خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۴ طرز تهیه فالوده شیرازی در ۷ مرحله به روش بازاری

۴ طرز تهیه فالوده شیرازی در ۷ مرحله به روش بازاری

فالوده شیرازی چگونه درست می‌شود؟ فالوده یا پالوده یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین دسرهای تابستانی ایرانی است ولی خوردن آن در همه فصل‌های سال، می‌چسبد. فالوده شیرازی پرطرفدارترین نوع فالوده است که با نشاسته درست می‌شود. برای تهیه فالوده به مواد در دسترسی نیاز دارید و می‌توانید رشته‌های فالوده شیرازی خانگی را با ماسوره، چرخ‌گوشت و آبکش فرم بدهید و با چاشنی‌های مختلف سرو کنید. در این مطلب از مجله فیدیلیو به آموزش طرز تهیه فالوده شیرازی به ۴ روش ساده و فوت و فن‌های تهیه و خوشمزه شدن فالوده به روش بازاری می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه فالوده شیرازی با نشاسته (روش اول)

  • نشاسته گندم: ۳۰۰ گرم
  • آب ولرم: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • گلاب: ۴ قاشق غذاخوری
  • لیموترش: ۱ عدد
  • شربت آلبالو یا شربت دلخواه: به میزان دلخواه

زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۲ تا ۳ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت: ۵۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم فالوده شیرازی: ۱۵۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه فالوده ساده شیرازی با نشاسته و بدون رشته

برای درست کردن فالوده شیرازی، باید ابتدا شربت فالوده را درست کنید و بعد نشاسته را فرم دهید. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه فالوده شیرازی را دنبال کنید.

مرحله اول: شربت فالوده شیرازی را آماده کنید

از آنجایی که شربت فالوده باید چند ساعت استراحت کند تا آماده شود، بهتر است اول شربت را درست کنید. در ابتدا برای طرز تهیه فالوده شیرازی بدون رشته آماده، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۲ لیوان از آب را در قابلمه بریزید. اجازه دهید شکر و آب بجوشند و دانه‌های شکر در آب حل شوند. صبر کنید تا شربت کمی غلیظ شود.

مرحله دوم: گلاب را اضافه کنید

بعد از قوام گرفتن شربت، گلاب را اضافه کرده و دوباره صبر کنید تا محلول داخل قابلمه بجوشد. وقتی موادتان چند جوش خورد، شعله را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید شربت، کمی از دما بیفتد. شربت را در یک کاسه استیل یا ظرف روحی بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند.

مرحله سوم: شربت یخ زده را هم بزنید

حدود نیم ساعت بعد، ظرف شربت را از فریزر بیرون بیاورید و مواد داخل آن را هم بزنید تا یخ آن شکل پودری بگیرد. می‌توانید از مخلوط‌کن یا غذاساز استفاده کنید. دوباره ظرف را در فریزر قرار دهید. هر نیم ساعت یک بار، این کار را تکرار کنید تا یخ حالت پودری بگیرد. حدود ۳ تا ۴ ساعت شربت باید در فریزر بماند و هر نیم ساعت، هم زده شود.

مرحله چهارم: رشته‌های فالوده شیرازی را درست کنید

برای درست کردن رشته‌های فالوده شیرازی، در یک قابلمه، ۱ لیوان از آب را بریزید و نشاسته را به آن اضافه کنید. آب و نشاسته را با هم مخلوط کنید تا حالت گلوله‌ای نگیرد. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید.

مرحله پنجم: مایه نشاسته را آماده کنید

بعد از اینکه نشاسته کاملا در آب حل شد، ۱ لیوان دیگر آب به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. به‌صورت مداوم، مخلوط نشاسته و آب روی حرارت را هم بزنید تا ته نگیرد. نشاسته باید کاملا روی حرارت تفت بخورد تا طعم خامی آن گرفته شود. حدود ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم، نشاسته را هم بزنید تا خودش را بگیرد.

مرحله ششم: نشاسته را به صورت رشته‌ای در آورید

در این مرحله، در یک کاسه مقداری یخ خرد شده بریزید و به آن آب سرد اضافه کنید. این کاسه را کنار دستتان بگذارید. بعد از ۳۰ دقیقه که نشاسته حالت سفت و خمیری گرفت، آن را داخل قیف بریزید که سر آن ماسوره با سوراخ ریز دارد (ماسوره چمن).

ماسوره چمنی را داخل ظرف آب و یخ قرار دهید. قیف را فشار دهید. نشاسته به‌صورت رشته‌های نازک از ماسوره بیرون می‌آید. این رشته‌ها را در ظرف آب و یخ بریزید تا در مجاورت سرما، سفت شوند.

مرحله هفتم: رشته‌های فالوده شیرازی را در شربت بریزید

همه رشته‌های نشاسته‌ای فالوده را در ظرف آب و یخ بریزید. سپس شربت فالوده را که در فریزر گذاشته و مدام هم زده‌ بودید تا به شکل پودر یخ در آمده بود، از فریزر بیرون بیاورید. رشته‌های فالوده را از ظرف آب و یخ بیرون بیاورید یا آبکش کنید. رشته‌ها را روی شربت یخی بریزید و با قاشق هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. دوباره کاسه را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید.

مرحله آخر: فالوده شیرازی را سرو کنید

بعد از نیم ساعت، رشته‌های فالوده کاملا سفت و حالت‌دار می‌شوند. ظرف را از فریزر بیرون بیاورید و فالوده را در ظرف سرو بریزید. روی فالوده شیرازی مقداری آب لیموی تازه بریزید. در صورت دلخواه می‌توانید شربت آلبالو هم روی فالوده‌ها بریزید. فالوده‌ شیرازی را به‌صورت سرد میل کنید.

طرز تهیه فالوده شیرازی با آبکش (روش دوم)

اگر قیف و ماسوره ریز ندارید، می‌توانید برای تهیه فالوده شیرازی خانگی با نشاسته، از آبکش با سوراخ‌های ریز برای فرم دادن نشاسته‌ها استفاده کنید.

در این روش، بعد از آماده کردن و پختن نشاسته و خمیری شدن آن، نشاسته را روی یک ظرف که در آن یخ و آب ریخته‌اید، بگذارید. نشاسته خمیری را در آبکش بریزید و با قاشق آن را هم بزنید تا نشاسته از سوراخ‌ها خارج شده و در ظرف آب و یخ بریزد.

نشاسته‌ها که در مخلوط یخ، سفت شدند، آنها را بیرون بیاورید و در شربت یخ‌زده بریزید. نیم ساعت فالوده و شربت را در فریزر بگذارید و بعد آن را تزیین و سرو کنید.

طرز تهیه فالوده شیرازی با چرخ گوشت (روش سوم)

فرم دادن رشته‌های فالوده با چرخ‌گوشت هم یکی از روش‌های محبوب است. در این روش، نشاسته آماده شده و خمیری را باید در چرخ گوشت بریزید و روی چرخ‌گوشت، سری با سوراخ‌های ریز بگذارید. زیر دهانه چرخ‌گوشت، ظرف آب و یخ بگذارید و چرخ گوشت را روشن کنید.

وقتی رشته‌های نشاسته از سوراخ‌های چرخ‌گوشت بیرون آمدند، در ظرف آب و یخ می‌ریزند و فرم می‌گیرند. سپس آنها را در آب و یخ هم بزنید تا کمی سفت‌تر شوند. در آخر رشته‌ها را جمع کنید و در شربت یخ‌زده بریزید و هم بزنید. نیم ساعت دیگر نشاسته را در فریزر بگذارید و بعد روی آن آبلیمو یا شربت آلبالو بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه فالوده شیرازی با رشته چینی (روش چهارم)

رشته چینی یا نودل برنج چینی، نوعی رشته با نشاسته برنج است که می‌توانید به‌صورت آماده تهیه کنید. در این روش، باید شربت فالوده را مثل روش اول درست کنید تا حالت یخی بگیرید.

بعد در یک قابلمه، مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. رشته نودل چینی را در آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه بجوشانید تا نرم شود. سپس رشته‌ها را آبکش کنید و روی آنها آب سرد بریزید. در ادامه رشته‌های فالوده را در شربت یخی بریزید. رشته‌ها و شربت یخی را هم بزنید و با آبلیمو یا شربت آلبالو سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه فالوده شیرازی اصیل

  • برای تهیه نشاسته فالوده، از نشاسته گندم استفاده کنید. نشاسته ذرت، انتخاب مناسبی نیست.
  • نشاسته باید بعد از پخت، قوام پیدا کند و حالت خمیری و کشدار داشته باشد، بعد آن را در آبکش، قیف یا چرخ‌گوشت بریزید.
  • در زمان پخت نشاسته، مدام مایه نشاسته را هم بزنید تا طعم خامی آن گرفته شود. چون نشاسته مستعد ته گرفتن است، باید در تمام مدت، هم زدن را ادامه دهید.
  • شیرازی‌ها فالوده را با عرقیجاتی مثل عرق نسترن هم میل می‌کنند.
  • شکل و ظاهر پالوده شیرازی با فالوده یزدی و کرمانی هم متفاوت است.

سوالات متداول درباره فالوده شیرازی

چرا شربت فالوده یخ نمی‌زند؟

برای درست کردن شربت فالوده، باید اجازه دهید آب و شکر روی حرارت ملایم قوام بگیرند و بعد به آن گلاب اضافه کنید. اگر شربت زیادی شل باشد، به زمان زیادی برای یخ زدن نیاز دارد. در ضمن دمای فریزر هم مهم است. اگر دمای فریزرتان خیلی سرد نیست، ممکن است مجبور شوید، ۵ تا ۶ ساعت شربت را در فریزر بگذارید و هر نیم ساعت یا ۱ ساعت آن را هم بزنید. تا بافت یخی بگیرد.

چرا فالوده سفت نمیشه؟

باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که مخلوط نشاسته و آب، باید کاملا حالت خمیری بگیرد و هیچ گلوله‌ای در آن نباشد. بعد آن را در مخلوط آب سرد و یخ بریزید. اگر نشاسته شل باشد یا مخلوط یخ و آب، به‌اندازه کافی یخ نباشد، فالوده خودش را نمی‌گیرد. در ضمن باید بعد از اضافه کردن رشته‌های فالوده به شربت یخی، دوباره فالوده را در فریزر بگذارید تا سفت شود.

طبع فالوده شیرازی سرد است یا گرم؟

طبع فالوده شیرازی سرد و تر است و به همین خاطر در فصل تابستان برای درمان اسهال ناشی از گرما و نیز گرمازدگی یک خوراکی مناسب و مفید است.

فرق فالوده شیرازی و یزدی چیست؟

فالوده شیرازی با آبلیمو، شربت آلبالو، شربت لیمو یا عرق نسترن و فالوده یزدی با شیره گلاب و سیاه‌دانه سرو می‌شود.

فرق فالوده شیرازی و فالوده کرمانی چیست؟

شکل نشاسته در فالوده کرمانی و شیرازی متفاوت است. نشاسته فالوده کرمانی رشته‌ای نیست و به شکل گلوله‌های کوچک است. چاشنی پالوده کرمانی هم نعنا، گلاب و سیاه دانه است.

سخن پایانی

فالوده معرب پالوده از فعل «پالودن» به معنای «پالایش» است. فالوده به شکل کنونی حدود یک قرن قدمت دارد، این در حالی است که در فرهنگ معین آمده که فالوده در اصل خوراکی است که از پختن پودر بادام و شکر درست می‌شده است. مشهورترین انواع فالوده شیرازی، یزدی و کرمانی است که در این مقاله ما طرز تهیه فالوده شیرازی را به شما آموزش دادیم. برخی بر این باورند که فالوده شیرازی خوب را فقط باید در کافه و بستنی فروشی‌های شیراز خورد. به نظر شما بهترین فالوده متعلق به کدام کافه و بستنی فروشی است؟ خودتان در خانه فالوده شیرازی درست می‌کنید؟ اصلا فالوده دوست دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *