خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه ماهی دودی به سبک گیلانی ها در 4 مرحله ساده

طرز تهیه ماهی دودی به سبک گیلانی ها در 4 مرحله ساده

آیا تا حالا ماهی دودی خورده‌اید؟ ماهی دودی یکی از غذاها یا چاشنی‌های خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که معمولا با برنج، سبزی پلو و گاهی اوقات به عنوان چاشنی و شوری در کنار غذاهایی مثل باقلا قاتق، ترش واش، ترش تره، برنج کته و … سرو می‌شود. در اصل دودی کردن ماهی، برای بالابردن ماندگاری آن در زمان‌های قدیم رایج بوده است ولی هنوز هم به خاطر طعم شور و خاصی که ماهی دودی دارد، محبوب است. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه ماهی دودی با برنج، نکات پخت و خوشمزه شدن ماهی دودی و انواع ماهی دودی می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه ماهی دودی با برنج

  • برنج: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • ماهی دودی: ۱ حلقه به قطر ۵ سانتی‌متر

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۵ تا ۱۰ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماهی دودی: ۳۵ تا ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ماهی دودی گیلانی

ماهی دودی را می‌توانید همراه با برنج کته‌ای ساده سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ماهی دودی خشک با برنج را دنبال کنید.

مرحله اول: ماهی دودی را آماده کنید

برای تهیه ماهی دودی، ابتدا باید روش گرفتن شوری ماهی دودی را انجام دهید. در ابتدا خوب است بدانید که برای درست کردن ماهی دودی ابتدا ماهی را نمک‌سود کرده و سپس در یک اتاق مخصوص به اصطلاح دود می‌دهند. ماهی دودی را باید به صورت آماده از بازار خریداری کنید و سپس شوری ماهی دودی را بگیرید.

برای این کار، قبل از پخت ماهی دودی، فلس‌ها و سر و دم ماهی را با یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس ماهی را در یک ظرف آب سرد به مدت ۵ تا ۱۰ ساعت بگذارید تا شوری آن گرفته شود. در این مدت چند بار آب ماهی را عوض کنید. البته ماهی‌ها بعد از گرفتن شوری هم باز طعم نمکی دارند.

مرحله دوم: برنج را آماده کنید

برای تهیه برنج کته‌ای، برنج را بشویید و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت بسته به نوع برنج، آن را در آب نمک بخیسانید. بعد از این مدت برنج را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. روی برنج را ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب بریزید و نمک و روغن را اضافه کنید. شعله را روی حالت متوسط بگذارید تا آب روی برنج کشیده شود و به خورد برنج‌ها برود.

مرحله سوم: ماهی دودی را به برنج اضافه کنید

ماهی دودی را در یک کاسه شیشه‌ای یا چینی بگذارید و روی سطح برنج بگذارید. بعد دم‌کنی را روی برنج بگذارید. شعله گاز را کم کنید تا برنج کته‌ای به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد. در این مدت، تکه‌های ماهی دودی هم با بخاری که در قابلمه می‌پیچد، بخارپز می‌شوند.

مرحله چهارم: ماهی دودی را با برنج سرو کنید

بعد از پخت برنج کته و ماهی، کاسه حاوی ماهی دودی را از قابلمه خارج کنید. ماهی را از کاسه بیرون بیاورید و پوست آن را بگیرید. ماهی را تکه تکه کرده و همراه با کته سرو کنید. می‌توانید در کنار برنج و ماهی دودی، خورش دلخواه خود را هم سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ماهی دودی گیلانی با برنج

  • یکی از روش‌های سرو ماهی دودی، استفاده آن، همراه با سبزی پلو است. به جای سبزی پلو با ماهی،‌ می‌توانید سبزی پلو با ماهی دودی را تهیه و سرو کنید. در این صورت، به جای برنج کته‌ای، سبزی پلو درست کنید و ماهی دودی را در یک کاسه، روی سبزی پلو بگذارید تا بپزد.
  • بهتر است با روش گرفتن شوری ماهی دودی، از میزان نمک ماهی کم کنید ولی اگر عجله دارید، می‌توانید ماهی را فقط بشویید و بعد آن را بپزید.
  • برای پختن ماهی دودی با برنج، مستقیما ماهی دودی را روی برنج نگذارید چون روغنی که از ماهی خارج می‌شود، کاملا طعم و بوی برنج را تغییر می‌دهد. حتما ماهی را در کاسه مناسب قرار داده و روی برنج بگذارید.
  • از ظروف مقاوم در برابر گرما و بخار، برای گذاشتن ماهی دودی در آن استفاده کنید. کاسه استیل، کاسه پیرکس و چینی مناسب هستند.
  • اگر فشار خون بالایی دارید، از مصرف زیاد ماهی دودی بپرهیزید. به خاطر نمک زیاد ماهی دودی، این غذا چندان مناسب خانم‌های باردار و افراد با فشار خون بالا، نیست.

سوالات متداول درباره طرز پخت ماهی دودی به روش گیلانی

ماهی دودی شمالی با چه ماهی درست می‌شود؟

برای تهیه ماهی دودی از ماهی‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد ولی ماهی دودی که با ماهی سفید، ساردین و ماهی قزل آلا درست می‌شوند، محبوب‌تر هستند و طعم بهتری دارند.

برای هر نفر، چقدر ماهی دودی کافی است؟

ماهی دودی به عنوان چاشنی استفاده می‌شود و باید همراه با غذا به عنوان یک چاشنی شور مزه مصرف شود. از آن‌جایی که طعم ماهی دودی خیلی شور است، به‌عنوان وعده اصلی توصیه نمی‌شود. یک تکه ۸ در ۵ سانتی‌متری ماهی دودی، برای مصرف ۶ نفر در یک وعده، کافی است.

چه ماهی دودی بخریم؟

برای خرید ماهی دودی، باید بدانید که ماهی دودی شده تازه، نسبت به ماهی دودی کهنه، طعم و کیفیت بالاتری دارد. در زمان خرید بهترین ماهی دودی، به سالم بودن ماهی توجه کنید و اینکه ماهی بوی بدی نگرفته باشد. بهتر است ماهی دودی را از مغازه‌های معتبر خریداری کنید.

ماهی دودی با چی خورده میشه؟

ماهی دودی را هم می‌توانید، مثل اشپل ماهی با انواع غذاهای اصلی سرو کنید. شمالی‌ها ماهی دودی را با ترش واش، باقلا قاتوق، ترش تره، در کنار برنج، سبزی پلو و … مصرف می‌کنند. ماهی دودی به‌عنوان چاشنی و مثل شوری به میزان کم باید استفاده شود.

فرق ماهی دودی با ماهی شور چیست؟

ماهی دودی را در یک اتاق مخصوص بعد از شور کردن، دود می‌دهند. اما ماهی شور دود نمی‌بیند و فقط نمک‌سود می‌شود.

ماهی دودی گرم چیست؟

در روش دودی کردن ماهی به روش «گرم» که برای ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا و ساردین کاربرد دارد، ماهی در زمان دودی شدن، پخته می‌شود و در دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد اجاق قرار می‌گیرد.

ماهی دودی سرد چیست؟

یک روش درست کردن ماهی دودی روش «سرد» است. در این روش دود از روی سطح ماهی در اجاق عبور می‌کند و دمای اجاق حداکثر روی ۳۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود. ماهی دودی قزل آلا اروپایی که جزو گران‌قیمت‌ترین انواع ماهی دودی است به این روش سرد دودی می‌شود.

سخن پایانی

ماهی دودی شور یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌های گیلانی برای سرو کنار برنج کته و سایر انواع غذاهای شمالی است. درواقع گیلانی‌ها از ماهی دودی به عنوان یک چاشنی در کنار غذاهای اصلی استفاده می‌کنند. حتما شما هم ماهی دودی‌های به نخ کشیده در بازارهای شمال را دیده‌اید. شما تجربه خوردن ماهی دودی را دارید؟ ماهی دودی دوست دارید؟ ماهی دودی را با چی می‌خورید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *