خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه چیکن استراگانف رستورانی فقط در  6 مرحله ساده

طرز تهیه چیکن استراگانف رستورانی فقط در  6 مرحله ساده

«چیکن استراگانف» (Chicken Stroganoff) برادر کوچک‌تر بیف استراگانف و یک غذای اصالتا روسی است. مواد چیکن استراگانوف شامل مرغ، قارچ، سس بشامل و ادویه‌های معطر غذا می‌شود. معمولا چیکن استراگانف با پاستا یا سیب زمینی چیپسی یا خلالی و سرخ شده سرو می‌شود. اگر طرز تهیه بیف استراگانف را بلد باشید، فقط کافی است به جای گوشت گوساله نواری، از فیله مرغ استفاده کنید و بقیه روش تهیه هر دو غذا، مشابه است. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه چیکن استراگانف با سس بشامل و سیب زمینی چیپسی و نکات تهیه و خوشمزه شدن چیکن استراگانف به روش رستورانی را مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه چیکن استراگانف روسیه به روش رستورانی (برای ۴ نفر)

  • سینه مرغ: ۱ عدد (بدون پوست و استخوان)
  • قارچ: ۷۵۰ گرم
  • خامه: ۱۵۰ گرم
  • کره: ۵۰ گرم
  • شیر: ۲ لیتر
  • پیاز: ۱ عدد
  • آرد سفید یا آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر آویشن و فلفل پاپریکا: به میزان لازم
  • فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • سیب زمینی: ۳ تا ۴ عدد
  • نمک و روغن: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت چیکن استراگانف: ۳۰ دقیقه

میزان کالری چیکن استراگانف در ۱۰۰ گرم: حدود ۱۶۲ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه چیکن استراگانف با مرغ و قارچ

طرز تهیه چیکن استراگانف ساده بسیار راحت است و به زمان کمی برای پخت نیاز دارد. در ادامه طرز تهیه چیکن استراگانف در منزل را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

از قبل شروع آشپزی، شیر، کره و خامه را از یخچال بیرون بیاورید و در دمای آشپزخانه بگذارید. آرد را هم الک کنید. سپس سینه مرغ را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهد.

مرحله دوم: مرغ را مزه‌دار کنید

سپس سینه یا فیله مرغ را به‌صورت نواری باریک برش بزنید یا نگینی ریز خرد کنید و به آن مقداری پودر پاپریکا، آویشن، زردچوبه و ادویه‌های دلخواه دیگر اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا مرغ‌ها طعم بگیرند. در این فاصله، سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و با رنده خلالی، رنده کنید. سیب زمینی‌ها را در آب سرد بریزید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: گوشت مرغ را تفت دهید

در ادامه، یک پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیازها را اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس مرغ‌های مزه‌دار شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا آب بیندازند. شعله را کم کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه مرغ‌ها بپزند.

مرحله چهارم: قارچ‌ و سیب زمینی‌ها را آماده کنید

قارچ‌ها را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، روی تخته آشپزخانه، آنها را به‌صورت اسلایس‌شده خرد کنید. سیب زمینی‌ها را از آب سرد بیرون بیاورید و آبکش کنید. سیب زمینی‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس در تابه‌ای که مرغ‌ها پخته شده‌اند، قارچ‌ها را بریزید و تفت دهید تا آبشان کشیده شود.

 سپس در یک تابه دیگر، مقداری روغن بریزید و وقتی داغ شد، سیب زمینی‌های خلالی شده را در آن تفت دهید تا چیپسی شوند.

مرحله پنجم: بقیه مواد چیکن استراگانف را اضافه کنید

به تابه‌ای که قارچ و مرغ را در آن ریخته‌اید، آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا طعم خام آرد گرفته شود. به مدت ۲ دقیقه مواد را تفت دهید و شیر را هم به تدریج اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد در شیر گلوله نشود. اجازه دهید شیر با مواد چیکن استراگانف بجوشد و کمی غلیظ شود.

مرحله ششم: اجازه دهید چیکن استراگانف جا بیفتد

حدود ۵ دقیقه شیر باید بجوشد تا غلیظ شود. بعد شعله را خاموش کرده و خامه را به تابه اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خامه کاملا با مواد میکس شود. اگر حس می‌کنید هنوز چیکن استراگانوف رقیق است، دوباره آن را کمی بجوشانید ولی در کل بعد از کمی سرد شدن، غلیظ‌تر می‌شود.

مرحله آخر: چیکن استراگانف را سرو کنید

چیکن استراگانف را بعد از آماده شدن در ظرف سرو ریخته و روی آن چیپس‌های سرخ شده بریزید و به‌صورت گرم سرو کنید. در صورت تمایل چیکن استرواانف را با مقداری برنج میل کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه چیکن استراگانف

  • برای طرز تهیه چیکن استراگانف برای ۲۰ نفر و ۱۰ نفر، مواد چیکن استراگانف را به همان نسبت بیشتر در نظر بگیرید و مراحل را مانند روش بالا تکرار کنید. مثلا برای 20 نفر مقدار مواد گفته شده در این دستور را 5 برابر کنید و برای 10 نفر مقدار این مواد را کمی بیشتر از 2 برابر کنید.
  • برای طرز تهیه چیکن استراگانف با پاستا، پاستا را جداگانه در آب جوش بریزید و به مدت ۱۲ دقیقه بجوشانید. سپس آن را آبکش کنید و در ظرف سرو بریزید. روی پاستا، چیکن استراگانف بریزید و سرو کنید.
  • به جای خامه در طرز تهیه چیکن استراگانف می‌توانید از سس مایونز استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه چیکن استراگانف رژیمی، خامه یا سس مایونز را از مواد آن، حذف کنید و چیکن استروگانف را فقط با شیر درست کنید.
  • از گوشت مرغ تازه برای تهیه چیکن استراگانف استفاده کنید تا نگران بوی زهم مرغ در این غذای لذیذ نباشید.
  • اگر می‌خواهید طعم غذا، خوشمزه‌تر شود، گوشت‌ها را قبل از پخت با پیاز، با ادویه‌، پیاز، سیر و سس مایونز یا آبلیمو، به مدت ۱ ساعت مرینیت کنید. این کار به تردتر شدن مرغ هم کمک می‌کند.
  • به جای چیپسی کردن سیب زمینی‌ها و رنده کردن آن‌ها می‌توانید چیکن استراگانف را با سیب زمینی خلالی و سرخ شده یا حتی پوره سیب زمینی سرو کنید.
  • اگر سس چیکن استراگانف بعد از پخت، رقیق بود، برای مدت بیشتری روی حرارت بگذارید و اگر زیادی غلیظ بود، کمی شیر اضافه کنید.
  • چیکن استراگانف را به‌صورت گرم سرو کنید. اگر می‌خواهید این غذا را دوباره گرم کنید، مقداری کمی شیر به آن اضافه کرده و بعد گرم کنید.
  • در زمان سرو چیکن استراگانف روی آن را می‌توانید با سبزیجات معطر تازه مثل جعفری ریز و ساطوری خرد شده، تزیین کنید.
  • چیکن استراگانف را در یخچال به مدت ۳ روز می‌توانید نگهداری کنید.

سوالات متداول درباره چیکن استراگانف

سس چیکن استراگانف چیست؟

به‌صورت اصیل چیکن استراگانف با سس سفید یا سس بشامل درست می‌شود ولی شما می‌توانید از سس ورچستر هم استفاده کنید.

چیکن استراگانف با چی سرو میشه؟

معمولا چیکن استراگانف با سیب زمینی خلالی سرخ شده یا پاستا جوشیده در آب جوش و آبکش شده، سرو می‌شود. برخی هم چیکن استراگانف را با برنج کته یا چلو آبکش سرو می‌کنند که سلیقه‌ای است.

سخن پایانی

چیکن استراگانف به عبارتی برادر کوچک‌تر بیف استراگانف یا استراگانف گوشت است. درست کردن چیکن مرغ و قارچ در منزل کار بسیار ساده‌ای است و به‌عنوان یک غذای فوری می‌توانید آن را برای شام و ناهار درست کنید. شما چیکن استراگانف دوست دارید؟ فوت و فن‌های شما برای درست کردن چیکن استراگانف چیست؟ به نظر شما خوشمزه‌ترین استراگانف با مرغ در کدام رستوران ایران سرو می‌شود؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *