خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۳ طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و قرمز با تمام نکات آن
۳ طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و قرمز با تمام نکات آن

۳ طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و قرمز با تمام نکات آن

چطور شربت آلبالو درست کنیم؟ شربت آلبالو یکی از بهترین نوشیدنی‌های تابستانی و رفع عطش و گرمازدگی است. در این مقاله مجله فیدیلیو چند روش طرز تهیه شربت آلبالو با هسته، شربت آلبالو بدون هسته، شربت آلبالو با آب آلبالو و فوت و فن‌های تهیه و نگهداری شربت آلبالو بدون شکرک و کپک زدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شربت آلبالو بدون هسته

  • آلبالو بدون هسته: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱و نیم تا ۲ کیلوگرم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۲ تا ۲۴ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شربت آلبالو: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت آلبالو خانگی خوشرنگ بدون شکرک زدن

شربت آلبالو برای رفع عطش را می‌توانید به راحتی در خانه درست کنید و از طعم اصیل و خوشمزه آن لذت ببرید. در ادامه مراحل طرز تهیه شربت آلبالو مفید و خوشرنگ بدون کپک و شکرک را دنبال کنید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید

ابتدا آلبالوها را بشویید و برگ و ساقه آن‌ها را جدا کنید. اجازه دهید آلبالوها در یک آبکش آب اضافی خود را از دست بدهند. با کمک یک نی شیشه‌ای یا پلاستیکی، از قسمتی که شاخه را جدا کردید، فشار دهید تا هسته از قسمت پایینی آلبالوها بیرون بیاید.

هسته آلبالوها را که گرفتید، در یک قابلمه با اندازه مناسب، یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزید. دوباره یک لایه آلبالو و یک لایه شکر، اضافه کنید. لایه‌ها را به همین صورت تکرار کنید تا موادتان تمام شود.

مرحله دوم: شکر و آلبالو را با هم مخلوط کنید

در آخر آلبالوهای بدون هسته را در یک قابلمه بریزید. ۱ لیوان آب جوش روی آلبالوها بریزید و درب قابلمه را بگذارید. آلبالو و شکر را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا عصاره و شیره آلبالوها خارج شود.

مرحله سوم: آلبالو و شکر را بجوشانید

بعد از استراحت کردن آلبالوها، قابلمه را از یخچال بیرون بیاورید و روی حرارت متوسط بگذارید تا عصاره آلبالوها از کناره‌های قابلمه شروع به جوشیدن کنند. اجازه دهید دانه‌های شکر ذوب شوند. بعد از جوش آمدن آلبالوها، کف‌های روی سطح آن را با قاشق کاملا جمع کنید و دور بریزید تا‌ در نهایت رنگ شربت آلبالو شفاف و خوشرنگ شود.

مرحله چهارم: آلبالوها را از شربت جدا کنید

بعد از گذشت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از جوشیدن، وقتی شربت، کمی به قوام رسید با یک کفگیر، آلبالوها را از شربت بیرون بیاورید. دوباره ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر شربت را بجوشانید. چند قطره از شربت را بین دو انگشت تست کنید تا مطمئن شوید حالت چسبندگی و کشسانی دارد. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله پنجم: شربت آلبالو را صاف کنید

تا وقتی شربت هنوز گرم است، محتویات داخل قابلمه را از صافی رد کنید تا تفاله‌ها از شربت جدا شوند. کمی که شربت سرد شد، آن را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و استریل بریزید. بطری‌ها را در یخچال به مدت ۱ تا ۲ سال می‌توانید نگهداری کنید.

هر بار برای تهیه شربت با مایه شربت آلبالو برای یک لیوان باید ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری از شربت را در یک لیوان آب حل کرده و آن را خنک سرو کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو با هسته

برای طرز تهیه شربت آلبالو با کیسه، آلبالوها را بشویید و شاخ و برگ آنها را جدا کنید. آلبالوها را در کیسه توری یا پارچه‌ای نازک بریزید و قسمت بالای کیسه را ببندید. در یک قابلمه به‌ازای هر ۱ کیلو آلبالو، ۱ و نیم تا ۲ کیلوگرم شکر بریزید و ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش اضافه کنید. آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا شکر در آب حل شود.

بعد کیسه آلبالوها را در آب و شکر در حال جوش بگذارید. آلبالوها شروع به نرم شدن می‌کنند و عصاره قرمز رنگ آنها بیرون می‌آید. بعد از کشیده شدن عصاره آلبالوها، کیسه را از قابلمه بیرون بیاورید.

سپس شربت را به‌تنهایی روی حرارت بگذارید تا غلیظ و کشدار شود. می‌توانید در آخر، کمی پودر یا عصاره وانیل هم به شربت بیفزایید. سپس شربت آلبالو را بعد از سرد شدن در بطری‌های تمیز و دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو با آب آلبالو

برای درست کردن شربت آلبالو با آب آلبالو،‌ ۱ لیتر آب آلبالو را با ۲ کیلوگرم شکر در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. بعد از جوش آمدن آب آلبالو، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید شربت به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت بجوشد و غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید و کمی که شربت از دما افتاد، آن را در بطری‌های تمیز استریل بریزید و خنک که شد در یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت آلبالو بدون کپک و شکرک

  • برای طرز تهیه شربت آلبالو بدون ترازو و وزن کردن، بسته به میزان شیرین بودن آلبالوها، به ازای هر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آلبالو، ۱ تا ۱و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار شکر بریزید.
  • برای میزان شکر در شربت آلبالو بدون هسته، به ازای یک کیلوگرم آلبالو، حدود ۲۰۰ گرم از هسته که کم می‌شود باید به مقدار شکر اضافه شود.
  • با آلبالوهایی که از جدا کردن شربت آلبالو به دست می‌آيد، می‌توانید آلبالو پلو درست کنید. بهتر است با این آلبالوها، مربای آلبالو درست نکنید چون طعم و رنگشان تا حد زیادی گرفته شده است.
  • دلیل شکرک زدن شربت آلبالو، غلیظ شدن بیش از حد شربت و دلیل کپک زدن شربت آلبالو، رقیق بودن بیش از حد شربت آلبالو است.
  • این موضوع را در نظر داشته باشید که شربت آلبالو بعد از سرد شدن، کمی غلیظ‌تر می‌شود.
    • چون شربت آلبالو خودش طعم ترش دارد، نیازی به استفاده از آبلیمو یا جوهر لیمو برای جلوگیری از شکرک زدن آن نیست فقط در صورتی که حس کردید شربت بعد از آماده شدن زیاد شیرین شده، برای جلوگیری از شکرک زدن شربت آلبالو، در اواخر پخت شربت، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه یا نوک قاشق چای‌خوری جوهر لیمو به آن بیفزایید.
  • بهترین ظرف برای تهیه شربت آلبالو، قابلمه روحی یا لعابی است.
  • برای افزودن عطر به شربت آلبالو می‌توانید کمی عصاره وانیل در اواخر پخت شربت به آن اضافه کنید.

سوالات متداول درباره روش تهیه شربت آلبالو

غظت شربت آلبالو چقدر باید باشد؟

برای تست غلظت شربت آلبالو چند روش ساده وجود دارد:

۱-وقتی چند قطره از شربت را بین دو انگشت تست کنید. اگر حالت چسبندگی و فنری داشت، شعله را خاموش کنید.

۲- یک قاشق از شربت را در یک بشقاب بریزید. با انگشت وسط شربت، یک خط عمودی ایجاد کنید. اگر این خط به سرعت بسته نشد، یعنی غلظت شربت کافی است.

۳- شربت آلبالو را در یک بشقاب بریزید و چند دقیقه در فریزر بگذارید. بعد بشقاب را بیرون بیاورید. اگر بشقاب را کج کردید و شربت به آرامی حرکت کرد، غلظت آن خوب است.

برای شربت آلبالو چقدر آب بریزیم؟

برای ۱ کیلوگرم شربت آلبالو، به اندازه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش اضافه کردن، کافی است.

چه کار کنیم که آلبالو شفاف شود؟

علت کدر شدن شربت آلبالو چند دلیل ممکن است باشد:

۱-از آلبالوهای تازه اول فصل استفاده کنید که خودشان رنگ روشنی دارند.

۲- موقع جوشاندن آلبالوها، کف روی شربت را بگیرید و دور بریزید.

۳- برای جدا کردن شربت از تفاله‌های آلبالو، هرگز آلبالوها را با پشت قاشق فشار ندهید یا چنگ نزنید چون یکی از دلایل کدر شدن شربت آلبالو همین موضوع است.

چرا شربت آلبالو قهوه‌ای شد؟

برای درست کردن شربت آلبالو به این نکته دقت کنید که موقع پخت شربت شعله را خيلی كم نكنيد چون رنگ شربت تيره می‌‌شود، همچنین  شعله را خيلی زياد نكنيد چون به سرعت می‌سوزد و رنگ شربت آلبالو قهوه‌ای می‌شود.

چرا شربت آلبالو غلیظ نمیشه؟

شربت آلبالو بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود. اگر شربت آلبالو غلیظ نشود کپک می‌زند. اگر یک روز بعد از تهیه شربت آلبالو احساس کردید قوام و غلظت کافی ندارد شربت را دوباره مقداری بجوشانید تا غلیظ شود.

اگر شربت آلبالو شکرک زد چه کنیم؟

اگر شربت آلبالو را طبق دستور گفته شده درست کنید شکرک نمی‌زند. اما اگر شربت آلبالو شکرک زد، مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره شربت را بجوشانید تا شکرک‌ها حل شوند.

سخن پایانی

شربت آلبالو یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های اجداد ما برای رفع عطش و گرمازدگی در روزهای گرم تابستان است. طبع شربت آلبالو سرد است و با اضافه کردن شکر مقداری متعادل می‌شود. شما شربت آلبالو دوست دارید؟ تجربه درست کردن شربت آلبالو را دارید؟ ترفندهای شما برای درست کردن یک شربت آلبالوی خوشرنگ و بدون شکرک و کپک چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *