خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / 3 طرز تهیه سس قارچ رستورانی برای انواع استیک، پاستا و سیب زمینی سرخ کرده

3 طرز تهیه سس قارچ رستورانی برای انواع استیک، پاستا و سیب زمینی سرخ کرده

«سس قارچ» یکی از سس‌های خوشمزه و محبوب بین‌المللی است که برای سرو روی ساندویچ هات داگ، ساندویچ همبرگر، انواع استیک گوشت و مرغ، انواع پاستا، سیب زمینی سرخ کرده و … در سراسر دنیا محبوب است. سس قارچ معمولا با خامه، پنیر یا ترکیب هر دو و یا جایگزین‌های آن درست می‌شود و روش‌های متنوعی برای تهیه دارد. در این مقاله از مجله فیدیلیو چند روش طرز تهیه سس قارچ برای استیک و ساندویچ و انواع سس قارچ ساده، سس قارچ و پنیر برای سیب زمینی سرخ کرده و … را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ خامه ای برای استیک و پاستا

  • قارچ: ۳۰۰ گرم
  • خامه: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • پنیر پارمزان: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر آویشن: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • جعفری تازه: ۱ دسته (ساطوری شده)
  • سیر: ۱ حبه
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز  برای پخت سس قارچ: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در ۱ قاشق غذاخوری سس قارچ: حدود ۸۲ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سس قارچ با پنیر و خامه برای انواع استیک و پاستا

سس قارچ برای استیک گوشت و مرغ طعم فوق‌العاده‌ای به استیک می‌دهد و معمولا در کنار آن سرو می‌شود. این مدل سس قارچ را البته می‌توانید روی پاستا و انواع ساندویچ همبرگر و ساندویچ هات داگ هم استفاده کنید. برای روش تهیه سس قارچ و پنیر مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد سس قارچ را آماده کنید

ابتدا مواد یخچالی طرز تهیه سس قارچ رستورانی مثل شیر و خامه را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. قارچ را بشویید و پوست نازک روی آن را با چاقوی تیز، جدا کنید. قارچ را به‌صورت ورقه‌های نازک خرد کنید. سیر را هم پوست بگیرید و رنده کنید.

مرحله دوم: مواد سس قارچ را تفت دهید

در یک تابه کره و روغن زیتون را بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود. قارچ‌ها را در تابه بریزید و آبلیمو را اضافه کنید تا قارچ‌ها سیاه نشوند. شعله را روی حالت متوسط رو به بالا تنظیم کنید تا قارچ‌ها آبشان خشک شود و در روغن سرخ شوند. هر چه قارچ‌ها بیشتر سرخ شوند، سس قارچ، خوشرنگ‌تر می‌شود.

مرحله سوم: بقیه مواد سس قارچ را اضافه کنید

در ادامه، سیرها را هم اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آنها بلند شود. سپس فلفل سیاه، پودر آویشن و نمک را بیفزایید. بعد از سرخ شدن قارچ‌ها، شیر و خامه را در تابه بریزید و هم بزنید تا خامه کاملا باز شود. مدام مواد را روی حرارت ملایم هم بزنید تا بافت سس غلیظ شود.

مرحله آخر: جعفری و پنیر را اضافه کنید

در آخر وقتی مایه سس قارچ و پنیر غلیظ شد، پنیر پارمزان و جعفری خرد شده را اضافه کرده و شعله را خاموش کنید. سس قارچ را در کنار استیک یا روی پاستا سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ بدون پنیر برای ساندویچ

  • قارچ: ۳۰۰ گرم
  • خامه: ۳۰۰ گرم
  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • ماست چکیده: ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ۲ قاشق مرباخوری
  • کره: ۲۵ گرم
  • پیاز: ۲ عدد
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سس قارچ برای ساندویچ: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سس قارچ بدون پنیر برای ساندویچ همبرگر و هات داگ

سس قارچ را می‌توانید بدون پنیر هم به روش ساده‌ای تهیه و همراه با انواع ساندویچ و فست فود یا سیب زمینی سرخ کرده، سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه سس قارچ برای ساندویچ هات داگ و همبرگر و سیب زمینی را دنبال کنید.

مرحله اول: قارچ‌ها را آماده کنید

در ابتدا قارچ‌ها را بشویید و پوست نازک روی آنها را جدا کنید. روی تخته آشپزخانه، قارچ‌ها را به صورت اسلایسی نازک خرد کنید. سپس آنها را در یک کاسه بریزید و روی آنها آبلیمو، فلفل سیاه و نمک بریزید و هم بزنید تا این ادویه و چاشنی‌ها به خورد قارچ‌ها بروند. قارچ‌ها را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید.

مرحله دوم: پیاز و قارچ را سرخ کنید

بعد از طعم گرفتن قارچ‌ها، آنها را در یک آبکش بریزید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. سپس پیازها را پوست بگیرید و به‌صورت ریز نگینی خرد کنید.

در یک تابه کره را بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس قارچ‌ها را در تابه بریزید. قارچ‌ها را روی حرارت متوسط رو به بالا تفت دهید تا سرخ شوند و آب آنها کشیده شود.

مرحله سوم: خامه و ماست را اضافه کنید

در ادامه، به قارچ و پنیر، نصف خامه و ماست را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود. می‌توانید در این مرحله، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مایه سس قارچ از جوشیدن و قل قل کردن بیفتد. سپس مواد را در میکسر بریزید و پوره کنید تا قارچ‌ها پوره شوند. سپس به مخلوط سس قارچ، شیر را اضافه کنید و پودر سیر، فلفل سیاه و نمک را بیفزایید.

مرحله چهارم: سس قارچ را سرو کنید

بعد از اینکه سس قارچ غلیظ شد، شعله را خاموش کنید. صبر کنید سس قارچ از جوشیدن بیفتد و سپس بقیه خامه را در تابه بریزید و هم بزنید تا سس کاملا یکدست شود. این سس قارچ مخصوص ساندویچ را به‌صورت گرم سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ با رب گوجه

  • قارچ: ۳۰۰ گرم
  • پوره گوجه فرنگی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • آبلیموی تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ۲ قاشق مرباخوری
  • کره: ۲۵ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سس قارچ بدون خامه: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سس قارچ بدون خامه و رژیمی

در این روش از طرز تهیه سس قارچ، از خامه، پنیر، سس مایونز و ماست استفاده نمی‌شود و سس شما خوشرنگ و قرمز می‌شود. این سس را می‌توانید با انواع ساندویچ، استیک و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

مرحله اول: قارچ‌ها را آماده کنید

در ابتدا قارچ‌ها را بشویید و پوست نازک روی آنها را بگیرید. قارچ‌ها را به‌صورت ورقه‌های نازک خرد کنید. سپس آنها را در یک کاسه بریزید و روی آنها آبلیمو، فلفل سیاه و نمک بریزید و هم بزنید تا این ادویه و چاشنی‌ها به خورد قارچ‌ها بروند. قارچ‌ها را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا آب میان‌بافتی آنها خارج شود.

مرحله دوم: پیاز و قارچ را سرخ کنید

 قارچ‌ها را در یک آبکش بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس پیازها را پوست بگیرید و به‌صورت ریز نگینی خرد کنید. در یک تابه کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. قارچ‌ها را در تابه بریزید. شعله گاز را روی حرارت متوسط رو به بالا تنظیم کنید و قارچ‌ها را تفت دهید.

مرحله سوم: رب گوجه و پوره گوجه را اضافه کنید

رب گوجه را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند. سپس پوره گوجه و پودر سیر را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا یکدست شود. شعله را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا سس قارچ غلیظ شود. می‌توانید به سس قارچ، ادویه‌های دلخواه و سبزی‌های معطر هم اضافه کنید. وقتی سس به غلظت کافی رسید، آن را با غذاهای مختلف سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سس قارچ رستورانی

  • سس قارچ به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی تهیه می‌شود. روش‌های مختلف برای طرز تهیه سس قارچ، به سلیقه شما بستگی دارد.
  • برای طرز تهیه سس قارچ رژیمی، میزان کره را کمتر در نظر بگیرید و خامه را حذف کنید.
  • پوره کردن قارچ کاملا سلیقه‌ای است. برخی افراد دوست دارند، برش‌های قارچ در سس مشخص باشد. در این صورت در دستور دوم، سس را در میکسر پوره نکنید.
  • سس قارچ را به‌صورت تازه سرو کنید و در صورتی که می‌خواهید که آن را گرم کنید، کمی شیر به آن اضافه کنید.
  • میزان غلظت سس قارچ، کاملا سلیقه‌ای است ولی این نکته را در نظر داشته باشید که بافت سس بعد از سرد شدن، کمی غلیظ‌تر هم می‌شود.
  • در طرز تهیه سس قارچ برای سیب‌زمینی سرخ کرده از مقداری آرد سفید یا آرد ذرت هم استفاده می‌شود. برای درست کردن این مدل سس قارچ برای سرو با سیب زمینی سرخ کرده ابتدا باید کره را داغ کنید و آرد را در آن تفت دهید. سپس شیر را به این ترکیب اضافه کنید. مایه سس را چند دقیقه هم بزنید و مقداری نمک، فلفل سیاه و آویشن به این ترکیب اضافه کنید. در نهایت قارچ‌ها را خرد کنید و در یک تابه جداگانه تفت دهید. وقتی که آب اضافی قارچ گرفته شد، آن‌ها را به مایه سس اضافه کنید. اجازه دهید سس قارچ برای چند دقیقه بجوشد و به غلظت مناسب برسد سپس شعله گاز را خاموش کنید.

سوالات متداول درباره سس قارچ

سس قارچ با چه غذاهایی سرو می‌شود؟

سس قارچ را می‌توانید با انواع استیک گوشت و مرغ، انواع ساندویچ هات داگ، همبرگر، و انواع غذاهای گیاهی مثل فلافل، سیب زمینی سرخ کرده و پاستاهای مختلف سرو کنید.

سس قارچ با چه پنیری درست کنیم؟

برای تهیه سس قارچ با پنیر می‌توانید از پنیر پارمزان یا پنیر پیتزا استفاده کنید. در صورت استفاده از پنیر پارمزان، میزان نمک را کمتر در نظر بگیرید چون پنیر پارمزان طعم نمکی دارد و ممکن است در نهایت سس قارچ شور شود.

چرا سس قارچ گلوله گلوله می‌شود؟

اگر برای درست کردن سس قارچ از آرد استفاده می‌کنید باید شیر و آرد را ابتدا خوب با هم (ترجیحا با همزن) ترکیب کنید و سپس به مایه سس قارچ اضافه کنید.

چرا سس قارچ بریده بریده می‌شود؟

اگر سس قارچ را بیش از جد روی شعله گاز بجوشانید بافت سس قارچ بریده بریده می‌شود و یکدست نیست. در این صورت کمی آب جوش به سس اضافه کنید و مقداری هم بزنید تا یکدست شود. همچنین اگر در زمان اضافه کردن خامه، سس در حال جوشیدن باشد خامه در سس می‌بُرد و تکه تکه می‌شود. زمانی که خامه را اضافه می‌کنید سس فقط باید داغ باشد تا بافت سس قارچ یکدست شود.

سخن پایانی

سس قارچ یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع سس رستورانی برای سرو در کنار انواع استیک گوشت و مرغ، انواع پاستا، انواع ساندویچ و برگر، سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای گیاهی مثل سیب زمینی سرخ کرده و … است. شما سس قارچ دوست دارید؟ کدام دستور تهیه سس قارچ را بیشتر می‌پسندید؟ خودتان در منزل سس قارچ درست می‌کنید؟ به نظر شما کدام مدل سس قارچ برای سرو با استیک و ساندویچ یا پاستا خوشمزه‌تر است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *