خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی و خوشمزه در ۶ مرحله آسان

طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی و خوشمزه در ۶ مرحله آسان

کیک هویج یکی از کیک‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که جزو دسرهای کم هزینه و اقتصادی هم به‌حساب می‌آید. این کیک کافی شاپی خیس با هویج، دارچین و مغز گردو، طعم شیرینی ملایم و نوستالژیکی دارد ولی درست کردن آن قلق‌های خاص خودش را دارد و کمترین بی‌دقتی در مراحل تهیه کیک هویج، باعث پف نکردن، خمیری یا چسبنده شدن بافت کیک می‌شود. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه کیک هویج با گردو و دارچین به سبک کافی شاپی به همراه نکات تهیه و خوشمزه شدن کیک هویج ساده به را شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کیک خیس هویج و دارچین به روش کافی شاپی

  • آرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۲۵۰ گرم)
  • شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۲۵ گرم)
  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۲۵ گرم)
  • هویج رنده شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن مایع: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی (۷۰ گرم)
  • مغز گردو خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۲۵ گرم)
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری (یا مرباخوری)
  • بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کیک هویج: ۳۵ تا ۳۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کیک هویج و گردو: حدود ۴۱۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کیک هویج و دارچین با پف زیاد

درست کردن کیک هویج با شیر یا ماست، بافت آن را بسیار لطیف و لذیذ می‌کند. این رسپی طرز تهیه کیک هویج با شیر است. بهتر است برای اینکه کیک هویج شما بیشترین کیفیت را داشته باشد، اندازه مواد را دقیق استفاده کنید و مراحل را به ترتیب زیر، دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کیک هویج را آماده کنید

در اولین قدم برای تهیه کیک هویج گردو با دارچین، همه مواد یخچالی مثل شیر و تخم مرغ را نیم ساعت قبل، از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. هویج را پوست بگیرید و با رنده ریز، رنده کنید. گردوها را بشکنید و مغز آن‌ها را درشت خرد کنید.

مرحله دوم: شکر و تخم مرغ را مخلوط کنید

برای شروع کار، تخم مرغ‌ها را بشکنید و در یک کاسه بریزید. به تخم مرغ‌ها شکر را هم اضافه کنید و با همزن شکر و تخم مرغ را کاملا بزنید تا رنگ این ترکیب کرمی شود. اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید، این ترکیب را به مدت ۵ دقیقه با همزن دور متوسط، بزنید، مخلوط باید حجیم و پف‌دار شود، طوری که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، مواد از داخل آن نریزد.

مرحله سوم: مایه کیک هویج را آماده کنید

سپس روغن و شیر را به آنها اضافه کرده و ۱ دقیقه دیگر با همزن، هم بزنید تا یکدست شوند. پودر دارچین، بیکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید. آرد را هم ۲ تا ۳ بار الک کنید و به مخلوط تخم مرغی، طی چند مرحله اضافه کنید.

بعد از هر بار افزودن آرد، مواد را با لیسک هم بزنید تا ترکیب شوند. مایه کیک را زیاد هم نزنید، چون بیکینگ پودر خاصیت خود را از دست می‌دهد و پف کیک می‌خوابد.

مرحله چهارم: هویج و گردو را اضافه کنیدکیک اضافه کنید و به‌آرامی هم بزنید تا همه مواد به طور یکدست با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم: کیک هویج را بپزید

۱۰ دقیقه قبل از گذاشتن قالب کیک در فر، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید. در این فاصله کف و دیواره‌های یک قالب دلخواه را چرب کنید. مایه کیک هویج را در قالب بریزید و قالب را چند بار روی یک سطح بکوبید تا حباب‌های مایه کیک خارج شود.

سپس قالب کیک هویج را در طبقه وسط فر به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بگذارید. تا ۳۰ دقیقه به‌هیچ‌وجه درب فر را باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد. بعد از ۳۵ یا ۴۰ دقیقه یک خلال دندان را در کیک فرو ببرید. اگر مواد کیک به آن نچسبید، فر را خاموش کرده و درب آن را باز کنید. ۵ دقیقه کیک را در فر با درب باز بگذارید.

مرحله آخر: کیک هویج را سرو کنید

بعد از ۵ دقیقه کیک هویج را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا سرد شود. سپس کیک را از قالب بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید. کیک هویج و گردو با عطر خوش دارچین را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و با چای، شیر یا قهوه، سرو کنید.

طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی بدون فر در قابلمه

روش اول

برای درست کردن کیک هویج بدون فر، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را ببندید تا محیط داخل آن، گرم شود. سپس کف قابلمه یک سه‌‌پایه فلزی قرار دهید و قالبی را که در آن مایه کیک را پخته‌اید، روی سه‌پایه قرار دهید. دور درِ قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید.

 زیر قابلمه یک شعله پخش‌کن بگذارید و به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید تا کیک هویج بپزد. تا ۳۰ دقیقه، به‌هیچ‌عنوان، درِب قابلمه را باز نکنید. بعد از ۵۰ دقیقه کیک را با خلال دندان تست کنید. اگر کیک پخته بود، شعله را خاموش کنید و قالب کیک را از قابلمه بیرون بیاورید. وقتی کیک هویج سرد شد، آن را برش بزنید و سرو کنید.

روش دوم

یک طرز پخت دیگر کیک هویج در قابلمه بدون سه پایه است. در این روش می‌توانید یک قابلمه نچسب را روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. سپس کف قابلمه یک کاغذ روغنی بیندازید و مایه کیک هویج را در قابلمه بریزید.

دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. زیر قابلمه را هم شعله پخش کن قرار دهید. ۵۰ تا ۶۰ دقیقه کیک هویج را در قابلمه بپزید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک هویج به روش کافی شاپ

  • برای طرز تهیه کیک هویج با ماست، به جای شیر از ماست پرچرب شیرین استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه کیک هویج در توستر یا سولاردم، دمای دستگاه را ۲۰ درجه کمتر از دمای فر تنظیم کنید.
  • طرز تهیه کیک هویج آمریکایی، مشابه روش اول طرز پخت کیک هویج است ولی از شیر در آن استفاده نمی‌شود و همچنین نشاسته سیب زمینی در مواد آن به کار می‌رود. البته از لحاظ طعم، تفاوت چندانی با هم ندارند.
  • برای عطر بیشتر کیک هویج، می‌توانید به مایه کیک، کمی پوست پرتقال رنده شده اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید گردوها را روی کیک هویج بریزید، قبل از اینکه کیک را در فر بگذارید، گردوها را در کمی آرد بغلتانید و بعد روی مایه کیک هویج بریزید. این کار باعث می‌شود گردوها داخل مایه کیک فرو نروند.
  • می‌توانید در مایه کیک هویج از کشمش هم استفاده کنید.
  • میزان شکر، دارچین و گردو را در کیک هویج می‌توانید به سلیقه خود، کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.
  • برای طلایی شدن سطح روی کیک هویج، بعد از پخت کیک، ۱ یا ۲ دقیقه گریل فر را روش کنید. مراقب باشید زمان گریل کردن باید کوتاه باشد وگرنه ممکن است روی کیک بسوزد.
  • برای تزیین کیک هویج می‌توانید از شکلات ذوب شده، گاناش، پودر قند، خامه فرم گرفته قنادی و … استفاده کنید.

سوالات متداول درباره کیک هویج

چرا کیک هویج خمیر می‌شود؟

دلیل خمیر شدن کیک هویج یا دلیل چسبناک شدن کیک هویج دلایل زیر است:

۱-نسبت مواد کیک را رعایت نکرده‌اید.

۲- مایه کیک را زیاد یا طولانی‌مدت با دور تند، هم زده‌اید.

۳- مواد یخچالی را از قبل به دمای محیط نرسانده‌اید.

۴- فر را قبل از گذاشتن کیک هویج در آن، گرم نکرده‌اید.

۵- درجه فر تنظیم نبوده است.

چرا پف کیک هویج می‌‌خوابد؟

کیک هویج به‌خاطر استفاده از هویج و گردو در ترکیبات آن، مستعد پف نکردن است. اگر نکات تهیه کیک هویج را رعایت کرده باشید، کیک پفدار می‌شود. از جمله دلایل اصلی پف نکردن کیک هویج عبارتند از:

۱-بیکینگ پودر کم بوده است، میزان بیکینگ پودر را کم نکنید چون این پودر، اثر چسبندگی ناشی از به کار بردن هویج را خنثی می‌کند.

۲- بعد از اضافه کردن آرد به ترکیبات مایه کیک هویج، دیگر مواد را زیاد هم نزنید چون بیکینگ پودر خاصیتش را از دست می‌دهد.

۳- درب فر را در زمان پخت کیک، باز نکنید. فقط بعد از گذشت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه مجاز به باز کردن درب فر برای تست پختن کیک هستید.

۴- بعد از پختن کیک هویج، بلافاصله کیک را از فر بیرون نیاورید. ۵ دقیقه کیک را در فر با درب باز بگذارید تا کیک به‌طور ناگهانی سرد نشود و پف آن نخوابد.

سخن پایانی

کیک هویج یکی از پرفروش‌ترین کیک‌های کافی شاپی است. طرز تهیه کیک هویج با مغز گردو و عطر خوش دارچین در خانه هم کار سختی نیست و در فر و بدون فر می‌توانید این کیک خوشمزه را درست کنید. شما کیک هویج دوست دارید؟ خودتان در منزل کیک هویج درست می‌کنید؟ به نظر شما بهترین کیک هویج برای کدام کافی شاپ است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *