خانه / تاپ / انواع روش‌های پخت سبزیجات
روش‌های پخت سبزیجات

انواع روش‌های پخت سبزیجات

طعم و مزه سبزیجات تازه و کاملا پخته شده یکی از لذت‌های فوق‌العاده زندگی‌ست. به همان اندازه که همه ما می‌دانیم سبزیجات بخش مهمی از رژیم تغذیه سالم هستند. برای برخورداری از تمام فواید غذایی آنها، سبزیجات را بعد از خرید تا حد ممکن به سرعت و البته به آرامی بپزید؛ این به حفظ طعم و همچنین ارزش غذایی آنها کمک می‌کند.

به دلیل تنوع گسترده گیاهان مورد استفاده در آشپزی، روش‌های پخت متفاوت بسیاری، بسته به نوع نتیجه مورد نظر شما وجود دارد. همچنین امروز درخواست مشتریان برای وجود گزینه‌های غذای سالم در منو افزایش پیدا کرده و محبوبیت موادغذایی محلی و ارگانیک نیز روند روبه رشد دارد؛ بنابراین رستوران‌های حرفه‌ای گزینه‌های سبزیجات بیشتری به منو خود اضافه کرده‌اند.

گیاهان بسیار حساس و ظریف هستند و به همین دلیل خیلی زود فاسد می‌شوند؛ پس برای حفظ تمامیت ارزش غذایی و طعم و عطر، آنها نیاز به دقت بیشتری در فرایند نگهداری و پخت دارند. سبزیجات را معمولا قبل از پخت به روش بلاچینگ آماده‌سازی کرده و سپس با روش‌های مختلفی مثل سرخ کردن، برشته کردن و کباب کردن می‌پزند. پخت سبزیجات از هر دو روش‌های پخت گرمای خشک و روش‌های پخت گرمای مرطوب امکان پذیر است.

همه متخصصان تغذیه به ما می‌گونید که خوردن غذاهای متنوع برای سلامتی ضروری است. این مطلب از مجله فیدیلیو به شما نشان می‌دهد که بیش از یک راه برای لذت بردن از سبزیجات_ در بهترین حالت_ وجود دارد. در اینجا روش‌های فوق‌العاده پخت سبزیجات همراه با برخی از دستورالعمل‌های ساده، پرکاربرد و در عین حال خوشمزه وجود دارد. پس با فیدیلیو همراه باشید.

جوشاندن

روش‌های پخت سبزیجات

جوشاندن، بسیار سریع، آسان و قابل کنترل است. راز پخت عالی غذا از این طریق این است که باید از آب کمی استفاده کنید از پخت بیش‌از حد و طولانی مدت بپرهیزید تا تمام ویتامین‌ها و طعم‌های سبزیجات حفظ شود. برای پخت سبزیجاتی مثل بروکلی، ابتدا آنها را به قطعات مساوی و مشابه تقسیم کنید، بعد بروکلی را به قابلمه حاوی آب جوش اضافه کرده و بلافاصله شعله اجاق را زیاد کنید تا دمای آب جوش حفظ شود؛ درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سبزیجات حالت نیم پز یا ترد پیدا کنند.

برای پخت سیب‌زمینی و سایر ریشه‌های نشاسته‌ای مثل هویج ، قابلمه را با آب سرد پرکنید، هویج‌ها را به آن اضافه کرده و بعد قابلمه را بر روی حرارت اجاق قرارداده و بجوشانید. اجازه دهید حرارت به آرامی در اطراف سبزیجات پخش شود.

بخارپز کردن

روش‌های پخت سبزیجات

بخارپز کردن سبزیجات یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ طعم و رنگ مواد مغذی درون آنهاست. فقط دقت کنید که آنها را بیش‌از حد و طولانی مدت نپزید، زیرا در این صورت بافت‌های آن شل و بی‌مزه خواهد شد. ۲ راه برای بخارپز کردن سبزیجات وجود دارد: می‌توانید سبزیجات را با استفاده از بخارپز بپزید یا اینکه آنها را با آب موجود در بافت‌های خودشان بخارپز کنید؛ به این صورت که، آنها را با کاغذهای مخصوص پخت و پز بپیچید و داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد _ شماره ۴ اجاق_  به مدت ۲۰ دقیقه قراردهید تا حدی که ترد شوند. روش دوم برای به دست آوردن یک محصول خوشمزه و لطیف از سبزیجات بسیار ایده‌آل است.

بلاچینگ    

روش‌های پخت سبزیجات

بلاچینگ روشی‌ست که برای نرم‌کردن سبزیجات و همچنین برای جدا کردن پوست و سایر بافت‌های سخت آنها (مثل پوست گوجه یا موسیر)، قبل از اضافه کردن به سالادها و سایر غذاها، استفاده می‌شود. همچنین قبل از فریزکردن سبزیجات بهتر است آنها را بلاچینگ کنید. این باعث از بین رفتن آنزیم‌هایی شده که منجر به وارفتن بافت سبزیجات می‌شود. برای این کار فقط کافیست سبزیجات را به ماهی‌تابه حاوی آب جوش اضافه کنید. شعله اجاق را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید؛ بعد آن را برای یک دقیقه بجوشانید. سپس سبزیجات را درون آب یخ ریخته و پروسه پخت و پز را متوقف کنید. وقتی آنها را از آب خارج کردید با یک دستمال آشپزخانه آنها را کاملا خشک کنید و بعد فریز کنید.

کباب کردن (Roasting)

روش‌های پخت سبزیجات

کباب کردن یا برشته کردن فقط برای سیب‌زمینی یا سایر ریشه‌های گیاهی نیست. پخت گوجه‌فرنگی و کدو تنبل نیز به این روش طعم فوق‌العاده‌ای به آنها می‌دهد.کباب کردن با تشدید طعم‌ها و ایجاد یک لایه بیرونی ترد با درونی لعابدار و مرطوب یک روش بی‌نظیر است. برای گرفتن نتیجه بهتر، از قبل دمای فر را به ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد برسانید _ شماره ۷ اجاق_ همچنین اگر از ریشه سبزیجات استفاده می‌کنید، برای بدست آوردن یک ظاهر ترد و عالی از قبل کمی روغن را به مدت یک دقیقه حرارت دهید؛ سبزیجات بزرگ را در سایز دلخواه ببرید و اگر تمایل داشتید آنها را درون روغن زیتون و سبزیجات تازه بریزید.

مخلوط کردن- سرخ کردن

روش‌های پخت سبزیجات

مخلوط کردن -سرخ کردن یک روش پخت و پز چینی است که در آن مواد تشکیل دهنده را توسط ماهی‌تابه‌های ویژه‌ای به نام “وک” در مقدار کمی روغن بسیار داغ، هم‌زده و سرخ می‌کنند.

همانطور که گفته شد در این روش از روغن بسیار کم و داغ استفاده می‌شود و موادغذایی باهم مخلوط می‌شوند. این روش باعث سرخ شدن سریع سبزیجات شده، درحالی که بافت و طعم آنها حفظ می‌شود. برای این کار سبزیجات را به قطعات کوچک و مشابه خرد کنید. آنها را به روغن داخل وک اضافه کرده و حرارت دهید تا زمانی که بخار از روغن بلند شود. با سبزیجاتی که نیاز به پخت طولانی‌تری دارند، شروع کنید تا در طی این فرایند کاملا پخته شوند. وک را بیش از حد پر نکنید، این باعث می‌شود که غذا بیشتر بخارپز شده تا سرخ شود. اگر می‌خواهید به غذا سس اضافه کنید، این کار را در انتها انجام داده و بلافاصه غذا را سرو کنید.

گریل کردن

روش‌های پخت سبزیجات

گریل کردن ( کباب کردن) و بریان کردن روش‌های پخت با حرارت مستقیم هستند. در این دو روش نیز  محصول نهایی ظاهری ترد با درونی آبدار دارد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، قبل از شروع فرایند پخت، کباب‌پز خود را گرم کنید.

 

تازه ترین سبزیجات رو از اینجا دریافت کنید

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.