خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / رازهای درست کردن کاچی مقوی و لذیذ به روش سنتی مادربزرگ ها

رازهای درست کردن کاچی مقوی و لذیذ به روش سنتی مادربزرگ ها

«کاچی» در اصل یک دسر یا یک پیش‌غذای اصیل ایرانی است که بافتی شبیه حلوا دارد اما از حلوا رقیق‌تر است. کاچی به عنوان یک داروی تقویتی برای پریودی، برای بعد از زایمان برای زن زائو و برای قوی شدن بدن افراد ضعیف و بیمار و کودکان تهیه می‌شود. درست کردن کاچی اصلا کار سختی نیست و گاهی اوقات به‌عنوان دسر مهمانی هم می‌توانید کاچی زعفرانی درست کنید. کاچی با آرد گندم یا آرد برنج، کاچی با زعفران، کاچی با نبات و … انواع مختلف این دسر قدیمی ایرانی هستند. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه کاچی آسان و خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد. در ادامه رازهای خوشمزه شدن کاچی سنتی به روش مادربزرگ‌ها را نیز به شما خواهیم گفت.

مواد لازم برای طرز تهیه کاچی زعفرانی به روش سنتی و قدیمی (برای ۴ نفر)

  • آرد گندم: ۸ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۶ قاشق غذاخوری
  • کره یا روغن حیوانی:۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: نصف قاشق مرباخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق مرباخوری
  • آب جوش: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری
  • مغز پسته، گردو، و بادام: برای تزیین کاچی

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: 10 دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کاچی: 30 دقیقه

میزان کالری کاچی در 100 گرم: حدود 185 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کاچی تبریزی با آرد گندم

کاچی با زعفران برای زن زائو، افراد لاغر و کم بنیه که کمبود وزن دارند یا کاچی برای پریودی یک دسر خوشمزه و بسیار مقوی است که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کاچی به روش سنتی تبریزی را دنبال کنید.

مرحله اول: شربت کاچی را درست کنید

در ابتدا در یک قابلمه آب و شکر را بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. اجازه دهید آب بجوشد و دانه‌های شکر در آب حل شوند. سپس گلاب، پودر هل، دارچین و زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا محلول شربت یکدست شود.

مرحله دوم: آرد را تفت دهید

در این فاصله، آرد را الک کنید و در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت بگذارید و آرد را تفت دهید تا رنگ طلایی بگیرد و از خامی بیفتد. آرد را در حدی تفت دهید که نسوزد و زیادی قهوه‌ای نشود. هر چه آرد بیشتر تیره شود، رنگ کاچی تیره‌تر و قهوه‌ای‌تر می‌شود. کره یا روغن حیوانی را به آرد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: شربت را به آرد را اضافه کنید

وقتی شربت کمی غلیظ شود، آن را به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید. مواد کاچی را هم بزنید تا به‌صورت یکدست با هم مخلوط شوند. اگر به‌صورت مداوم کاچی را هم بزنید، گلوله نمی‌شود. وقتی کاچی کاملا صاف شد و هیچ گلوله‌ای نداشت، شعله را کم کنید تا به اصطلاح کاچی دم بکشد.

مرحله آخر: کاچی را سرو کنید

در این مدت کاچی را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید یا یکدست شود. بعد از اینکه کاچی غلیظ شد، شعله را خاموش کنید. کاچی را در کاسه بریزید و روی آن را با انواع مغز پسته، گردو و بادام تزیین و سرو کنید.

طرز تهیه کاچی قدیمی به روش مادربزرگ‌ها

در طرز تهیه کاچی قدیمی از ادویه‌هایی مثل پودر هل، پودر زردچوبه، پودر زیره و پودر زنجبیل به مقدار مساوی استفاده می‌شود. کاچی قدیمی با آرد گندم درست می‌شد و عطر کاچی به جای زعفران، عطر گلاب بود. معمولا هم مادربزرگ‌ها به جای شکر از نبات استفاده می‌کردند. مادربزرگ‌ها کاچی را فقط با روغن حیوانی درست می‌کردند.

این نسخه کاچی برای زن زائو، زن باردار، برای عروس، برای افطار و گرم کردن رحم در دوره پریودی هم یک انتخاب عالی است. در این صورت مثلا اگر از ادویه‌ها هر کدام 1 قاشق چای‌خوری استفاده می‌کنید، آرد را 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار و روغن حیوانی را 50 گرم در نظر بگیرید.

برای درست کردن شهد کاچی هم، نبات را 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار یا کمتر، آب را 6 لیوان فرانسوی دسته‌دار و گلاب را 1/3 لیوان فرانسوی دسته‌دار در نظر بگیرید.

طرز تهیه کاچی برای زایمان

برای طرز تهیه کاچی برای زائو یا برای بعد از زایمان، به جای روغن یا کره، حتما از روغن حیوانی استفاده کنید تا مقوی‌تر شود. همچنین می‌توانید یک عدد زرده تخم مرغ را به مواد کاچی اضافه کنید.

برای تهیه کاچی برای خانم‌های باردار از اضافه کردن زعفران دم کرده بپرهیزید، چون زعفران برای خانم‌های باردار مضر است. اگر برای زن باردار کاچی درست می‌کنید می‌توانید به جای زعفران از زردچوبه استفاده کنید.

طرز تهیه کاچی کرمانی

برای تهیه کاچی به روش کرمانی‌ها، به کاچی آجیل چهار مغز اضافه کنید و بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

طرز تهیه کاچی ارومیه‌ای

طرز کاچی به روش ارومیه‌ای مشابه کاچی برای پریودی یا کاچی زعفرانی است. با این تفاوت که در کاچی ارومیه‌ای که به آن «دوشاب قویماقی» هم گفته می‌شود، به جای شکر از شیره انگور استفاده می‌شود و در نتیجه رنگ آن کمی تیره‌ است.

فوت و فن‌های طرز تهیه کاچی مجلسی

  • کاچی بعد از سرد شدن، سفت‌تر می‌شود پس زمانی که کاچی را از روی شعله برمی‌دارید، آن را کمی روان‌تر بردارید. باید غلظت کاچی به اندازه عسل، فرنی یا ماست روان باشد.
  • برای طرز تهیه کاچی با شیر، به جای آب از شیر پرچرب یا کم چرب استفاده کنید. می‌توانید به شیر، کمی خامه ساده هم اضافه کنید و کاچی با خامه و شیر تهیه کنید.
  • برای طرز تهیه کاچی با نبات، به جای شکر از نبات خرد یا پودر شده استفاده کنید. در این صورت کاچی طعم شیرین‌تری می‌گیرد.
  • در طرز تهیه کاچی عسل، به جای شکر می‌توانید از عسل استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه کاچی مجلسی، کاچی را با آب یا شیر درست کنید. روی کاچی مجلسی را با انواع مغزها، دارچین و پودر قند می‌توانید تزیین و آن را سرو کنید.
  • در بعضی شهرهای ایران کاچی را برای نذری هم درست می‌کنند. برای درست کردن کاچی برای 20 نفر مقدار این مواد را 5 برابر و برای 40 نفر 10 برابر کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه کاچی

طبع کاچی چیست؟

طبع کاچی که با آرد گندم، روغن حیوانی و استفاده از مغزیجاتی مثل بادام، پسته و گردو درست می‌شود گرم است.

اگر کاچی سفت شد چه کنیم؟

اگر کاچی بعد از پخت، زیادی غلیظ و سفت شد، می‌توانید دوباره کاچی را روی حرارت بگذارید و به اندازه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش یا مقداری زعفران دم کرده، به کاچی اضافه کنید. مواد کاچی را هم بزنید تا روان‌تر شود، سپس آن را سرو کنید.

در کاچی از چه آردی استفاده می‌شود؟

به صورت متداول از آرد گندم در طرز تهیه کاچی استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید آرد برنج یا ترکیب آرد گندم و آرد برنج را هم به کار ببرید. در صورت استفاده از آرد برنج، بافت کاچی، لطیف‌تر می‌شود.

ادویه کاچی چیست؟

در ترکیب ادویه مخصوص کاچی از ادویه‌های گرم و معطر مثل پودر هل، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر رازیانه، پودر زیره، پودر تخم گشنیز، پودر فلفل سیاه و در برخی شهرها از زردچوبه و کمی نمک استفاده می‌شود.

چرا کاچی تلخ می‌شود؟

  • دلیل تلخ شدن کاچی، تفت دادن بیش از حد آرد است.
  • اگر کاچی را بیش از اندازه روی حرارت بگذارید یا شعله را زیاد کنید، احتمال ته گرفتن و سوختن کاچی وجود دارد.

خواص کاچی برای بدن چیست؟

رفع ضعف بدن، رفع کم خونی در دوره پریودی و بعد از زایمان برای زن زائو، گرم کردن رحم در دوره پریودی و … از جمله خواص کاچی هستند.

سخن پایانی

کاچی یکی از قدیمی‌ترین دسرهای ایرانی است. کاچی را معمولا به‌عنوان یک دسر مقوی و گرم برای زن زائو، افراد ضعیف از نظر جسمانی و دچار کمبود وزن، کودکان، زنان باردار، دوره پریودی و … درست می‌کنند. رنگ و رخ کاچی شبیه حلوای زعفرانی و بافتی شبیه به دسر فرنی دارد. شما کاچی دوست دارید؟ ترفند خاصی برای درست کردن کاچی دارید؟ ادویه یا چاشنی خاصی برای درست کردن چاشنی استفاده می‌کنید. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *