خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قرمز و خوشرنگ در ۶ مرحله آسان

طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قرمز و خوشرنگ در ۶ مرحله آسان

«ماکارونی با گوشت چرخ کرده» یکی از انواع غذاهای محبوب و خوشمزه، نه تنها بین ایرانی‌ها بلکه در بین کل مردم دنیاست. این غذا، با وجود این‌که به سادگی درست می‌شود، یک غذای مناسب برای دورهمی و مهمانی هم به حساب می‌آید. ماکارونی با گوشت چرخ کرده همچنین، بسیار مقوی و سیر‌کننده است و می‌توانید در تهیه آن از دیگر سبزیجات مثل نخود فرنگی، سیب زمینی، سویا، قارچ و … استفاده کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده و رازهای خوشمزه شدن و قرمز شدن ماکارونی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده (برای ۴ نفر)

  • ماکارونی: ۱ بسته ۵۰۰ گرمی
  • گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفندی: ۴۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • سیر: ۲ حبه
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: ۴ عدد بزرگ
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماکارونی با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم ماکارونی با گوشت چرخ کرده در ۱ لیوان: ۳۲۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

برای درست کردن ماکارونی با گوشت چرخ کرده خوشرنگ و قرمز، ابتدا مایه ماکارونی را آماده کنید و بعد ماکارونی را بجوشانید و آبکش کنید. در ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده به روش مجلسی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد ماکارونی را آماده کنید

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و نصف کنید. تخم‌های فلفل را جدا کرده و فلفل را نگینی خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و رنده یا ریز خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم پوره کنید.

مرحله دوم: پیاز، سیر و فلفل دلمه را تفت دهید

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. بعد سیرها را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا عطرشان خارج شود. مراقب باشید سیر نسوزد. سپس فلفل‌ دلمه‌ای‌ها را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کمی تفت بخورند. مراقب باشید فلفل دلمه‌ای اگر زیاد تفت بخورد، تلخ می‌شود.

مرحله سوم: سس ماکارونی را درست کنید

گوشت چرخ کرده را هم اضافه کنید و تفت دهید. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را هم اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید. حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و مدام تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود و رنگ باز کند. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید. صبر کنید آب گوجه گرفته شود و رب و گوجه با گوشت چرخ کرده به روغن بیفتند.

درب تابه را روی ظرف بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید گوشت‌ بپزد و سس ماکارونی آماده شود. در این فاصله ماکارونی را آماده کنید.

مرحله چهارم: ماکارونی‌ها را بجوشانید

در حین پختن مایه ماکارونی، یک قابلمه با اندازه مناسب را تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بالا بگذارید تا آب، جوش بیاید. به آب، مقداری نمک اضافه کنید تا ماکارونی‌ها به هم نچسبند (بهتر است روغن اضافه نکنید چون روغن باعث می‌شود در نهایت مایه ماکارونی به خورد رشته‌ها نرود). بعد از جوش آمدن آب، ماکارونی‌ها را در قابلمه بریزید و حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه (بر اساس دستورالعمل روی پاکت ماکارونی)، ماکارونی‌ها را بجوشانید تا نرم شوند. سپس آنها را در آبکش و زیر آب سرد بگیرید.

مرحله پنجم: ماکارونی‌ با گوشت چرخ کرده را دم کنید

قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید و مقداری روغن، مقدار کمی نمک و کمی زردچوبه (برای خوشرنگ شدن ته‌دیگ) در آن بریزید. کف قابلمه را نان لواش یا حلقه‌های سیب زمینی (یا ته‌دیگ دلخواهتان) بگذارید و روی آنها را یک لایه ماکارونی آبکش شده بریزید.

بعد یک لایه سس ماکارونی، دوباره یک لایه ماکارونی و یک لایه سس بریزید تا موادتان تمام شود و ماکارونی، لایه آخر باشد. در آخر درب قابلمه را روی آن بگذارید. حدود ۱ دقیقه بعد، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید ماکارونی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزد و دم بکشد.

مرحله ششم: ماکارونی با گوشت چرخ کرده را سرو کنید

بعد از دم کشیدن ماکارونی شعله گاز را خاموش کنید. کمی آب و روغن گرم کنید و روی ماکارونی بریزید تا موقع هم زدن رشته‌ها به هم نچسبند و رنگ و رخ ماکارونی بهتر شود. حالا ماکارونی و مایه ماکارونی را با هم مخلوط کنید تا سس و ماکارونی با هم ترکیب شوند. ماکارونی با گوشت چرخ کرده را در ظرف سرو بریزید و با سالاد یا ترشی دلخواه خود سرو کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ماکارونی با گوشت چرخ کرده

  • برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده و قارچ، مقداری قارچ (به میزان دلخواه) را بعد از شستن به صورت اسلایسی خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس قارچ‌های سرخ شده را به مایه یا سس ماکارونی اضافه کنید و بین ماکارونی بریزید.
  • برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی، ۱ عدد سیب زمینی متوسط (به میزان دلخواه) را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس سیب زمینی‌های سرخ شده را به مایه یا سس ماکارونی اضافه کنید.
  • برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده و نخود فرنگی، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نخود فرنگی پخته یا کنسرو (به میزان دلخواه) را  به مایه یا سس ماکارونی اضافه کنید.
  • برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده و سویا، ابتدا به میزان دلخواه، سویا را با آب به مدت ۳۰ دقیقه خیس کرده و بعد آبکش کنید. سپس بعد از تفت دادن گوشت چرخ کرده، سویا را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. بقیه مراحل را مانند روش اول، دنبال کنید.
  • برای استفاده از گوشت چرخ کرده در تهیه مایه ماکارونی، می‌توانید به همراه گوشت چرخ کرده گوسفندی، مرغ چرخ کرده هم استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده برای یک نفر، میزان مواد (که در بالا ذکر شد) را ۱/۴ مقدار گفته شده در نظر بگیرید. در این صورت شما به ۱۰۰ گرم گوشت چرخ کرده و حدود ۷۰ تا ۱۰۰ گرم ماکارونی نیاز دارید. بقیه مواد را هم به همین نسبت کم کنید. اگر می‌خواهید ماکارونی با گوشت چرخ کرده برای دو نفر درست کنید، این میزان را ۲ برابر کنید یا میزان مواد در دستور تهیه را نصف کنید.

رازهای خوشمزه و خوشرنگ شدن ماکارونی با گوشت چرخ کرده

چرا ماکارونی به هم می‌چسبد؟

اگر سوال شما هم این است که چرا ماکارونی شفته و خمیر میشه و به هم می‌چسبه این موارد را باید رعایت کنید:

۱-باید آبی که ماکارونی را در آن می‌جوشانید، حتما جوش باشد و قل بزند.

۲- به آب جوش، قبل از اضافه کردن ماکارونی‌ها، مقداری نمک اضافه کنید.

۳- بعد از آبکش کردن ماکارونی‌ها، آنها را بلافاصله زیر آب سرد بگیرید و رشته‌های به هم چسبیده را با دست جدا کنید.

۴-موقع هم زدن ماکارونی ۲ تا ۳ دقیقه بعد از خاموش کردن گاز این کار را انجام دهید تا ماکارونی کمی استراحت کند و رشته‌ها به هم نچسبند و خرد نشوند.

چه کار کنیم ماکارونی قرمز و خوشرنگ شود؟

اگر سوال شما هم این است که چرا ماکارونی رنگ نمیگیره شاید:

۱-به سس ماکارونی که با رب گوجه (و با یا بدون پوره گوجه فرنگی) درست می‌کنید، آب اضافه نکنید؛

۲- قبل از سرو ماکارونی، ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری‌ (بسته به میزان ماکارونی) رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت دهید تا رنگ باز کند. سپس آن را روی ماکارونی بریزید و هم بزنید تا ماکارونی قرمز شود.

ادویه ماکارونی با گوشت چرخ کرده چیست؟

ادویه ماکارونی با گوشت چرخ کرده شامل، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین، پودر سیر، پودر آویشن، پودر زنجبیل و مقدار کمی پودر هل، پودر میخک و جوز هندی است که می‌توانید با هم مخلوط کرده و در زمان تفت دادن گوشت به آن اضافه کنید.

چرا ماکارونی من خوشمزه نمیشه؟

اگر می‌خواهید بدانید راز خوشمزه شدن ماکارونی چیست به این موارد توجه کنید:

۱-سس ماکارونی باید به اندازه باشد؛ نه کم و نه زیاد؛

۲-ظرفی که ماکارونی را در آن می‌جوشانید و دم می‌کنید باید اندازه مناسبی داشته باشد؛

۳-به زمان پخت ماکارونی روی بسته دقت کنید؛

۴-از ادویه مناسب و به اندازه استفاده کنید، نه کم و نه خیلی زیاد؛

۵-حتما به آب ماکارونی نمک اضافه کنید که هم رشته‌های ماکارونی نمک بگیرند و هم به هم نچسبند.

چرا ماکارونی خرد میشه؟

بعد از ریختن ماکارونی در آب جوش هر چند دقیقه یک بار رشته‌های ماکارونی را هم بزنید تا به هم نچسبند و موقع شستن خرد نشوند. بهترین کار این است که قبل از هم زدن ماکارونی بعد از دم کشیدن، ۲ تا سه دقیقه صبر کنید تا ماکارونی استراحت کند. در این زمان مقداری روغن و آب را با هم مخلوط کرده و مقداری گرم کنید و سپس روی ماکارونی بریزید، بعد ماکارونی را هم بزنید.

سخن پایانی

ماکارونی با گوشت چرخ کرده یا همان اسپاگتی معروف فرنگی‌ها یکی از پرطرفدارترین غذاهای بین‌المللی و محبوب کودکان و بزرگسالان است. شما ماکارونی را چطور درست می‌کنید؟ راز خوشمزه شدن ماکارونی شما چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *