خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / 2 طرز تهیه مک اند چیز راحت و ساده در فر و بدون فر به سبک ایتالیایی ها!

2 طرز تهیه مک اند چیز راحت و ساده در فر و بدون فر به سبک ایتالیایی ها!

مک اند چیز یا ماکارونی و پنیر (Macaroni and cheese) یکی از مشهورترین فست فودهای ایتالیایی است که با انواع ماکارونی فرمی یا همان پاستا و پنیر درست می‌شود. قدمت مک اند چیز به ایتالیای قرن چهاردهم میلادی و انگلستان قرون وسطی می‌رسد و حالا در سرتاسر آمریکا و اغلب کشورهای دنیا بسیار محبوب است. بد نیست بدانید مک اند چیز غذای فضانوردان هم بوده و در منوی ماموریت آپولو ۱۱ در لیست غذاهای آن‌ها گنجانده شده بود. پنیر اصلی مک اند چیز پنیر زرد رنگ چدار است ولی با سایر انواع پنیر پخت و پز مثل پنیر پیتزا هم می‌توانید مک اند چیز درست کنید. ماکارونی و پنیر غذای مورد علاقه بچه‌ها هم هست و هم در فر و هم بدون فر با افزودن موادی مثل مرغ، قارچ، سوسیس و … می‌توانید آن را مفصل‌تر کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه مک اند چیز و فوت و فن‌های خوشمزه شدن مک اند چیز رستورانی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای درست کردن مک اند چیز بدون فر (برای 4 نفر)

  • ماکارونی فرمی: 1 بسته
  • کره: 3 قاشق غذاخوری
  • آرد همه منظوره: 3 قاشق غذاخوری
  • پنیر چدار رنده شده: 2 لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر: 1 و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه: نوک قاشق چای‌خوری
  • آویشن و جوز هندی: نوک قاشق چای‌خوری از هر کدام (اختیاری)
  • پنیر پیتزا رنده شده: 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پنیر پارمزان: 2 قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 10 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت مک اند چیز: 15 دقیقه

میزان کالری در هر سرو مک اند چیز: حدود 630 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مک اند چیز با شیر

مرحله اول: ماکارونی را در آب بپزید (h3)

در اولین قدم برای درست کردن مک اند چیز باید در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوش آمد ماکارونی فرمی و مقداری نمک اضافه کنید و با توجه به دستورالعمل روی بسته صبر کنید تا ماکارونی فرمی بپزد و نرم شود. سپس ماکارونی را با آب سرد آبکش کنید.

مرحله دوم: سس مک اند چیز را درست کنید

در این مرحله باید سس ماکارونی و پنیر را درست کنید. برای این کار در یک تابه مناسب کره را آب کنید. سپس آرد را اضافه کنید و با کره تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. سپس نصف قاشق چای‌خوری نمک، مقداری فلفل سیاه، آویشن و جوز هندی اضافه کنید و هم بزنید. سپس شیر را به تدریج به این ترکیب اضافه کنید و مدام مایه سس را هم بزنید تا یکدست شود. وقتی سس شروع به قل قل کرد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم: پنیر چدار را به سس اضافه کنید

حالا پنیر چدار رنده شده را به سسی که در مرحله قبل درست کرده بودید اضافه کنید و این ترکیب را مدام هم بزنید تا پنیر در سس آب شود.

مرحله چهارم: ماکارونی را به سس پنیر اضافه کنید

حالا ماکارونی را که آبکش کرده بودید به سس پنیری اضافه کنید و به آرامی این ترکیب را چند دقیقه هم بزنید. اگر می‌خواهید مک اند چیز بدون فر درست کنید در همین مرحله هم مک اند چیز شما حاضر است؛ کافی است مقداری پنیر پارمسان پودری یا رنده شده و کمی جعفری ساطوری خرد شده به دلخواه روی آن ریخته و ماکارونی و پنیر خود را سرو کنید. ولی اگر می‌خواهید مک اند چیز را در فر درست کنید مرحله بعد را هم انجام دهید.

مرحله آخر: مک اند چیز را در فر بپزید

فر را روشن و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. یک ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر را آماده کنید. مایه مک اند چیز را در ظرف بریزید. روی مک اند چیز، پنیر پیتزا رنده شده بریزید. ظرف مک اند چیز را در طبقه وسط فر قرار دهید تا پنیر روی آن آب شود. در دو دقیقه پایانی می‌توانید گریل فر را روشن کنید تا روی مک اند چیز طلایی شود. در نهایت روی مک اند چیز مقداری پنیر پارمسان پودری یا رنده شده بریزید و آن را با سس دلخواه خود سرو کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های طرز تهیه مک اند چیز

  • دستور پخت مک اند چیز ساده به صورت کلاسیک به همین ترتیبی است که در این رسپی شرح دادیم. اما برخی هم مک اند چیز با مرغ یا مک اند چیز با گوشت درست می‌کنند. در این صورت سینه مرغ یا فیله گوشت گوسفندی یا گوساله را مکعبی خرد کنید، جداگانه با مقداری پیاز و سیر و ادویه‌جات دلخواه تفت دهید و بخارپز کنید و سپس به مایه مک اند چیز اضافه کنید.
  • دستور پخت مک اند چیز با سوسیس هم بسیار ساده است. کافی است مقداری سوسیس را جداگانه خرد کنید و تفت دهید و به سس مک اند چیز بدون پخت در فر یا در روش پخت در فر اضافه کنید.
  • بهتر است برای درست کردن مک اند چیز از دستور نیمی شیر و نیمی خامه استفاده کنید و شیر را حذف نکنید. در این صورت برای یک و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار شیر، نیمی از آن را خامه سبک صبحانه بریزید. البته در این صورت کالری مک اند چیز بیشتر می‌شود.
  • در طرز تهیه مک اند چیز با قارچ، مقداری قارچ را بشویید، اسلایس کنید و جداگانه با مقداری کره تفت دهید و سپس به سس مک اند چیز اضافه کنید.
  • در طرز تهیه مک اند چیز سوخاری با ماکارونی و سس پنیر، توپک درست می‌کنند، در مایه تخم مرغی و آرد سوخاری می‌غلتانند و سپس در روغن داغ سرخ می‌کنند تا طلایی شوند.
  • برخی هم مقداری پودر سوخاری روی مک اند چیز برای درست کردن در فر می‌ریزند تا سرخ و طلایی شود و به نوعی «گراتن مک اند چیز» درست می‌کنند.

سوالات متداول درباره مک اند چیز

پنیر مک اند چیز چیست؟

پنیر مک اند چیز در اصل پنیر چدار رنده شده است که بافت خامه‌ای و طعمی نسبتا تیز دارد. برخی اما به این ترکیب مقداری پنیر گودا ورقه‌ای یا رنده شده هم اضافه می‌کنند. همچنین برای درست کردن ماکارونی و پنیر در فر مقداری پنیر پیتزا رنده شده و موقع سرو مقداری پنیر پارمسان پودری یا رنده شده روی مک اند چیز می‌ریزند.

ماکارونی اصلی برای درست کردن مک اند چیز چیست؟

ماکارونی «البو» اصلی‌ترین شکل ماکارونی مورد استفاده در مک اند چیز کلاسیک است، اما ماکارونی فرمی صدفی، روتینی و کاواتاپی هم برای درست کردن مک اند چیز پرطرفدارند.

سخن پایانی

خاستگاه فست فود پنیری مک اند چیز کشور ایتالیاست و اولین دستور پخت شناخته شده این غذای ایتالیایی به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد. بعد از آن مک اند چیز در انگلستان قرون وسطی رایج شد و «توماس جفرسون»، سیاستمدار معروف آمریکایی این غذا را به آمریکا برد. او در اروپا با این غذای ایتالیایی نرم و لذیذ آشنا شد و آنقدر طعم آن را دوست داشت که آن را در یک ضیافت شام دولتی در آمریکا در سال ۱۸۰۲ میلادی (قرن نوزدهم) سرو کرد. شما مک اند چیز دوست دارید؟ خودتان در منزل مک اند چیز درست می‌کنید یا در رستوران و کافی شاپ میل می‌کنید؟ مک اند چیز ساده دوست دارید یا مک اند چیز گریل شده در فر؟ به نظر شما در ایران کدام رستوران و کافی شاپ خوشمزه‌ترین مک اند چیز را سرو می‌کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *