دیگر مشخصه‌هایی است که باید هنگام خرید قهوه برای خود یا کافی شاپ به آن دقت داشته باشید. تلخی قهوه به‌دلیل وجود آلکالوئیدها و کافئین است، اما اگر میزان تلخی بیش از حد باشد، نشان‌دهنده نامطبوع و ناخوشایند بودن قهوه خواهد بود.

        ۴- After taste

       درواقع همان طعم قهوه است که پس از نوشیدن روی زبان فرد باقی می‌ماند. حال هرچه قهوه مرغوب و باکیفیت‌تر باشد، طعم بهتر یا اصطلاحا finish بهتری دارد و شما برای مدت طولانی‌تری مزه خوب قهوه را در قسمت انتهای دهان خود حس خواهید کرد.

       ۵- طعم و غلظت 

   از دیگر مواردی که می‌توان با توجه به آن‌ کیفیت قهوه را تشخیص داد، طعم و غلظت است. یک قهوه مرغوب نباید طعم سوختگی بدهد، بلکه طعم آن باید عمیق، غلیظ و پیچیده باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که اسپرسو در مقایسه با قهوه‌های دمی، غلظت بیشتری دارد و پس از خوردن چند قطره از آن در ته فنجان باقی خواهد ماند.

خرید قهوه

جمع‌بندی

در این مقاله به روشها و شاخصه های مهم تشخیص قهوه مرغوب از دید یک باریستا پرداختیم. حال اگر شما تصمیم دارید برای کافی شاپ یا منزل خود قهوه تهیه کنید، تنها لازم است که به این موارد توجه داشته باشید و انتخاب خود رابا توجه به سلیقه خودبا در نظر گرفتن این نکات بصورت حرفه ای انجام دهید.

درباره safoora makhmalbaf