خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه موساکا یونانی در فر و ماهیتابه در 6 مرحله آسون

طرز تهیه موساکا یونانی در فر و ماهیتابه در 6 مرحله آسون

«موساکا» یکی از غذاهای محبوب اصالتا یونانی است که با سبزیجات مختلفی مثل بادمجان، سیب زمینی، قارچ و … به همراه سس سفید یا سس بشامل درست می‌شود. موساکا یونانی دستور پخت‌های متنوعی دارد و بنا به سلیقه و طبع خودتان می‌توانید مواد مورد استفاده در آن را کم و زیاد یا حذف و اضافه کنید و موساکا گیاهی یا با گوشت درست کنید. در ضمن به خاطر استفاده از سس سفید و پنیر پیتزا در این غذا، موساکا یک غذای پرکالری شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه موساکا یونانی با گوشت چرخ کرده و بادمجان و نکات پخت و خوشمزه شدن موساکا بادمجان در فر و در ماهیتابه روی گاز را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه موساکا بادمجان و گوشت (برای ۴ نفر)

  • بادمجان: ۲ عدد متوسط
  • سیب زمینی: ۵ عدد
  • قارچ: ۲۰۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: به میزان دلخواه
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس بشامل یا سس سفید موساکا (h2)

  • آرد: ۲ قاشق غذاخوری
  • کره: ۵۰ گرم
  • شیر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • فلفل سیاه و پودر آویشن: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موساکا بادمجان با گوشت چرخ کرده: ۴۰ دقیقه

میزان کالری در 100 گرم موساکا گوشت و بادمجان: حدود 184 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه موساکا با گوشت چرخ کرده و بادمجان

موساکا یونانی را می‌توانید به عنوان پیش غذا یا غذای مهمانی در خانه تهیه کنید. برای طرز تهیه موساکا بادمجان با سس سفید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد موساکا را آماده کنید

در ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت حلقه‌ای خرد کنید. بادمجان‌ها را در مقداری آب و نمک بخیسانید تا تلخی و آب قهوه‌ای آنها خارج شود. بادمجان‌ها را ۳۰ دقیقه در آب نمک بخوابانید و سپس آبکشی کنید. سیب زمینی‌ها را بشویید. پوست آنها را بگیرید و به‌صورت حلقه‌ای و در اندازه‌های یکسان برش بزنید. سیب زمینی‌ها را در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا آبپز شوند.

مرحله دوم: بادمجان‌ها را سرخ کنید

بعد از اینکه بادمجان‌ها تلخی‌شان گرفته شد، آنها را آبکش کنید و بشویید. سپس بادمجا‌ن‌ها را خشک کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. سپس هر دو طرف بادمجان‌ها را در تابه سرخ کنید. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی آنها خارج شود.

مرحله سوم: مواد مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم بشویید. تخم‌های آن را بیرون بیاورید و فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کنید. قارچ‌ها را هم بشویید و اسلایسی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود.

مرحله سوم: مایه گوشت موساکا را بپزید

بعد از سرخ شدن پیازها، به آن‌ها، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک بزنید و چند ثانیه تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. حدود ۲ تا ۳ دقیقه گوشت را تفت دهید. سپس فلفل دلمه‌ای‌ها را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید. بعد قارچ‌ها را اضافه کنید و تفت دهید.

رب گوجه را هم اضافه کنید و هم بزنید تا رب، تفت بخورد و رنگ باز کند. ۲ دقیقه بعد، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش در تابه بریزید و هم بزنید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید گوشت به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. در این فاصله، سیب زمینی‌های آبپز شده را آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: سس سفید موساکا را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه موساکا مجلسی، آرد را در تابه بریزید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید تا کره ذوب شود. سپس شیر ولرم را اضافه کنید و فلفل سیاه و پودر آویشن را اضافه کنید. اجازه دهید سس سفید، کمی غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید.

مرحله پنجم: وسایل پخت موساکا را آماده کنید

فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. کف و دیواره‌های یک ظرف پیرکس را با کمی روغن یا کره چرب کنید. کف ظرف را مقداری سس بشامل یا سس سفید بریزید. روی سس‌ها را یک لایه سیب زمینی آبپز شده قرار دهید. سپس بادمجان‌های سرخ شده را روی سیب زمینی‌ها بچینید. برای لایه بعد از مایه گوشت چرخ کرده و قارچ بریزید. دوباره یک لایه سس بشامل، سیب زمینی، بادمجان و گوشت چرخ کرده بریزید. لایه‌ها را به همین ترتیب دنبال کنید. در آخر روی مواد را با سس بشامل و پنیر پیتزا بپوشانید.

مرحله ششم: موساکا یونانی را بپزید

در آخر، ظرف را در طبقه وسط فر بگذارید و به مدت ۴۰ دقیقه صبر کنید تا موساکا یونانی بپزد. در ۲ تا ۳ دقیقه پایانی پخت، گریل را روشن کنید تا روی موساکا طلایی شود.

مرحله آخر: موساکا یونانی را سرو کنید

بعد از پخت، موساکا را از فر بیرون بیاورید. اجازه دهید موساکا کمی سرد شود، سپس آن را به اندازه دلخواه، برش بزنید و با نان سرو کنید.

طرز تهیه موساکا روی گاز

برای طرز تهیه موساکا بدون فر و روی گاز، می‌توانید از تابه دو طرفه استفاده کنید و مواد را در تابه به ترتیب بچینید و تابه را روی حرارت ملایم به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه قرار دهید تا موساکا بپزند.

روش دیگر برای تهیه موساکا روی گاز این است که یک قابلمه بزرگ را روی حرارت به مدت ۱۵ دقیقه با درب بسته بگذارید تا دمای داخل آن، گرم و مثل فر شود. موساکا را در ظرف پیرکس (مانند روش بالا) به‌صورت لایه‌ای بریزید. سپس یک سه‌ پایه کف قابلمه بگذارید و ظرف را روی سه پایه بگذارید. درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید. شعله را کم کنید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا موساکا بپزد.

فوت و فن‌های طرز تهیه موساکا یونانی

  • برای طرز تهیه موساکا بدون گوشت و گیاهی، می‌توانید گوشت چرخ کرده را از دستور تهیه، حذف کنید یا به جای گوشت چرخ کرده از سویا یا حبوبات پخته استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه موساکا با مرغ، سینه یا فیله بدون استخوان مرغ را با پیاز، ادویه‌ها و کمی آب بپزید و ریش ریش کنید. سپس مرغ‌های ریش ریش شده را در مواد موساکا مثل روش بالا استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه موساکا ترکیه‌ای، از گوجه فرنگی‌های حلقه‌ای شده خام روی مواد موساکا استفاده کنید و بعد روی گوجه‌ها، پنیر پیتزا بریزید و موساکا را در فر بگذارید تا بپزد.
  • برای سرو موساکا، بعد از اینکه آن را از فر بیرون آوردید، کمی صبر کنید تا از دما بیفتد و بعد آن را برش بزنید. اگر به محض خارج کردن ظرف آن را برش بزنید، مواد موساکا له می‌شود.
  • در طرز تهیه موساکا با سیب زمینی، هم می‌توانید سیب زمینی‌ها را به‌صورت حلقه‌ای آبپز کنید و هم می‌‌توانید سیب زمینی‌ها را بعد از آبپز کردن، رنده کنید و در ظرف بریزید.

سوالات متداول درباره موساکا یونانی

سس موساکا چیست؟

برای سس موساکا در اصل از سس سفید یا سس بشامل استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید از سس گوجه فرنگی هم استفاده کنید.

چه سبزیجاتی در موساکا به کار می‌رود؟

برای تهیه موساکا دستتان باز است که از سبزیجات مختلفی مثل گوجه فرنگی، بادمجان، کدو، قارچ، سیب زمینی، کلم بروکلی، اسفناج و … استفاده کنید.

سخن پایانی

موساکا یک غذای اصالتا یونانی است که از زمان امپراطوری عثمانی در کشورهای تحت سیطره این امپراطوری هم طبخ می‌شده است، اما نسخه جدید آن در سال 1920 میلادی توسط آشپزی به نام «نیکولاس تلمنتس» با فرمولی جدید طبخ شد. موساکا علاوه بر یونان و ترکیه یک غذای محبوب در کشورهای عربی، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، مقدونیه، اسلوونی و … است. ترکیبات اصلی موساکا بادمجان، گوشت چرخ کرده و سیب زمینی هستند که البته موساکا با مرغ و موساکا گیاهی بدون گوشت هم مرسومند. بد نیست بدانید در کشورهای عربی موساکا به‌صورت سرد سرو می‌شود، در کشورهای حوزه بالکان یک غذای لایه لایه است و به‌صورت گرم سرو می‌شود. شما موساکا دوست دارید؟ خودتان موساکا درست می‌کنید؟ موسکا را با گوشت چرخ کرده می‌پسندید یا با مرغ یا اصلا موساکا گیاهی و بدون گوشت را ترجیح می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *