خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۲۲ روش ساده از بین بردن بوی زهم گوشت از غذا، ظروف و فضای خانه

۲۲ روش ساده از بین بردن بوی زهم گوشت از غذا، ظروف و فضای خانه

از بین بردن بوی زهم گوشت در غذاهای مختلف از جمله انواع خورشت، کتلت، ماکارونی، پلو و … و نیز از بین بردن بوی گوشت از دست، محیط خانه و آشپزخانه و ظرف و ظروف از جمله ریزه‌کاری‌های آشپزی است که باید حتما جزییات آن را بلد باشید. اما چطور بوی زهم گوشت چرخ کرده، گوشت گوسفندی و گوساله و سایر انواع گوشت قرمز را از بین ببریم؟ اگر سوال شما هم این است که چگونه بوی بد گوشت را موقع پخت بگیریم در این مقاله از مجله فیدیلیو با ما باشید تا هر چه را که درباره رفع بوی گوشت باید بدانید به شما بگوییم.

از بین بردن بوی زهم گوشت گوسفندی و گاو و گوساله از غذاهای مختلف

برای از بین بردن بوی زهم گوشت گوسفندی، بوی گوشت چرخ کرده و بوی زهم گوشت گاو و گوساله هنگام پخت به روش‌های زیر عمل کنید:

پیاز بوی زهم گوشت را از بین می‌برد

چه گوشت گوسفندی داشته باشید و چه غذا را بخواهید با گوشت گاو و گوساله یا گوشت چرخ کرده درست کنید از معجزه «پیاز» برای رفع بوی نامطبوع گوشت استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بوی گوشت را در غذاهایی مثل ماکارونی، قورمه سبزی، خورشت قیمه یا سایر انواع غذاها از بین ببرید ابتدا با توجه به حجم گوشت چند عدد پیاز را به‌صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و کمی تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای خورشت را در پیاز سرخ کنید.

اگر قصد دارید گوشت گوسفندی یا گوشت گاو و گوساله را بپزید نیازی به سرخ کردن پیاز نیست، پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت درسته یا خرد کرده در قطعات درشت در آبی که قرار است گوشت را در آن بپزید بریزید. این ترفند برای از بین بردن بوی انواع گوشت از شتر و شترمرغ و بوقلمون گرفته تا مرغ و سایر ماکیان موثر است.

از سیر تازه یا پودر سیر استفاده کنید

«سیر» هم از جمله چاشنی‌های جادویی برای از بین بردن بوی بد گوشت است. شما می‌توانید برای از بین بردن بوی گوشت در ماکارونی و کتلت یک یا دو حبه سیر تازه را ریز رنده کنید و در مایه کتلت بریزید یا همراه با پیاز و گوشت چرخ کرده تفت دهید. برای از بین بردن بوی گوشت بوقلمون، شترمرغ و مرغ در غذاهایی مثل کتلت یا ماکارونی و انواع پلو هم می‌توانید از سیر رنده شده استفاده کنید. اگر سیر تازه ندارید مقداری پودر سیر هم کارساز است.

از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید

برای از بین بردن بوی گوشت گوسفند و گوساله در طرز تهیه غذاهای کبابی مثل چنجه، بختیاری یا درست کردن استیک بهتر است تکه‌های گوشت را در محلول آب و سرکه سیب بریزید. ۴۸ ساعت زمان برای گرفتن بوی گوشت در این محلول لازم است.

کیوی بوی گوشت را محو می‌کند

یک روش دیگر برای مزه‌دار کردن گوشت قبل از پخت و گرفتن بوی زهم آن که به درد گرفتن بوی گوشت گوسفند، گوشت و گوساله، شترمرغ، شتر و بوقلمون و حتی بز به‌صورت تکه‌ای می‌خورد استفاده از «کیو» است.

تکه‌های گوشت را که برای کباب کردن یا پختن آماده‌اید در یک کاسه بریزید و چند برش کیوی روی آن‌ها قرار دهید. کیوی برای گرفتن بوی زهم گوشت قرمز بهتر از آبلیمو است چون بافت گوشت را هم برخلاف آبلیمو، نرم و لطیف می‌کند.

از برگ بو استفاده کنید

برای پخت گوشت گوسفندی یا گوشت گاو و گوساله و انواع گوشت قرمز دو یا سه عدد برگ بو در آب گوشت بیندازید تا بوی زهم گوشت موقع پخت گرفته شود.

ادویه‌ها بوی زهم گوشت را می‌گیرند

بهترین و اصولی‌ترین راهکار برای از بین بردن بوی بد گوشت در خورشت و سایر غذاها استفاده از ادویه‌های خوش‌عطر مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا، جوز هندی، آویشن، پودر سیر، پودر زنجبیل، ادویه کاری، پودر دارچین و … است.

چه بخواهید با گوشت چرخ کرده ماکارونی، لوبیا پلو و عدس پلو و سایر انواع پلو را درست کنید و چه قصد درست کردن انواع خورشت و خوراک با گوشت قرمز را دارید، حتما موقع سرخ کردن گوشت ترکیبی از این ادویه‌ها را به دلخواه به گوشت اضافه کنید و همراه با گوشت و پیاز داغ تفت دهید. بوی گوشت زهم به راحتی با ادویه از بین می‌رود و محو می‌شود.

آرد بوی گوشت را به خود جذب می‌کند

یک روش ساده برای ازبین بردن بوی زهم گوشت در غذا این است که قبل از پخت گوشت تکه‌ای مقداری «آرد سفید» روی گوشت بپاشید (برای هر یک کیلوگرم گوشت یک مشت آرد کافی است). گوشت را خوب با آرد ماساژ دهید و ۲ ساعت به گوشت در این حالت استراحت دهید. سپس گوشت را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

مزه‌دار کردن گوشت کبابی با این ترکیب جادویی

یک ترکیب رستورانی برای از بین بردن بوی زهم گوشت قبل از کباب کردن آن، یک ترکیب خوش‌عطر از روغن زیتون، پیاز، فلفل دلمه‌ای، آب لیموترش تازه و فلفل سیاه تازه آسیاب شده است.

تکه‌های گوشت قرمز را چند ساعت قبل از کباب کردن در این ترکیب بخوابانید تا به مدت ۶ الی ۸ ساعت مرینیت شوند و بوی زهم گوشت از بین برود. روی ظرف را سلفون بکشید یا درب ظرف را بگذارید و در یخچال نگهداری کنید.

یادتان باشد یک نکته برای اینکه کباب چنجه یا بختیاری بوی گوشت ندهد این است که ضخامت گوشت خیلی زیاد نباشد و گوشت خوب بپزد و خام نماند. بهتر است تکه‌های گوشت را به ضخامت 2 الی 3 سانتی‌متر و دقیقا در جهت بافت ماهیچه‌ یا راسته، به صورت لایه‌های نازک برش بزنید.

از بین بردن بوی گوشت در کباب کوبیده

برای از بین بردن بوی بد گوشت در کباب کوبیده کافی است با توجه به مقدار گوشت، چند عدد پیاز را رنده کنید، آب پیاز را بگیرید و تفاله پیازها را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. کمی هم فلفل سیاه ترجیحا تازه آسیاب شده و مقداری نمک هم اضافه کنید.

نمک و فلفل سیاه در کنار پیاز رنده شده، بوی زهم گوشت را در کباب کوبیده از بین می‌برند و به هیچ ادویه یا چاشنی دیگری نیازی نیست. هر چند برخی آشپزها مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ هم به این گوشت اضافه می‌کنند تا بوی زهم گوشت گوسفندی در چرخ کرده کوبیده را از بین ببرند.

البته نکته مهم برای اینکه کباب کوبیده بوی نامطبوعی ندهد و بوی خوبی داشته باشید دقت در انتخاب گوشت است. از گوشت تازه و باکیفیت در تهیه کباب کوبیده یا کباب تابه‌ای استفاده کنید تا با همین چند ادویه و چاشنی بوی زهم گوشت محو شود.

از بین بردن بوی گوشت در ماکارونی و لوبیا پلو

برای از بین بردن بوی گوشت در غذاهایی مثل ماکارونی و لوبیا پلو علاوه بر ترفندهای گفته شده در بالا بهتر است از پودر سبزیجات خشک و مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ هم استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اگر از ادویه مخلوط لوبیا پلو یا ماکارونی استفاده می‌کنید جزییات ترکیب ادویه را بدانید تا اضافه کردن دوباره سبزیجات پودر شده سبب نشود که طعم ادویه تبدیل به طعم غالب غذا شود.

بهترین سبزیجات خشک شده برای از بین بردن بوی گوشت در ماکارونی و لوبیا پلو و حتی در غذاهایی که با گوشت چرخ کرده درست می‌شوند مثل انواع کتلت، انواع کوفته و شامی کباب عبارتند از:

  • پودر پیاز
  • جعفری خشک
  • پودر رزماری
  • پودر ریحان خشک
  • پودر پونه
  • پودر رزماری خشک
  • پودر مریم گلی خشک
  • پودرشوید خشک
  • پودر گشنیز خشک
  • پودر نعناع خشک
  • پودر ترخون خشک

از بین بردن بوی گوشت از یخچال و فریزر

اگر یخچال و فریزر شما بوی گوشت مانده و گندیده گرفته یا کلا نسبت به بوی گوشت در یخچال حساس هستید با این ۵ ماده جادویی می‌توانید بوی بد گوشت را از یخچال و فریزر خود رفع کنید:

  • مایع سفید کننده
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • پودر قهوه
  • زغال فعال

از بین بردن بوی گوشت مانده در یخچال با سرکه

«سرکه» یک راه موثر برای از بین بردن بوی گوشت فاسد در یخچال و فریزر است. به علاوه، یک سفید کننده طبیعی و ایمن است که اگر یخچال و فریزر شما دارای لکه باشد هم آن را حسابی برق می‌اندازد.

می‌توانید از سرکه خالص برای تمیز کردن فضای داخلی و بیرونی یخچال و فریزر استفاده کنید یا از شوینده‌های شیمیایی حاوی سرکه استفاده کنید. اگر از دومی استفاده می‌کنید، مهم است که مطمئن شوید از آن در یک منطقه با تهویه مناسب استفاده می‌کنید.

از بین بردن بوی گوشت گندیده در یخچال و فریزر

استفاده از محلول سفید کننده یک روش عالی برای رفع بوی گوشت مانده و فاسد در یخچال و فریزر است. برای این کار بعد از خالی کردن یخچال از مواد غذایی یک قاشق غذاخوری سفید کننده را در حدود ۴ لیتر آب حل کنید و از این محلول برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد‌کننده بو کمک کند.

پس از اینکه یخچال خود را با مایع ظرفشویی، سرکه یا محصول تمیز‌کننده دیگری تمیز کردید، این محلول سفید‌کننده را روی تمام سطوح داخلی اسپری کنید. در نهایت یخچال را با یک دستمال نمدار تمیز کنید. درب یخچال و فریزر را باز بگذارید تا داخل یخچال با جریان هوا خشک شود.

از بین بردن بوی گوشت مانده در یخچال با جوش شیرین، زغال فعال یا پودر قهوه

جوش شیرین، پودر زغال فعال و پودر قهوه جزو بهترین جاذب‌های بوی نامطبوع در محیط و یخچال و فریزر هستند. برای این کار بعد از تمیز کردن یخچال به یکی از دو روش بالا باید یک کاسه جوش شیرین، پودر قهوه یا پودر زغال فعال را در یخچال و فریزر بگذارید تا بوی نامطبوع گوشت را از بین ببرد.

از بین بردن بوی گوشت از روی تخته گوشت

اگر تخته چوبی بعد از خرد کردن گوشت بوی زهم گرفته بهترین کار این است که یک قطره وایتکس روی تخته بریزید، یک شب تا صبح صبر کنید و سپس تخته را با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید و آب بکشید.

روش‌های از بین بردن بوی گوشت از دست

  • برای از بین بردن بوی گوشت از دست، بعد از شستن دست با آب و صابون چند قطره روغن معطر مثل روغن اکالیپتوس، روغن نارگیل، روغن نعناع، روغن مرکبات و … روی دست بریزید و دست‌ها را به هم بمالید.
  • مالیدن مقداری خمیر دندان معطر یا چند قطره دهانشویه و ماساژ دست با پوست مرکباتی مثل لیموترش و پرتقال هم برای برای از بین بردن بوی زهم گوشت از دست کارساز است.

از بین بردن بوی گوشت از محیط و فضای آشپزخانه

  • برای از بین بردن بوی گوشت از محیط خانه و آشپزخانه اسپند دود کنید.
  • یک روش دیگر روشن عود یا شمع معطر در فضای خانه و آشپزخانه یا محلی مثل قصابی است که بوی گوشت را از بین ببرید. عود، شمع یا اسپند را در تمام قسمت‌های محیط بچرخانید تا بو از بین برود.

از بین بردن بوی گوشت از سینک ظرفشویی

  • برای از بین بردن بوی گوشت از سینک ظرفشویی یک خمیر با آب و جوش شیرین درست کنید. روی تمام قسمت‌های سینک بمالید، یک الی ۲ ساعت صبر کنید و سپس سینک را با اسکاچ، مایع ظرفشویی و مایع سفید کننده بشویید و آب بکشید.
  • یک روش دیگر استفاده از خواص بوگیری سرکه سفید است. مقداری سرکه سفید روی تمام قسمت‌های سینک بریزید، چند دقیقه صبر کنید و سپس سینک را با اسکاچ، مایع ظرفشویی و چند قطره سفید کننده (وایتکس) بسابید و آبکشی کنید.
  • یک روش دیگر برای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز گوسفندی و گوساله یا گوشت شترمرغ و بوقلمون و … از روی سینک این است که سینک را به خاکستر چوب آغشته کنید و سپس با شوینده مناسب بشویید و آبکشی کنید.
  • در نهایت می‌توانید یک لیموترش را از وسط نصف کنید، دو قسمت لیمو را روی تمام قسمت‌های سینک بمالید، چند دقیقه صبر کنید و سپس سینک را با شوینده مناسب بشویید و آبکشی کنید تا بوی گوشت محو شود.

از بین بردن بوی گوشت از ظرف و ظروف و چاقوی آشپزخانه

  • یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن بوی زهم گوشت از ظرف و ظروف استفاده از خاکستر چوب به عنوان یک ماده قدیمی در شستن ظرف و ظروف است. برای این کار مقداری خاکستر چوب (مثلا خاکستر زغال چوب منقل) را به تمام قسمت‌های ظرف و چاقو بمالید، ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس ظرف را با مایع ظرفشویی و آب بشویید و آبکشی کنید.
  • سیب زمینی‌ خام هم یک جاذب بوی قوی است. برای از بین بردن بوی بد گوشت از روی ظرف و ظروف یک عدد سیب زمینی خام را از وسط نصف کنید، روی آن نمک بپاشید و سیب زمینی را به تمام قسمت‌های ظرف بمالید و سپس ظرف را با مایع ظرفشویی بشویید و آبکشی کنید.

سوالات متداول درباره‌ی از بین بردن بوی گوشت

بوی گوشت تازه چگونه است؟

موقع خرید گوشت قرمز حتما گوشت را بو کنید. هیچ بوی غیرطبیعی مثل ترشیدگی یا بوی تعفن و بوی زننده نباید از گوشت به مشام برسد. هر گونه بوی غیر‌طبیعی در محل اتصال گوشت به استخوان هم نشانه فساد عمقی گوشت است. همچنین اگر هر نوع بوی غیرطبیعی مثل ترشیدگی، گندیدگی و تعفن را از گوشت حس کردید، به معنای فساد گوشت است.

چرا گوشت بوی مدفوع می‌دهد؟

اگر دام قبل از کشتار به یبوست یا نفخ مبتلا بوده باشد گوشت بعد از کشتار بوی مدفوع می‌دهد.

چرا گوشت قرمز بوی ماهی می‌دهد؟

یکی از غذاهای رایج در دامداری‌های برای تغذیه دام «پودر ماهی» است. اما به طور معمول ۶ هفته قبل از کشتار این غذا را از رژیم غذایی دام حذف می‌کنند که گوشت بوی ماهی ندهد. اگر این کار را انجام ندهند گوشت بعد از ذبح بوی ماهی می‌دهد.

چرا گوشت قرمز بوی صابون و ترشیدگی می‌دهد؟

یکی دیگر از غذاهای رایج در رژیم غذایی دام «چغندر تخمیر شده» است. اگر پیش از کشتار به دام این ماده خوراکی را داده باشند گوشت بعد از ذبح بوی ترشیدگی و صابون‌مانند می‌دهد.

بوی گوشت غاز را چطور از بین ببریم؟

اگر می‌خواهید با گوشت غاز و اردک آشپزی کنید حتما قبل از پخت و بعد از تمیز کردن و شستن و خشک کردن گوشت غاز و اردک به مدت چند ساعت آن‌ها را در پیاز رنده شده و سیر رنده شده فراوان بخوابانید تا مزه‌دار شده و بوی نامطبوع آن‌ها گرفته شود. موقع پخت هم اضافه کردن مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ و سایر ادویه‌جات را فراموش نکنید.

سخن پایانی

اگر قصد آشپزی با انواع گوشت را دارید حتما باید روش‌های از بین بردن بوی گوشت موقع پخت و رفع بوی گوشت از محیط خانه و آشپزخانه و ظرف و ظروف را بلد باشید. ما در این مقاله بهترین روش‌های حرفه‌ای برای رفع بوی زهم یا زخم گوشت را به شما گفتیم. شما چه ترفند و راهکاری برای از بین بردن بوی نامطبوع گوشت بلد هستید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *