خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / چطور کباب لا پلو را به روش رستوران های معروف درست کنیم؟

چطور کباب لا پلو را به روش رستوران های معروف درست کنیم؟

«کباب لاپلو» یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که نوعی قاطی پلو یا ته چین گوشت چرخ کرده به حساب می‌آید و برای غذای دورهمی‌ها و مهمانی‌های مجلسی، گزینه بسیار مناسبی است. غذای کباب لا پلو در اصل ترکیب پلو و کباب تابه‌ای است. روش پخت کباب لاپلو هم، راحت و ساده است. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه کباب لای پلو با گوشت یا مرغ به صورت ته چین و فوت و فن‌های خوشمزه شدن کباب لاپلو مجلسی و رستورانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کباب لاپلو رستورانی (برای ۴ نفر)

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای رنگی: ۱ عدد
  • پیاز: ۲ عدد
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • پودر سیر و سماق: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب لا پلو با گوشت: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب لا پلو مجلسی با گوشت

برای ته چین کباب لاپلو باید ابتدا کباب تابه‌ای را آماده کنید و بپزید. سپس کباب تابه‌ای و سس را بپزید و لای برنج آبکش بریزید و دم کنید. در ادامه جزییات طرز تهیه کباب لاپلو سماقی را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه کباب لا پلو را آماده کنید

ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. برنج را با مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید. اگر برنج شما کهنه است، ۳ ساعت و اگر برنج تازه است، ۱ ساعت آن را خیس کنید. گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بریزید و به آن ۱ پیاز رنده و آب‌گرفته شده، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، سماق و پودر سیر اضافه کنید. مواد را ورز دهید تا کاملا منسجم و یکدست شوند. روی کاسه را بپوشانید و ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید.

مرحله دوم: کباب تابه ای را درست کنید

در یک تابه مقداری روغن بریزید و همه قسمت‌های تابه را چرب کنید. مایه کباب تابه‌ای را کف تابه پهن کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و بعد از ۷ دقیقه کباب را برگردانید. سمت دیگر کباب تابه‌ای را هم ۵ دقیقه بپزید تا نیم‌پز شود. کباب تابه‌ای را بیرون بیاورید و کنار بگذارید. گوجه‌ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. هر دو طرف گوجه‌ها را سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: پیاز و فلفل دلمه‌ای را تفت دهید

یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. تابه را با کمی روغن روی حرارت بگذارید و پیازها را در آن تفت دهید. فلفل دلمه‌ای‌ را هم بشویید. فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کنید. بعد از سرخ شدن پیازها، فلفل دلمه‌ای‌ها را هم چند ثانیه تفت دهید.

مرحله چهارم: سس کباب تابه‌ای را درست کنید

حالا رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ باز کند. زعفران دم کرده، ادویه‌های دلخواه خود، کمی نمک و نصف لیوان آب در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. اجازه دهید سس بجوشد و کمی غلیظ شود. سس را کنار بگذارید.

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

یک قابلمه را با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. به آب، ۱ قاشق غذاخوری روغن و ۱ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب، برنج را در آن بریزید و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا قسمت روی برنج کمی نرم شود.

بهتر است برنج را کمی سفت‌تر بردارید. بعد از دندان‌گیر شدن برنج، آن را آبکش کنید. قابلمه‌ای که می‌خواهید در آن غذای لاپلو را بپزید، روی حرارت بگذارید. کف آن را روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواهتان (سیب زمینی حلقه‌ای یا نان لواش) بچینید.

مرحله ششم: مواد کباب لاپلو را در قابلمه بچینید

روی ته دیگ، نصف برنج را بریزید و با پشت قاشق، آن را صاف کرده و کمی فشرده کنید. سپس کباب تابه‌ای را روی برنج بگذارید. روی کباب را گوجه‌های حلقه‌ای شده بچینید. بعد سس کباب تابه‌ای را بریزید.

در صورت تمایل مقداری سماق روی این مایه بریزید. روی مواد بقیه برنج را بریزید و سطح روی برنج را صاف و فشرده کنید. دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. شعله گاز را کم کنید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا کباب لاپلو دم بکشد.

مرحله آخر: کباب لا پلو را سرو کنید

بعد از دم کشیدن کباب لا پلو قابلمه را در ظرف سرو برگردانید و این ته چین کباب خوشمزه را سرو کنید.

طرز تهیه کباب لاپلو با مرغ

برای تهیه کباب لا پلو با مرغ، باید به جای گوشت چرخ کرده، از مرغ چرخ کرده استفاده کنید و کباب تابه‌ای را با مرغ درست کنید. بقیه مراحل را باید مانند روش بالا دنبال کنید.

در صورتی که می‌خواهید کباب تابه‌ای را با مرغ تکه‌ای درست کنید، گوشت تکه شده مرغ به‌صورت مکعبی (ترجیحا فیله یا سینه) را با پیاز، ادویه‌ها و کمی آب بپزید و به جای کباب تابه‌ای، مرغ آبپز را بین برنج بگذارید و کباب لاپلو با مرغ را دم کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی تکه‌های مرغ را ابتدا تفت دهید و بعد لای پلو بگذارید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب لاپلو

  • برای تهیه کباب لاپلو مجلسی،‌ روی برنج را هم می‌توانید مقداری زعفران دم کرده و کره بریزید.
  • می‌توانید علاوه بر کباب تابه‌ای و سس آن،‌ کمی جعفری خرد شده تازه هم لا به لای مواد بریزید و برنج را اضافه کرده و دم کنید.
  • برای تهیه کباب لاپلو، می‌توانید لایه‌ها را بیشتر در نظر بگیرید تا ظاهر غذا بهتر شود. اما در نهایت لایه زیری و رویی باید برنج باشند.
  • برای قد کشیدن برنج، در اواخر جوشیدن برنج با آب جوش، به اندازه نصف لیوان آب سرد در قابلمه بریزید تا به دانه‌های برنج شوک وارد شود و قد بکشند.
  • برای پخت کباب لاپلو، از قابلمه نچسب استفاده کنید. بهتر است دیواره‌های داخلی قابلمه را هم با کمی روغن یا کره چرب کنید تا بعد از پخت، کباب لاپلو، راحت‌تر جدا شود.
  • برخی کباب لا پلو را با بادمجان درست می‌کنند. در این صورت چند ورقه بادمجان سرخ کنید و همراه با کباب تابه‌ای یا مرغ لا به لای مواد بچینید و به همین صورت کباب لاپلو را دم کنید.
  • برای داشتن یک کباب لا پلو سماقی مقداری سماق روی کباب تابه‌ای که لای پلو می‌گذارید بپاشید.

سوالات متداول درباره کباب لاپلو

کباب لاپلو با چه کبابی درست می‌شود؟

برای تهیه کباب لاپلو از کباب تابه‌ای بین پلو استفاده می‌شود. می‌توانید کباب تابه‌ای را به شکل شامی یا کتلت (به صورت گِرد) درست کرده و هر دو طرف آن را سرخ کنید.

چرا کباب لاپلو شفته می‌شود؟

دلیل شفته شدن کباب تابه‌ای، رقیق بودن سس گوجه یا سس کباب تابه‌ای است. همچنین باید برنج را کمی سفت‌تر (لایه بیرونی دانه برنج نرم و مغز آن سفت باشد) بردارید و بعد دم کنید.

سخن پایانی

کباب لا پلو جزو غذاهای مجلسی ایرانی است. کباب لا پلو را می‌توانید با گوشت چرخ کرده مخلوط یا گوشت چرخ کرده مرغ و حتی تکه‌های مکعبی شده گوشت مرغ و حتی گوشت قرمز یا سایر انواع گوشت درست کنید. کباب لا پلو یک غذای عموما رستورانی است اما در منزل هم به راحتی می‌توانید ته چین کباب لا پلو درست کنید. شما کباب لا پلو دوست دارید؟ خودتان بلد هستید کباب لا پلو درست کنید؟ به نظر شما کدام رستوران بهترین کباب لا پلو را در ایران سرو می‌کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در قسمت کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *