خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / رازهای خوشمزه شدن هویج پلو با مرغ به روش رستوران های معروف

رازهای خوشمزه شدن هویج پلو با مرغ به روش رستوران های معروف

«هویج پلو» یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در شهرهای مختلف با دستورهای پخت مشابه تهیه می‌شود. هویج پلو را می‌توانید با انواع گوشت‌ها مثل مرغ، گوشت گوسفندی و گوشت چرخ کرده درست کنید. این قاطی پلوی خوشمزه حتی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های مجلسی هم مناسب است و می‌توان در آن از انواع خلال پسته، بادام، خلال پوست پرتقال، زرشک یا کشمش هم استفاده کرد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه هویج پلو با مرغ و نکات و رازهای خوشمزه شدن هویج پلو اصیل را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه هویج پلو با مرغ (برای ۴ نفر)

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۲ عدد
  • هویج: ۵ عدد متوسط
  • پیاز: ۲ عدد
  • زرشک: ۵ قاشق غذاخوری
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • خلال بادام یا پسته: ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب: 1 فنجان برای خیس کردن خلال‌ها
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • پودر دارچین و پودر گل محمدی: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت هویج پلو با مرغ: 1 و نیم ساعت

میزان کالری هویج پلو با مرغ در 100 گرم: حدود 269 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه هویج پلو با مرغ و زرشک

طرز تهیه هویج پلو با مرغ و زرشک اصلا کار سختی نیست و ترکیب طعم هویج و زرشک با مخلفات دیگر در این پلو مخلوط، بسیار جذاب خواهد بود. در ادامه مراحل طرز تهیه هویج پلو با مرغ ریش ریش و زرشک را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

ابتدا برنج را پاک کنید، بشویید و با مقداری آب ولرم و نمک به مدت ۱ تا ۳ ساعت بخیسانید. مرغ‌ها را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. هویج‌ها را بشویید و با رنده درشت، رنده کنید. زرشک‌ها را پاک کنید و به مدت ۱۵ دقیقه در مقداری آب بخیسانید. پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. خلال پسته یا خلال بادام را هم در مقداری گلاب خیس کنید.

مرحله دوم: مرغ را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید

در یک قابلمه، مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. سپس تکه‌ها مرغ را در قابلمه بگذارید و تفت دهید تا هر دو سمت آن، تغییر رنگ دهد و سفید شود. مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، پودر گل محمدی و دارچین اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود.

مرحله سوم: مرغ را بپزید

در ادامه، به قابلمه مرغ، مقداری آب جوش اضافه کنید، در حدی که روی مرغ را بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سینه‌های مرغ به مدت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه بپزند و نرم شوند. در اواخر پخت، مقداری نمک به مرغ‌ها اضافه کنید. صبر کنید تا آب مرغ‌ غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید تا مرغ‌ها از دما بیفتند. مرغ‌ها را بعد از سرد شدن، ریش ریش کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد هویج پلو را آماده کنید

در یک تابه دیگر، مقداری کره بریزید و روی حرارت بگذارید. هویج‌های رنده شده، زعفران دم کرده و آبلیمو را در تابه بریزید و تفت دهید تا آب آنها کشیده و سرخ شوند. زرشک‌ها را هم آبکش کنید و همراه با هویج‌ها تفت دهید. خلال‌ بادام یا خلال پسته آبکش شده و مرغ‌های ریش ریش شده را هم اضافه کنید و تفت دهید. شعله را خاموش کنید و مواد را کنار بگذارید.

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مقداری آب، ۲ قاشق غذاخوری روغن و ۱ قاشق غذاخوری نمک بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. سپس آبی که برنج‌ها را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید و برنج‌ها را در قابلمه بریزید. به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج‌ها را بجوشانید تا دندان‌گیر شوند، یعنی قسمت روی دانه برنج‌ نرم و مغز آن، کمی سفت باشد. سپس برنج‌ را آبکش کنید.

مرحله ششم: هویج پلو را دم کنید

قابلمه‌ای که می‌خواهید هویج پلو را در آن بپزید، روی حرارت بگذارید. مقداری روغن در قابلمه بریزید. کف قابلمه ته‌دیگ دلخواهتان (نان، سیب زمینی یا هویج حلقه‌ای شده) را بچینید. سپس یک لایه برنج ریخته و روی آن مقداری مواد میانی هویج پلو بریزید. دوباره یک لایه برنج و یک لایه مواد میانی هویج پلو بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا هویج پلو با مرغ و زرشک، دم بکشد.

مرحله هفتم: هویج پلو با مرغ را سرو کنید

بعد از اینکه هویج پلو دم کشید و آماده شد، مقداری کره یا روغن حیوانی گرم کنید و روی هویج پلو بریزید. هویج پلو را هم بزنید تا مواد میانی و برنج، با هم مخلوط شوند. سپس هویج پلو را در ظرف سرو بریزید و در کنار آن، انواع سالاد، ترشی، ماست و نوشیدنی‌های دلخواه سرو کنید.

فوت و فن‌های مهم در طرز تهیه هویج پلو

  • به جای درست کردن هویج پلو با مرغ ریش ریش، می‌توانید مایه میانی هویج پلو را با هویج رنده شده و خلال بادام یا پسته و ادویه‌ها و … (همه مواد به جز مرغ ریش ریش) درست کنید. تکه‌های ران یا سینه مرغ را هم جداگان بپزید. هویج پلو را با مایه خالی هویج پلو دم کنید و در نهایت تکه‌های مرغ پخته و سرخ شده را روی هویج پلو بچینید و آن را سرو کنید.
  • برای طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده به جای مرغ، گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید. سپس هویج رنده شده را هم اضافه کنید. وقتی آب هویج جذب شد، مخلوط را لابه‌لای برنج آبکش بریزید و هویج پلو را دم کنید.
  • می‌توانید برای تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده، گوشت را به‌صورت کوفته قلقلی ریز درآورید و جداگانه سرخ کنید. کوفته‌ قلقلی‌‌ها را می‌توانید لابه‌لای هویج پلو ساده یا روی هویج پلو ساده در زمان سرو بریزید.
  • طرز تهیه هویج پلو با گوشت گوسفندی مشابه هویج پلو با مرغ است؛ با این تفاوت که به جای مرغ، از تکه‌های گوشت گوسفندی پخته شده در آن استفاده می‌شود.
  • برای طرز تهیه هویج پلو ساده، می‌توانید انواع گوشت را حذف کنید. در این روش، هویج‌ها را به صورت رنده شده با کمی کره یا روغن تفت دهید و لابه‌لای برنج آبکش بریزید. سپس هویج پلو را دم کنید.
  • برای تهیه هویج پلو ساده، به جای انواع گوشت می‌توانید از عصاره گوشت یا مرغ استفاده کنید .
  • برای طرز تهیه هویج پلو با مرغ و رب انار می‌توانید به مواد میانی هویج پلو،‌ مقداری رب انار هم اضافه کنید یا اینکه رب انار را به‌عنوان سس، همراه را هویج پلو سرو کنید.
  • اگر می‌خواهید هویج پلو، شیرین شود، به هویج در زمان تفت دادن می‌توانید به میزان دلخواه شکر هم اضافه کنید و تفت دهید تا دانه‌های شکر، ذوب شوند.
  • در صورت دلخواه می‌توانید به جای زرشک از کشمش استفاده کنید. زرشک و کشمش را قبل از اضافه کردن به مواد میانی هویج پلو، با کمی کره، تفت دهید.
  • به جای هویج می‌توانید از نرگسی یا هویج زرد برای درست کردن هویج پلو استفاده کنید.
  • برای اینکه هویج پلو خوشرنگ‌تر شود، می‌توانید در زمان تفت دادن هویج، مقداری رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید و با مواد میانی تفت دهید.

سوالات متداول درباره هویج پلو

ادویه مخصوص هویج پلو چیست؟

ادویه هویج پلو شامل پودر گل محمدی، پودر زنجبیل، زردچوبه، دارچین، پودر هل و پودر جوز هندی است. هر یک از این ادویه‌ها را در صورت دلخواه و اگر طعمش را دوست ندارید می‌توانید حذف کنید.

هویج پلو با چی سرو میشه؟

اگر سوال شما هم این است که کنار هویچ پلو چی بذارم؟ باید بگوییم دستتان باز است تا همراه هویج پلو، انواع سوپ، انواع سالاد، ماست یا ترشی‌های دلخواه خود را سرو کنید.

سخن پایانی

هویج پلو یکی از قدیمی‌ترین پلوهای مخلوط ایرانی است. هویج پلو را می‌توانید با انواع گوشت قرمز یا گوشت ماکیان از جمله مرغ و نیز بدون گوشت به‌صورت گیاهی و وگان درست کنید. شما هویج پلو دوست دارید؟ هویج پلو را چطور درست می‌کنید؟ فوت و فن شما برای خوشمزه شدن هویج پلو چیست؟ رستوران یا کیترینگی را می‌شناسید که هویج پلوی خوشمزه و لذیذ سرو کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *