خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه سالاد سزار با سس مخصوص به روش آقای سزار کاردینی

طرز تهیه سالاد سزار با سس مخصوص به روش آقای سزار کاردینی

«سالاد سزار» یکی از جذاب‌ترین سالادهای رستورانی است که به راحتی می‌توانید در منزل هم تهیه کنید. سالاد سزار درواقع سالاد اختراعی یک سرآشپزی ایتالیایی-آمریکایی به نام «سزار کاردینی» است که در سال 1924 آن را با چیزهای دم دستی که در یخچالش داشت، مثل تخم مرغ آبپز، درست کرد. شاید آن روز آقای کاردینی فکرش را هم نمی‌کرد که یک روز سالاد ابداعی‌اش تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سالادهای دنیا شود. ترکیب اصلی سالاد سزار شامل کاهو، سس سالاد سزار، نان کروتان و مرغ گریل شده یا سوخاری است که ترکیب جذابی را به وجود می‌آورد. درست کردن این سالاد رستورانی اصلا سخت نیست و به راحتی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود می‌توانید آن را تهیه کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه سالاد سزار اصل با مرغ گریل و سوخاری و رازهای خوشمزه شدن سالاد سزار رستورانی به همراه سس کلاسیک سالاد سزار را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه سالاد سزار با مرغ گریل

  • فیله یا سینه مرغ: ۵۰۰ گرم
  • کاهو: ۱ کیلوگرم
  • نان تست: ۴ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • سس خردل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سس ورچستر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • ماست یونانی یا سس مایونز: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سرکه سفید: ۲ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • رزماری تازه خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم
  • پودر آویشن و پونه کوهی: به میزان لازم
  • پنیر پارمزان رنده شده: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی + (۲ قاشق غذاخوری برای تزیین)
  • گوجه گیلاسی: به میزان دلخواه (برای تزیین)

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: 1 ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مواد سالاد سزار: 20 دقیقه

میزان کالری سالاد سزار در یک بشقاب: حدود 470 تا 600کیلوکالری (بسته به مقدار و نوع سس‌ها)

مراحل طرز تهیه سالاد سزار با فیله مرغ گریل

اگر روش صحیح مزه‌دار کردن فیله مرغ سالاد سزار را بلد باشید می‌توانید این سالاد شیک و مجلسی به‌عنوان یک سالاد خاص برای مهمانی‌ها تهیه کنید. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه سالاد سزار با مرغ رستورانی را دنبال کنید.

مرحله اول: فیله مرغ را آماده کنید

برای طرز تهیه فیله مرغ سالاد سزار ابتدا سینه مرغ را بشویید و از پهنا برش بزنید تا ضخامت آن کمتر شود. برای مزه دار کردن مرغ سالاد سزار، مرغ را در یک کاسه بگذارید و به آن پودر آویشن، پونه کوهی خشک، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و نمک را اضافه کنید و مواد را با سینه مرغ ماساژ دهید تا همه‌جای آنها را بپوشاند. سپس روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱ تا ۸ ساعت در یخچال استراحت بدهید تا طعم بگیرند.

مرحله دوم: سس سالاد سزار را آماده کنید

سس سالاد سزار نقش اصلی را در طعم و مزه نهایی سالاد سزار شما دارد. برای تهیه سس سالاد سزار در یک کاسه ترجیحا چوبی، سیر پوره شده، ماست، آبلیموی تازه، سس خردل، سرکه، سس ورچستر، پنیر پارمزان (نصف لیوان)، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، رزماری تازه خرد شده و کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. سس را در یخچال بگذارید.

مرحله سوم: نان‌ سالاد سزار را آماده کنید

برای تهیه نان سالاد سزار می‌توانید از نان کروتان آماده استفاده کنید یا با نان تست این مدل نان را آماده کنید. برای این کار تابه را روی حرارت بگذارید و کمی روغن در آن بریزید. نان‌ها را در تابه کمی سرخ کنید. اگر در تابه نان‌ها را سرخ می‌کنید، بعد از آماده و سرد شدن، آنها را به صورت مکعبی برش بزنید. می‌توانید این کار را در فر هم انجام دهید و نان‌ها را برش بزنید و در سینی فر چرب شده بریزید. سینی را در فر با دمای ۲۰۰ درجه بگذارید تا نان‌ها طلایی شوند.

مرحله چهارم: بقیه مواد سالاد سزار را آماده کنید

کاهو و مغز کاهو را در برش‌های ۱ تا ۲ سانتی‌متری روی تخته آشپزخانه خرد کنید. کاهوها را به خوبی بشویید و آبکش کنید. بعد از اینکه آب خود را از دست دادند، در ظرف سرو بریزید و کنار بگذارید. نان‌های تست آماده شده را هم به کاهوها اضافه کنید.

مرحله پنجم: فیله‌های مرغ را گریل کنید

در یک تابه گریل یا معمولی، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. مرغ را از مواد مرینیت بیرون بیاورید و در تابه بگذارید. شعله را روی حالت متوسط تنظیم کنید تا مرغ آب نیندازد. هر طرف مرغ را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه گریل کنید. سپس مرغ را بیرون بیاورید و به‌صورت مکعبی یا موربی خرد کنید و در ظرف کاهو و نان بریزید.

مرحله ششم: سالاد سزار را سرو کنید

در آخر سس سالاد سزار را روی سالاد بریزید و ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان روی سالاد بپاشید. گوجه‌های گیلاسی را هم بشویید و در کاسه سالاد بریزید. سالاد سزار با مرغ گریل شما آماده است؛ آن را سرو کنید.

طرز تهیه سالاد سزار با مرغ سوخاری

برای تهیه سالاد سزار با مرغ سوخاری، به جای گریل کردن سینه مرغ، آن را سوخاری کنید. برای این کار، مانند روش بالا، سینه مرغ را مزه‌دار کنید و استراحت دهید. سپس در یک کاسه تخم مرغ هم بزنید و در یک بشقاب دیگر، پودر سوخاری بریزید. ابتدا مرغ‌ها را در تخم مرغ بزنید و بعد در پودر سوخاری بزنید. سپس مرغ‌ها را سوخاری کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید و در نهایت مرغ سوخاری را برش بزنید و روی سالاد سزار بچینید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سالاد سزار خانگی

  • برای تهیه سس سالاد سزار، برای یکدست شدن سس، بهتر است از همزن برقی استفاده کنید و روغن زیتون را به تدریج به مواد سس سزار اضافه کنید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با همزن برقی، سس سالاد را هم بزنید. اگر همزن برقی ندارید، همزن دستی انتخاب بعدی است.
  • در طرز تهیه سس سالاد سزار در اصل از سس مایونز استفاده می‌شود ولی برای طرز تهیه سالاد سزار رژیمی، می‌توانید سس مایونز را با ماست یونانی یا یک ماست غلیظ جایگزین کنید و سس خردل و ورچستر را حذف کنید.
  • غلظت سس سالاد سزار باید زیاد و به اندازه غلظت ماست باشد.
  • به جای روغن زیتون می‌توانید از روغن کانولا یا روغن کنجد در سالاد سزار استفاده کنید.
  • استفاده از انواع کاهو‌ها در سالاد سزار بلامانع است ولی کاهو پیچ، این سالاد را خوشمزه‌تر می‌کند.
  • به جای مرغ سوخاری یا مرغ گریل می‌توانید سالاد سزار را با مقداری بیکن سرخ شده و تخم مرغ آبپز و سایر مواد گفته شده از جمله سس سزار که در دستور بالا هم آماده کنید.
  • سرآشپزهای حرفه‌‌ای کاهوی سالاد سزار را با دست تکه تکه می‌کنند، شما هم می‎توانید به همین روش عمل کنید.

سوالات متداول درباره سالاد سزار

فرق سالاد سزار گریل با سوخاری چیست؟

در طرز تهیه سالاد سزار گریل، مرغ به‌صورت گریل شده و رژیمی استفاده می‌شود و در سالاد سزار با مرغ سوخاری، مرغ باید ابتدا سوخاری و بعد اضافه شود.

سس اصلی و کلاسیک سالاد سزار چیست؟

برای تهیه سس سالاد سزار از ترکیب سس مایونز یا ماست، سس خردل، سس ورچستر، آبلیمو، روغن زیتون، سیر، رزماری خرد شده تازه، سرکه، پنیر پارمزان و نمک و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

چه کسی سالاد سزار را اختراع کرد؟

سزار کاردینی مخترع سالاد سزار است. به گفته رزا دختر سزار، در چهارم جولای 1924 سالاد در یک تعطیلات آخر هفته شلوغ در رستوران سزار کاردینی سر هم شد. آن روز به خاطر تعطیلات در آشپزخانه رستوران چیز زیادی پیدا نمی‌شد اما نمی‌خواست مشتریان را ناامید کند، بنابراین این سالاد را با همه چیزهایی که در یخچال داشت مثل نان تست و تخم مرغ و کاهو درست کرد.

«همه مراحل آماده‌سازی خاطرم نیست. اما او کاهو را در کاسه چوبی بزرگ قرار داد. کاهو خرد نشده بود. پدرم عقیده داشت که سایز و حالت طبیعی برگ‌ها باید دست نخورده باشد. در نهایت او دو عدد تخم‌ مرغ را روی کاهوها شکست و آن‌ها را با هم مخلوط کرد.»

طولی نکشید که این سالاد مَن‌درآوری خیلی زود محبوب شد و مردم فقط برای گرفتن سالاد به رستوران می‌آمدند، به ویژه هالیوودی‌ها که عاشق سزار بودند. آن روزها این جمله سر زبان‌ها بود: «بیایید به سزار برویم و آن سالاد را بخوریم…».

سخن پایانی

سالاد سزار یکی از خوشمزه‌ترین سالادهای رستورانی در سرتاسر دنیاست. تاریخچه یکی از لوکس‌ترین سالادهای حال حاضر دنیا هم جالب است و خواندنی. شما سالاد سزار دوست دارید؟ سالاد سزار را با مرغ گریل دوست دارید تا مرغ سوخاری؟ خودتان در خانه سالاد سزار درست می‌کنید؟ به نظر شما کدام کافه و رستوران در ایران خوشمزه‌ترین سالاد سزار را درست می‌کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *