خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / 2 طرز تهیه کنافه پنیری ترکی در فر و تابه در 5 مرحله آسان

2 طرز تهیه کنافه پنیری ترکی در فر و تابه در 5 مرحله آسان

کنافه، کنوفه، کونفی یا کونفه، همگی اسم یک شیرینی محبوب و خوشمزه عربی و اصالتا لبنانی هستند که در ترکیه طرفداران زیاد و محبوبیت فراوانی دارد. به همین خاطر، کنوفه به‌عنوان دسر ترکی هم شناخته می‌شود. کنوفه معمولا با رشته‌های کادایف که از آرد سمولینا درست شده‌اند یا رشته عربی شعریه، درست می‌شود و بین دو لایه از این رشته‌ها، نوعی پنیر به نام «پنیر نابلسی» قرار می‌گیرد. اما می‌توانید با پنیرهای دیگر هم کنافه را تهیه کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو ۲ روش طرز تهیه کنوفه ترکی در فر و تابه و فوت و فن‌های تهیه و سرو کنافه عربی و ترکی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کنوفه پنیری ترکی

  • رشته کادایف خشک: ۳۰۰ گرم
  • خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
  • پنیر لبنه یا ماسکارپونه: ۲۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: ۱ مشت (به میزان دلخواه)
  • کره: ۱۵۰ گرم + ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • انواع خلال پسته و بادام یا پودر مغزها: به میزان دلخواه (برای تزیین)

مواد لازم برای تهیه شربت بار کنافه

  • آب: ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کنافه پنیری: ۳۵ دقیقه

میزان کالری در  ۱۰۰ گرم کنافه پنیری: حدود 489 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کنافه با کادایف خشک در فر

کنافه پنیری ترکی با خامه، با عسل یا با شیر عسل یا بستنی سرو می‌شود. در همه این موارد، روش تهیه مشابه است. در ادامه طرز تهیه کنافه ساده مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: شربت بار کانافه را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه کنافه یا کانافه ترکی در یک قابلمه آب را بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب داغ شود و بجوشد. سپس شکر و چوب دارچین را در قابلمه بریزید و هم بزنید. صبر کنید تا دانه‌های شکر در آب جوش حل شوند. حدود ۲۰ دقیقه آب و شکر را روی حرارت بجوشانید تا کمی غلیظ شود. در آخر، گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید. ۲ دقیقه بعد، شعله را خاموش کرده و صبر کنید تا شربت از دما بیفتد.

مرحله دوم: رشته‌های کادایف را آماده کنید

در این مرحله، کره را روی حرارت غیر مستقیم و به روش بن ماری (روی بخار آب) کره را آب کنید. سپس رشته‌های خشک کادایف را باز کرده و خرد کنید. رشته‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید و روی آنها، کره و زعفران دم کرده بریزید و هم بزنید تا رشته‌ها چرب و به زعفران آغشته شوند.

مرحله سوم: رشته‌های کادایف را در قالب بریزید

در یک کاسه، پنیر خامه‌ای و خامه را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. می‌توانید از همزن دستی یا برقی هم استفاده کنید. کف و دیواره‌های قالبی را که می‌خواهید کنوفه را در آن درست کنید، با کره چرب کنید. سپس نصف رشته‌های مخلوط شده با کره و زعفران را در ظرف بریزید. رشته‌ها را خوب با دست فشار دهید تا کاملا صاف شود.

مرحله سوم: خامه و پنیر را روی رشته‌ها بریزید

در ادامه، مخلوط خامه و پنیر را روی رشته‌های کادایف بریزید، طوری که از کناره‌ها، به اندازه ۲ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. روی لایه پنیر و خامه، یک لایه پنیر پیتزا بریزید. سپس بقیه رشته‌های کادایف را روی لایه پنیر و خامه بریزید و دوباره با دست فشار دهید تا روی آن صاف شود.

مرحله چهارم: دسر کنافه را بپزید

فر را روشن و روی دمای ۱۶۰ درجه تنظیم کنید تا ۱۰ دقیقه گرم شود. سپس قالب را در فر بگذارید. حدود ۳۵ دقیقه صبر کنید تا کنافه پنیری با خامه، بپزد. ۲ تا ۵ دقیقه آخر، گریل را روشن کنید تا روی کنافه‌ها طلایی شود. سپس کنافه را از فر بیرون بیاورید.

مرحله پنجم: شربت را به کنافه اضافه کنید

به محض بیرون آوردن کنافه خامه ای از فر، روی کنافه را شربت سرد شده بریزید. کنافه باید داغ و شربت سرد باشد. بعد روی کنافه را با انواع مغزها یا پودر مغز بسته یا بادام، تزیین کنید. اجازه دهید شربت به خورد کنافه برود.

مرحله آخر: کنافه ترکی پنیری را سرو کنید

در نهایت کونفه پنیری را با بستنی، سرشیر یا شیرموز سرو کنید.

طرز تهیه کنافه پنیری در ماهیتابه

برای تهیه کنافه پنیری در تابه، به جای استفاده از قالب، از تابه دو طرفه استفاده کنید. مانند روش بالا، رشته‌های کادایف چرب شده با کره و آغشته به زعفران را به جای قالب در تابه بریزید و روی آن را با لایه پنیری و خامه‌ای بپوشانید.

سپس بقیه رشته‌ها را روی لایه پنیری بریزید و صاف کنید. درب تابه را ببندید و تابه را روی حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. سپس به آرامی بعد از 15 دقیقه کنافه را برگردانید تا طرف دیگر رشته‌ها هم بپزد. بعد از اینکه هر دو طرف کنافه آماده شد، روی آن شربت یا شیر عسلی بریزید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کنوفه ترکی

  • در طرز تهیه کنافه پنیری با شیر عسلی، بعد از پختن و تهیه کنافه، روی کنافه داغ، به جای شربت، شیر عسل بریزید. وقتی شیر عسل به خورد کنافه رفت، آن را سرو کنید.
  • برای طرز تهیه کنافه با رشته شعریه، به جای رشته کادایف، از رشته شعریه استفاده کنید.
  • دسر کنافه را به‌صورت گرم سرو کنید، چون اگر سرد باشد، پنیر پیتزا یا پنیر موزارلا، سفت می‌شود و کنوفه به خوبی کش نمی‌آید.
  • دسر کنافه پنیری را به‌صورت تازه و سریع مصرف کنید و برای نگهداری، آن را در یخچال نگذارید.
  • برای تزیین دسر کنافه پنیری ترکی، می‌توانید از مغز گردوی خرد شده، مغز پسته خرد شده، خلال بادام یا خلال پسته، پودر نارگیل، برگ گل محمدی خشک و … استفاده کنید.

سوالات متداول درباره دسر کنافه پنیری ترکیه ای

کنافه با چی سرو میشه؟

کونفه را می‌توانید در کنار قهوه، چای یا شیر موز، با سرشیر، بستنی یا خامه سرو کنید.

پنیر کنافه ترکیه‌ای چیست؟

برای درست کردن کنافه باید از پنیری استفاده کنید که بافت خامه‌ای و کم نمک داشته باشد. پنیر لبنه، موزارلا یا پنیر ماسکارپونه و ترکیب آن با خامه، برای لایه میانی کنوفه، مناسب است. اما استفاده از کمی پنیر پیتزا یا پنیر موزارلا باعث کشدار شدن کنافه می‌شود. اگر از پنیر لبنه یا ماسکارپونه استفاده می‌کنید، بهتر است مقداری پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا که حالت کشدار به کنافه می‌دهد هم استفاده کنید.

سخن پایانی

کنافه یا کونفه و کونفی و نیز رشته شعریه در زبان عربی و نیز کادایف پنیری در زبان ترکیه یک دسر اصالتا لبنانی است. اگر چه کنافه ریشه‌ لبنانی و عربی دارد در اغلب کشورهای دنیا آن را به‌عنوان یک دسر ترکی می‌شناسند و سرو می‌کنند. در حقیقت دسر کنافه از زمان امپراطوری عثمانی و برای اشراف‌زادگان سرو می‌شده است، اما امروز این دسر پنیری خوشمزه در اغلب کافه‌های ترکیه سرو می‌شود و در ایام مذهبی مثل ماه رمضان درست مثل زولبیا و بامیه یک دسر پرطرفدار است. کنافه را با خامه، سرشیر، موز، شیر عسلی، بستنی و … به همراه چای یا قهوه میل می‌کنند. شما کنافه دوست دارید؟ خودتان بلد هستید در خانه کنوفه درست کنید؟ به نظر شما کنافه ترکی خوشمزه‌تر است یا کنافه لبنانی و عربی؟ کافه یا کافی شاپی را می‌شناسید که دسر کنافه سرو کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *