خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۲ طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا و خمیر یوفکا به روش قنادی

۲ طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا و خمیر یوفکا به روش قنادی

شیرینی ناپلئونی یا mille feuille در اصل یک شیرینی اصالتا فرانسوی است که مواد اصلی آن از خمیر هزارلا و خامه تشکیل شده است. این شیرینی به‌عنوان یک شیرینی مجلسی، هم درست کردنش ساده و راحت است و هم برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها ظاهر شیکی دارد. البته با خمیر یوفکا هم می‌توانید شیرینی ناپلئونی را به روش قنادی درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا و خمیر یوفکا، در فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا به روش قنادی

  • خمیر هزارلا: ۱۲ بسته
  • پودر شکر یا پودر قند: ۲ قاشق غذاخوری
  • خامه: ۲۰۰ گرم (یا ۱ و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی)
  • وانیل مایع یا عصاره وانیل: نصف قاشق چای‌خوری (اختیاری)
  • پودر قند: ۱ قاشق غذاخوری (برای روی شیرینی)
  • پودر پسته: ۱ قاشق غذاخوری (برای روی شیرینی)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا: ۲۰ دقیقه

کالری شیرینی ناپلئونی در ۱۰۰ گرم: حدود ۲۰۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شیرینی ناپلئونی بازاری

برای طرز تهیه شیرینی ناپلئونی بهتر است خمیر هزارلا را به‌صورت آماده تهیه کنید. البته خودتان هم می‌توانید خمیر هزارلا را درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی ناپلئونی مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر شیرینی را آماده کنید

در ابتدا خمیر هزارلا را از فریزر بیرون بیاورید و چند ساعت در دمای محیط بگذارید تا یخ آن کاملا باز شود. سپس اطراف خمیر را اگر ناهمواری دارد، با چاقوی تیز، برش بزنید تا یک مستطیل صاف داشته باشد.

برش‌های اطراف خمیر را دور نریزید چون برای تزیین و روی شیرینی، به آن نیاز خواهید داشت. خمیر را از وسط برش بزنید تا دو خمیر مستطیلی کوچک‌تر داشته باشید.

مرحله دوم: خمیر را در فر بگذارید

فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس یک کاغذ روغنی کف سینی فر بیندازید و خمیرها را در آن قرار دهید. خمیرهایی را هم که از لبه‌های خمیر اصلی جدا کرده‌اید، در سینی بگذارید. سینی را در طبقه وسط فر بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خمیرها به خوبی پف کنند و روی آنها طلایی شود.

مرحله سوم: خامه را آماده کنید

در فاصله پخت خمیرها، خامه را آماده کنید. برای این کار، خامه را با همزن کاملا بزنید تا فرم بگیرد. ۱ سفیده تخم مرغ و ۲ قاشق غذاخوری پودر قند و عصاره وانیل را هم اضافه کنید و کاملا میکس کنید تا خامه ناپلئونی یکدست شود. خامه فرم گرفته را کنار بگذارید. به جای این خامه می‌توانید از خامه قنادی آماده هم استفاده کنید اما بافت این خامه سبک‌تر و لطیف‌تر است.

مرحله چهارم: خمیر ناپلئونی را جدا کنید

بعد از اینکه خمیر پخت و روی سطح آن پف کرد، سینی را از فر بیرون بیاورید. با چاقو، روی سطح خمیر به آرامی بزنید تا لایه‌هایی که پف کرده است، بریزد.

این لایه‌های خرد شده را کنار بگذارید تا به‌عنوان تزیین روی شیرینی استفاده کنید. سپس با چاقو، بین خمیر هزارلای پخته شده را به آرامی باز کنید و هر خمیر را به ۲ تا ۳ قسمت تقسیم کنید. در اصل باید ۴ تا ۶ لایه خمیر داشته باشید. شیرینی ناپلئونی را دو لایه، سه لایه یا حتی چهار لایه می‌توانید درست کنید.

مرحله پنجم: بین لایه‌های خمیر را خامه بزنید

در مرحله بعد، یک لایه از خمیرهای پخته شده را بردارید و یک لایه خامه روی آن بزنید و با لبه چاقو، خامه را صاف کنید. بعد یک لایه دیگر خمیر روی لایه خامه‌ای بگذارید.

دوباره روی لایه خمیر خامه بزنید. اگر می‌خواهید شیرینی ناپلئونی ۳ لایه داشته باشید، ۱ بار دیگر این کار را انجام دهید تا لایه آخر خامه باشد. این کار را برای خمیرهای دیگر هم انجام دهید. در کل باید ۲ تکه بزرگ شیرینی ناپلئونی ۲ یا ۳ لایه داشته باشید.

مرحله ششم: پودر قند و پودر پسته بپاشید

روی لایه خامه‌ای آخر، لایه‌های ریز خرد شده خمیر را که کنار گذاشته بودید پودر کنید و بپاشید. سپس با الک روی آن‌ها پودر قند بپاشید. سپس پودر پسته بریزید تا سطح آن را بپوشاند. در آخر، با چاقوی تیز، شیرینی ناپلئونی را به قطعات ۳ در ۵ سانتی‌متری برش بزنید و برش‌ها را در ظرف سرو گذاشته و میل کنید.

مراحل تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر یوفکا

  • خمیر یوفکا: ۴ ورق
  • خامه فرم گرفته قنادی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر قند و پودر پسته: به میزان دلخواه برای روی شیرینی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی ناپلئونی با خمیر یوفکا: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر یوفکا

در این روش به جای خمیر هزارلا از خمیر یوفکا باید استفاده کنید و مراحل مشابه روش قبل است. برای آموزش جزییات طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر یوفکا، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: خمیر را آماده کنید

در ابتدا، خمیر یوفکا را از فریزر بیرون بیاورید و به مدت ۲ تا ۱۲ ساعت در یخچال یا دمای محیط قرار دهید تا یخ آن باز شود. بعد از اینکه یخ خمیر باز شد، خمیر را به‌صورت لایه‌ای تا بزنید، به شکلی که یک نوار درست بشود. یعنی ۴ لایه خمیر را روی هم بگذارید و از وسط برش بزنید تا ۸ لایه خمیر بشود.

مرحله دوم: خمیر را در فر بگذارید

خمیرهای آماده شده را در سینی فر که کف آن کاغذ روغنی انداخته‌اید، بگذارید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه بگذارید. بهتر است فر را از قبل به مدت ۲۰ دقیقه گرم کرده باشد. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه (بسته به نوع فر) خمیر را در طبقه وسط فر بگذارید تا روی آن خشک شود و حالت برشته پیدا کند.

مرحله سوم: خمیرها را برش بزنید

بعد از پختن خمیرها، لایه روی آن را با چاقو ضربه بزنید تا بریزید و کنار بگذارید تا برای روی شیرینی استفاده کنید. نوارهای پخته شده را با چاقو، به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. معمولا مستطیل‌های ۳ در ۵ سانتی‌متری مناسب هستند.

مرحله چهارم: بین خمیرها را خامه بزنید

 روی یک لایه از خمیرها را خامه قنادی بزنید و با یک چاقو خوب صاف و مسطح کنید. بعد یک لایه خمیر دیگر بگذارید. دوباره یک لایه خمیر، یک لایه خامه، یک لایه خمیر و یک لایه خامه بزنید. روی لایه آخر که خامه است، خرده‌های نان بریزید و در آخر، پودر قند و پودر پسته بپاشید. این کار را برای همه خمیرها انجام دهید و شیرینی ناپلئونی را سرو کنید.

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی بدون فر

برای طرز تهیه شیرینی ناپلئونی روی گاز، باید به جای استفاده از فر برای پختن نان شیرینی، از قابلمه استفاده کنید. در این روش، یک قابلمه بزرگ را روی حرارت بگذارید و درب آن را ببندید. به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دمای داخل قابلمه گرم شود. سپس یک پایه داخل قابلمه بگذارید.

کف یک قابلمه دیگر را کاغذ روغنی بگذارید و خمیر هزارلا را در آن بگذارید. این قابلمه را روی پایه بگذارید. دوباره درب قابلمه را ببندید و به مدت ۲۵ دقیقه صبر کنید تا پخته شود و پف کند. بعد که خمیر آماده شد، مراحل خامه‌کشی را به روش‌های بالا انجام دهید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

  • خمیر هزارلا و خمیر یوفکا را به راحتی می‌توانید به‌صورت آماده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.
  • زمانی که می‌خواهید خمیر را در فر بگذارید، از زمانی که خمیر را در سینی فر می‌گذارید تا زمانی که آن را در فر قرار می‌دهید، نباید زمان طولانی بگذرد و این کار را باید سریع انجام دهید تا خمیر خشک نشود. به خاطر داشته باشید که خمیر هزارلا خیلی زود خشک در دمای محیط خشک می‌شود و باید در فریزر نگهداری شود.
  • برای اینکه شیرینی ناپلئونی در هنگام برش یا سرو، خیلی شکننده نباشد، بعد از آماده شدن، آن را به مدت ۱ تا ۲ ساعت یا از شب قبل درست کنید و در یخچال بگذارید تا کمی نرم‌تر شود و بعد آن را برش بزنید یا سرو کنید.
  • برای طرز تهیه شیرینی ناپلئونی در توستر یا فر برقی، دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

چه کار کنیم که لایه‌های خمیر هزارلا باز شود؟

خمیر هزارلا در کل بعد از پخت، به راحتی لایه‌های آن با چاقوی تیز، باز می‌شود ولی اگر اطراف نان را قبل از گذاشتن در فر، برش بزنید و بعد در فر بگذارید، این لایه‌ها بعد از پخت، بهتر باز می‌شوند.

شیرینی ناپلئونی چند لایه خمیر دارد؟

شیرینی ناپلئونی معمولا از ۲ تا ۳ لایه خمیر هزارلا تشکیل شده و به همین نسبت خامه هم بین لایه‌های خمیر باید بریزید. لایه آخر خامه است. اندازه لایه‌ها کاملا سلیقه‌ای است و هر چه لایه‌ها بیشتر باشد، ناپلئونی خوشمزه‌تر می‌شود.

در طرز تهیه شیرینی ناپلئونی به جای خامه چی بریزیم؟

می‌توانید از کرم وانیلی یا کرم کاسترد هم بین لایه‌های خمیر شیرینی ناپلئونی بریزید.

چرا به این شیرینی ناپلئونی می‌گویند؟

شیرینی ناپلئونی یا به قول خود فرانسوی‌ها «میل‌فُی» در زبان فرانسوی به معنای هزار برگ است. ناپلئونی درواقع نوعی پای یا شیرینی سه لایه فرانسوی است. خود فرانسوی‌ها هم این شیرینی را به اسم ناپلئونی می‌شناسند.

سخن پایانی

ایرانی‌ها عادت دارند شیرینی ناپلئونی را معمولا از قنادی‌ها و شیرینی فروش‌های معروف خریداری کنند و خیلی‌ها هم ملاک خوب بودن و کار بلد بودن یک قنادی را به کیفیت شیرینی ناپلئونی‌های آن ربط می‌دهند. شما شیرینی ناپلئونی دوست دارید؟ به نظر شما خوشمزه‌ترین ناپلئونی را کدام قنادی درست می‌کند؟ خودتان تجربه درست کردن ناپلئونی در خانه دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *