خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / رازهای خوشمزه شدن میرزا قاسمی رستورانی به روش گیلانی های اصیل

رازهای خوشمزه شدن میرزا قاسمی رستورانی به روش گیلانی های اصیل

«میرزا قاسمی» چطور درست میشه؟ میرزا قاسمی جزو غذاهای بدون گوشت و مناسب گیاهخواران است که با مواد ساده و در زمان کمی می‌توان آن را درست کرد. میرزا قاسمی در اصل یک غذای شمالی یا بهتر بگوییم گیلانی است که بادمجان، گوجه و سیر، مواد اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این غذای ساده و خوشمزه را می‌توانید با برنج یا نان سرو کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی گیلانی و رازهای خوشمزه شدن میرزا قاسمی رستورانی را به شما یاد می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی مجلسی (برای ۴ نفر)

  • بادمجان: ۶ عدد
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • فلفل سیاه، نمک و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت میرزا قاسمی: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

میزان کالری میرزا قاسمی در ۱۰۰ گرم: حدود ۱۴۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی

میرزا قاسمی یک غذای سبک و سیر‌کننده است که می‌توانید به عنوان غذای ساده و سریع آن را برای ناهار، شام یا پیش‌غذای مهمانی‌ها و حتی به‌صورت فینگرفود تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی ساده را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید

در ابتدا، بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. بادمجان‌ها را روی شعله گاز یا روی منقل با زغال گداخته، کبابی کنید، به‌طوری‌که پوست بادمجان بسوزد و به‌راحتی جدا شود.

مرحله دوم: گوجه‌ها را پوره کنید

در یک قابلمه دیگر مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. گوجه‌ها را بشویید و روی آنها با چاقو، ۴ شیار سطحی عمودی، ایجاد کنید. گوجه‌ها را در آب جوش بیندازید و ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید که گوجه‌ها کمی آبپز شوند و پوستشان به‌راحتی جدا شود.

سپس گوجه‌ها را آبکش کرده و سرد که شدند، پوست ‌آن‌ها را جدا کنید. گوجه‌ها را در غذاساز پوره کنید یا با چاقو، روی تخته آشپزی، کاملا ساطوری و ریز خرد کنید.

مرحله سوم: بادمجان‌ها را پوره کنید

بعد از کباب شدن بادمجان‌ها، پوستشان را بگیرید و آنها را ساطوری روی تخته خرد کنید یا با گوشت‌کوب بکوبید. بادمجان‌ها را کنار بگذارید.

مرحله چهارم: سیر داغ درست کنید

حبه‌های سیر را پوست بگیرید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس سیرها را در تابه بریزید و تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. کمی فلفل سیاه و زردچوبه هم اضافه کنید تا با روغن تفت بخورد و از خامی بیفتد.

مرحله پنجم: مواد میرزا قاسمی را با هم تفت دهید

بادمجان‌های کبابی را در تابه بریزید و تفت دهید تا به همراه سیر کمی سرخ شوند، سپس گوجه فرنگی‌های ساطوری شده را اضافه کنید. همه مواد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

سپس بادمجان‌ها و گوجه‌ها را یک طرف تابه جمع کنید و سمت خالی تابه،۲ عدد تخم مرغ بشکنید. اجازه دهید تخم مرغ‌ها ببندند. سپس آنها را هم بزنید تا با مواد دیگر ترکیب شوند.

مرحله آخر: میرزا قاسمی را سرو کنید

بعد از سرخ شدن مواد، نمک غذا را اندازه کرده و میرزا قاسمی با برنج یا نان سرو کنید. گیلانی‌ها میرزاقاسمی را با برنج کته و ماهی شور یا نان سرو می‌کنند.

طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی با بادمجان سرخ شده

برای درست کردن میرزا قاسمی با بادمجان سرخ شده، به جای کبابی کردن بادمجان‌ها، آنها را در روغن یا در فر، سرخ کنید. در این روش، بادمجان‌ها را پوست بگیرید. ورقه ورقه کنید و روی آنها نمک بپاشید.

نیم ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود. سپس آنها را بشویید و بعد از خشک شدن، در تابه سرخ کنید. بادمجان‌های سرخ شده را بکوبید یا با چاقو ساطوری کنید. بقیه مراحل را مانند روش اول، دنبال کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک

برای درست کردن میرزا قاسمی با کشک، باید بادمجان‌ها را کبابی یا سرخ کنید. سپس آنها را بکوبید. گوجه‌ها را هم آبپز کرده، پوستشان را بگیرید و پوره کنید. سیر را خرد کنید و در تابه با روغن تفت دهید. بادمجان و گوجه کوبیده شده را در تابه بریزید و وقتی روغن انداختند، به آنها به میزان دلخواه، کشک ساییده یا کشک آماده اضافه کنید. سپس میرزا قاسمی را سرو کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با رب گوجه فرنگی

برخی افراد علاوه بر گوجه، در میرزا قاسمی، رب گوجه فرنگی هم می‌ریزند. در این صورت، رب گوجه فرنگی را جداگانه با کمی روغن تفت داده و بعد به ترکیب بادمجان و گوجه اضافه کنید. اجازه دهید رب گوجه به غذا طعم بدهد، سپس در یک گوشه تابه، تخم مرغ‌ها را بشکنید و تخم مرغ که خودش را گرفت،‌ با مواد میرزا قاسمی، ترکیب کنید.

رازهای خوشمزه شدن میرزا قاسمی گیلانی اصیل

  • حتما در انتخاب بادمجان بسیار دقت کنید چون بادمجان تلخ، طعم غذا را خراب می‌کند. بهتر است بادمجان‌های سیاه و براق را انتخاب کنید.
  • اگر گوجه‌فرنگی‌ها نرم هستند، نیازی به آبپز کردن آنها نیست. آن‌ها را رنده کنید و بعد با بادمجان‌های کبابی و سیر تفت دهید.
  • برای طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو، بعد از آماده شدن و در زمان سرو، از مغز گردو برای تزیین روی میرزا قاسمی استفاده کنید.
  • در طرز تهیه میرزا قاسمی با پیاز، به جای سیر یا در کنار سیر، پیاز داغ استفاده می‌شود. این روش تهیه میرزا قاسمی متداول نیست ولی اگر طعم سیر را دوست ندارید، می‌توانید میرزا قاسمی با پیاز درست کنید.
  • برای طرز تهیه میرزا قاسمی رژیمی، بادمجان‌ها را به جای سرخ کردن، کبابی کنید.
  • میرزا قاسمی را می‌توانید با کدو هم درست کنید. برای طرز تهیه میرزا قاسمی با کدو، به جای بادمجان، کدو استفاده کنید. کدوها را سرخ کرده و بعد بکوبید. بقیه مراحل را مانند روش اول، دنبال کنید.
  • به جای آبپز کردن گوجه‌ها می‌توانید مثل بادمجان‌ها، گوجه‌ها را هم کبابی کنید. در این صورت طعم میرزا قاسمی مثل میرزا قاسمی رستورانی دودی‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود.
  • به جای میکس کردن تخم مرغ در میرزا قاسمی، می‌توانید تخم مرغ را بعد از پخت بادمجان و گوجه، روی میرزا قاسمی بشکنید و اجازه دهید به‌صورت نیمرو خودش را بگیرد. سپس غذا را سرو کنید.
  • تا جای ممکن سیر را از دستور تهیه میرزا قاسمی حذف نکنید. اگر سیر تازه ندارید، می‌توانید پودر سیر استفاده کنید. در نهایت می‌توانید پیاز را با سیر جایگزین کنید.
  • یکی از رازهای خوشمزه شدن میرزا قاسمی رستوران‌های گیلان این است که بعد از سرخ کردن سیر، تخم مرغ‌ها را در تابه می‌شکنند و با سیر تفت می‌دهند. سپس ترکیب تخم مرغ و سیر را از تابه خارج کرده و بادمجان و گوجه فرنگی را هم در همان تابه تفت داده و در نهایت سیر و تخم مرغ سرخ شده را به ترکیب بادمجان و گوجه تفت داده شده اضافه می‌کنند.

سوالات متداول درباره میرزا قاسمی اصلی گیلان

چرا میرزا قاسمی تلخ میشه؟

۱-دلیل تلخ شدن میرزا قاسمی استفاده از بادمجان تلخ است. قبل از درست کردن غذا، حتما از تلخ نبودن بادمجان مطمئن شوید. اگر تخم‌ها یا دانه‌های بادمجان را جدا کنید، تلخی آن کمتر می‌شود. یا بادمجان را به‌صورت سرخ شده به کار ببرید و قبل از سرخ کردن، با خیساندن آن در آب نمک، تلخی آن را بگیرید.

۲- استفاده از زردچوبه و فلفل سیاه زیاد ممکن است تلخی میرزا قاسمی را بیشتر کند.

۳- اگر بادمجان را کبابی کنید و زیاد بسوزد، طعم تلخ می‌گیرد.

آیا بادمجان میرزا قاسمی باید کبابی باشد؟

در دستور اصلی تهیه میرزا قاسمی شمالی، بادمجان‌ها و حتی گوجه فرنگی باید کبابی شوند ولی می‌توانید بادمجان را سرخ یا آبپز هم کنید.

چرا اسم این غذا میرزا قاسمی است؟

پیشینه این غذا به حدود سال ۱۲۴۰ خورشیدی برمی‌گردد که میرزا محمد قاسم خان قاجار که تازه از سفر سن‌پترزبورگ برگشته بود، به دستور ناصرالدین شاه والی گیلان شد. این والی قجر ظاهرا به آشپزی علاقه زیادی داشته و یکی از سرگرمی‌هایش ترکیب مواد غذایی با هم و رسیدن به رسپی‌های خوشمزه بوده است. یکی از این ترکیبات خلاقانه میرزا محمد قاسم خان قاجار مخلوط کردن بادمجان کبابی، سیر تازه، گوجه و تخم مرغ بود که آنقدر به مزاق شازده قاجار خوش آمد که نام خودش را روی آن گذاشت: میرزا قاسمی.

سخن پایانی

میرزا قاسمی دستپخت یک شازده قجری است که زمانی والی گیلان بود. این غذای ساده و خوشمزه جزو محبوب‌ترین غذاهای گیلانی در رستوران‌های ایرانی سرتاسر دنیاست. شما میرزاقاسمی دوست دارید؟ خودتان در منزل میرزا قاسمی درست می‌کنید؟ به نظر شما خوشمزه‌ترین میرزا قاسمی متعلق به کدام رستوران است؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *