خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۳ طرز تهیه موهیتو لیمو نعناع کافی شاپی با آب گازدار و بدون آن

۳ طرز تهیه موهیتو لیمو نعناع کافی شاپی با آب گازدار و بدون آن

موهیتو، موجیتو یا موخیتو (Mojito) نام یکی از نوشیدنی‌های خنک مناسب روزهای گرم با اصالتی کوبایی است. موهیتو کلاسیک به روش کوبایی با مخلوط کردن آب گازدار، برگ نعناع، شکر و آبلیمو تهیه می‌شود. در دستور اصلی تهیه موهیتو در کوبا از نعناع «اسپیکاتا» استفاده می‌شود که در این کشور محبوبیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید در خانه یک موکتل موهیتو کلاسیک لیمو نعنایی به روش کافی شاپ و رستوران تهیه کنید این مقاله از مجله فیدیلیو را تا انتها بخوانید.

مواد لازم برای تهیه موهیتو کلاسیک لیمو نعناع

  • برگ نعناع تازه: ۴ تا ۵ شاخه
  • شکر قهوه‌ای یا سفید: ۱ قاشق غذاخوری
  • لیموترش تازه: ۲ عدد
  • آب ولرم: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب گازدار یا نوشابه اسپرایت: به مقدار لازم
  • یخ: چند تکه مکعبی

مراحل طرز تهیه موهیتو به روش کافی شاپ

برای تهیه موهیتو کافی شاپی به روش ساده مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آب و شکر را مخلوط کنید

در اولین مرحله از درست کردن موهیتو ابتدا شکر را در یک لیوان بریزید و ۴ قاشق آب ولرم (داغ نباشد) را هم اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید تا شکر در آب مخلوط شود.

مرحله دوم: لیموترش‌ها را حلقه‌ای برش بزنید

لیموترش (ترجیحا لیموترش سبز کوچک که عطر بیشتری دارد) را بشویید و با پوست به٬صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. هسته لیموها را جدا کنید و دور بریزید.

مرحله سوم: لیمو و نعناع را به شکر اضافه کنید

برگ‌های نعنا شسته شده و برش‌های لیمو را روی آب و شکر بریزید و با یک گوشتکوب کوچک این مواد را خوب له کنید تا عصاره لیموترش و برگ‌های نعنا جدا شود.

مرحله چهارم: آب گازدار یا اسپرایت و یخ را اضافه کنید

حالا به مقدار دلخواه روی این ترکیب آب گازدار (سودا) یا نوشابه اسپرایت بریزید. چند تکه یخ هم اضافه کنید.

مرحله آخر: موهیتو لیمو نعناع را تزیین و سرو کنید

با چند برش لیموترش و چند برگ نعناع موهیتو کلاسیک خود را تزیین و سرو کنید. موهیتو را با نی بزرگ بنوشید؛ گوارای وجود!

مواد لازم برای تهیه موهیتو لیمو نعنا بدون آب گازدار

  • لیموترش: ۲ عدد
  • برگ نعنا تازه:  ۴ یا ۵ شاخه
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب سرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب ولرم: ۵ یا ۶ قاشق غذاخوری
  • یخ: چند تکه

مراحل طرز تهیه موهیتو ساده خانگی‌

برای درست کردن موهیتو رستورانی بدون آب گازدار یا همان سودا به روش زیر عمل کنید.

مرحله اول: برگ‌های تازه نعناع را بشویید

در اولین مرحله از طرز تهیه موهیتو بدون آب گازدار ابتدا شاخه‌های نعنا را بشویید و برگ‌های نعناع را همراه با کمی از ساقه نازک نعناع جدا کنید تا عطر نعناع در موهیتو بیشتر شود. نعناهای پاک شده را خوب بشویید و آبکش کنید.

مرحله دوم: لیموها را برش دهید

برای تهیه نوشیدنی موهیتو نعنایی بدون آب گازدار شما باید در ابتدا لیموهای تازه را کاملا شسته و خشک کنید و سپس به‌صورت حلقه‌ای نازک برش بزنید. هسته لیموها را دور بریزید.

مرحله سوم: برش‌های لیمو و برگ‌های نعناع را در یک شیشه درب‌دار یا شیکر بریزید‌

برای درست کردن موهیتو در کافی شاپ معمولا از ظرف شیکر فلزی استفاده می‌شود. اگر شیکر ندارید یک شیشه مربا تمیز و بدون بو را انتخاب کنید و حلقه‌های لیمو و برگ‌های نعنا را داخل آن بریزید.

مرحله چهارم: شکر و چند قاشق آب اضافه کنید و همه مواد را له کنید

به ترکیب بالا ۱ قاشق غذاخوری سرخالی شکر اضافه کنید. سپس ۵ یا ۶ قاشق غذاخوری آب ولرم هم به ترکیب موهیتو اضافه کنید. با استفاده از یک گوشتکوب همه مواد داخل شیشه مربا را خوب بکوبید تا له شوند و عطر و اسانس لیمو و نعنا کاملاً از بافت آنها خارج شده و به مشام برسد.

مرحله پنجم: یخ را اضافه کنید و محتویات موهیتو را مخلوط کنید

حالا ۲ قالب یخ مکعبی به مواد موهیتو اضافه کنید. اگر از شیکر استفاده می‌کنید درب آن را ببندید و خوب تکان دهید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند و نوشیدنی عطر بگیرید. اگر هم مواد را در شیشه مربا ریخته‌اید درب شیشه را ببندید و آن را خوب تکان دهید.

مرحله ششم: یخ و آب سرد اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه موهیتو بدون آب گازدار، چند تکه یخ را با گوشتکوب خرد کنید (یخ‌ها را در کیسه فریزر یا زیب کیب بریزید و خرد کنید) و همراه با آب سرد را به سایر مواد موهیتو نعناع و لیمو اضافه کنید.

مرحله آخر: موهیتو را در لیوان بریزید و سرو کنید

موهیتو آماده شده را در لیون سرو بریزید. لیوان موهیتو را با برش‌های لیموترش و چند برگ نعنا تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه شربت موهیتو به روش رستورانی با نعناع خشک

برای درست کردن موهیتو اگر نعناع تازه ندارید از مقداری سبزی خشک نعنا هم می‌توانید استفاده کنید. در این صورت برای درست کردن موهیتو با نعناع خشک ابتدا ۱ قاشق غذاخوری نعنا خشک را کاملا پودر کنید و به همراه شکر و آب لیموترش‌ها (به مقدار گفته شده در روش اول) در یک لیوان بزرگ بریزید.

 برای درست کردن این موهیتو بهتر است از اسپرایت، آب گازدار یا لیموناد استفاده کنید. پس به اندازه دلخواه  این ترکیب آب گازدار (سودا)، اسپرایت یا لیموناد اضافه کرده و ترکیب موهیتو را هم بزنید. در نهایت چند تکه یخ هم در موهیتو بریزید و آن را سرد بنوشید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت غلیظ موهیتو به روش کافی شاپی

  • طرز تهیه موهیتو با عرق نعنا هم مرسوم است. اگر می‌خواهید به موهیتو خود عرق نعناع هم اضافه کنید باید به ازای ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب گازدار یا آب سرد به مقدار نصف لیوان عرق نعناع به شربت موهیتو خود اضافه کنید.
  • موهیتو کلاسیک را بدون شکر هم می‌توانید درست کنید. در این صورت به جای شکر از عسل استفاده کنید یا حتی عسل را هم حذف کنید و یک نوشیدنی با طعم نعناع و لیمو و آب گازدار میل کنید یا به جای آب گازدار در موهیتو لیموناد یا نوشابه اسپرایت بریزید.
  • یک روش دیگر درست کردن موهیتو این است که تمام ترکیبات موهیتو را در میکسر یا غذاساز بریزید و همه را با هم میکس کنید. در این صورت یک موهیتو سبز رنگ غلیظ خواهید داشت.
  • در برخی رسپی‌ها طرز تهیه موهیتو با سیروپ هم مرسوم است. در این دستور تهیه موهیتو بافت شربت موهیتو غلیظ‌تر می‌شود. برای استفاده از سیروپ در موهیتو توجه داشته باشید که باید آن را به صورت آماده تهیه کنید و برای مثال به ازای هر ۳۰۰ سی سی نوشیدنی از ۳۰ سی سی سیروپ استفاده کنید.
  • سایر انواع موهیتو به شکل رد موهیتو (موهیتو قرمز با انواع شربت قرمز یا میوه‌های قرمز مثل توت فرنگی، شاتوت و …)، بلو موهیتو (موهیتو آبی با سیروپ بلوبری و میوه بلوبری)، موهیتو هلو و موهیتو هندوانه هم مرسوم است.

سوالات متداول درباره موکتل کوبایی موهیتو

موهیتو چیست؟

موهیتو یک نوشیدنی سنتی کوبایی است که در نسخه کلاسیک و هاوانایی خود از رام سفید، شکر (به طور سنتی آب نیشکر)، آب لیموترش، آب سودا، و نعنا تشکیل شده است. به دلیل وجود رام سفید، موهیتو اصلی در واقع یک کوکتل (نوشیدنی الکلی) است اما موهیتو بدون رام سفید یک موکتل است که ما در این مقاله انواع روش‌های طرز تهیه موکتل موهیتو را توضیح دادیم. بد نیست بدانید در دستور اصلی تهیه موهیتو در کوبا از نعناع «اسپیکاتا» استفاده می‌شود.

چرا موهیتو تلخ می‌شود؟

به خاطر وجود پوست لیموترش در این نوشیدنی خنک تابستانی موهیتو خیلی زود باید بعد از آماده شدن سرو و نوشیده شود در غیر این صورت زود تلخ می‌شود. دلایل دیگری هم برای تلخ شدن موهیتو وجود دارد:

۱-اگر هسته‌های لیموترش را جدا نکنید طعم موهیتو تلخ می‌شود.

۲-لیمو و برگ‌های نعنا را زیاد نکوبید. همین که عطر لیموترش و نعنا خارج شود کافی است.

سخن پایانی

موهیتو یک نوشیدنی خنک تابستانی با اصالت کوبایی است. اغلب افراد تجربه خوردن موهیتو در کافی شاپ و رستوران را دارند اما موهیتو را خودتان در خانه به راحتی می‌توانید با آب گازدار و بدون آب گازدار، با نعناع تازه یا خشک و به روش‌های مختلف می‌توانید درست کنید. شما موهیتو دوست دارید؟ تجربه خوردن موهیتو را دارید؟ کدام طعم موهیتو را بیشتر دوست دارید؟ خوشحال می‌شویم نظریات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *