خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت به روش بازاری و ساندویچی

طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت به روش بازاری و ساندویچی

کتلت شیرازی یا به قول خود شیرازی‌ها «کاتلیت» یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین کتلت‌های بدون گوشت بازاری است. کتلت شیرازی با سیب زمینی درست می‌شود و معمولا برای درست کردن آن از گوشت استفاده نمی‌کنند. با ما در این مقاله از مجله فیدیلیو همراه باشید تا طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت و سس مخصوص کتلت شیرازی به روش فست فودی را به شما یاد بدهیم و فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت شیرازی را به شما بگوییم.

مواد برای طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت

  • سیب زمینی: ۵ عدد متوسط
  • آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد سفید یا آرد نخودچی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • تخم مرغ: ۲ عدد متوسط
  • آرد سوخاری: ۵ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

مواد لازم برای درست کردن سس مخصوص کتلت شیرازی

  • رب گوجه: ۳ قاشق غذاخوری سر پر
  • لیموترش: ۳ عدد
  • نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون یا روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه کتلت شیرازی ساندویچی بازاری

برای درست کردن کتلت شیرازی به روش بازاری و ساندویچی نیاز به گوشت چرخ کرده نیست به همین دلیل هم یک غذای مناسب برای افرادی است که گیاهخوار هستند یا محدودیت مصرف گوشت دارند.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آبپز کنید

برای درست کردن کتلت شیرازی، اولین مرحله آبپز کردن سیب زمینی‌ها است. آبپز کردن سیب زمینی باعث می‌شود که بافت کتلت خام نماند. سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. مقداری آب اضافه کنید به قدری که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند. درب قابلمه را ببندید. حدود ۴۰ دقیقه الی یک ساعت برای آبپز کردن سیب زمینی‌ها روی شعله متوسط گاز لازم است.

مرحله دوم: سیب زمینی‌ها را له کنید

بعد از آبپز شدن سیب زمینی‌ها اجازه دهید کمی خنک شوند سپس پوست آن‌ها را بگیرید. در یک ظرف مناسب‌ها سیب زمینی‌ها را بریزید و با گوشت‌کوب خوب و یکدست له کنید. بهتر است سیب زمینی پخته را رنده نکنید تا بافت کتلت پوک و ترد شود.

مرحله سوم: آرد را با کره و زردچوبه ترکیب کنید

یک تابه مناسب کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. کره که آب شد ۱ لیوان آب را هم به کره اضافه کنید. آرد را هم الک کنید و به ترکیب کره آب شده و ‌آب اضافه کنید. مقداری زردچوبه به این ترکیب اضافه کنید و آرد را خوب هم بزنید تا آب بخار شده و یک خمیر نرم و یکدست درست شود. در این حین مدام با پشت یک قاشق خمیر را پهن کنید و باز کنید و هم بزنید تا خمیر مزه خامی نداشته باشد.

مرحله چهارم: خمیر و سیب زمینی را با هم مخلوط کنید

صبر کنید خمیر مقداری خنک شود. حالا خمیر خنک شده را به سیب زمینی له شده اضافه کنید و با هم خوب ترکیب کنید تا یک مایه یکدست داشته باشید.

مرحله پنجم: سایر مواد را به مایه کتلت شیرازی اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، تخم مرغ‌ها را جداگانه در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. پیارها را هم رنده کنید، آب پیاز را بگیرید و تفاله پیاز را به همراه تخم مرغ‌های زده شده، آرد سوخاری، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به ترکیب خمیر و سیب زمینی اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مایه کتلت یکدست و لطیف شود.

در نهایت روی ظرف مایه کتلت را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و مایه کتلت هم استراحت کند.

مرحله پنجم: سس کتلت شیرازی را درست کنید

در این فاصله سس مخصوص کتلت شیرازی را درست کنید. برای درست کردن سس کتلت باید در یک شیرجوش یا قابلمه کوچک روغن زیتون را بریزید. روغن که کمی داغ شد رب گوجه را هم اضافه کرده و سرخ کنید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. آب لیموترش‌ها بگیرید، هسته‌ها را جدا کنید و به رب گوجه اضافه کنید.

در نهایت نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و سس که شروع به قل قل کرد آن را از روی حرارت بردارید و برای سرو کنار کتلت کنار بگذارید. طعم این سس مقداری ترش است، اگر می‌خواهید طعم سس ملس شود مقداری شکر هم به آن اضافه کنید.

مرحله ششم: کتلت شیرازی را سرخ کنید

در یک تابه بزرگ و نچسب مقداری روغن سرخ کردنی بریزید. صبر کنید روغن داغ شود. دستان خود را کمی مرطوب کنید و سپس برای هر عدد کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بردارید و در دست به شکل لوزی درآورید و در روغن داغ بگذارید. بهتر است ضخامت کتلت زیاد نباشد که کتلت خوب سرخ و برشته شود. یک طرف کتلت که سرخ شد، کتلت را برگردانید و طرف دیگر کتلت را سرخ کنید.

مرحله آخر: کتلت شیرازی را سرو کنید

کتلت شیرازی‌های سرخ شده را با سس، سبزی خوردن، سالاد شیرازی و نان باگت یا معمولی سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت شیرازی به روش ساندویچی

  • یک روش طرز تهیه کتلت شیرازی حذف تخم مرغ است. برای درست کردن کتلت شیرازی بدون تخم مرغ، برای این مقدار مواد حدود ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار پودر نان باگت یا پودر سوخاری به مایه کتلت اضافه کنید که منسجم شود.
  • در طرز تهیه کتلت شیرازی با گوشت چرخ کرده، به مایه کتلت شیرازی مقداری گوشت چرخ کرده مخلوط هم اضافه کنید و به همین ترتیب مایه کتلت را سرخ کنید.
  • برای این‌که کتلت‌ها موقع سرخ کردن از هم نپاشند حتما به مدت ۳۰ دقیقه مایه کتلت را در یخچال قرار داده و سپس سرو کنید.
  • آرد سوخاری و تخم مرغ به مایه کتلت شیرازی چسبندگی می‌دهند و جلوی پاشیدن کتلت را می‌گیرند، این مواد را بهتر است حذف نکنید.

سوالات متداول درباره کتلت شیرازی

چرا کتلت شیرازی وا میره؟

دلیل اصلی وا رفتن کتلت شیرازی نگرفتن آب پیاز است. حتما بعد از رنده کرده پیاز، آب پیاز را بگیرید و تفاله پیاز را به مایه کتلت اضافه کنید. دلایل دیگر وا رفتن کتلت شیرازی عبارتند از:

  • مقداری آرد و آرد سوخاری در مایه کتلت کم است.
  • سیب زمینی باید کاملا بپزد و خوب و یکدست له شود.
  • تخم مرغ را حذف کرده‌اید یا مقدار تخم مرغ کمتر از سایر مواد بوده است.
  • روغن را قبل از سرخ کردن کتلت‌ها، خوب و حسابی داغ نکرده‌اید.
  • تابه باید نچسب باشد، تابه روحی گزینه خوبی نیست.
  • صبر کنید تا یک طرف کتلت کامل سرخ و منسجم شود و سپس کتلت‌ها را زیر و رو کنید.

جایگزین سس مخصوص کتلت شیرازی چیست؟

اگر نمی‌خواهید در کنار کتلت شیرازی سس مخصوص آن را سرو کنید، چند عدد گوجه فرنگی را حلقه حلقه کنید، با نمک، زردچوبه و فلفل مزه‌دار و سرخ کنید و با کتلت شیرازی سرو کنید.

سخن پایانی

کتلت شیرازی از جمله قدیمی‌ترین رسپی‌های کتلت ایرانی است. این کتلت خوشمزه در نسخه اصلی بدون گوشت درست می‌شود و یک غذای محبوب در میان افرادی است که گیاهخوار و وگان هستند یا می‌خواهند مصرف گوشت قرمز را محدود کنند. شما کتلت شیرازی دوست دارید؟ خودتان تجربه درست کردن کتلت شیرازی دارید؟ کتلت شیرازی را چطور درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌های و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *