خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی کدام‌اند؟
بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی

بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی کدام‌اند؟

غذای ژاپنی یکی از محبوب‌ترین غذاها در جهان است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. آشپزی سنتی ژاپنی یا وشکو (washoku)، بر پایه” قواعد پنجگانه” خود، بر تعادل و تنوع استوار است.که با استفاده از 5 رنگ (سیاه، سفید، قرمز، زرد و سبز)، 5 تکنیک آشپزی(غذای خام، گریل، بخارپز، جوشاندن و سرخ کردن) و 5 طعم (شیرین، تند، شور، ترش و تلخ) به دست می‌آید.

این اصول پنچ‌گانه را حتی می‌توان در یک وعده غذایی ساده _شامل یک سوپ و همراه سه ظرف برنج_ هم مشاهده کرد. با این زیبایی چشم‌نواز غذاها و استفاده از عناصر تازه و با کیفیت بالا، جای تعجبی نیست که غذاهای ژاپنی در بین مردم سراسر جهان بسیار محبوب هستند. خب اگر به دنبال این هستید که دانش خود را در مورد غذاهای ژاپنی بالا ببرید و همچنین درمورد بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی  بیشتر بدانید، با این مطلب از مجله فیدیلیو همراه باشید.

غذای ژاپنی بازی رنگ‌ها و طعم‌ها

غذای ژاپنی تعداد بیشماری از غذاهای منطقه‌ای و فصلی را عرضه می‌کند که همه آنها برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. انواع رستوران‌ها، از رستوران غذای سیار گرفته تا رستوران‌های 100 ساله  ryotei (نوعی رستوران لوکس سنتی ژاپنی)، بارها یا مکان‌های سرو نوشیدنی سر باز، تراس‌های فصلی ساخته شده در بالای رودخانه‌ها، فروشگاهای ارزان زنجیره‌ای و همچنین رستوران‌هایی با تم منحصر به فرد درباره نینجا و روبات‌ها، در ژاپن وجود دارد. بسیاری از این رستوران‌ها در یک نوع غذای ویژه تخصص دارند، درحالی که بقیه آنها طیف وسیعی از غذاهای مختلف را ارائه می‌دهند.

ژاپن به مناطق جغرافیایی مجزا تقسیم شده است، هر کدام از آنها سنت‌های آشپزی خاص خود را توسعه داده‌اند؛ بنابراین، مسافران با حرکت از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌توانند  مجموعه متنوعی از غذاهای منطقه‌ای را تجربه کنند.

(Sushi) سوشی

بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی

سوشی بدون شک یکی از مشهورترین غذاهای ژاپنی و شاید هم مشهورترین آنها است؛ این غذا در زمان‌های بسیار قدیم متولد شد. سوشی از فرایند نگهداری ماهی در برنج تخمیر شده نشات گرفته است. امروزه سوشی با سرکه برنج و ماهی تازه به روش‌ها و شکل‌های محتلف تهیه می‌شود.

تمپورا (Tempura)

تمپورا ماهی، غذای دریایی یا سبزیجات آغشته به خمیر خاص و سرخ شده است. در این نوع غذا توجه ویژه‌ای به نحوه برش مواد و همچنین درجه حرارت خمیر (خیلی سرد) و روغن (داغ) برای سرخ کردن عمیق وجود دارد؛ به طوری که هر قطعه نمونه کاملی از غذای سرخ شده کرپسی است.

یاکیتوری (Yakitori)

بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی

یاکیتوری برش‌هایی از مرغ کبابی بر روی سیخ است که اندازه این برش‌ها دقیقا مناسب قراردادن در دهان است. این غذا از قسمت‌های مختلف مرغ_ شامل دل(قلب)، جگر(کبد) و حتی تاج مرغ- تهیه می‌شود. دلیل این امر پرهیز از اصراف است که به عنوان یک اصل مهم در فرهنگ غذایی ژاپن به شمار می‌رود.

ترشی تسوکمونو (Tsukemono pickles)

تسوکمونو ترشی سنتی ژاپنی است که در زمان‌های ماقبل تاریخ در ژاپن خورده می‌شده است. این ترشی با طیف وسیعی از عناصر شامل سبزیجات مثل جوانه ترب سفید، بادمجان و انواع میوه‌ها مثل آلو تهیه می‌شود. تسوکمونو نه تنها با رنگ‌های درخشان خود جاذبه بصری به غذا اضافه می‌کند، بلکه یک غذای بسیار سالم نیز در نظر گرفته می‌شود.

کایسکی(Kaiseki)

بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی

کایسکی غذایی پرطرفدار در رستوران‌های لوکس ژاپنی است. این یک غذای چند قسمتی‌ و پر از رنگ و بو است. کایسکی نوعی غذای خاص فصلی‌ست که با نهایت دقت و توجه به جزئیات تهیه می‌شود. این در واقع از جشن سنتی چای متولد شد؛ جایی که عطر خوش غذا در کنار بوی تند چای سبز، یک غذای مجلل چند بخشی ارائه می‌کند.

اودون (Udon)

اودون نوعی نودل است که با آرد گندم تهیه می‌شود. این به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاها در ژاپن شناخته می‌شود این محبوبیت ناشی از طعم عالی، قیمت ارزان و تنوع آن است. اودون را می‌توان به صورت گرم یا سرد و با چاشنی‌های روی غذای متنوع و سفارشی، سرو کرد. چند نمونه از این نودل‌های اودون معروف شامل سانوکی اودون، کیشیمن و اینانیوا اودون است.

سوبا (Soba)

بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی - سوبا

سوبا یکی دیگر از انوع نودل است که قرن‌هاست در ژاپن خورده شده و از آرد گندم سیاه تهیه می‌شود. سوبا رشته‌های باریک و بلند، و بافت محکمی دارد. این به عنوان غذایی بسیار سالمی به‌شمار می‌رود. همانند نودل‌های اودون، سوبا می‌تواند در آبگوشت داغ یا سرد و همچنین به همراه انواع سس‌ها سرو شود. بنابراین درست کردن آن یک گزینه خوشمزه و سالم برای هر موقع از سال است!

سوکیاکی (Sukiyaki)

سوکیاکی از گوشت، سبزیجات و توفو همراه با سس سویا شیرین در یک قابلمه کم عمق چدنی تهیه می‌شود. این غذا بعد از قرن‌ها محبوب شد. (زمانی که ممنوعیت طولانی مدت خوردن گوشت در دوره میجی برداشته شد) این بهترین راه برای لذت بردن از گوشت گاو فوق‌العاده غنی و خوشمزه بود.

ساشیمی(Sashimi)

بهترین رستوران های تهران با منو غذای ژاپنی - ساشیمی

صدها سال قبل از اینکه ژاپنی‌ها سوشی بخورند، ابتدا آنها از ماهی خام بدون برنج لذت می‌بردند. نام “ساشیمی” به هر نوع غذای خام در قطعه‌های باریک و کوچک اشاره دارد؛ این شامل گوشت خام(gyuu-sashi)، مرغ (tori-zashi) و حتی اسب(basashi) است، اما ماهی و غذای دریایی محبوب‌ترین آنها هستند.

لیست بهترین رستوران های ژاپنی در تهران

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.