خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه چیز کیک ژاپنی پف و نرم در فر و بدون فر  به روش سامورایی!

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی پف و نرم در فر و بدون فر  به روش سامورایی!

«چیز کیک ژاپنی» یکی از دسرهای پرطرفدار و محبوب در کشور ژاپن است که در مراسم و مناسبت‌ها، سرو می‌شود. این چیز کیک بافتی شبیه به کیک اسفنجی داشته ولی طعم پنیری جذاب و لذیذی دارد. درست کردن چیز کیک ژاپنی کار سختی نیست اما باید فوت و فن‌های طرز تهیه چیز کیک ژاپنی به روش کافی شاپ را به خوبی رعایت کنید تا بافت آن نرم و لطیف شود. چیز کیک ژاپنی را در فر، قابلمه یا زودپز می‌توانید درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه چیز کیک ژاپنی اصل به 3 روش در فر، پلوپز و قابلمه و نکات تهیه و خوشمزه شدن چیز کیک ژاپنی به روشی ساده را شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک ژاپنی اصل

  • شیر: ۱۰۰ گرم
  • کره: ۵۰ گرم
  • پنیر ماسکارپونه: ۲۵۰ گرم
  • نشاسته ذرت: ۲۰ گرم (۲ قاشق غذاخوری)
  • آرد سفید: ۶۰ گرم (نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • شکر دانه ریز: ۱۴۰ گرم (۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • رنده پوست سبز لیمو: نصف قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: نصف قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کیک ژاپنی در فر: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه چیز کیک ژاپنی اصلی

چیز کیک ژاپنی را می‌توانید به‌عنوان دسر مهمانی یا عصرانه تهیه و با چای یا قهوه سرو کنید. در ادامه به ترتیب مراحل تهیه این چیز کیک خوشمزه به روش کافی شاپی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

ابتدا از نیم ساعت قبل از شروع آشپزی، مواد یخچالی چیز کیک را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس در یک کاسه استیل، پنیر ماسکارپونه، شیر و کره را بریزید و روی حرارت غیر مستقیم (روی بخار آب کتری یا سماور یا روی سطح آب جوش) بگذارید و بن ماری کنید. اجازه دهید کره به روش بن ماری ذوب شود.

مرحله دوم: مواد چیز کیک ژاپنی را هم بزنید

وقتی کره ذوب شد، ظرف را از روی حرارت بردارید و با همزن، شروع به مخلوط کردن مواد کنید تا کاملا یکدست شود. بعد عصاره وانیل، پوست سبز رنده شده لیمو ترش و آبلیمو را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا یکدست شود. در ادامه، زرده‌های تخم مرغ را از سفیده‌ها جدا کنید. زرده تخم مرغ را به مایه پنیری اضافه کنید و با هم بزنید تا یکدست شوند. سفیده‌ها را جدا بگذارید.

مرحله سوم: نشاسته و آرد ذرت را اضافه کنید

نشاسته و آرد ذرت را ۳ بار الک کنید. سپس مخلوط آرد و ذرت را به تدریج و طی ۳ مرحله، به مایه پنیری اضافه کنید. هر بار که آرد و نشاسته را به مایه پنیر اضافه کردید، مواد را با لیسک به‌صورت دورانی هم بزنید.

مرحله چهارم: شکر و سفیده تخم مرغ را هم بزنید

در یک کاسه، سفیده تخم مرغ را با شکر دانه ریز مخلوط کنید و هم بزنید. اگر شکر دانه درشت بود، آن را با آسیاب پودر کنید. شکر و سفیده تخم مرغ را با مخلوطکن بزنید تا یکدست شود و کاملا بافت پف‌دار پیدا کند. طوری که اگر ظرف را برگرداندید، مواد از داخل ظرف بیرون نریزد.

مرحله پنجم: همه مواد چیز کیک ژاپنی را با هم مخلوط کنید

در ادامه مایه سفیده و شکر را به مایه زرده تخم مرغ، پنیر و نشاسته اضافه کنید و هم بزنید. مواد را به تدریج به هم اضافه کنید تا پف سفیده نخوابد. مواد که یکدست شدند، آن را کنار بگذارید.

مرحله ششم: مایه چیزکیک ژاپنی را در قالب بریزید

ابتدا فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. سپس کف و دیواره‌های قالب کیک را چرب کنید. کف قالب را کاغذ روغنی بیندازید. بهتر است از قالب کمربندی استفاده نکنید. اگر فقط قالب کمربندی دارید، کف و دیواره‌ها را ورق آلومینیوم بیندازید. سپس مایه چیز کیک را در قالب بریزید و چند بار به سطح بکوبید تا حباب‌های آن خارج شود.

مرحله هفتم: قالب چیز کیک را در فر بگذارید

در یک قالب دیگر که بزرگ‌تر از قالب چیز کیک است، آب جوش بریزید و قالب چیز کیک را در قالب زیری بگذارید. باید سطح آب به ۲/۳ قالب چیز کیک برسد که آب وارد قالب چیزکیک نشود. سپس هر دو قالب را با هم، در طبقه وسط فر بگذارید. درب فر را ببندید و اجازه دهید چیز کیک ژاپنی به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. سپس درجه را روی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد پایین بیاورید و ۳۰ دقیقه دیگر چیز کیک را بپزید.

مرحله آخر: چیز کیک ژاپنی را سرو کنید

بعد از اینکه روی چیز کیک ژاپنی طلایی شد، فر را خاموش کنید و درب فر را باز کنید ولی قالب را بیرون نیاورید. نیم ساعت بعد قالب را بیرون بیاورید و در یخچال به مدت ۳ تا ۴ ساعت بگذارید تا چیز کیک، خودش را بگیرد. بعد چیز کیک ژاپنی را از قالب بیرون بیاورید و آن را به اندازه دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در پلوپز

برای پخت چیز کیک ژاپنی در پلوپز و بدون فر، مایه چیز کیک را مانند روش بالا درست کنید. سپس کف و دیواره‌های قالب پلوپز را با روغن یا کره چرب کنید. مایه چیز کیک را در پلوپز بریزید. روی مواد را با پشت قاشق یا لیسک صاف کنید.

سپس پلوپز را روشن کنید و اجازه دهید چیز کیک ژاپنی به مدت ۵۰ دقیقه بپزد. بعد درب پلوپز را باز کنید و اگر اطراف چیز کیک طلایی نبود و وسط آن خام بود، ۵ دقیقه دیگر چیز کیک را بپزید. سپس روی قالب پلوپز را یک بشقاب بگذارید و قالب را برگردانید. چیز کیک که داخل بشقاب برگشت، روی آن را با پودر قند تزیین کنید.

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی بدون فر

برای تهیه چیز کیک ژاپنی در قابلمه و بدون فر، مایه چیز کیک را آماده کنید و در قالب چرب شده بریزید. یک قابلمه بزرگ را روی حرارت بگذارید و داخل آن آب بریزید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. کف قابلمه را یک قالب کوچک یا یک سه ‌پایه فلزی بگذارید و قالب چیز کیک را روی آن بگذارید. دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید چیز کیک به مدت ۵۰ دقیقه در قابلمه بماند و بپزد. چیز کیک را بعد از پختن، در یخچال بگذارید. وقتی چیز کیک خودش را گرفت، آن را برش بزنید و سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه چیز کیک ژاپنی

  • برای طرز تهیه چیز کیک ژاپنی شکلاتی، به اندازه ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو یا شکلات تخته‌ای را با پنیر، کره و شیر، بن ماری کنید و بقیه مراحل را مانند روش بالا، دنبال کنید. می‌توانید روی چیز کیک ژاپنی را هم با شکلات ذوب شده تزیین کنید.
  • از شکر دانه درشت در طرز تهیه چیز کیک ژاپنی استفاده نکنید. اگر دانه‌های شکر درشت هستند، شکر را کمی آسیاب کنید ولی کاملا پودر نکنید تا شبیه پودر قند نشود.
  • برای سرد کردن چیز کیک در قابلمه و پلوپز، بعد از پخت چیز کیک، روی آن را با آلومینیوم بپوشانید و بعد در دمای محیط بگذارید تا به آرامی سرد شود.
  • مدت زمان نگهداری چیز کیک ژاپنی در یخچال، ۴ روز است.

سوالات متداول دربار چیز کیک ژاپنی

چرا پف چیز کیک ژاپنی می‌خوابد؟

چیز کیک در زمان پختن باید با دو دمای ۲۰۰ درجه و بعد ۱۵۰ درجه بپزد. همچنین بعد از پختن، باید به آرامی سرد شود. اگر سریع بعد از پختن چیز کیک، آن را سرد کنید، پف آن می‌خوابد.

چرا چیز کیک ژاپنی ترک می‌خورد؟

  • اگر هوای داخل فر، خشک باشد، بعد از پخت، احتمال ترک خوردن چیز کیک وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود قالب چیز کیک ژاپنی را در یک قالب که در آن آب ریخته‌اید، بگذارید و بعد بپزید.
  • سایز قالب نباید خیلی کوچک باشد.
  • مایه پنیری را بیش از اندازه هم نزنید.
  • سفیده تخم مرغ را زیاد و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه هم بزنید.

برای گرفتن بوی تخم مرغ در چیز کیک ژاپنی چه کنیم؟

  • سفیده تخم مرغ را زیاد هم بزنید.
  • به چیز کیک وانیل، آبلیمو و زست لیمو اضافه کنید.

چیز کیک ژاپنی چه فرقی با سایر انواع چیز کیک دارد؟

چیز کیک ژاپنی نسبت به سایر انواع چیز کیک شیرینی کمتری دارد، کالری کمتری نسبت به چیزکیک های معمولی به سبک غربی دارد و حاوی پنیر و شکر کمتری است. این کیک با پنیر خامه ای، کره، شکر و تخم مرغ درست می‌شود. مشابه کیک شیفون یا سوفله. همچنین چیزکیک ژاپنی بافتی کرکی دارد که با هم زدن سفیده و زرده تخم مرغ به طور جداگانه درست می‌شود.

سخن پایانی

چیزکیک ژاپنی (به ژاپنی: スフレチーズケーキ) که به نام «چیز کیک به سبک سوفله»، «چیز کیک پنبه‌ای»، یا «چیزکیک سبک» هم شناخته می‌شود، یک مدل چیز کیک به سبک شرقی است که معمولاً سبک‌تر و شیرین‌تر از سبک چیز کیک‌های آمریکای شمالی است. چیز کیک‌ ژاپنی وقتی تازه از فر بیرون آمده بافتی نرم و لرزان دارد، شبیه به سوفله، و زمانی که سرد می‌شود یک بافت نرم و ابریشمی پیدا می‌کند. شما چیز کیک ژاپنی دوست دارید؟ تجربه خوردن چیز کیک ژاپنی را دارید؟ خودتان بلد هستید در منزل چیز کیک ژاپنی درست کنید؟ به نظر شما کدام کافه یا شیرینی فروشی در ایران بهترین چیز کیک ژاپنی را سرو می‌کند؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *