خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه کرم بروله | یک دسر آسون و شیک فرانسوی

طرز تهیه کرم بروله | یک دسر آسون و شیک فرانسوی

«کرم بروله» (Creme Brulee) یک دسر شیک و آسان فرانسوی است. اسم کرم بروله را معمولا در منوی کافی شاپ‌ها و رستوران‌های مشهور می‌بینیم ولی طرز تهیه کرم بروله فرانسه در منزل هم کار بسیار ساده‌ای است. کرم بروله در کاسه‌هایی موسوم به «رمکین» تهیه و سرو می‌شود. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه ساده کرم بروله فرانسوی در فر و بدون فر را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه برای تهیه دسر کرم بروله (برای 4 نفر)

  • خامه سنگین یا خامه سبک (یا نصف نصف خامه سنگین و سبک): 2 لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • عصاره وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک: 1/8 قاشق چای‌خوری
  • زرده تخم مرغ: 5 عدد
  • شکر دانه ریز: 1/4 (یک چهارم) لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر آسیاب شده: 1/3 (یک سوم) لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: 15 دقیقه

مدت زمان پخت دسر کرم بروله: 1 ساعت

مراحل طرز تهیه دسر کرم بروله فرانسوی در فر

دسر کرم بروله فرانسوی علیرغم این‌که با مواد ساده و در دسترسی تهیه می‌شود اما یک دسر لاکچری و شیک است. مراحل طرز تهیه کرم بروله برای 4 نفر را دنبال کنید. برای تهیه کرم بروله برای 2 نفر این مقدار مواد را نصف کنید.

مرحله اول: مقدمات تهیه دسر کرم بروله را فراهم کنید

در شروع کار فر را روشن کنید و روی دمای 50 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. یک کاسه آب را هم روی گاز بگذارید تا جوش بیاید.

مرحله دوم: مواد دسر کرم بروله را با هم مخلوط کنید

در یک کاسه زرده‌های تخم مرغ، وانیل و شکر آسیاب شده را با همزن بزنید تا بافت یکدست و سبکی پیدا کند.

مرحله سوم: خامه را گرم کنید

خامه را در یک کاسه بریزید و روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا گرم شود ولی به جوش نیاید. اطراف خامه که شروع کرد به حباب زدن، ظرف خامه را از روی گاز بردارید.

مرحله چهارم: خامه را به ترکیب شکر و تخم مرغ اضافه کنید

حالا خامه گرم شده را به تدریج و کم کم به ترکیب زرده تخم مرغ، شکر و وانیل اضافه کنید و همزمان ترکیب را به‌صورت دورانی هم بزنید.

مرحله پنجم: مایه کرم بروله را در قالب‌های رمکین بریزید

بهتر است مایه دسر کرم بروله را در یک ظرف مثل پارچ بریزید تا بتوانید به آسانی مایه دسر را در قالب‌های رمکین بریزید. پیاله‌های رمکین از جنس سرامیک مقاوم به حرارت هستند پس نگران قرار دادن آن‌ها در فر نباشد.

مایه دسر کرم بروله را در قالب‌های رمکین بریزید. مقداری از حجم رمکین را خالی بگذارید تا دسر سر ریز نکند.

مرحله ششم: قالب‌های رمکین را در فر بگذارید

قالب‌های رمکین حاوی دسر کرم بروله را در سینی فر بچینید و آب جوش آمده را در سینی فر بریزید. سینی فر را طبقه وسط فر بگذارید. بسته به عمق قالب‌های رمکین این دسر به 30 الی 50 دقیقه و گاهی 1 ساعت زمان برای پخت نیاز دارد. دسر کرم بروله زمانی پخته است که وسط دسر نرم و ژله‌ای طور باشد و اطراف دسر سفت شده باشد. پس بافت دسر کرم بروله بعد از پخت نباید خیلی سفت و سخت شود.

مرحله هفتم: کرم بروله را در یخچال بگذارید

دسر کرم بروله را از فر بیرون بیاورید. دسر که سرد شد آن را در یخچال بگذارید. 2 الی 3 ساعت زمان لازم است تا کرم بروله در یخچال سرد شود.

مرحله هشتم: شکر دانه ریز را روی کرم بروله بریزید

کرم بروله که سرد شد، شکر دانه ریز را روی کرم بروله به‌صورت یکنواخت بریزید. گریل فر را روشن کنید و دوباره رمکین‌های حاوی کرم بروله را در فر بگذارید. به مدت 5 تا 10 دقیقه کرم بروله را در طبقه بالای فر بگذارید تا شکر کاملا روی بروله کاراملی و ذوب شود. مراقب باشید که فقط شکر باید ذوب شود نه مایه دسر، پس بعد از کاراملی شدن شکر، کرم بروله را از فر بیرون بیاورید.

مرحله آخر: دسر کرم بروله را سرو کنید

بعد از آب شدن و کاراملی شدن شکر روی کرم بروله، صبر کنید دسر دوباره از دما بیفتد. دوباره کرم بروله را در یخچال بگذارید تا دسر حسابی خنک شود و سپس کرم بروله سرو کنید. در صورت دلخواه روی دسر را می‌توانید با میوه خشک یا تازه تزیین کنید، نوش جان!

طرز تهیه دسر کرم بروله بدون فر در مایکروویو

درست کردن کرم بروله در ماکروفر و سولاردم مثل تهیه آن در فر است. برای این کار یک سه پایه کوتاه را داخل مایکروویو قرار دهید و قالب رمکین‌ها را داخل آن بگذارید. ماکروفر یا سولاردام را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد و ۲۰ دقیقه زمان تنظیم کنید.

کرم بروله را بعد از اینکه پخت از مایکروفر بیرون بیاورید و صبر کنید تا خنک شود. سپس دسر را به مدت ۳ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. مراحل ریختن شکر روی کرم بروله را مثل روش قبل دنبال کنید. اگر فندک شعله‌افکن اتمی هم دارید در هر دو روش می‌توانید با آن شکر روی کرم بروله را کاراملی کنید و دیگر نیازی به گریل فر و دوباره قرار دادن کرم بروله در فر ندارید.

فوت و فن‌های طرز تهیه دسر فرانسوی کرم بروله

  • برای درست کردن کرم بروله با شیر حدود 1 قاشق غذاخوری از خامه بردارید و 2 قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید. سپس ترکیب شیر و خامه را هم بزنید و به همان ترتیب گفته شده گرم کنید.
  • یکی از مواد اصلی کرم بروله، خامه است. پس کرم بروله بدون خامه درست نمی‌شود.
  • کرم بروله در قالب رمکین با عمق بیشتر از 3 سانتی‌متر به 40 دقیقه الی 1 ساعت برای پخت نیاز دارد.
  • وقتی اطراف دسر سفت شد و وسط آن ژله‌ای طور بود و با تکان دادن ظرف تکان می‌خورد بروله آماده شده است.
  • دسر کرم بروله را نباید زیاد در یخچال نگه دارید چون شکر کاراملی شده حالت شیشه‌ای و ترد خود را از دست می‌دهد.

سوالات متداول درباره کرم بروله

کرم بروله چیست؟

کرم بروله یک دسر اصالتا فرانسوی با پایه کاستارد مانند است که از ترکیب موادی مثل خامه، تخم مرغ، وانیل، شکر و گاهی شیر درست می‌شود.

چرا شکر روی کرم بروله آب می‌شود و با دسر قاطی می‌شود؟

حرارت دادن به شکر صرفا برای کاراملی شدن آن است. اگر مقدار شکر کم باشد یا زیاد به آن حرارت بدهید آب شده و به جای قهوه‌ای شدن و پیدا کردن یک حالت شیشه‌ای و شکننده به حالت مایع به داخل دسر فرو می‌رود.

سخن پایانی

کرم بروله یکی از مشهورترین دسرهای فرانسوی در کافه‌های این کشور و سایر کشورهای دنیا از جمله ایران است. مواد تشکیل‌دهنده کرم بروله ساده هستند اما برای تهیه این دسر نیاز به دقت و توجه به جزییات دارید. شما کرم بروله را امتحان کرده‌اید؟ خودتان در منزل کرم بروله درست می‌کنید؟ به نظر شما کدام رستوران یا کافه در تهران و سایر شهرهای ایران کرم بروله حرفه‌ای و خوشمزه سرو می‌کند؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *