خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه مربای آلبالو خوشرنگ و غلیظ بدون شکرک و کپک

طرز تهیه مربای آلبالو خوشرنگ و غلیظ بدون شکرک و کپک

مربای آلبالو یکی از مرباهای خوشمزه، ملس و در عین حال خوشرنگ و جذاب است که در فصل تابستان بازار درست کردن آن داغ است. طرز تهیه مربا آلبالو در خانه، اصلا کار سختی نیست و می‌توانید در به‌صرفه‌ترین حالت ممکن، مربای خانگی با آلبالو درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه مربای آلبالو خانگی فوری و نکات شکرک و کپک نزدن مربای آلبالو و خوشرنگ شدن و تیره نشدن مربای آلبالو به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو بدون هسته

  • آلبالو: ۱ کیلوگرم
  • شکر:  ۱ کیلوگرم یا کمی بیشتر
  • آبلیموی تازه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای آلبالو: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشرنگ و خوشمزه

برای طرز تهیه مربای آلبالو با پیمانه، به‌ازای هر کاسه آلبالو، یک کاسه شکر بریزید. به‌ازای هسته‌هایی که گرفته‌اید هم، همان‌قدر شکر بیفزایید. در نهایت برای ۱ کیلوگرم آلبالوی بدون هسته به ۱ کیلوگرم شکر نیاز داریم. اگر طعم مربا را شیرین‌تر دوست دارید شکر را کمی بیشتر بریزید. برای درست کردن مربای آلبالو ساده، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید

ابتدا آلبالوها را بشویید و ساقه و برگ آنها را جدا کنید. با هسته‌گیر یا نی، هسته آلبالوها را بیرون بیاورید. سپس یک لایه آلبالو، یک لایه شکر، دوباره یک لایه آلبالو و شکر را در قابلمه بریزید تا موادتان تمام شود. روی هسته‌های آلبالو، یک لیوان آب جوش بریزید. پنج دقیقه بعد، این آب را (بدون هسته‌ها) به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا آلبالوها آب بیندازند.

مرحله دوم: آلبالوها را بجوشانید

بعد از استراحت کردن آلبالوها، قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید و درب آن را باز کنید. بعد از جوش آمدن آلبالوها، روی سطح آنها، کف ایجاد می‌شود. این کف‌ها را از روی سطح آلبالو، جمع کنید تا مربای آلبالو روشن و شفاف شود. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید قابلمه نیم ساعت روی حرارت بماند.

مرحله سوم: آبلیمو و وانیل را اضافه کنید

اگر بعد از ۳۰ دقیقه آب آلبالو هنوز کشدار و غلیظ نشده بود، آلبالوها را با کفگیر بیرون بیاورید تا شربت به‌تنهایی بجوشد و غلیظ شود. شربت که قوام گرفت، دوباره آلبالوها را در قابلمه بریزید. در ۲ دقیقه پایانی، آبلیمو و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید.

 شعله را خاموش کنید و ۸ تا ۱۲ ساعت صبر کنید تا دمای مربای آلبالو در قابلمه، با دمای محیط یکی شود.

مرحله چهارم: مرباها را در بطری بریزید

سپس مربای آلبالو را در بطری‌های تمیز و استریل با درب سالم بریزید و درب شیشه مربا را محکم ببندید. شیشه‌های مربا را در یخچال بگذارید. اگر می‌خواهید مرباها را برای مدت طولانی‌مدت نگهداری کنید، آنها را در فریزر قرار دهید. در این صورت مربا در در ظرف مناسب فریزر بریزید.

فوت و فن‌های طرز تهیه مربا آلبالو خوشرنگ و قرمز

  • ممکن است طعم مربای آلبالو تلخ شود. دلیل تلخی مربای آلبالو این است که وانیل را در ابتدا یا اواسط پخت مربا اضافه کرده‌اید. وانیل و آبلیمو را باید ۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله به مواد مربا بیفزایید.
  • طرز تهیه مربای آلبالو فوری هم مشابه روش اول تهیه این مربا است. فقط برای مدت زمان کمتری آلبالو را با شکر استراحت می‌دهید.
  • احتمال اینکه مربای آلبالو بعد از جوشیدن، سر برود، زیاد است. برای جلوگیری از این اتفاق، کف‌های روی مربا را با قاشق تمیز بگیرید و آن را هم بزنید.
  • برای طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو همزمان، بعد از اینکه آلبالوهای مربا را جوشاندید و نرم شدند، آلبالوها را بیرون بیاورید و اجازه دهید شربت بجوشد. شربت که به قوام رسید، کمی از شربت را روی آلبالوها بریزید و بقیه را به‌عنوان شربت آلبالو، استفاده کنید.
  • طرز تهیه مربای آلبالو خشک، اصلا متداول نیست. چون آلبالو خشک نمک زیادی دارد و حتی اگر به آن شکر اضافه کنید، طعم خوبی نمی‌گیرد. به همین دلیل درست کردن مربا با آلبالو خشک توصیه نمی‌شود.

سوالات متداول درباره طرز تهیه مربای آلبالو

برای مربای آلبالو چقدر آب بریزیم؟

برای یک کیلو آلبالو، به اندازه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش کافی است.

برای مربای آلبالو چقدر شکر بریزیم؟

نسبت شکر به مربا در طرز تهیه مربای آلبالو یک به یک است. اما اگر مربا را شیرین‌تر می‌پسندید مقدار بیشتری، در حد ۱۰۰ یا نهایتا ۲۰۰ گرم بیشتر، شکر در نظر بگیرید.

چرا رنگ مربای آلبالو تیره می‌شود؟

دلیل تیره شدن مربای آلبالو ممکن است موارد زیر باشد:

۱-در هنگام پخت مربا، درب قابلمه را روی آن گذاشته‌اید.

۲- کف‌های روی سطح مایه مربا در هنگام جوش آمدن را جدا نکرده‌اید.

۳- از آلبالوی خشک یا مانده برای تهیه مربای آلبالو استفاده کرده‌اید.

۴- مربا را بیش از اندازه جوشانده‌اید.

۵- برای نگهداری از مربای آلبالو، آن را در جای به دور از تابش نور خورشید و جای خنک نگهدارید.

چرا مربای آلبالو شکرک می‌زند؟

اگر مربای آلبالو (و سایر انواع مربا) شکر زیادی داشته باشد و بیش از حد بجوشد و قوام بگیرد و سفت شود، شکرک می‌زند.

برای رفع شکرک مربای آلبالو چه کنیم؟

اگر مربای آلبالو شکرک زد، مربا را دوباره در قابلمه بریزید و یک سوم لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مربا جوشید و آب اضافی خود را از دست داد، کمی به آن آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه کنید.

اگر مربای آلبالو کپک زد چه کنیم؟

اگر مربای آلبالو زیاد کپک داشت، آن را دور بریزید ولی اگر کپک محدود داشت، آن را در قابلمه بریزید و دوباره بجوشانید. در آخر کمی آبلیمو به مربا اضافه کنید.

چرا مربای آلبالو غلیظ نمیشه؟

اگر مربای شما به قوام لازم نرسید و آبکی شد چه کنیم؟ بهتر است کمی صبر کنید، مربا بعد از چند ساعت معمولا غلیظ‌تر می‌شود. اگر بعد از چند مربای آلبالو هنوز شل و آبکی بود مقداری دیگر آن را بجوشانید. همچنین برای داشتن یک مربای قوام‌دار و غلیظ بهتر است مربا را در قابلمه مسی یا لعابی بپزید.

سخن پایانی

مربای آلبالو یکی از مرباهای مجلسی ایرانی مخصوص فصل تابستان به خاطر وفور آلبالو در بازار است. برای درست کردن یک مربای آلبالو بدون شکرک و کپک لازم است یکسری فوت و فن‌ها را بلد باشید. شما تجربه درست کردن مربای آلبالو را دارید؟ ترفندهای شما برای تهیه یک مربای آلبالو قرمز و خوشرنگ چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *