خانه / تاپ / نکاتی برای برنامه‌ بازاریابی رستوران که همواره به آن نیاز خواهید داشت
برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران

نکاتی برای برنامه‌ بازاریابی رستوران که همواره به آن نیاز خواهید داشت

سال ۲۰۱۹ ، زمان برنامه‌ریزی برای اهداف، به کارگیری خلاقیت فردی برای نزدیک شدن به آنها و تامین بودجه مورد نیاز برای رسیدن به هدف‌ها و ارتقا رستوران شماست. طبیعی‌ست که برای نحوه اداره امور مالی روش‌های بهینه و به صرفه تری را نسبت به سال گذشته انتخاب کنید. مهم نیست که چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؛ باید بتوانید رستوران خود را به سطح بالاتر و با مشتریان جدید تبدیل‌کنید .برنامه بازاریابی موفق، کلید جذب و نگهداری مشتریان هدف است. بیایید به هرآنچه که برای برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران خود در سال ۲۰۱۹ نیاز دارید نگاهی بیاندازیم. با فیدیلیو همراه باشید.

آنچه در برنامه بازاریابی رستوران شما برای سال ۲۰۱۹ قراردارد:

۱-تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی

براساس گزارش‌های موجود، رستوران‌هایی که به تازگی افتتاح شده‌اند (کمتر از یک سال) و رستوران‌هایی که نرخ سود سالیانه آنها در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته‌است، اظهار داشته‌اند که از بین رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی در فیس‌بوک و اینستاگرام در میزان موفقیت آنها موثرتر بوده‌است.

۷۳ درصد از رستوران‌دارانی که در سال ۲۰۱۷ مورد بررسی قرارگرفتند، فیس‌بوک را به‌عنوان پلتفرم رسانه‌های اجتماعی خود ترجیح می‌دانند، درحالی که تنها ۱۸% اینستاگرام را انتخاب کردند. در سال ۲۰۱۹، تعداد رستوران‌دارانی که فیس‌بوک را انتخاب کردند، به ۶۸٪ کاهش یافت. درحالی که انتخاب اینستاگرام توسط آنها به ۲۴٪ افزایش پیدا کرد. استفاده از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی توسط مدیران و مسئولین فروش به دو صورت “آگهی رایگان” و “تبلیغات با پرداخت هزینه “صورت می‌گیرد. مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته‌است نشان می‌دهد که، ۶۳ درصد از رستوران‌‌داران برای تبلیغات خود در رسانه‌های اجتماعی پول پرداخت می‌کنند.

برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران

خوشبختانه، ایجاد آگهی در فیس‌بوک یا نمایش عمومی مشخصات خود، به آسانی کلیک یک دکمه است. به راحتی به صفحه فیس بوک یا  اینستاگرام رستوران خود بروید، پستی را که می‌خواهید به یک آگهی تبدیل شود پیدا کنید و روی دکمه آبی Boost در فیس‌بوک یا promote در اینستاگرام کلیک کنید. حالا به صفحه‌ای می‌رسید که در آن می‌توانید تصمیم بگیرید چه مقدار پول پرداخت کنید، چه کسی پست شما را تبلیغ کند و مایلید که چند روز این آگهی برقرار باشد. در فیس‌بوک گزینه‌ای برای کمک به شما اختصاص داده‌شده تا صفحه کاری رستوران خود برای تبلیغات ایجاد کنید؛ ازجمله چگونگی ایجاد آگهی، نحوه انتخاب یک مخاطب و انتخاب بودجه مورد نظر شما.

شروع به نوشتن پست‌های جنجالی در صفحه‌های اجتماعی خود کنید! به یاد داشته‌باشید که با صرف مقدار کمی هزینه برای تبلیغات می‌توانید حضوری قوی و بلند مدت در رسانه‌های اجتماعی داشته‌باشید.

۲-گوگل و تبلیغات موتور جستجو

گوگل اینجاست تا در یافتن پاسخ هرگونه سوالی که می‌توانید تصور کنید به شما کمک کند؛ مثل اینکه چه زمانی مک دونالد سرو صبحانه را متوقف می‌کند (توجه: آنها این کار را نمی‌کنند) یا اینکه چه کسی نان را اختراع کرد. گوگل شاهد ۳،۵ میلیارد جستجو در روز است و مشتریان شما –به صورت بالقوه- به شدت به جستجوی عبارت‌هایی مانند “رستوران در نزدیکی من” و “رستوران‌هایی که درحال ارئه غذا هستند” می‌پردازند. صفحه Google My Business رستوران خود را پر کنید و در صورت لزوم، با پیشنهاد قیمت برای رستوران خود تبلیغ کنید. Google AdWords به رستوران شما کمک می‌کند که وقتی افراد برای گزینه‌های غذاخوری در نزدیکی خود جستجو می‌کنند، شما در بالای صفحه جستجو باشید.

برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران

با توجه به آمار، استفاده از گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است. این یعنی تعداد افرادی که برای یافتن رستوران‌ موردنظرشان جستجو می‌کنند، بالا خواهند رفت. اطمینان حاصل کنید که  فهرست Google My Business رستوران شما کاملا آماده است تا زمانی که مردم درحال جستجوی رستوران نزدیک خود هستند شما را پیدا کنند؛ این کلید موفقیت رستوران شما در سال ۲۰۱۹ است.

۳-هدیه‌های مناسبتی و کمک‌های خیریه

رستوران تنها محل کسب و کار نیست بلکه یک جامعه کوچک است که روابط صمیمی و محکم بین مدیریت، کارکنان و مهمان‌ها منجر به مهمان نوازی و تجربه های عالی برای میهمانان  آن خواهد شد. تعجب نکنید اگر ویژگی مهمان نوازی یک رستوران از چهاردیواری معمولی خود فراتر رود: بسیاری از شرکت‌ها در اصناف مختلف به‌طور منظم در مراسم‌های خیریه و حمایت از رویدادهای محلی جامعه خود شرکت می‌کنند. در واقع، ۶۸ درصد از رستوران‌ها در سال ۲۰۱۷ به نوعی کمک‌های مالی یا حمایتی خیریه انجام داده‌اند. این دومین روش محبوب تبلیغاتی برای رستوران‌هاست.

برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران

علاوه بر داشتن روحیه نیکوکاری، کمک‌های مالی به عنوان خیریه نیز یک ابزار بازاریابی عالی است: شرکت Nielsen دریافته است که ۶۶ درصد از جوانان در سطح جهانی حاضر به پرداخت پول بیشتر، برای حمایت از برندهایی هستند که “متعهد به تأثیر مثبت اجتماعی و زیست محیطی” باشند. درحال حاضر روش‌های متفاوتی وجود دارد که رستوران شما بتواند در حمایت از رویدادهای اجتماعی و کمک‌های خیرخواهانه شرکت کند. به عنوان مثال می‌توانید با مدارس و یا سایر سازمان‌های محلی همکاری کنید. به این صورت که، طی یک موافقت دو طرفه، رستوران شما و سازمان مورد نظر وارد یک فعالیت با منافع مشترک می‌شود.

حمایت‌های مالی 

به عنوان مثال برای مورد فوق، رستوران “چیلی” با تیم ورزشی محلی دبیرستان کار کرده‌است. اعضای تیم برگه‌های تبلیغات رستوران را در مدرسه و اطراف شهر توزیع می‌کنند و باعث تشویق اعضای جامعه به بازدید از چیلی می‌شوند. در عوض چیلی، ۱۰٪ از فروش مستقیم توسط این توافق را به تیم اهدا می‌کند؛ به این ترتیب هر دو گروه برنده شدند؛ تیم بودجه مورد نیاز خود را به دست آورد و همچنین فروش رستوران را افزایش داد. حمایت مالی می‌تواند برند تجاری شما را در بازی‌های ورزشی و کنسرت‌ها به نمایش بگذارد و حتی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند. طیف فعالیت‌های حمایتی از جانب رستوران بسیار وسیع است و تقریبا در هر موضوعی فرصتی برای آن وجود دارد.

۴-تولید محتوای ویدئویی و تبلیغات

ویدیو یک عنصر مهم بازاریابی برای رستوران است، ولی نه فقط ویدیوهای تلویزیونی به شکل سنتی

تبلیغات ویدئویی تلویزیونی ممکن است برای رستوران‌های کوچک دشوار باشد. به جای تولید ویدیوهای تبلیغاتی بزرگ با وجود هزاران نفر و صرفه بودجه کلان برای تلویزیون، ازگوشی‌های هوشمند خود برای ساخت فیلم‌های جذاب از غذاها و خوراکی‌های خود استفاده کنید و آنها را در فیس‌بوک، یوتیوب و سایر صفحات اجتماعی خود به صورت رایگان به نمایش بگذارید.

همچنین با ساخت استوری‌های (story) اینستاگرام و پخش محتوای ویدئویی به بازدیدکننده‌های بیشتری دست می‌یابید. اگر میزبان یک رویداد یا مراسم هستید آن را در پخش زنده (live) اینستاگرام یا فیس‌بوک قراردهید تا دنیا شما را ببیند. اگر میزبان یک مسابقه یا مراسم‌ خیریه هستید، می‌توانید برندگان را در پخش زنده فیس‌بوک یا اینستاگرام اعلام کنید و به همه بازدیدکنندگان به ویژه کسانی که به طور ویژه برای شما تبلیغ می‌کنند کد تخفیف برای مراجعه بعدی به رستوران را پیشنهاد دهید.

برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران

اگر برای ساخت ویدیو ایده‌ای ندارید، از مشتریان خود بخواهید تا در صفحات شخصی خود پستی از  ویدیوهای رستوران شما، که توسط خودشان تهیه شده‌است را به اشتراک بگذارند. و بعد این پست‌ها را با اجازه آنها در کانال‌های اجتماعی رستوران خود قراردهید. محتوای تولید شده توسط کاربران می‌تواند یک دارایی بزرگ برای برند تجاری و اعتبار آنلاین شما باشد.

۵-ایمیل مستقیم

تبلیغات اینترنتی مستقیم هنوز نمرده‌است؛ بنابراین باید آن را در طرح بازاریابی رستوران خود برای سال ۲۰۱۹ قراردهید. نزدیک به نیمی از جمعیت جوان آمریکا ایمیل‌های خود را به صورت روزانه چک می‌کنند. منوهای خود را به‌صورت شخصی برای افراد، دانشگاه‌ها و مجتمع‌های اداری محلی ارسال کنید. بازاریابی با ایمیل مستقیم مستلزم صرفه هزینه است اما این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت ویژه مخاطبان خود را مورد هدف قراردهید. این یکی دیگر از فرصت‌های موجود در سال ۲۰۱۹ است که ممکن است نتایج آن شما را شگفت‌زده کند!

برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران

در پایان توجه داشته‌باشید که لیست ارائه شده در بالا همه راه‌های بازاریابی مفید برای کسب و کار شما نیست. به عنوان مثال اگر مشتریان شما، جمعیت سنی مسن‌تری را تشکیل می‌دهند ممکن‌است آگهی در روزنامه‌ها، مجله‌ها و یا تبلیغات تلویزیونی هنوز هم یک انتخاب عاقلانه برای بازاریابی باشد. فقط قبل از هرچیز بودجه پیش‌بینی شده و جدول زمان‌بندی طرح بازاریابی خود را در دفتر سالنامه ۲۰۱۹ یاداشت کنید.

اکنون می‌دانید چه چیزی شامل برنامه‌ریزی بازاریابی رستوران شما در سال پیش‌رو می‌شود؛ پس دست به کار شوید و سال ۲۰۱۹ را با قدرت آغاز کنید!

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.